Geld & Recht alle pijlers

Moet Geert Wilders zijn proces bijwonen?

25-05-2011 12:15 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het juridische circus 'OM versus Geert Wilders' begint weer van voor af aan. En dat terwijl de eis 'vrijspraak' is.

Voor Wilders is dit naast een geldrovende ook een nogal tijdrovende bezigheid.

Is in zo'n geval iemand verplicht om altijd bij de zittingen aanwezig te zijn? Wat gebeurt er eigenlijk als Wilders de boel aan zijn advocaat overlaat en zich niet meer in de rechtszaal laat zien?
Is niet op komen dagen zonder geldige reden niet schuld bekennen?

( boerenlekenverstand)

Lijkt mij dat hij aanwezig moet zijn.
Hij wordt toch gedaagd voor de rechter, niet zijn advocaat.

Die staat slechts bij.
Volgens mij hoeft ie er niet bij te zijn, tenzij de rechter dat per se wil. Maar het lijkt mij het beste om aanwezig te zijn, het gaat toch over jezelf. En dan kun je met je advocaat overleggen en evt. (non verbaal) wat invloed uitoefenen.
Volgens mij hoeven mensen niet zelf op hun proces aanwezig te zijn. Tenzij ze zelf moeten getuigen. Is dat niet 't geval, dan is het nergens voor nodig dat ze daar voor spek en bonen stil moeten zitten zijn terwijl de advocaat 't woord doet.
Nee, je bent als verdachte niet verplicht om aanwezig te zijn, en afwezig zijn is ook geen schuldbekentenis. De rechter stelt het over het algemeen wel op prijs als je erbij bent, zodat hij eventueel nog vragen kan stellen. Maar ja, je bent ook niet verplicht om antwoord te geven.

Hij kan dus in principe gewoon wegblijven, maar dat levert natuurlijk minder publiciteit en leuke beelden uit de rechtbank op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven