Geld & Recht alle pijlers

Naar een openbare strafzitting

14-10-2016 20:36 96 berichten
Ik wil al heel lang graag een keer naar een openbare strafzitting bij de rechtbank. Gewoon om een keer te kijken hoe het er aan toe gaat bij de meervoudige kamer, puur uit interesse dus. Nu las ik dat ik het zittingsrooster gewoon kan bekijken en dan gewoon kan gaan. Ik heb inmiddels het zittingsrooster bekeken en ik zou graag naar een bepaalde zaak willen. Maar even voor de zekerheid; kan ik echt zomaar een rechtsgebouw binnen stappen en naar de zitting gaan? Ik las op internet dat het wel gewoon kan, maar ik wil het toch graag zeker weten. Iemand ervaring me?
Alle reacties Link kopieren
Tvp. Kom morgen terug
quote:Starshine-2 schreef op 14 oktober 2016 @ 23:48:

[...]

Ben je dan aan het dubbelnicken Nina?

Maar goed, ik merk dat enige kritiek niet op prijs wordt gesteld.

Lijkt me gewoon misverstand.

Nina dacht dat je het over haar had.

Vergissing
quote:Starshine-2 schreef op 14 oktober 2016 @ 23:17:

Wat kaitlyn zegt dus. En een eerdere reactie van iemand die bij een zedenzaak heeft gezeten en dat 'leuk' vond.

Fijn zeg als je slachtoffer bent.

Nogmaals, ik weet dat rechtspraak openbaar is en dat is ook goed, ik maar ga er aub heen met een echte reden en niet omdat gtst te saai wordt.Ieder heeft zijn eigen reden om erbij te zitten.
quote:edamame schreef op 14 oktober 2016 @ 23:32:

Ik begrijp de heisa niet, als je het niet vind kunnen, dan ga je lekker niet. Vind je het interessant dan ga je wel.

TO vraagt naar hoe het bezoeken van een openbare zitting werkt, niet naar meningen of we het vinden kunnen. Eindeloos discussie anders.Helemaal eens.
quote:Starshine-2 schreef op 14 oktober 2016 @ 23:48:

[...]

Ben je dan aan het dubbelnicken Nina?

Maar goed, ik merk dat enige kritiek niet op prijs wordt gesteld.WildRose heeft het hier denk ik over een zaak in het medisch tuchtrecht en niet over een zedenzaak.
Tucht is niet hetzelfde als zeden

Tuchtrechtspraak is een vorm van rechtspraak die erop toeziet dat de leden van een beroepsgroep zich aan de gedragsregels van hun beroep houden. Het gaat hierbij om vrije beroepen, zoals artsen, notarissen en accountants.
Joh vroeger werd de rechtspraak op een openbaar plein gedaan. Zodat andere mensen er van zouden leren om ook niet de strafbare dingen te doen. Wat dat betreft zou ik juist graag willen dat de rechtspraak nog meer openbaar wordt. Zodat mensen er nog eens iets van opsteken. Als je ziet wat voor domme vragen Saskia Belleman op twitter krijgt, of aannames die mensen doen. Dat men het verschil tussen een eis en een vonnis niet weet. Dat men niet weet wat het verschil is tussen een verdachte en een dader. Dat men geen drol weet van hoe eea in elkaar steekt. Dat de meesten van ons nog nooit een wetboek opengeslagen hebben. Dan lijkt het me juist héél goed dat er hele schoolklassen bij een openbare zitting zitten.
Nou dan vergiste ik me.

Maar zoals ik al zei: enige kritiek wordt hier niet op prijs gesteld zie ik.

Wel vreemd, want als ik een topic zou openen over een tripje naar het dolfinarium komen er zat reacties dat je dat niet moet doen omdat het zielig is voor die beesten.

Ik heb een bepaald gevoel bij de wens een rechtzaak bij te willen wonen zonder dat je belanghebbende bent of rechtenstudent en dat gevoel heb ik geuit. Doe ermee wat je wil, maar ga niet zeggen dat mijn gevoel er niet mag zijn.

Probeer je eens voor te stellen dat jij daar zit als slachtoffer of geliefde van een verdachte en de nieuwsgierige buurvrouw even mee komt kijken omdat het toch openbaar is? Die gaat daar echt niet zitten om de rechtsgang te controleren.

Er is zelfs een reactie van iemand die haar zaak niet voor het gerecht wil juist vanwege dat openbare karakter.

Een huwelijk is ook openbaar, daar schuif je toch ook niet zomaar maar bij aan?
quote:Starshine-2 schreef op 15 oktober 2016 @ 10:17:

Probeer je eens voor te stellen dat jij daar zit als slachtoffer of geliefde van een verdachte en de nieuwsgierige buurvrouw even mee komt kijken omdat het toch openbaar is? En anders leest de nieuwschierige buurvrouw het wel in de krant, of op de website van het OM, of op sociale media, of hoort ze het bij de buurtbbq, of van mensen die wel aanwezig waren. Wat is het verschil? De deuren staan niet voor niets open....
De meeste huis tuin en keukenzaken komen niet groots in de krant. Namen worden dan ook niet helemaal genoemd en de smeuïge details blijven ook achterwege.
quote:Starshine-2 schreef op 15 oktober 2016 @ 10:17:

Nou dan vergiste ik me.

Maar zoals ik al zei: enige kritiek wordt hier niet op prijs gesteld zie ik.

Wel vreemd, want als ik een topic zou openen over een tripje naar het dolfinarium komen er zat reacties dat je dat niet moet doen omdat het zielig is voor die beesten.

Ik heb een bepaald gevoel bij de wens een rechtzaak bij te willen wonen zonder dat je belanghebbende bent of rechtenstudent en dat gevoel heb ik geuit. Doe ermee wat je wil, maar ga niet zeggen dat mijn gevoel er niet mag zijn.

Probeer je eens voor te stellen dat jij daar zit als slachtoffer of geliefde van een verdachte en de nieuwsgierige buurvrouw even mee komt kijken omdat het toch openbaar is? Die gaat daar echt niet zitten om de rechtsgang te controleren.

Er is zelfs een reactie van iemand die haar zaak niet voor het gerecht wil juist vanwege dat openbare karakter.

Een huwelijk is ook openbaar, daar schuif je toch ook niet zomaar maar bij aan?Je stelt je ontzettend aan. Rechtbanken hebben het zo bepaald. Punt.
quote:edamame schreef op 15 oktober 2016 @ 11:43:

[...]

Je stelt je ontzettend aan. Rechtbanken hebben het zo bepaald. Punt.

Correctie: de Nederlandse wet bepaalt dit.

Sterker nog: de kern van ons rechtssysteem is dat mensen in de openbaarheid wordt vervolgd en berecht. Dit om te borgen dat het eerlijk gebeurt en (wederom) zoals het in de wet is bepaald.
quote:Courage-- schreef op 15 oktober 2016 @ 11:53:

[...]

Correctie: de Nederlandse wet bepaalt dit.

Sterker nog: de kern van ons rechtssysteem is dat mensen in de openbaarheid wordt vervolgd en berecht. Dit om te borgen dat het eerlijk gebeurt en (wederom) zoals het in de wet is bepaald.Dat is wat ik bedoelde te zeggen.
quote:edamame schreef op 15 oktober 2016 @ 12:04:

[...]

Dat is wat ik bedoelde te zeggen.
Dat weet ik hoor. Heb ik ook gezegd. Maar als ik of een geliefde daar zou zitten (als verdachte of slachtoffer ) zou ik het nog steeds niet prettig vinden om als voorbeeld te dienen voor een of andere schoolklas.
Weet iemand hier hoe het zit met de vonnissen / uitspraken / beschikkingen? Zijn die ook niet gewoon openbaar te raadplegen op rechtspraak.nl?

Dan kan iedereen dus vanuit huis ook die details lezen..
gewoon doen. ik heb het ook wel eens gedaan. best wel leuk
quote:Uiltje66 schreef op 15 oktober 2016 @ 12:59:

Weet iemand hier hoe het zit met de vonnissen / uitspraken / beschikkingen? Zijn die ook niet gewoon openbaar te raadplegen op rechtspraak.nl?

Dan kan iedereen dus vanuit huis ook die details lezen..ja, wel geannonimiseerd.

www.rechtspraak.nl onder uitspraken.
Ik heb meerdere keren rechtszaken bijgewoond vanuit studieoogpunt. Vond het erg zinvol; heb er meer van geleerd dan van alle theorie.
quote:Starshine-2 schreef op 15 oktober 2016 @ 12:12:

Dat weet ik hoor. Heb ik ook gezegd. Maar als ik of een geliefde daar zou zitten (als verdachte of slachtoffer ) zou ik het nog steeds niet prettig vinden om als voorbeeld te dienen voor een of andere schoolklas.Tja dat kan. Maar bij de rechtzaak waar wij waren als familie van de vermoorde zat id ook de familie van de verdachte in de zaal. Verder waren er allerlei cameraploegen van de locale tv en van de krant. Iedereen mag er gewoon bijzitten. Niets aan te doen ook al zou je het niet willen.
Hier bij een moordzaak aanwezig geweest. Mijn vriend is vermoord en het was zijn zaak. Vreselijk dat er ook vreemden bij zaten zoals media die onze emoties dan ook nog ff groot in de krant zetten. Snap niet dat iemand voor de leuk naar welke zaak dan ook wilt.
quote:Lovely1987 schreef op 15 oktober 2016 @ 18:43:

Hier bij een moordzaak aanwezig geweest. Mijn vriend is vermoord en het was zijn zaak. Vreselijk dat er ook vreemden bij zaten zoals media die onze emoties dan ook nog ff groot in de krant zetten. Snap niet dat iemand voor de leuk naar welke zaak dan ook wilt.Heftig. Maar ik ga niet voor de ''leuk'' naar een moordzaak. Ik ga omdat het interessant en relevant is voor mijn studie.
Dat zeg je nu pas.
quote:Treurniet12 schreef op 15 oktober 2016 @ 19:17:

[...]

Heftig. Maar ik ga niet voor de ''leuk'' naar een moordzaak. Ik ga omdat het interessant en relevant is voor mijn studie.besef je wel dat er mensenlevens verwoest worden in de rechtbank? En dat je dat interessant vind? Ik vind het nogal ziekelijk, leedvermaak.
quote:Lovely1987 schreef op 15 oktober 2016 @ 19:27:

[...]

besef je wel dat er mensenlevens verwoest worden in de rechtbank? En dat je dat interessant vind? Ik vind het nogal ziekelijk, leedvermaak.

Ik begrijp dat het vanuit jouw persoonlijk leed anders aanvoelt dan voor mensen die zonder persoonlijk belang naar de rechtbank komen om een zitting bij te wonen.

Ik heb persoonlijk erg veel geleerd van de keren dat ik een rechtszaak heb bijgewoond. Daarnaast heb ik er altijd voor gezorgd niemand in de weg te zitten.

Ik denk trouwens dat er weinig mensen met sensatiezucht een rechtszaak bijwonen. Het is vaak niet de meest makkelijke materie die behandeld wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven