Geld & Recht alle pijlers

Nalatige makelaar

19-03-2016 15:45 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en heren,

Ik zit echt even met me handen in me haar. We wonen momenteel alweer 4 jaar in onze woning en de klachten worden alsmaar erger. Zal ze zo even opnoemen.

In 2012 waren mijn partner en ik op zoek naar een huis we wilden gauw trouwen huisje boompje beestje en ondanks dat we ingeschreven stonden kregen we maar geen woning van de gemeente. Direct te huur, lotwoningen ECHT lieve mensen we werden nooit uitgenodigd. Hoe vaak ben ik bij ze op kantoor geweest om te vragen waarom het nou zo lang duurt. We werden afgewimpeld met tja we leven nu eenmaal in een grote stad en wachtlijsten zijn groot.

Het enige wat we dan kunnen hebben is engelengeduld en elke dag reageren en kijken op de site. We wonen nu in een koophuis die wij huren van een makelaar maar de eigenaar is onwijs nalatig! Dit huis hebben wij in de zomer van 2012 bezichtigd en ondanks alles is het een ruime lichte huis maar ja de gebreken stapelen zich met de maanden op en wordt gewoon niks aan gedaan.

Ten eerste:

Geen CV, ja en dat wisten we echt wel toen we het huisje hadden genomen dus dat daarbuiten maar wel voor jullie om een breed beeld te hebben.

Het huis is gewoonweg verschrikkelijk tot amper goed geïsoleerd. Vochtplekken, schimmel. Je ziet werkelijk waar het structuur van de bakstenen van de muur als het geregend heeft!

Lekkages! Alleen maar. Heeft het flink geregend dan zie je duidelijk plasjes water op het laminaat. Het heeft een keer gesneeuwd binnen! Wij hebben 2 dakraampjes één in de badkamer en 1 in de hal. Op een koude sneeuwdag lag er gewoon sneeuw op het laminaat!! Je ziet de sporen tot op de dag andere vandaag langs de muren nog (het is jammer dat ik niet weet hoe ik een foto moet plaatsen anders had ik het zo gedaan)

Scheuren in het plafond! We hebben in de woonkamer 2 lampen hangen zijn van die hele lichte ronde lampen die geen drol wegen. Eentje knetterde keihard een keer op de eettafel mijn zoontje van toen 1 (nu 1.5) was er met een paar seconden aan ontsnapt hij zat in zijn loopwagen. We hadden de schrik van onze leven. Toen mijn man ging kijken zat er een gigantische gat en het hout over de hele plafond is rot! We hebben de andere lamp er ook maar vanaf gehaald.

Mensen ik kan nog zoveel punten opnoemen maar conclusie het is gewoon een oud bagger huis en denk maar niet dat je urgentie krijgt hiervoor. Wij houden zelf de boel staande en heel zodat er geen ongelukken gebeuren maar dit kan toch zo niet?

Al deze punten en meer heb ik al aangekaart bij de makelaar. Maar er wordt gewoon niets mee gedaan. Telkens worden we koest gehouden met de woorden we zullen snel een aannemer sturen maar er gebeurt niks. De huur wordt alleen duurder betalen nu bijna tegen de 600 euro en krijgen geen huurtoeslag want we werken allebei. We hebben hier een paar keer aannemers gehad die kwamen even kijken en uiteindelijk hoor je er niks meer van. Er was hier zelfs een aannemer geweest die zich echt dood heeft geschrokken. Net een goede timing dat het flink geregend heeft. Je rook gewoon de muffe rotte muur en hij was echt verbaast waarom er door de vorige aannemers niks aan is gedaan. Zal misschien wel te veel geld kosten Joost mag het weten.

Ik ga nu de huurcommissie inschakelen hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Sorry voor de te lange verhaal
Anderee woning zoeken? In omliggende plaatsen?
Doen we ook! Maar we raken onze jaren dan wel kwijt die we opgebouwd hebben bij de gemeente mochten we weer bij een makelaar huren... we staan nu '5 jaar ingeschreven en als we een bezichtiging krijgen eindigen we toch nog als kandidaat nummer zoveel... :(
Ga verhuizen! Hebben jullie inmiddels niet genoeg inschrijftijd om iets fatsoenlijks te huren? Of ga iets kopen!

Staat het huis dat jullie nu huren te koop? De eigenaar heeft dan schijnbaar niet zo'n haast als het in zo'n slechte staat is....
Niet de makelaar is nalatig geweest, maar de eigenaar bij wie je huurt. De makelaar is een tussenpersoon in deze maar niet de huisbaas/huiseigenaar.

Huur opzeggen en in omliggende dorpen/stadjes kijken.

Dat het lang duurt voordat je iets kunt huren via bv woningbouw kan kloppen. Er is meer vraag dan aanbod
Volgens mij zijn er ook juridische stappen die je kunt ondernemen. Een verhuurder heeft namelijk ook plichten (veiligheid etc)

Daarnaast, is het geen optie om zelf een woning te kopen. Knappe huurwoningen voor gezinnen, met name in steden, zijn schaars.
quote:summerjamm schreef op 19 maart 2016 @ 15:55:

Doen we ook! Maar we raken onze jaren dan wel kwijt die we opgebouwd hebben bij de gemeente mochten we weer bij een makelaar huren... we staan nu '5 jaar ingeschreven en als we een bezichtiging krijgen eindigen we toch nog als kandidaat nummer zoveel... :(Huh, je raakt je jaren neem ik aan pas kwijt als je bij de gemeente/woningbouw iets huurt? (en dan kunje opnieuw gaan sparen). Als je opnieuw particulier gaat huren heeft dat toch geen effect op je inschrijftijd.
Sta je ingeschreven bij de gemeente voor een woning? Hier in de buurt hebben die al járen geen woningen meer.

Woningbedrijven hebben die wel, en hier hebben ze ook woningen in de vrije sector. Wel iets meer dan jullie nu betalen, maar ik denk dat jullie, omdat jullie allebei werken, niet meer voor sociale woningbouw in aanmerking komen?

Het zijn vaak wel kwalitatief goede (nieuwbouw) woningen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:gsleutel schreef op 19 maart 2016 @ 15:59:

[...]

Huh, je raakt je jaren neem ik aan pas kwijt als je bij de gemeente/woningbouw iets huurt? (en dan kunje opnieuw gaan sparen). Als je opnieuw particulier gaat huren heeft dat toch geen effect op je inschrijftijd.Hangt van de woningbouwvereniging af. Hier ga je bij elke adreswijziging weer op 0.
Bedankt voor de tips alles is mooi meegenomen!

Je raakt volgend de gemeente hoor wel degelijk je opgebouwde jaren kwijt als je weer via een makelaar huurt. We willen heel graag kopen maar eerlijk gezegd niet nu omdat het financieel ook heel wat kost maar het is zeker iets om over na te denken

Ik snap dat de makelaar niet verantwoordelijk hiervoor is maar ze bemiddelen wel van hun hoor of zie ik ook niks meer ja dat ze bedragen elke maand afschrijven. Huis staat niet te koop we mogen er zo lang blijven als we willen maar het onderhoud echt niet normaal. Heb het over veiligheid gehad maar er wordt gewoonweg niet naar gekeken.
Als de gebreken inderdaad zo ernstig zijn als je beschrijft dan kun je via de huurcommissie huurverlaging afdwingen. De huurcommissie kan er niet voor zorgen dat de gebreken worden gerepareerd.

https://www.huurcommissie ... en/onderhoud-en-gebreken/
Een van die aannemers benaderen, vragen om een offerte en makelaar vragen om huurverlaging en zelf op laten knappen?

Of waarom niet zelf opknappen?

Je kunt beter hier blijven zitten en je inschrijftijd bewaren dan ergens anders uit nood opnieuw beginnen.

Als er bij jullie zulke lange wacht tijden zijn zou ik eerlijk gezegd mijn verlies nemen en voor mijn eigen gezondheid en comfort kiezen.
Gebreken schriftelijk melden bij verhuurder. Reageren ze niet dan huurcommissie inschakelen.

Of verhuizen.
quote:S0LEIL schreef op 19 maart 2016 @ 16:17:

[...]

Hangt van de woningbouwvereniging af. Hier ga je bij elke adreswijziging weer op 0.

Oké. Daar had ik oprecht nog nooit van gehoord (en vind ik eigenlijk ook best een hele rare regel... zij hebben niks voor je dus je bent gedwongen iets anders te regelen, maar ze vinden wel dat ze daar dan iets mee te maken hebben...). Kan me trouwens wel voorstellen dat zoiets van kracht is als je buiten de regio verhuisd o.i.d., dat je dan niet meer woningzoekend kan/mag zijn als je geen binding hebt ofzo (dat was hier in het verleden ook). Weer iets geleerd

TO, ik zou toch eens serieus kijken of kopen geen optie is. Dit gaat je veel energie kosten en uiteindelijk zit je dan óf in een goedkoper huis dat niet veilig/gezond is óf in een 'net acceptabel' huis waar je continue moet vechten om het net acceptabel te houden. Ik vraag me inderdaad ook af hoeveel kans jullie hebben op sociale huur als jullie samen genoeg verdienen om niet in aanmerking te komen voor subsidies. Dan zou dat met de 'nieuwe' regelgeving zomaar te veel kunnen zijn...
Dus je zit al 4 jaar in een huis dat bagger is en gevaarlijk zelfs. Inmiddels hebben jullie een klein kindje maar jullie betalen wel keer op keer meer huur voor een huis dat een gevaarlijk bouwval is? Ik vraag me af wie er hier nou nalatig is want jullie hebben een kind waarvoor je veiligheid moet creëren. Je gaat in dit geval toch per direct een andere huurwoning zoeken als het plafond naar beneden komt?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 19 maart 2016 @ 16:45:

Dus je zit al 4 jaar in een huis dat bagger is en gevaarlijk zelfs. Inmiddels hebben jullie een klein kindje maar jullie betalen wel keer op keer meer huur voor een huis dat een gevaarlijk bouwval is? Ik vraag me af wie er hier nou nalatig is want jullie hebben een kind waarvoor je veiligheid moet creëren. Je gaat in dit geval toch per direct een andere huurwoning zoeken als het plafond naar beneden komt?

Niet gezond ook voor een kleintje.

Wat zijn de wachttijden in jullie gemeente TO?
Hier is de woningmarkt zeer krap.

Als je locatie van je huis ok is en je vierkante meters in orde kun je kijken hoe lang je nog wil/moet wonen voordat je kunt kopen.

Als je hier nog jaren wil of moet wonen zou ik naast de officiële route aanschrijven en huurcommissie gewoon zelf investeren.

Je gaat toch niet met je kind in een lekkend huis zitten wegschimmelen als je allebei gewoon goed verdient.

Ik heb vrienden die op een a locatie wonen en die hebben huurverlaging en steeds geen huurverhoging bedongen. ZE hebben heel lang gewacht voordat ze gewoon zelf zijn gaan verbouwen.

En hebben er nog 5 jaar met plezier gewoond.

Anders 5 jaar ellende.

Degene die mijn huurhuisje overnam toentertijd had er ook aardig wat in geïnvesteerd, en man wat zag dat er goed uit.

Maar die zei ook: Ik ga hier nog 10 jaar minimaal wonen en heb geen zin in dat gezeur.
Wie staat er als verhuurder in het contract?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik ging toch echt op zoek naar een andere woning. Particuliere huur of koop. Ik neem aan dat je nu ook torenhoge stookkosten hebt ivm die rottige isolatie.

En dit huis is ook erg ongezond, zeker met een klein kind. Schimmels zijn onwijs slecht.
Ik lees vooral veel zelfmedelijden.

Niemand heeft jullie gedwongen, jullie wilden zelf snel 'huisje boompje beestje' zoals je zelf schrijft.

Je koos zelf voor een huis zonder cv.

Jullie zijn niet de enige (tweeverdieners) die geen huurtoeslag krijgen. Waarom meldt je dit? Vind je dat de staat maar meebetalen omdat jullie zelf overhaast kiezen in dat huis te wonen?

Daarnaast heb je een optie om via de makelaar iets anders te kopen of te huren.

Dus ga gewoon zoeken voor andere huurwoningen of een koopwoning.
Kun je niet ergens een appartement in een grote flat kopen?
Mag je nog wel huren van de woningbouwvereniging als je allebei werkt???

Gauw iets anders zoeken, iets beters dan dit (eventueel tijdelijk een stuk kleiner) moet nog wel lukken.
Is kopen een optie?

Ik zou zeker huurverlaging aanvragen.

Hier gaat je inschrijftijd ook op 0, dus ik snap dat je niet voor de eerste beste zolderkamer weggaat.

Huur je het van een makelaar of is dat een tussenpersoon?

Heb je al meerdere keren schriftelijke klachten bij de verhuurder gemaakt?
Volgens mij mag je de huur verlagen totdat alle verbeteringen zijn doorgevoerd. Als de verhuurder het in zijn portemonnee gaat voelen heb je goed kans dat hij er iets aan gaat doen.

Wel van te voren schriftelijk laten weten wat er allemaal aan mankeert en hem een tijd geven de reparaties uit te voeren. Daarna stoppen met het betalen van de huur.

(Las laatst artikel over iemand die van 400 euro naar 50 euro ging omdat er zoveel achterstallig onderhoud is. Daar is een site over maar weet niet hoe die heet).

Vraag het anders na bij het juridisch loket. Maar verminderen van huur mag zeer zeker (mits je aantal regels in acht neemt).

https://www.rijksoverheid ... rhoud-van-mijn-huurwoning
Ik zou hier toch wel richting juridisch loket voor trekken of zelfs inspectie laten komen of je uberhaupt wel in zo'n bouwval mag wonen.

Voor 't zelfde geld wordt het pand onbewoonbaar verklaard.

En ik zou als de bliksem op zoek gaan naar iets anders.

Desnoods tijdelijk op de particuliere markt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven