Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil ook graag meeschrijven, ik las al mee.
We zijn al een hele tijd bezig met zo weinig mogelijk kopen buiten de dingen die echt nodig zijn. Daarnaast veel spullen verkopen en zo veel mogelijk sparen.
En dat alles om de grootste uitgave van ons leven te financieren. We willen dit jaar nog een huis kopen. ;-)

Vorige week heb ik wel een nieuwe laptop gekocht, maar daar had ik een goed gevuld potje voor, dus mocht dat.
swimkim schreef:
06-03-2019 10:05
Ik wil ook graag meeschrijven, ik las al mee.
We zijn al een hele tijd bezig met zo weinig mogelijk kopen buiten de dingen die echt nodig zijn. Daarnaast veel spullen verkopen en zo veel mogelijk sparen.
En dat alles om de grootste uitgave van ons leven te financieren. We willen dit jaar nog een huis kopen. ;-)

Vorige week heb ik wel een nieuwe laptop gekocht, maar daar had ik een goed gevuld potje voor, dus mocht dat.
Wat een ontzettend leuk doel om voor te sparen! En een laptop kopen als je er een potje voor had (en het nodig is) moet gewoon kunnen!

Mijn nobuy gaat de afgelopen dagen erg goed! Ik heb afgelopen vrijdag boodschappen gedaan voor de hele week voor een kleine 30 euro en denk dat ik het hier wel mee red deze week. Ivm de nieuwe woning geef ik op het moment bij de boodschappen ook nog best wat uit aan kruiden die missen, maar dat is over een paar week vast lekker aangevuld en haalt de prijs van de boodschappen ook weer wat omlaag. Ik vind het wel lastig om te bekijken wat nou echt een goed budget is voor boodschappen. Ik was best tevreden over mijn boodschappen voor deze week, maar als ik dan van mensen lees dat ze het met het zelfde budget voor 3 man redden begin ik toch wat te twijfelen.

Vanavond in ieder geval lekker bij mijn ouders eten en vrijdag gezellig met de familie rond de tafel.
Eén paal van de krabpaal (die heel intensief wordt gebruikt) is gisteren gesneuveld. Een hele nieuwe krabpaal kost best veel, en deze hebben we al jaren en ben ik nog steeds tevreden over, dus in plaats van een nieuwe krabpaal te kopen heb ik net alleen een nieuw onderdeel besteld. Het touw werd ook al flink minder dus nu kunnen ze er straks weer lustig op los krabben en het scheelt flink in de prijs.
Lijkt me een heel verstandige keuze Drackie!

Alleen je schrijft het alsof het logisch/normaal zou zijn geweest om een nieuwe krabpaal te kopen... ik vind een onderdeel vervangen beter/logischer :)
Nou, ik wist niet dat het kon, een losse paal kopen. Ik had dus in eerste instantie gewoon gezocht naar nieuwe krabpalen en toen kwam ik dit bij toeval tegen. Komt ook van een andere webshop dan de krabpaal, ik hoop maar dat 'ie erop past. Volgens mij moet het lukken, maar hij is wel anders.
drackie wijzigde dit bericht op 06-03-2019 16:20
41.40% gewijzigd
Ah, oké, ja dan snap ik het!
Hetzelfde als een vriendin die een nieuwe fietslamp ging kopen... terwijl ze ook alleen het batterijtje kon vervangen :P
Toen ik dat idee opperde zei ze: O, daar heb ik nog nooit aan gedacht :facepalm:
Wij hebben hier zelfs een paar stukken paal van een oude krabpaal in de schuur liggen, die we kunnen gebruiken wanneer het nodig is.
Welkom swimkim, en inderdaad een mooi doel om te besparen en eens goed door je spullen heen te gaan.

Voor een week 30 euro boodschappen is mij echt nog nooit gelukt. Ik let wel op en doe ook niet heel gek volgens mij, maar ik zit nu op gemiddeld zo'n 325 per maand. Dat is voor mij, mijn dochter en 2 katten. Het zal vast wel minder kunnen, maar dan moet ik heel andere keuzes maken. En daar ben ik (nog) niet aan toe.

Hoop dat het lukt met die krabpaal Drackie. Zou mooi zijn! Krabpaal hier is goedkoop aangeschaft maar merk dat dus ook wel aan de kwaliteit. Als deze het begeeft, investeer ik toch in een betere. Af en toe zie ik hem zo wiebelen als ze erin tekeer gaan :lol:
Volgens mij kattenliefhebbers in dit topic :hyper:
:cat:

(sorry beetje off-topic)
Nokie schreef:
06-03-2019 16:34

(sorry beetje off-topic)
:lol: Die zijn hier, samen met de auto ook een grote kostenpost ;-D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Neem zelf regelmatig de goedkoopste of goedkopere opties qua eten, maar voor die kleine monstertjes schaf ik regelmatig sheba en gourmet aan omdat ze daar zo lekker van smikkelen altijd :-D
Slim Nokie! Als deze krabpaal het helemaal begeeft, ga ik de goede palen ook bewaren. Het schroefdraad in de paal is nu stuk, dat is van plastic en toen we wilde kijken of we het touw konden vervangen, heeft het schroefdraad het dus begeven. :facepalm: Ik durf de rest van de krabpaal nu niet meer aan te raken. Deze paal stond er gelukkig bovenop, dus het ding hoeft niet helemaal uit elkaar. Kan ik niet nog meer slopen.

Fietslampjes: van die losse lampjes vervang ik wel altijd in z’n geheel, omdat die dingen toch al niks kosten, maar ik heb nu gewoon weer goede vaste verlichting op mijn fiets. Wel zo fijn ook.
Drackie schreef:
06-03-2019 19:18

Fietslampjes: van die losse lampjes vervang ik wel altijd in z’n geheel, omdat die dingen toch al niks kosten, maar ik heb nu gewoon weer goede vaste verlichting op mijn fiets. Wel zo fijn ook.
Maar vanuit milieuoogpunt kan je toch beter gewoon het batterijtje vervangen. Toch jammer van dat extra afval, en de productiekost.
Hoi Swimkim ,

Welkom en leuk dat je meeschrijft.
Mooi spaardoel !

zelf ben ik (nog) niet zo fanatiek als de meeste dames. Ik vind nog veel teveel leuk hoewel het kopen wel iets minder wordt.
Voor wat betreft het vuiniszakkenruimen, ik zou inderdaad ook ontzettend veel kunnen lozen, schoenen waarvan ik denk “ hoe heb ik die in vredesnaam kunnen kopen ?”
Ik weet het wel : uitverkoop. De meest achterlijke paren komen uit de uitverkoop.
Achteraf te groot, te klein, kleur niet mooi, een model wat in een instelling voor geestelijk beperkten prachtig zou zijn.

En heel, heel veel kinderkleertjes. En ik weet dat het op MP bijna niet lukt, maar toch. Ik kan het niet weggooien.
Het lijkt een bepaalde gierigheid terwijl ik aan de andere kant echt bakken met geld over de balk heb gesmeten.

Ook heel veel te kleine kleren, die ik ooit nog hoop te kunnen dragen. Met vier of vijf kilo eraf kan ik alles weer aan maar dat is superlastig.

Dus ja.... :hamer:
Ik heb oplaadbare fietslampjes, die steek ik gewoon in de telefoonlader (usb-micro-usb kabel). Of waren die all geopperd? Iets uurder in aanschaf maar ze gaan heel lang mee.

Wel balen, mijn fietsslot is kapot gegaan vandaag. Met het slot hard op de tegels laten vallen. Nou ja, het kan uit, maar zo'n loze uitgave.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Meestal halen ze de levensduur van het batterijtje niet eens en hebben de katten ze voor die tijd al stuk gebeten. En normaal maken ze nooit iets stuk, maar fietslampjes zijn lekker ofzo. :facepalm: Ik probeer erop te letten om ze buiten bereik neer te leggen, maar als ik het vergeet zijn ze ook gelijk stuk.

Oh dat is handig Boebezoebe! Heb ik nu trouwens niet meer nodig, maar voor man misschien wel een optie.

Balen van je fietsslot!
Als ik (hopelijk) met de tijd kinderen krijg ben ik juist van plan weinig nieuws te kopen, de eerste tijd dan vooral. Want er is zoveel bruikbaars van iedereen, maakt me echt niet uit of het dan van marktplaats komt. Dus hoop dat ik me dat geld tegen die tijd ga besparen :)
boebezoebe schreef:
06-03-2019 20:06
Ik heb oplaadbare fietslampjes, die steek ik gewoon in de telefoonlader (usb-micro-usb kabel). Of waren die all geopperd? Iets uurder in aanschaf maar ze gaan heel lang mee.

Wel balen, mijn fietsslot is kapot gegaan vandaag. Met het slot hard op de tegels laten vallen. Nou ja, het kan uit, maar zo'n loze uitgave.
Zonde boebezoebe
Nokie schreef:
06-03-2019 21:00
Als ik (hopelijk) met de tijd kinderen krijg ben ik juist van plan weinig nieuws te kopen, de eerste tijd dan vooral. Want er is zoveel bruikbaars van iedereen, maakt me echt niet uit of het dan van marktplaats komt. Dus hoop dat ik me dat geld tegen die tijd ga besparen :)
Ik had ook best veel van marktplaats de eerste tijd maar stiekemweg gaat dat voorbij.
Wel veel leuke merkjes in de uitverkoop.
Nokie schreef:
06-03-2019 16:34

(sorry beetje off-topic)
Kattenhater hier! Breng ik het weer een beetje in balans. ;)
Ik heb er niks mee maar haat ze niet.
Pff jemig. Ik snap nu waarom Pia niet speelde. Haar vader is vandaag overleden. Zo erg.
Drackie schreef:
06-03-2019 23:23
Pff jemig. Ik snap nu waarom Pia niet speelde. Haar vader is vandaag overleden. Zo erg.
Oh jee, ze zat aan zijn sterfbed. Naar hoor.
Ik moet ook wel zeggen dat die 30 euro voor boodschappen alleen voor mijzelf zijn en ik regelmatig nog gezellig bij mijn ouders een hapje mee eet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven