Geld & Recht alle pijlers

Niet betalende paardeneigenaar

09-09-2019 09:57 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een aantal jaar 2 paarden van iemand anders op m'n erf staan. Sinds een halfjaar zijn er betalingsproblemen, dwz het afgelopen halfjaar is er niet betaald.
We hebben geen contract opgesteld, het zou destijds om een tijdelijke periode gaan. Ergens in die periode heeft de eigenaar besloten om definitief in het buitenland te blijven.
Tot afgelopen maart heeft ze altijd de 1e van de maand betaald, daarna hield het ineens op. Het afgelopen halfjaar heb ik geen contact meer kunnen krijgen, ook niet via familie. De familie zegt niet te weten of ze nog op hetzelfde adres woont.

Nu vond ik het voor de zomerperiode geen groot probleem, ze staan op de wei dus geen grote kosten. Nu de winterperiode eraan komt wil ik wel weten waar ik aan toe ben.

Ik heb overigens weinig werk van de paarden, ze hebben een vaste verzorger die de dieren vermaakt. De hoefsmid wordt ook door haar betaald, de facturen van de dierenarts stuurde ik tot nu toe naar de eigenaar.

Tot nu toe heb ik telefoon, app, sms, mail en brieven geprobeerd, met de vraag contact op te nemen over de openstaande facturen (die ik nooit maak). Volgens mij heeft ze sinds mei een ander nummer. Wat is de volgende stap?

Uiteraard zijn we inmiddels ook wel gehecht aan die oude beestjes. Ik zou haar het liefst een briefje sturen met "het bedrag wat je mij nog verschuldigd bent heb ik beschouwd als de overnamesom voor beide paarden". Zo makkelijk zal het juridisch vast niet zijn :mrgreen:
Ik wil in ieder geval voorkomen dat ze hier nog weggaan, als ik of verzorgster eigenaar kan worden heeft dat de voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het briefje sturen. En dan niet alleen aan de eigenaar, ook aan de familie met het verzoek dit te bespreken als ze contact hebben. Als de familie sporadisch contact .hebben dan weten ze dus ook hoe ze contact moeten leggen.

Heb je al eens op social media gezocht? Gewoon iemands naam googlen geeft ook soms verrassende resultaten.
Alle reacties Link kopieren
jeskanana schreef:
09-09-2019 11:28
Ik heb contact gehad met rechtsbijstand. Eigenaar worden van een paard is blijkbaar niet zo makkelijk. Ik heb de paspoorten wel maar dat is geen eigendomsbewijs.
Ik mag de paarden voorlopig als onderpand vasthouden, maar als ze betaald blijft zij natuurlijk eigenaar. Als ze niet betaald kan een rechter mij de paarden toewijzen. De eerste stap is in dat geval betaling eisen via aangetekende brieven etc.
Vanmorgen dacht ik nog dat ik wilde dat ze wel betaalde, maar ik moet dus willen dat ze niet betaald :applause:

Ik kan ook gewoon de gok nemen en haar middels een aangetekende brief een koopovereenkomst sturen. Ik ga vanavond overleggen met de verzorgster, die kent de eigenaar iets beter en wellicht trapt ze erin.
Zorg dat juridisch alles dichtgetimmerd is, zodat je niet tegen nare verrassingen aanloopt. Advies blijven inwinnen! Bij elke stap!
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
SantaMaria schreef:
09-09-2019 11:29
Juridisch gezien is degene die de kosten van verzorging van de paarden op zich neemt de eigenaar tenzij anders vastgelegd natuurlijk.

Dat lijkt me heel sterk.
jeskanana schreef:
09-09-2019 10:27
Nee, de verzorgster heeft ook geen contact met de eigenaar. Het is niet zo dat de eigenaar een wekelijkse update wenst van de paarden. Ik stuur haar 2 keer per jaar wat foto's mee als ik de factuur van de dierenarts mail en dat is alles.

Naar mijn weten is ze niet dood. Ik heb er bij haar familie een aantal keer op aangedrongen, de laatste keer was in juli en volgens mij hebben zij sporadisch contact.
Maar wordt de verzorgster dan wel betaald?
SantaMaria schreef:
09-09-2019 11:29
Juridisch gezien is degene die de kosten van verzorging van de paarden op zich neemt de eigenaar tenzij anders vastgelegd natuurlijk.
Heb je het paspoort van de paarden?

Ik zou nog 1 keer op alle mogelijke manieren (email, familie, sms) proberen contact te krijgen en hierin vermelden dat bij uitblijven van betaling, je de paarden zelf als betaling voor de gemaakte kosten zal beschouwen.
Hierin ook een termijn meegeven waarbinnen je een reactie verwacht.
Dat is juridisch gezien nou net niet zo. Een paard is, grof gezegd, niet anders dan een auto of een huis. Het moet wel op je naam staan om van jou te zijn. Ook al betaal je onderhoud en benzine of schilder je de kozijnen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
09-09-2019 12:34
Maar wordt de verzorgster dan wel betaald?
Tegenwoordig moet je juist betalen om voor een paard te zorgen...
beetjegek schreef:
09-09-2019 13:31
Tegenwoordig moet je juist betalen om voor een paard te zorgen...
Echt joh?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn paarden ook zonder contract bij een vriend staan, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt hem niet te betalen.
Denk dat ie ze zo voor de deur bij mij zet na zoveel maanden.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
09-09-2019 12:23
Dat lijkt me heel sterk.
Dat is dus wel zo en een dergelijk geval is ook al een keer op de televisie geweest. Degene die de onderhoudskosten betaalde werd uiteindelijk eigenaar van het dier.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-09-2019 13:07
Dat is juridisch gezien nou net niet zo. Een paard is, grof gezegd, niet anders dan een auto of een huis. Het moet wel op je naam staan om van jou te zijn. Ook al betaal je onderhoud en benzine of schilder je de kozijnen.
Je zit er dus naast. Bij een paard ligt dat anders en er is ook jurisprudentie over Je kunt gebruik maken van het retentierecht. Er komt wel altijd een rechter aan te pas.
-
Fizz schreef:
09-09-2019 14:11
Dat is dus wel zo en een dergelijk geval is ook al een keer op de televisie geweest. Degene die de onderhoudskosten betaalde werd uiteindelijk eigenaar van het dier.


Afgelopen seizoen was er zoiets bij Mr Frank Visser, mbt een kat, en de dame die de kat eten gaf en zelfs had meegenomen naar een dierenarts moest er voortaan toch echt vanaf blijven: https://www.sbs6.nl/programmas/mr-frank ... uitspraak/
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-09-2019 13:07
Dat is juridisch gezien nou net niet zo. Een paard is, grof gezegd, niet anders dan een auto of een huis. Het moet wel op je naam staan om van jou te zijn. Ook al betaal je onderhoud en benzine of schilder je de kozijnen.
Je kunt een paard niet op je naam zetten, dus het klopt gedeeltelijk dat diegene die betaalt ook eigenaar is. Er moet namelijk wel een (mondelinge/schriftelijke) overeenkomst zijn dat het paard overgedragen is. Als die er niet is of er zijn onduidelijkheden, is diegene die betaalt de eigenaar. In ons geval nog niet van toepassing, ik heb nog een mail liggen waarin duidelijk staat dat de eigenaar ook eigenaar blijft.
En daar moet toch eerst een rechter uitspraak over doen, zover is het nog niet.

De verzorger wordt overigens niet betaald, zij heeft nu een "eigen" paard met weinig kosten en kan op die manier haar hobby behouden (win-win situatie voor beide partijen).
Fizz schreef:
09-09-2019 14:12
Je zit er dus naast. Bij een paard ligt dat anders en er is ook jurisprudentie over Je kunt gebruik maken van het retentierecht. Er komt wel altijd een rechter aan te pas.
Dat wil niet zeggen dat je altijd automatisch de eigenaar wordt. Wel dat het paard verkocht zal mogen worden en de schulden kunnen dan met dat geld betaald worden. Komen de schulden ongeveer overeen met de waarde van het paard zal je het dier waarschijnlijk ook wel mogen houden als betaling. Maar dat zal niet het geval zijn als het om een duur sportpaard van enkele tienduizenden euro’s gaat en de schuld is bv. 2000 euro. Dan krijg jij bij verkoop je 2000 euro en gaat het resterende bedrag naar de voormalige eigenaar.
anoniem_373573 wijzigde dit bericht op 09-09-2019 15:03
Reden: Aangevuld
3.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er staat nu zo'n €1200,- open en dat is ook wel de waarde van beide paarden (slachtprijs). Als ze daarmee akkoord zou gaan is dat voor mij prima.
jeskanana schreef:
09-09-2019 15:00
Er staat nu zo'n €1200,- open en dat is ook wel de waarde van beide paarden (slachtprijs). Als ze daarmee akkoord zou gaan is dat voor mij prima.
Maar ga je ze dan ook echt laten slachten?

Of sta jij dan vanaf nu in voor alle kosten van 2 extra paarden?

Want die lijken mij toch écht niet gratis in onderhoud te zijn en je moet de boel maar onverwacht kunnen dragen.



Ik zou zelf blijven hameren bij de familie op de vraag tot zo snel mogelijk contact.
Komt ze soms nog "naar huis" op familie-bezoek?
Misschien eens polsen wanneer de volgende keer is?


Je kan toch niet gewoon 2 paarden-schatten achterlaten, zelf naar 't buitenland vertrekken en je daar nooit meer iets van aantrekken?
En maar hopen dat er iemand wel bezorgd om is?

Dat doe je al niet met een kat of hond, laat staan met een paard (of 2) :evil:.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
http://www.paardenadvocaat.nl/posts/kra ... -dank-102/

Er zijn ook best veel topics op bokt over geweest.
Alle reacties Link kopieren
jeskanana schreef:
09-09-2019 14:51
Je kunt een paard niet op je naam zetten, dus het klopt gedeeltelijk dat diegene die betaalt ook eigenaar is. Er moet namelijk wel een (mondelinge/schriftelijke) overeenkomst zijn dat het paard overgedragen is. Als die er niet is of er zijn onduidelijkheden, is diegene die betaalt de eigenaar. In ons geval nog niet van toepassing, ik heb nog een mail liggen waarin duidelijk staat dat de eigenaar ook eigenaar blijft.
En daar moet toch eerst een rechter uitspraak over doen, zover is het nog niet.

De verzorger wordt overigens niet betaald, zij heeft nu een "eigen" paard met weinig kosten en kan op die manier haar hobby behouden (win-win situatie voor beide partijen).

Een paard kan je wel op naam zetten hoor. Ons akkeboeshje staat ook op onze naam. ;)
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
09-09-2019 13:31
Tegenwoordig moet je juist betalen om voor een paard te zorgen...
Dat was 30 jaar geleden al zo
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-09-2019 15:52
Maar ga je ze dan ook echt laten slachten?
Nee joh :mrgreen:
De slachtprijs is gewoon de minimale waarde van een paard.
Ik heb zelf ook een oude pony, het gewone onderhoud kost me niet zoveel. De rest kom ik vast wel met verzorgster uit als we echt eigenaar kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
09-09-2019 17:01
Een paard kan je wel op naam zetten hoor. Ons akkeboeshje staat ook op onze naam. ;)
Maar niets daarvan is rechtsgeldig, aldus de rechtsbijstandsman.
Fizz schreef:
09-09-2019 14:12
Je zit er dus naast. Bij een paard ligt dat anders en er is ook jurisprudentie over Je kunt gebruik maken van het retentierecht. Er komt wel altijd een rechter aan te pas.
Jij zit er naast. Een eigenaar blijft in dit soort gevallen eigenaar, ook als er gebruik wordt gemaakt van het retentierecht. Retentierecht betekent alleen maar dat je (in dit geval) het paard niet hoeft af te geven als (en zolang) de rekening niet is betaald. Wordt deze alsnog betaald, dan moet je het paard als de eigenaar dat wenst, gewoon aan de eigenaar afgeven. Er kan wel beslag worden gelegd op het paard (een dier is gewoon juridisch een zaak, dus te vergelijken met een auto, fiets whatever) en als er een vonnis is, kan het paard verkocht worden om de (geldelijke) vordering te voldoen en raakt de eigenaar op die manier dus wel het eigendom kwijt.
Fizz schreef:
09-09-2019 14:12
Je zit er dus naast. Bij een paard ligt dat anders en er is ook jurisprudentie over Je kunt gebruik maken van het retentierecht. Er komt wel altijd een rechter aan te pas.
Er is ook heel veel jurisprudentie waarbij de rechter oordeelde dat de oorspronkelijke eigenaar inderdaad de eigenaar is, ook al werd het paard bij een ander gestald en verzorgd. Het verschil zal dus wel in de details zitten.
Alle reacties Link kopieren
jeskanana schreef:
09-09-2019 18:03
Maar niets daarvan is rechtsgeldig, aldus de rechtsbijstandsman.

Akkeboeshje staat op mijn naam en ik heb haar paspoort dus van mij. Enkel een paspoort van een paard hebben is onvoldoende.
I told you walking was idiotic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven