Geld & Recht alle pijlers

Onder welk bedrag ben je arm?

16-06-2018 12:41 91 berichten
Naar aanleiding van het topic: vanaf welk bedrag ben je rijk?
Ik vroeg me af wanneer je jezelf arm noemt.

(Ik wil wel aftrappen maar ik moet er nog even over nadenken.)
In derde wereld landen zijn mensen arm. Hier voelen mensen zich arm in vergelijking met anderen. Sociaal gezien is dat heel erg. Maar je gaat er niet aan dood.
Elsa1984 schreef:
17-06-2018 01:26
In derde wereld landen zijn mensen arm. Hier voelen mensen zich arm in vergelijking met anderen. Sociaal gezien is dat heel erg. Maar je gaat er niet aan dood.
Dit. In Nederland zijn mensen niet arm.
Is geen bedrag aan te plakken mi. Ik vind iemand arm die geen dak boven zijn hoofd heeft of niet genoeg geld heeft om eten of kleding te kopen. Het woord arm wordt in NL veel te snel gebruikt. Uiteraard zijn er mensen die zeer veel moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen maar dat is voor mij niet meteen arm zijn.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
16-06-2018 21:14
Er zijn mensen met 3000 netto die niet rond kunnen komen en als de nood aan de man is geen nieuwe wasmachine kunnen kopen. Die vind ik dus niet arm.

Als je met 3000 netto niet rond kan komen zit de armoede met name in het verstand.
Taralina schreef:
17-06-2018 01:39
Dit. In Nederland zijn mensen niet arm.
Eens.
Ik leef van bijstand en vergeleken met veel mensen in Nederland ben ik arm.
En ik ben een stuk beperkter in geld uitgeven dan veel mensen.

Maar...
Ik heb een huis, eten, kleding, geen schulden. Mijn zoon krijgt goed onderwijs, gezondheidszorg is óók voor ons beschikbaar, zelfs leuke dingen doen lukt..

Mondiaal gezien is dit echt niet arm!!

Meestal voel ik me rijk! Soms ..als het echt ff financieel tegenzit vergelijk ik me met mijn omgeving en ja dan heb ik het minder rijk.

Wat Granny Smith zei... een miljoen winnen wat zou er veranderen?

Geen geldzorgen zou ik absoluut van genieten. Een keer vliegen lijkt me geweldig... naar Nieuw Zeeland naar mijn jeugdvriendin.
Misschien een huisje kopen.. en het idee dat mijn zoon naar de opleiding van zijn keuze kan.. dat zou ik echt wel fijn vinden.
Maar gelukkiger? Mwah...vraag ik me af.
Een nieuw lijf krijg je er idd niet mee en die zit me echt het meeste dwars
Lastig, ik vind armoede wanneer er geregeld sprake is van stress (over geld) en wanneer er te vaak (<-- ook erg subjectief natuurlijk) het gevoel is dat men of zijn/haar kinderen aan alledaagse dingen niet mee kunnen doen of in vergelijking vaak een nee moeten verkopen. Dat is dus heel afhankelijk van de groep mensen waarmee je omgaat en jezelf mee vergelijkt.

Daar schuilt tevens dus ook een gevaar in. Als jij opgroeit in een rijtjeshuis en heel jouw klas in villa's en herenhuizen woont zul je je "armer" wanen dan wanneer jij opgroeit in een rijtjeshuis maar de meeste klasgenoten in een tweekamerflat wonen. Terwijl het puur feitelijk jouw mogelijkheden niet verandert. Als jij alleen een raketje kunt kopen en iedereen de duurste ijscoupes bestelt dan voel je je arm, maar als jij de enige bent die een raketje kunt kopen terwijl geen enkel klasgenootje überhaupt ooit een ijsje koopt, dan waan je je rijker.

Raar hè, hoe het werkt?
Alle reacties Link kopieren
Het CBS gaat uit van 1030 euro per maand als grens.

Wb armoede in Nederland: natuurlijk ben je met een bijstandsuitkering rijk vergeleken met veel mensen in de rest van de wereld. Maar tegelijkertijd moet je meedraaien in deze maatschappij, en niet in die van Haïti, om maar eens een land te noemen. Dus je hele plaatje is anders.
En toch is ook die 1030,- per maand relatief. Want van 1030,- per maand is natuurlijk prima te leven als je een afbetaald huis hebt dat helemaal naar je zin is, ingericht op de manier waarop je het wil en je een buffer hebt van 50.000 euro, maar is het pittig wanneer je van die 1030,- ook nog een huur van 700,- moet betalen, je spaarrekening al jaren op 0,- staat en de rest van je inkomen opgaat aan allerlei andere vaste lasten (boodschappen, verzekeringen).

1030,- per maand zegt dus eigenlijk heel erg weinig.
Alle reacties Link kopieren
Arm is voor mij als je niet mee kunt draaien in de maatschappij en niet iedere dag kunt eten uit de schijf van 5.

Aan de andere kant is rijkdom voor mij als je iedere dag buiten de deur zou kunnen eten, dat je budget niet leidend is voor waar je naar toe gaat op vakantie, je niet wakker ligt als je weer eens te veel hebt uitgegeven en altijd kunt doen waar je zin in hebt omdat geld geen rol speelt bij het maken van keuzes.

Bijstand is niet arm, zeker als je kinderen hebt krijg je in nederland zo veel toeslagen dat je een redelijk inkomen hebt. Vaak zijn er dan ook nog potjes voor leergeld, schoolgeld, sporten.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
17-06-2018 16:15
En toch is ook die 1030,- per maand relatief. Want van 1030,- per maand is natuurlijk prima te leven als je een afbetaald huis hebt dat helemaal naar je zin is, ingericht op de manier waarop je het wil en je een buffer hebt van 50.000 euro, maar is het pittig wanneer je van die 1030,- ook nog een huur van 700,- moet betalen, je spaarrekening al jaren op 0,- staat en de rest van je inkomen opgaat aan allerlei andere vaste lasten (boodschappen, verzekeringen).

1030,- per maand zegt dus eigenlijk heel erg weinig.
Klopt. De grens is bepaald aan de hand van het bijstandsniveau in 1979, toen het in koopkracht maximaal was. In de bijstand heb je geen afbetaald huis en geen dikke spaarrekening, maar eerder het tweede scenario dat je schetst. Maar het CBS spreekt bij minder dan 1030 euro per maan inkomen voor een alleenstaande van een kans op armoede.
Lorelai schreef:
17-06-2018 17:18
Klopt. De grens is bepaald aan de hand van het bijstandsniveau in 1979, toen het in koopkracht maximaal was. In de bijstand heb je geen afbetaald huis en geen dikke spaarrekening, maar eerder het tweede scenario dat je schetst. Maar het CBS spreekt bij minder dan 1030 euro per maan inkomen voor een alleenstaande van een kans op armoede.
En dan dus ook als die persoon in een afbetaald huis woont en een half miljoen op zijn spaarrekening? Dan wordt hij alsnog als "risicogroep" beschouwd?
snoepzak schreef:
16-06-2018 21:36
Ik heb het afgelopen jaar in een groot vrijstaand huis gewoond, elke dag eten op tafel gehad etc. Maar kwam elke maand tekort, zodat er elke maand geld van de spaarrekening nodig was voor boodschappen. Steeds discussies thuis over geld. Uit eten, uitjes allemaal tot minimum gereduceerd (voor ons dan). Allebei veel werken, maar de schoonmaakster moest eruit. Op papier heb ik 0 schulden, zelfs geen hypotheel. Zelfs nog 1500 spaargeld. Maar ik vond het echt heel oncomfortabel en echt niet lekker leven. Gelukkig gaat de zaak van man nu beter en komen we weer rond zodat we dit jr weer op vakantie kunnen en vanaf september sparen weer reeel wordt. Ik voel me comfortabel bij 10000 spaargeld.
Ik denk dat het heel persoonlijk is wat je onder arm verstaat. Mijn situatie is echt niet zielig geweest, maar voor mij was het echt armoedig.
Tussen oncomfortabel en arm zit nog een groot verschil, de vraag was niet wanneer je je arm voelt,maar wanneer je arm bent.
Echt arm zijn mensen in Nederland niet maar er zijn wel veel mensen die armoedig leven. Dat heb ik echt van reacties op dit forum. Met verbazing zat ik hier te lezen dat er mensen zijn die met een dekentje op de bank zitten ipv de verwarming op een behaaglijke stand. Een timer hebben om te douchen , niet elke dag vlees kunnen eten, tweedehands kopen omdat het moet.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
17-06-2018 18:04
En dan dus ook als die persoon in een afbetaald huis woont en een half miljoen op zijn spaarrekening? Dan wordt hij alsnog als "risicogroep" beschouwd?
In theorie, ja - maar die zijn er niet zoveel.

'Begin 2015 kwam het doorsnee-vermogen van huishoudens met een laag inkomen uit op 700 euro. Dat is fors minder dan het doorsnee-vermogen van 31 duizend euro van de huishoudens met een hoger inkomen. De vermogensverdeling van huishoudens is zeer scheef. Zeven op de tien huishoudens met een laag inkomen had geen of maar een kleine vermogensbuffer: 17 procent had een schuld van meer dan 2,5 duizend euro en bij 54 procent schommelde het vermogen tussen de min 2,5 duizend en plus 2,5 duizend euro. Onder de huishoudens die langdurig van een laag inkomen moesten rondkomen, komt een schuld van meer dan 2,5 duizend euro bij 11 procent voor, terwijl 67 procent een vermogen tussen de min 2,5 duizend en plus 2,5 duizend euro had. Tegenover de lage-inkomenshuishoudens met een schuld of beperkt vermogen stond een relatief grote groep huishoudens die wel beschikte over vermogen. Bij 18 procent van de huishoudens met een inkomen onder de lage-inkomensgrens lag het vermogen tussen de 2,5 duizend en 50 duizend euro en 10 procent had een vermogen van 50 duizend euro of meer. Onder de huishoudens met een hoger inkomen is die groep 4,5 keer zo groot (45 procent).'

Het rapport voor 2018 (het is een tweejaarlijkse monitor) vind je hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/201 ... iting-2018
Ah, dus meestal (als je het puur vanuit de feitelijke cijfers en statistieken bekijkt) gaat het dus hand in hand. Lage inkomens en weinig/geen vermogen of zelfs schulden.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-06-2018 12:55
Dus als je een inkomen hebt waarmee je kunt doen wat je wilt, inclusief het aflossen van een hoge schuld en je hypotheek betalen van je huis dat onder water staat. Oh en ook nog wat geld op de spaarrekening. Arm of rijk?

Rijk.

Arm ben je, in mijn ogen, als je met je geld niet meer kunt doen wat je wilt. Hoeveel het is, doet er niet zoveel toe, want een bijstandsmoeder die elk dubbeltje moet omdraaien zal zich niet armer voelen als haar vriendinnen ook bijstandsmoeder zijn die elk dubbeltje moeten omdraaien. Sterker nog; dat soort clubjes helpt elkaar zo vaak uit de brand dat je eerder kunt zeggen dat ze rijk zijn. Ze zal zich wel heel arm voelen als haar hele familie geld als water heeft en op haar neerkijkt omdat ze niet in een kapitale villa woont.

Arm/rijk heeft weinig te maken met vermogen. Wij hebben het financieel heel zwaar gehad een paar jaar geleden, maar dat had te maken met keuzes die we maakten, gecombineerd met verkeerde informatie en een snufje pech. Maar tegelijkertijd wist ik ook; over een jaar of vijf komt het wel weer goed. Dan kan ik mezelf toch echt niet arm noemen, ook al moest ik in de supermarkt goed rekenen om mijn boodschappen te kunnen betalen. Inmiddels staat er nog steeds niks op de spaarrekening, maar ik kan met het geld doen wat ik wil. Ik zou het dus kunnen sparen, maar ik kan er ook een weekendje weg van betalen.

Ik vind het wel armoede als je een beperkt bedrag te besteden hebt en moet kiezen tussen een week boodschappen of het vullen van een gaatje bij de tandarts. Maar niet als je bij die boodschappen kiest voor een biefstukje en daarom kleren koopt bij de kringloop. Zolang je keuzes kunt maken, ben je rijk genoeg.

Jouw voorbeeld, een huis dat onder water staat, is in zekere zin een keuze. Weliswaar eentje uit het verleden, maar je kocht dat huis toch omdat je het wilde hebben (daar ga ik dan maar even vanuit). Ons huis heeft een flinke overwaarde. Maar wat heb ik daaraan als ik bij de groenteman sta?? Ik voel me niet rijk door die overwaarde, want ik kan er niets van kopen en de dakpannen smaken niet.

Maar door mijn nieuwe baan hebben we maandelijks wel wat meer te besteden. En we zijn daardoor niet arm of rijk, maar relaxter, geen buikpijn van de postbode en geen stress omdat de tank bijna leeg is. En dát echt heel veel meer waard dan de auto waar die tank in zit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik denk dat er gradaties zijn. Iemand met een miljoen op de bank is rijk, iemand met tien miljoen is stinkend rijk. Iemand in de schuldsanering in Nederland is arm, iemand in een sloppenwijk in Zuid Amerika is straatarm.
Het zegt allemaal niets over hoe iemand het persoonlijk ervaart. De miljonair kan ontevreden zijn omdat hij veel geld heeft verloren op de beurs, iemand in een sloppenwijk voelt zich misschien rijk omdat hij een golfplaten dak heeft in plaats van een zeiltje.
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde mij als student niet bepaald arm, maar leefde van 'slechts' 800 euro in de maand. Ik kon er best prima van leven: boodschappen, schoolmaterieel, huur van een piepklein studentenkot, kattenvoer, mooie tweedehands kleding kopen en sparen voor een weekje kamperen of een festival. Nu kan ik me niet eens meer voorstellen dat ik voor zo'n bedrag rond zou kunnen komen. Arm zijn is kijken met een bepaald perspectief, waarbij je jezelf reflecteert aan soortgenoten. Rijkdom/armoede is relatief.
Alle reacties Link kopieren
Buufie66 schreef:
16-06-2018 21:16
Ik begrijp het allemaal goed hoor, geloof me! Maar ik geloof ook dat het deels aan je instelling ligt of je je rijk of arm voelt.


Ik leef al 7 jaar van 33 euro per week dus ik weet echt waar ik het over heb. Volgend jaar is mijn laatste jaar, dan heb ik ruim 36.000 schuld afbetaald. Dan heb ik heel wat meer te besteden als nu maar dan zal ik nog bepaalde dingen hetzelfde blijven doen als nu.
Respect!
Alle reacties Link kopieren
Arm en rijk is uiterst subjectief. Daarom hebben instellingen die daarover gaan een objectieve norm bepaald: het CBS hanteert deze cijfers:

De grens wordt jaarlijks aangepast aan de inflatie. In 2016 was de lage-inkomensgrens 1030 euro voor een alleenstaande, 1370 euro voor een alleenstaande ouder met één kind en 1940 euro voor een koppel met twee kinderen.

Een gezin met 1 modaal inkomen zit dus maar net boven de armoedegrens (ca. 10%).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je jezelf arm kunt noemen op het moment dat je in een situatie zit waarin je met enige regelmaat je zorgen maakt over of je kunt rondkomen.

Dus dat je gemoedstoestand er onder gaat lijden.
Alle reacties Link kopieren
Mensen in Nederland zijn per definitie niet arm. Ze kunnen niet allemaal 2 autos kopen en 2 x pj op vakantie, maar armoede bestaat hier niet. Mensen die iets minder hebben krijgen allerlei toeslagen en goedkope huur. Het is hier gelukkig supergoed geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
01-07-2018 20:36
Ik denk dat je jezelf arm kunt noemen op het moment dat je in een situatie zit waarin je met enige regelmaat je zorgen maakt over of je kunt rondkomen.

Dus dat je gemoedstoestand er onder gaat lijden.
Dat is erg relatief, is maar net hoe iemand zijn financiële situatie beleefd en ermee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
18-06-2018 13:16
Ik denk dat er gradaties zijn. Iemand met een miljoen op de bank is rijk, iemand met tien miljoen is stinkend rijk. Iemand in de schuldsanering in Nederland is arm, iemand in een sloppenwijk in Zuid Amerika is straatarm.
Het zegt allemaal niets over hoe iemand het persoonlijk ervaart. De miljonair kan ontevreden zijn omdat hij veel geld heeft verloren op de beurs, iemand in een sloppenwijk voelt zich misschien rijk omdat hij een golfplaten dak heeft in plaats van een zeiltje.
Iemand met schuldsanering is niet per definitie arm. 9 van de 10 mensen met schuldsanering hebben dat zelf veroorzaakt door onverantwoordelijk gedrag, maar daar hoor je nooit iemand over. In de regel zijn zij dus sowieso niet arm geweest en ook met zoveel bijstand, hulp en vaak volledige kwijtschelding na 3 jaar zit men nou niet bepaald in een arme situatie. Het is gewoon gênant en onterecht om het dan wel zo te noemen.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
01-07-2018 22:17
Dat is erg relatief, is maar net hoe iemand zijn financiële situatie beleefd en ermee omgaat.
Je snapt het precies! Zo is het dus ook.

Iemand die in een hutje op de hei leeft en helemaal tevreden is met een paar aardappelen en een goed boek, heeft maar een paar euro nodig om van te leven en zou ik zeker niet arm willen noemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven