Geld & Recht alle pijlers

Naamgeving bedrijf

23-02-2011 14:26 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren mijn hobby echt als hobby te hebben uitgeoefend zou ik nu graag wat meer willen gaan doen. Echter wil ik me niet bij de KVK inschrijven aangezien ik dan moet voldoen aan voorwaarden die ik niet kan waarmaken (qua ruimte e.d.) wat ik me nu echter afvraag is. Kan ik wat extra bijklussen met mijn hobby zonder bij de kvk ingeschreven te staan. En hoe dit zat met naamsbekendheid. Ik weet dat ik niet mag adverteren maar hoe voorkom ik dat ik andermansnaam gebruik of juist later zelf mijn eigen naam ergens tegen kom. Moet ik me hiervoor toch inschrijven bij de kvk
Dan werk je dus zwart en dat mag niet. Qua naam... Google is your best friend.
Ja geloof best dat dat zwart is. heb je gelijk in maar hoe zit het dan met de verplichtingen naar de belastingdienst. Ben gewoon fulltime in dienst van een berdijf en wil dus 2 keer in de week yogacursussen geven aan een klein groepje mensen. Want vind het echt veel rompslomp om dat via de belastingdienst helemaal in te vullen. Kan dit toch ook aangeven als extra bijverdiensten. Dan geeft ik het alsnog aan bij de belasting en is het dus niet meer zwart.
Volgens mij kun je idd dit als "resultaat overige werkzaamheden" opgeven en dan is het dus niet zwart. Ook bestaat er als je beneden een bepaalde grens komt de mogelijkheid om vrijgesteld te wordne van bepaalde verplichtingen, dat kun je navragen bij de KvK.

En over de naamgeving; inderdaad via google, of zoeken via de KvK site.
Waarom wil je je niet inschrijven? Valt wel mee hoor.

En het geeft rechtzekerheid.

Schrijf je in als ZZP-er, ik ken ZZP-ers die gewoon vanaf de keukentafel werken.

Qua naamgeving is beetje Googelen al heel handig om unieke naam te vinden.
quote:gordijn87 schreef op 23 februari 2011 @ 14:39:

Ja geloof best dat dat zwart is. heb je gelijk in maar hoe zit het dan met de verplichtingen naar de belastingdienst. Ben gewoon fulltime in dienst van een berdijf en wil dus 2 keer in de week yogacursussen geven aan een klein groepje mensen. Want vind het echt veel rompslomp om dat via de belastingdienst helemaal in te vullen. Kan dit toch ook aangeven als extra bijverdiensten. Dan geeft ik het alsnog aan bij de belasting en is het dus niet meer zwart.

Ik snap dat je denkt aan rompslomp, maar stel iemand breekt zijn been tijdens de yoga, ben jij dan verzekerd?

Of iemand weigert te betalen, heb jij dan iets als Algemene voorwaarden?

of de yogamatten leverancier levert ineens niet.
Wow, dames, wat een reacties Tof.

Nou inderdaad zit meer met de rompslomp maar heb voornamelijk gekeken naar eenmanszaak. Helemaal niet gedacht aan ZZP-er. Zelf ben ik ook meer van indekken en veiligheid wat jij legt lilalinda maar mensen om mij heen geven ook aan dat de KvK veel problemen en rompslomp meebrengen vandaar de twijfel. Straks toch nog even google op ZZP-ers. Kijken of ik daar wijzer van wordt. Alvast bedankt voor reacties en overige reacties zijn welkom natuurlijk. Ben erg gesteld op meedenkers.
Ik denk dat als je echt aan groepen les gaat geven je ook verplicht bent om BTW af te dragen. Ik zou toch maar eens bij de KvK langs gaan. Het mag dan wellicht rompslomp geven maar een naheffing van de belastingdienst is ook geen feestje.
Kvk brengt geen rompslomp met zich mee. Gewoon met legitimatie heengaan en je bedrijf inschrijven. Zij kunnen je verder adviseren over ZZP-er zijn bijvoorbeeld.

Ook belastingtechnisch hoeft het niet zo'n rompslomp te zijn, om de wabsite van de belastingdienst kun je veel informatie viden.
Hobby's horen niet bij de KvK. Je moet wel zo rond de 10.000 omzet zitten per jaar wil je als bedrijf aangemerkt worden.

KvK geeft geen enkele bescherming hoor, je geeft alleen aan in een register dat je een bedrijf bent.

Gewoon opgeven als bijverdiensten aan de belastingdienst en er is niets zwart aan.
@ isabon. Serieus. Ja ben al hele dag aan het google maar kom er gewoon niet uit. Is enorm doolhof. maar als ik dit lees is er dus geen probleem om zaken op te zetten zonder reclame. maar ja zit wel weer met aansprakelijkheid waar ik me nu zorgen om maak. Misschien toch naar informatieavond KvK
Aansprakelijkheid kun je (gedeeltelijk) afdekken door algemene voorwaarden te stellen. Modellen hiervoor kun je vinden via de Kvk website.

De KvK kan je echt veel informatie geven. Maak een afspraak met iemand voor een informatief gesprek.
Toch eventjes hier wat uit de wereld helpen:

- ¤ 10.000 omzet halen? Grote larie al zet je 1 euro om so what inschrijven bij de kvk kan altijd.

- Kvk veel gedoe? Onzin inschrijven en verder niks.

- Aansprakelijkheid indekken daar zul je je toch echt voor moeten verzekeren. Maar goed zo duur zal die verzekering bij een yoga lerares niet zijn. Algemene voorwaarden is een hulpmiddel niet meer en niet minder.

Tip zoek profs die je kunnen helpen. Laat je inlichten door de kvk vraag wat ze voor je doen en ze kunnen je helpen. Loop eens langs de belastingdienst en win daar info in. Dit kost overigens niks en daar heb je meer aan dan de halve waarheden die je hier te horen krijgt.
Kijk ook eens op lancelots.nl, daar vindt je heel veel nuttige informatie...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven