Geld & Recht alle pijlers

omgangsregeling bij dreigende vader

11-04-2010 22:27 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Mijn man en ik zijn nu ruim een week uit elkaar. vorige week dinsdag heeft hij 's-nachts met zijn vader aan de deur gestaan en is zelfs de politie gekomen om rust in huis te krijgen. Hij wilde namelijk wat spullen halen. Onze dochter van 10 maanden was compleet overstuur. Inmiddels heb ik een advocaat om de scheiding te regelen. zowel gisteren als vandaag heb ik a.s. Ex man gewoon thuis binnen gelaten om onze dochter te kunnen zien en met haar te spelen. Nu is het zo dat toen hij weg ging hij mij dreigde om woensdag (zijn vrije dag) 's-ochtends langs te komen om onze dochter weg te halen. Dit is nu al de derde x dat hij hiermee dreigt. zowel onze vaste oppas als ik durven bijna niet eens de deur meer uit uit angst dat hij ergens om een hoekie staat om onze dochter weg te halen! Wat moet ik nu met deze situatie doen? Alle advies is welkom!
quote:Samsel schreef op 11 april 2010 @ 23:05:

Natuurlijk heeft hij recht onze dochter te zien en ook alleen. Ook om een paar uurtjes mee te nemen. Het gaat mij ook om wat het beste is voor onze dochter. Ik werk ook 4 dagen en wil ook tijd met haar doorbrengen en die tijd wordt erg krap als man haar het hele weekend en ook nog eens op de woensdag wil meenemen. Bovendien wil hij dat zijn moeder oppast op onze dochter en dat wil ik nooit van mijn leven. Zij heeft al ruim 30 jaar een drankprobleem en het oppassen is al eerder fout gegaan bij een van haar andere kleinkinderen. Mijn man kan ik hierin dus niet vertouwen en daardoor heb ik er ook zoveel moeite mee als hij onze dochter mee neemt naar zijn ouders. Hij woomt nu ook daar en dat vind ik erg moeilijk.Samsel.. ik heb je vorige topic gelezen en toen heb ik het ook al gezegd, jou man heeft evenveel recht om zijn dochter te zien als jij. Het gaat er niet alleen om wat jij denkt en vindt, hier zullen jullie toch echt samen uit moeten komen. Je kunt niet van je ex verwachten dat hij zomaar alles opgeeft, je bent in gemeenschap van goederen getrouwd, jullie hebben een kind samen - het is 50-50. Of je het nu leuk vindt of niet. Accepteer het.
Samsel, ik begrijp nog steeds niet waar je ex nu mee gedreigd heeft? Wilde hij je dochter op woensdag meenemen en dreigde hij toen jij weigerde haar te komen halen? Of dreigt hij je dochter aan het ouderlijk gezag te onttrekken (te ontvoeren)?
Ga in therapie!
@ Dubiootje,

Hij dreigt haar echt weg te halen, zodat ik haar niet meer zie. Meenemen ivm de omgangsregeling daar kan ik me prima in vinden. Zijn eisen voor de omgangsregeling heeft hij nu via een advocaat aan mij laten weten en hiermee kan ik niet instemmen. Hij wil onze dochter elke woensdag en 7.00 tot 19.00 uur (19.00 uur gaat zij altijd naar bedje) En verder om de week van vrijdagmiddag tot en met zondagavond na 19.00 uur. Dit lijkt me iets teveel van het goede. Ik kan haar dan zelf amper zien, omdat ze thuis zou worden gebracht en dan gelijk naar bedje toe moet, en de drie andere dagen moet ik ook naar mijn werk (doordeweeks). Bovendien heeft hij ook geen eigen woonruimte. Hoe staan jullie hier tegenover?
Samsel: jouw redenen om deze omgangsregeling NIET te willen, zijn precies zijn redenen om deze omgangsregeling WEL te willen: het weinig zien van jullie dochter.

Dat hij geen eigen woonruimte heeft, is natuurlijk iets dat nog kan veranderen. Jullie zijn natuurlijk nog niet zo lang uit elkaar.

Als je de scheiding zo soepel mogelijk af wil handelen, lijkt het me wijs om zijn (in mijn ogen reëele) voorstel niet zomaar af te schieten. Als de rest geregeld is en de omgangsregeling bevalt je nog steeds niet, dan kun je altijd nog een verzoek indienen om de omgangsregeling aan te laten passen. En wellicht gebeurt wel waar jij bang voor bent: je man valt het te zwaar om al die tijd zelf voor jullie dochter te zorgen en grijpt hij jouw voorstel om de omgangsregeling aan te passen met beide handen aan. Hij kan jou dan niet verwijten dat je zijn dochter bij hem weggehouden hebt, en dat scheelt gewoonweg enorm in de ruzie. En ruzie maken over de omgangsregeling kan altijd nog. Maar ik zou proberen om daar nú in ieder geval niet mee te beginnen want je zet jezelf op een achterstand.
Iets anders
Je weet je dochter altijd te vinden toch? Hij heeft geen buitenlandse achtergrond, dat hij haar kan meenemen naar een ander land?

Waarom kan je hier niet mee instemmen?

Ik zie een hele normale omgangsregeling. 1 dag door de weeks en om het weekend. Ik denk dat als je ex dit bij een rechter voorlegt hij dit ook toegewezen krijgt.

Kan jij niet wat schuiven met je uren? Zodat je bijvoorbeeld dan elke woensdag gaat werken en een andere dag vrij bent? Scheelt je ook in de opvangkosten.

Heeft je ex altijd op woensdag voor haar gezorgd?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Adem eens in en adem eens uit. Wat is het beste voor jullie dochter?

Natuurlijk denk je in eerste instantie in je emotie. Heel herkenbaar, maar het is belangrijk dat je nu zakelijk gaat denken. Niet meer jezelf of je ex voor je dochter zetten. Maar haar voor jullie zetten.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Wat een geweldige vader dat hij zijn dochter veel wil zien. Ik wou dat die van mij zo had gedacht. Maar nee, die wilde me eens in de drie weken een weekend zien en zelfs dat belde hij nog vaak af.

Samsel, je hebt SAMEN kinderen. Dat lijkt maar niet tot je door te dringen. Jij ziet je dochter straks 4 dagen door de weeks en om het weekend, hij ziet haar 1 dag in de week en om het weekend. Vooralsnog trek jij dus aan het langste eind.

Even heel kort gezegd: ik vind je een slechte moeder als je doelbewust, vanuit puur eigenbelang en om nijdigheid op je ex, het je kind ontneemt om een goede band op te bouwen met haar vader.

Wees een goede moeder en gun je kind een band met haar vader.
quote:Samsel schreef op 14 april 2010 @ 10:46:

@ Dubiootje,

Hij dreigt haar echt weg te halen, zodat ik haar niet meer zie. Meenemen ivm de omgangsregeling daar kan ik me prima in vinden. Zijn eisen voor de omgangsregeling heeft hij nu via een advocaat aan mij laten weten en hiermee kan ik niet instemmen. Hij wil onze dochter elke woensdag en 7.00 tot 19.00 uur (19.00 uur gaat zij altijd naar bedje) En verder om de week van vrijdagmiddag tot en met zondagavond na 19.00 uur. Dit lijkt me iets teveel van het goede. Ik kan haar dan zelf amper zien, omdat ze thuis zou worden gebracht en dan gelijk naar bedje toe moet, en de drie andere dagen moet ik ook naar mijn werk (doordeweeks). Bovendien heeft hij ook geen eigen woonruimte. Hoe staan jullie hier tegenover?Mooi verdeeld. Lijkt me ook realistisch omdat jullie nu ook de zorg delen. Voor hem is het ook niet leuk om zijn dochter op de dagen dat ze bij jou is te moeten missen. Het draait hierin niet alleen om jou.
Samsel, ik kan dat niet met elkaar rijmen: hij dreigt haar te ontvoeren en tegelijkertijd dient hij een verzoek via zijn advocaat in voor een omgangsregeling? Kan zijn dreigement een reactie zijn op jouw afhoudende houding wat omgang betreft? Besef wel dat jij nu de touwtjes in handen hebt. Misschien voelt hij zich wel erg machteloos en wanhopig en roept hij daarom dat soort dingen. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen als mijn ex moeilijk zou doen over meer dan de kinderen "een paar uurtjes" meenemen. Ik zou ze echt wel langer willen zien!

Ik vind de regeling die hij voorstelt op zich redelijk, alleen de tijden vind ik niet geschikt. Terugbrengen om 19.00 uur als dat dochters bedtijd is, is niet wenselijk. Je kunt een kind niet zomaar thuisbrengen en in bed kieperen: ze heeft tijd nodig om de overgang van papa naar mama te maken. Hetzelfde geldt voor de ochtend. Wat de woonruimte betreft, als hij woonruimte deelt die geschikt is om een baby te ontvangen, dan mag dat geen bezwaar zijn.

Ik heb het gevoel dat je moeite hebt je dochter met hem mee te laten gaan (omdat ze zo klein is misschien?) en daarom redenen verzint waarom dat geen goed idee is. Probeer je denkwijze is om te keren: het is in haar belang dat ze een band met haar vader kan opbouwen. Dat mag jij alleen in de weg staan als daar een heel goede, objectieve reden voor is (geen opvoedkundige reden dus).

Geef je ex de kans die band te ontwikkelen. Hoe gaat hij leren om een vader te zijn als hij zijn dochter maar een paar uurtjes mag zien?

Wat de tijd betreft dat jij je dochter kan zien: dat is heel jammer maar het gevolg van een scheiding. Beide ouders hebben evenveel recht op hun kind, en vooral andersom. Rechters redeneren tegenwoordig ook zo en kennen de kinderen vaak een of meer doordeweekse dagen aan de vader toe als die daarom vraagt (naast één op de twee weekends en de helft van de schoolvakanties). Als je je dochter doordeweeks vaker wil zien dan die paar uurtjes op je werkdagen, dan zul je naar mogelijkheden moeten kijken waarop je dat voor elkaar kunt krijgen (parttime werken, thuiswerken?).
Ga in therapie!

@ Dubiootje,

Hij dreigt haar echt weg te halen, zodat ik haar niet meer zie. Meenemen ivm de omgangsregeling daar kan ik me prima in vinden. Zijn eisen voor de omgangsregeling heeft hij nu via een advocaat aan mij laten weten en hiermee kan ik niet instemmen. Hij wil onze dochter elke woensdag en 7.00 tot 19.00 uur (19.00 uur gaat zij altijd naar bedje) En verder om de week van vrijdagmiddag tot en met zondagavond na 19.00 uur. Dit lijkt me iets teveel van het goede. Ik kan haar dan zelf amper zien, omdat ze thuis zou worden gebracht en dan gelijk naar bedje toe moet, en de drie andere dagen moet ik ook naar mijn werk (doordeweeks). Bovendien heeft hij ook geen eigen woonruimte. Hoe staan jullie hier tegenover?

Samsel wen er maar alvast aan. Dit is ongeveer de omgangsregeling die vrij normaal is en regelmatig door rechters wordt toegewezen. Met daarbij nog de helft van alle schoolvakanties en het delen van feestdagen. dUs bereid je er maar alvast op voor dat de kans heel groot is (en terecht) dat je ex dit voor elkaar gaat krijgen. Hoe durf je het uit je mond te krijgen dat jij je dochter dan minder gaat zien. Even geteld, maar per twee weken ziet je ex jullie dochter dan 4.5 dag, de rest is ze bij jou, dat jij daar dagen van zult werken doet er niet toe. Jij kan haar die dagen in en uit bed halen, met haar eten, met haar kroelen etc. Je ex niet.. Mijn god, meid denk eens even goed na hoe egoistisch je bezig bent. Je kunt hooguit beargumenteren dat ze iets eerder thuis komt omdat ze om 19.00 uur al in bed ligt normaal.

Sorry hoor, ik ben vast uberhormonaal, maar zie je zelf niet hoe onrealistisch en vooral egoistisch je bent????

Het hebben van een eigen woonruimte hoeft nu geen probleem te zijn. Jullie zijn net een paar maanden uit elkaar toch? Logisch dat hij niet meteen iets anders heeft. Een rechter zal daar denk ik niet meteen een probleem van maken, zolang het kind niet op de straat hoeft te slapen.
Hoi Samsel,

Zit helaas in een bijna gelijke situatie. Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik kan je 1 ding adviseren: stel alle hulpverlenign die je kunt bedenken op de hoogte: Bureau jeugdzorg (is er geen automatische zorgmelding gedaan door de politie? Zijn ze verplicht bij minderjarig kind) huisarts, consultatieburo, Maatschappelijk Werk, zorg ook voor jezelf dmv psycholoog oid. Dan sta je sterker en heb je altijd een "achterban".

Klinkt misschien heel vijandeijkten opzichte van je expartner, hij is inderdaad haar vader. Maar dit soort mannen kunnen heel erg ver gaan. Manipuleren, schelden en invloed van drank en drugs maakt mijn leven met mijn ex een hel voor mij en mijn dochtertje. Ik durf ook amper de straat op omdat hij ons dikwijls opwacht enzo.
Ook kun je eisen dat ze een aparte slaapkamer heeft als ze bij jouw ex verblijft. Zeker als er gerookt wordt en alcohol gebruikt wordt door oma is dit geen absurde eis vind ik als moeder zijnde.

het gaat ook over normen en waarden en rolpatronen. Een ex hoort gewoon normaal met respect om te gaan met de moeder van zijn kind. kan hij dat niet door gebruik en misbruik en agressie, dan gaat hij er maar aan werken.
Ik ben een vrij rustig persoon, maar als mijn ex toendertijd zich zo op had gesteld als jij, denk ik dat ik ook 'gekke' dingen had gedaan...

Je komt op mij erg egoistisch over en naar mijn idee kun je je absoluut niet verplaatsen in je ex. Hoe denk je dat het als vader voelt als je:

a) uit je vertrouwde woning moet

b) je kind niet meer iedere dag kan zien en je ex 1 dag per week en om de week een weekend al te veel vindt

?

Wat is dat toch met moeders die meer rechten denken te hebben dan de vader? Betere opvoeders/verzorgers te zijn dan de vader? Denken te kunnen bepalen hoe het bij vader gaat? Enz?

@ Dubiootje,

Zijn eisen voor de omgangsregeling heeft hij nu via een advocaat aan mij laten weten en hiermee kan ik niet instemmen. Hij wil onze dochter elke woensdag en 7.00 tot 19.00 uur (19.00 uur gaat zij altijd naar bedje) En verder om de week van vrijdagmiddag tot en met zondagavond na 19.00 uur. Dit lijkt me iets teveel van het goede.

Teveel??? Ik vind dat weinig, ik denk dat hij je al behoorlijk tegemoet komt. Met deze regeling ziet hij zijn dochter amper.

Zou het ook zo kunnen zijn dat hij dreigt omdat jij hem het recht wil ontnemen om zijn kind te zien?
Zie QR
Pssst.... jullie reageren op 'n topic waar 'n half jaar niemand in geschreven heeft, tot Mickyxx vanmiddag. Mag natuurlijk, maar ik denk niet dat TO d'r snoetje nog komt laten zien hier
quote:brian73 schreef op 27 oktober 2010 @ 21:11:

Ik ben een vrij rustig persoon, maar als mijn ex toendertijd zich zo op had gesteld als jij, denk ik dat ik ook 'gekke' dingen had gedaan...

Je komt op mij erg egoistisch over en naar mijn idee kun je je absoluut niet verplaatsen in je ex. Hoe denk je dat het als vader voelt als je:

a) uit je vertrouwde woning moet

b) je kind niet meer iedere dag kan zien en je ex 1 dag per week en om de week een weekend al te veel vindt

?

Wat is dat toch met moeders die meer rechten denken te hebben dan de vader? Betere opvoeders/verzorgers te zijn dan de vader? Denken te kunnen bepalen hoe het bij vader gaat? Enz?

Wat een engnek ben jij.

Dat jij zo'n zin überhaupt uit je toetsenbord kan krijgen. Lekkere vader ben je dan met je "gekke dingen".

Doe normaal.
Ja, dat vind ik echt.
Beste allemaal,

Ik lees nog steeds mee op het forum. Inmiddels zijn we een half jaar verder en hebben we een omgangsregeling van twee tot drie dagen per week. Dit is door de rechter vastgesteld. Dit is nog niet met slapen. Ik heb aangegeven dat onze dochter kan blijven slapen als ex zelfstandige woonruimte heeft en ze daar ook gewend is. Ze is nog zo klein en heeft erg veel moeite met alles, dat is merkbaar aan haar. Helaas wil ex meer. Of ik laat haar nu slapen en anders eist hij dat ze bij hem moet wonen. Het lijkt wel een gevecht terwijl onze dochter toch voorop moet staan.
Hoi Samsel,

Hoe heb je die 2 tot 3 dagen ingericht? Is dit in de weekenden of doordeweeks? En hoe heb je het opgelost met de al-dan-niet-oppassende oma!

En vooral: hoe is het nu met jou en hoe voel jij je erbij?
Samsel, dat hij zelfstandige woonruimte moet hebben, lijkt me, zeker omdat hij bij zijn drankzuchtige moeder woont, geen onredelijke eis. Daarna zal je dochter langzaam kunnen wennen aan overnachtingen. Wat vindt hij daarop tegen? Is hij op zoek naar andere woonruimte?
Ga in therapie!
quote:Saaar schreef op 27 oktober 2010 @ 21:51:

[...]

Wat een engnek ben jij.

Dat jij zo'n zin überhaupt uit je toetsenbord kan krijgen. Lekkere vader ben je dan met je "gekke dingen".

Doe normaal.Ik vind jou een 'eng' iemand omdat je iemand een 'engnek' en 'lekkere vader' noemt obv je eigen interpretatie van 'gekke dingen'. Voor mij is boos worden in de ogen van de meeste mensen al 'gek', dus...
quote:[m

Wat een engnek ben jij.

Doe normaal.

Wat een overtrokken veroordelende reactie zeg....
Laat je niet door mensen ompraten en schuldgevoelens aanpraten, To.

Welke normale moeder zou een baby meegeven aan een dreigende ex en zijn alcoholische moeder?

Ik zou de onstbiele situatie bij je ex melden een bureau jeugdzorg en verder alles via je advokaat laten lopen.

Laat meneer maar terugkomen als hij zelfstandig woont, ZELF op een verantwoorde manier voor je kind zorgt en keurig netjes alimentatie betaalt.
Samsel,

Uiteraard hebben beide ouders evenveel rechten. Maar een 50-50 verdeling van de zorgtaken is niet altijd in het belang van het kind en zeker niet bij zo'n jong kind.

Zie:

http://www.rechtspraak.nl ... heopvoedingssituaties.pdf

(aanbeveling 15)

Doorgaans owrdt voor kleine kinderen de voorkeur gegeven aan korte, frequente bezoeken (2-3x per week zoals bij jou nu) zonder blijven slapen (tot een jaar of 4). Misschien dat een rechter slapen oplegt vanag een jaar of 2.5-3, maar dan zeker niet langer dan een nacht per 2 weekenden.

Verder is co-ouderschap absoluut geen optie als niet beide ouders daar volledig achter staan.

Zie:

http://www.alimentatie.nl ... co-ouderschap_ik_niet_wat

en

http://www.scheiding-omgang.nl/oudersch ... schap.html

Laat je niet gek maken! Een kind weghalen bij de moeder doen ze pas in ernstige gevallen als er sprake is van ernstige verwaarlozing, mishandeling, verslavingen e.d.
Het kind 'weghalen' bij de vader is daarentegen aan de orde van de dag... Gelukkig is het tegenwoordig niet meer zo dat de moeder bij het tegenwerken van co-ouderschap automatisch de kinderen toegewezen krijgt.
Ga in therapie!
In de meeste gevallen worden de kinderen aan de moeder toegewezen, tenzij de vader de meeste zorg voor de kinderen op zich heeft genomen tijdens de huwelijk. Zeker nu de partners al enige tijd uit elkaar zijn en het kind zijn hoofdverblijf bij de moeder heeft, is het niet in het belang van het kind daar verandering in te brengen.

Co-ouderschap is niet aan de orde indien een van de ouders pertinent weigert en eenzijdig verzoek indienen daarvoor heeft geen enkele nut dan.

Zelfs uitbreiding van de omgang is niet vanzelfsprekend. Als lopende omgang goed verloopt en het kind doet het goed ziet een rechter in de meerste gevallen dan geen noodzaak om daar verandering in te brengen met het risico op spanning en onrust. En dat is in het belang van het kind.

Kijk maar dat uitbreiding omgang niet vanzelfsprekend is op

http://jure.nl/bm0080

En co-ouderschap al helemaal niet, zelfs geen uitbreiding bij verzoek om co-ouderschap

http://jure.nl/bn2531

En er is nog veel meer juresprudentie over, recente, van na 01.03.2009. Zoeken jullie maar zelf, dit zijn maar 2 voorbeelden.

Kinderen gelijk MOETEN verdelen tussen de ouders is in veel gevallen schadelijk voor de kinderen, iets dat gelukkig ingezien wordt door kundige partijen in het land.

Tja dat de wensen en belangen van de ouders niet parallel lopen, heeft niets met de belangen van het kind te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven