Geld & Recht alle pijlers

Nieuwe regels omtrent smartphone abonnement

10-09-2018 19:35 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke 2 jaar als mijn contract afliep verlengde ik 'm, en nam de nieuwste Samsung Galaxy S erbij. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik het achteraf toch niet bleek te kunnen betalen. Onlangs is echter besloten dat, als je een smartphone op afbetaling koopt die duurder is dan €250,-, je een bkr-registratie krijgt. Ik overweeg om de volgende keer als ik weer een nieuw abonnement voor 2 jaar aanga een groot deel vooraf te betalen, en dan elke maand €10,- af te betalen.

Maar ik ben natuurlijk niet de enige die gewend was om de 2 jaar een nieuwe high-end smartphone op afbetaling te kopen, en vraag me af hoe anderen hiermee omgaan? De bkr-registratie voor lief nemen, geen high-end smartphone meer of vooraf een groot deel aanbetalen?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-09-2018 20:18
Jij wel. Anderen moeten tegen zichzelf beschermd worden, daarom deze regels.
Ik denk dat heel veel mensen prima deze verantwoordelijkheid aankunnen. En natuurlijk, rotte appels heb je altijd, maar hiermee benadeel je ook degenen die altijd zonder problemen hun toestel afbetaalden.
Alle reacties Link kopieren
Tja, er waren helaas ook te veel mensen die er wel door in de problemen kwamen. Regels zijn er meestal omdat er te veel (maar lang niet alle) mensen niet zelf in staat zijn om de inschatting goed te maken. Maar het staat iedereen vrij om in plaats van de aflossing maandelijks geld te sparen en dan een losse telefoon te kopen. Kun je alleen niet meteen nu een hele dure kopen.

En voor wie het vroeg: registraties zijn voor verplichtingen die je bent aangegaan. Als jij een sim-only abonnement hebt dat je maandelijks op kunt zeggen, heb je geen (langdurige) verplichting, dus die wordt niet meegeteld. Heb je een minimale contractduur van bv een jaar, zal het vaak van de kosten afhangen. Onder de 250 euro registreren ze niet (anders wordt het te veel gedoe, en voor de meeste mensen is dat geen probleemgedrag). Dus als je een sim-only hebt van 5 euro per maand voor een jaar, wordt dat niet geregistreerd.

Het gaat natuurlijk ook met name om de 50-80 euro per maand abonnementen, met een looptijd van 2/3 jaar. Dan heb je het wel over een verplichting van rond de 1500-3000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Spaar wat, koop een toestel en hou 'm dan tot ie op is.

De wegwerpmaatschappij begint bij jezelf.
Such fun!1
Ik heb los toestel gekocht van 150 en simonly. Goede manier om me even bewust te worden van het bedrag dat ik iedere 2 jaar aan telefoon uitgaf.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 11-09-2018 04:51
1.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu nog een prima iphone 6. Mijn sim only loopt over 2 jaar af. Dus leg ik elke maand 50 euro opzij en koop ik bij het volgende sim only abonnement een nieuw toestel. Tenzij hij eerder op is. Dan komt er een goedkope android. Maar liever een iphone.
Alle reacties Link kopieren
Dromertje87 schreef:
10-09-2018 20:27
Ik denk dat heel veel mensen prima deze verantwoordelijkheid aankunnen. En natuurlijk, rotte appels heb je altijd, maar hiermee benadeel je ook degenen die altijd zonder problemen hun toestel afbetaalden.
Dat valt dus wel mee. Als je gewoon voldoende inkomen hebt kun je zonder problemen zo'n telefoon financieren.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
10-09-2018 20:15
Ik vind het betutteling. Ik koop al 20 jaar mijn telefoons zo en heb nog nooit een betalingsachterstand gehad. En nu ben ik ineens een risico (voor mezelf?). Afwijzing komt overigens door de hypotheek en een oude restschuld, wat ook altijd keurig betaald wordt. Ik weet echt zelf wel welke verplichtingen ik aan kan.
Jij misschien wel, maar de praktijk leert dat veel mensen het niet kunnen. Er wordt ook rekening mee gehouden dat mensen hun baan kunnen verliezen of dat een relatie wordt verbroken. Al die risico's worden meegewogen.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
10-09-2018 20:15
Ze zouden gewoon duidelijk moeten zetten hoeveel je afbetaalt aan de telefoon en hoeveel aan je belminuten per maand bijv met reclames.
Maar ook al heb je sim only, dat wordt ook geregistreerd volgens mij.
Dat doen ze al.
Alle reacties Link kopieren
Elle1976 schreef:
10-09-2018 19:51
Toestel kan ook stuk gaan..
Alles kan stuk gaan..
Verzekering?
MinkeDeWit schreef:
10-09-2018 20:15
Ik vind het betutteling. Ik koop al 20 jaar mijn telefoons zo en heb nog nooit een betalingsachterstand gehad. En nu ben ik ineens een risico (voor mezelf?). Afwijzing komt overigens door de hypotheek en een oude restschuld, wat ook altijd keurig betaald wordt. Ik weet echt zelf wel welke verplichtingen ik aan kan.
Dan kan je toch ook gewoon elke maand dat bedrag sparen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb altijd mijn telefoon gewoon gekocht,, nog nooit een telefoon lening gehad. Sparen ervoor dus.. Geen geld = geen high end smartphone. Ik vind het geen fijn gevoel om voor zo'n ding wat zo snel weer " oud" is een lening af te sluiten.

Voor jongeren wordt het nu een stuk lastiger en dat vind ik eigenlijk wel goed.Het was te gemakkelijk, schulden zijn snel gemaakt, nu is de drempel hoger
Nemaìn’ schreef:
10-09-2018 22:14
Dan kan je toch ook gewoon elke maand dat bedrag sparen?
Natuurlijk, maar dat doe je anders achteraf. Nu moest ik in een keer 800 euro neerleggen. Voelt toch anders aan dan elke maand 45, dat dan weer wel.
MinkeDeWit schreef:
10-09-2018 23:16
Natuurlijk, maar dat doe je anders achteraf. Nu moest ik in een keer 800 euro neerleggen. Voelt toch anders aan dan elke maand 45, dat dan weer wel.
En uiteindelijk betal je ook nog eens minder. Ik zie het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
10-09-2018 23:16
Natuurlijk, maar dat doe je anders achteraf. Nu moest ik in een keer 800 euro neerleggen. Voelt toch anders aan dan elke maand 45, dat dan weer wel.
Is uiteindelijk natuurlijk een kwestie van één keer inhalen: dan betaal je zodra je je tel gekocht hebt 45 euro per maand in je spaarpot zodat je over twee jaar een nieuwe kunt kopen.
Nemaìn’ schreef:
10-09-2018 23:17
En uiteindelijk betal je ook nog eens minder. Ik zie het probleem niet.
Dat is niet waar. Het is al aantal jaar zo dat totale prijs niet meer mag zijn d6an reguliere toestelprijs.
Sowieso gek dat sommige mensen al die tijd hebben gedacht dat ze die ‘gratis’ telefoon ook echt gratis kregen, want in 9/10 gevallen betaalde je de telefoon + meer ten opzichte van een los toestel i.c.m. Sim-only.

Ik vind het een goede ontwikkeling dat mensen nu eerst worden gecheckt op kredietwaardigheid. Maar dan moet dit wel op een logische manier gebeuren. Niet dat opeens de helft wordt afgewezen omdat je bijvoorbeeld een hypotheek hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik nam ook altijd een abonnement met toestel. Nu van te voren gespaard en gewacht op een aanbieding van het toestel dat op mijn lijstje stond (S8). In januari een prima deal gescoord.
Lou- schreef:
11-09-2018 06:46
Sowieso gek dat sommige mensen al die tijd hebben gedacht dat ze die ‘gratis’ telefoon ook echt gratis kregen, want in 9/10 gevallen betaalde je de telefoon + meer ten opzichte van een los toestel i.c.m. Sim-only.
Je betaalt niet meer dan voor los toestel want dat mag al aantal jaar niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
11-09-2018 06:46
Sowieso gek dat sommige mensen al die tijd hebben gedacht dat ze die ‘gratis’ telefoon ook echt gratis kregen, want in 9/10 gevallen betaalde je de telefoon + meer ten opzichte van een los toestel i.c.m. Sim-only.

Ik vind het een goede ontwikkeling dat mensen nu eerst worden gecheckt op kredietwaardigheid. Maar dan moet dit wel op een logische manier gebeuren. Niet dat opeens de helft wordt afgewezen omdat je bijvoorbeeld een hypotheek hebt.
De provider moet vermelden dat de prijs van het abonnement incl de prijs van het te betalen toestel is. Ook op je factuur en je contract staat uit welke bedragen je abonnement bestaat. Althans wel bij mij
1-Aapje schreef:
11-09-2018 06:54
Je betaalt niet meer dan voor los toestel want dat mag al aantal jaar niet meer.
Dat weet ik. Ik had het over vòòr die wettelijke bepalingen.
BowGirl35 schreef:
11-09-2018 07:10
De provider moet vermelden dat de prijs van het abonnement incl de prijs van het te betalen toestel is. Ook op je factuur en je contract staat uit welke bedragen je abonnement bestaat. Althans wel bij mij

Ik had het over voor die wettelijke bepalingen.

Toen was een Sim only bijvoorbeeld €15 per maand voor 100 belminuten en 1GB internet.
Wilde je een iPhone erbij dan betaalde je €50 per maand voor hetzelfde aantal minuten en data. €35 meer dus dan voor de Sim only. Dat maal het aantal maanden abonnementsduur was wat je uiteindelijk voor je toestel betaalde. Vaak meer dan Zo’n ding los kopen.

Veel mensen hadden dat niet door. Dachten dat als ze niets hoefden bij te betalen vooraf, het toestel ‘gratis’ was.

Nu kan je dat als consument niet meer denken omdat het dus in je contract staat. Ik merkte slechts op dat ik het gek vind dat mensen dat nooit eerder hebben beseft.
1-Aapje schreef:
11-09-2018 04:53
Dat is niet waar. Het is al aantal jaar zo dat totale prijs niet meer mag zijn d6an reguliere toestelprijs.
Maar met rente natuurlijk, geld lenen kost altijd geld. Dus ja, als je spaart en hem los koopt ben je toch echt goedkoper uit.
Lou- schreef:
11-09-2018 07:20
Dat weet ik. Ik had het over vòòr die wettelijke bepalingen.
Maar dat is nu niet meer relevant ;-)
ClumsyNinja schreef:
11-09-2018 07:26
Maar met rente natuurlijk, geld lenen kost altijd geld. Dus ja, als je spaart en hem los koopt ben je toch echt goedkoper uit.
Wederom klopt dit niet. Kijk maar eens bij bijvoorbeeld Vodafone. Toestelprijs in 24 maanden is gelijk aan bedrag voor betaling in 1 keer.
1-Aapje schreef:
11-09-2018 07:51
Maar dat is nu niet meer relevant ;-)
Wel als ik aangeef dat ik sowieso niet snap waarom mensen eerder dachten dat het gratis was. Want dat is de strekking van mijn post.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven