Geld & Recht alle pijlers

Onderhandse lening afhandeling lang na scheiding

08-06-2025 13:23 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een hele goede vriendin van mij heeft een nare scheiding achter de rug, dat is inmiddels al wel een aantal jaar geleden afgehandeld. Na het tekenen van het convenant kwam haar ex met een lening op de proppen die hij afgesloten had met een vriend. Dit omdat hij op dat moment niet rond kon komen. Hij heeft 2500 euro geleend om de gaten in de maand te vullen die er toen waren. Vriendin was hier niet van op de hoogte. Ze heeft de bankafschriften doorgespit en kwam uit die periode een overschrijving tegen met de tekst; gekochte spullen. Er is geen contract of bewijs of wat dan ook. De lening dateert uit meer dan 7 jaar geleden.

Ex heeft inmiddels de 1250 euro aan die vriend gestort en heeft mijn vriendin gesommeerd de andere 1250 over te maken, want de schuld was immers gemaakt ten tijde van hun huwelijk en ze waren getrouwd zonder huwelijkse voorwaarden, dus, de helft moet zij betalen. Omdat zij niet op de hoogte was van deze afspraak vindt zij dat ze dat niet moet betalen.

Hij had het in moeten brengen in het convenant, want daar werden de schulden en bezittingen verdeeld. Overigens heeft haar ex ook lang geweigerd om bedragen uit het convenant over te maken aan haar, waar ze recht op had, omdat hij achteraf vond dat het niet eerlijk verdeeld was. Zij heeft daar een deurwaarder op moeten zetten.

En nu dit dus. Ik heb gezegd dat als de ex een schuld maakte, en dat niet deelde met haar, en zij er niks van wist, ook niet in het convenant, dat hij de schuld dan ook af moet betalen. Maar de vriend die dus nog geld moet krijgen, die blijft haar bestoken met dreigende appjes (ze heeft hem al geblokkeerd maar nu krjjgt ze het via andere kanalen).

Hij zegt dat hij het recht aan zijn kant heeft staan en dat hij binnenkort een deurwaarder naar haar stuurt. In mijn optiek kan dat niet eens, want er is geen bewijs. En ik ga er vanuit dat ALS hij dat al had gekund dat hij allang een deurwaarder had gestuurd... dat kan niet, dus het enige wat hij nu kan is appen. Op haar gevoel inpraten 'ik heb jou OOK geholpen met dat geld' (eh dude ze heeft niet om hulp gevraagd aan jou) en dingen als: 'hoe kan jij leven met jezelf. ' Vriendin wordt er heel onrustig van.

Ik heb gezegd tegen haar, waar stopt het dan als je wél betaald? Straks hebben ze samen een dealtje gesloten. Welke vriend komt er daarna dan nog ineens op de proppen voor een lening waar ze niks van wist.

Ik heb haar aangeraden aangifte te doen voor stalking en oplichting. Wat is jullie idee hierover? De rechtswinkel zei dat ze nergens op moet reageren.

***Het kan zijn dat ik ivm herkenbaarheid wel eea ga wissen na antwoorden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik ken natuurlijk dit rare heerschap niet, maar het lijkt mij het beste dat ze zich naar hem opstelt als iemand die zich niet laat intimideren, met teksten als: ik heb contact met mijn rechtsbijstand (of advocaat) gehad en die ziet met alle vertrouwen de claim tegemoet. Alle correspondentie stuur ik vanaf nu door naar de advocaat. Kosten voor een rechtszaak zijn voor de verliezer. Dan toont ze dat ze niet bang is.

Maar ik weet natuurlijk niet hoever ze gaan, en of ze een of ander raar figuur op haar afsturen.
Melding doen bij de politie lijkt me een goede.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik zou direct aangifte doen van stalking.
Maleficent schreef:
08-06-2025 14:09
ze heeft het later terug gezocht, en daar stond indd dat er door hem 2500 is gestort, met omschrijving 'gekochte spullen'
ja dat snap ik. Maar het is haar destijds dus ontgaan dat er 2.500 was gestort? Ik merk dat wel.
En als er dan staat: gekochte spullen (lekker vaag ook) vraag je toch aan je partner welke spullen?
maar voor de duidelijkheid. In dit geval is zij die vriend of haar ex niks verschuldigd.
Ik zou in Word een mooi officieel briefje schrijven en de duurste advocaat van de stad die zogezegd laten tekenen.

Uiteraard tekent gewoon de buurman (haar handtekening zal hij nog wel herkennen), maar dat hoeft ex niet te weten.

Er wordt alleszins helemaal geen cent betaalt.
Er is op dit moment geen fluit bewijs, hij had het moeten opnemen in 't convenant en hij loopt jaren achter de feiten aan.

Het staat hem uiteraard altijd vrij naar de rechtbank te trekken.
Maar dat zal hem wellicht meer kosten dan 1.250 euro.

Ik zou de advocaten-brief overigens bijhouden voor als hij volgende maand weer met een andere schuld staat te zwaaien.
"Niets mee te maken", ga maar naar de rechtbank als je denkt nog wat te kunnen eisen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
@wissewis...ik zou valsheid in geschrifte niet adviseren. Dat is wel het domste advies ooit.

Zelf een brief sturen dat je de lening niet als zodanig erkend omdat het niet is opgenomen in het convenant. Let ook op dat de man zelf ook kan vervalsen...briefje uitdraaien met datum van tig jaar terug kan hij ook doen.
Pelle schreef:
08-06-2025 16:39
ja dat snap ik. Maar het is haar destijds dus ontgaan dat er 2.500 was gestort? Ik merk dat wel.
En als er dan staat: gekochte spullen (lekker vaag ook) vraag je toch aan je partner welke spullen?
Ik houd de rekening van mijn man niet in de gaten. Ik heb overal toegang toe, maar ik kijk er nooit op. Als het bij mijn partner gestort zou worden en hij zou het direct doorstorten dan zie ik dat niet. Ik zou dan bewust op de rekening moeten kijken en dat doe ik dus nooit.
Stormke81 schreef:
08-06-2025 19:16
Ik houd de rekening van mijn man niet in de gaten. Ik heb overal toegang toe, maar ik kijk er nooit op. Als het bij mijn partner gestort zou worden en hij zou het direct doorstorten dan zie ik dat niet. Ik zou dan bewust op de rekening moeten kijken en dat doe ik dus nooit.
Het ging om een gezamenlijke rekening. Ik neem aan dat ze niet achteraf de bankafschriften van haar ex kan bekijken.
Wissewis schreef:
08-06-2025 18:46
Ik zou in Word een mooi officieel briefje schrijven en de duurste advocaat van de stad die zogezegd laten tekenen.

Uiteraard tekent gewoon de buurman (haar handtekening zal hij nog wel herkennen), maar dat hoeft ex niet te weten.

Er is op dit moment geen fluit bewijs, hij had het moeten opnemen in 't convenant en hij loopt jaren achter de feiten aan.

Ik zou de advocaten-brief overigens bijhouden voor als hij volgende maand weer met een andere schuld staat te zwaaien.
"Niets mee te maken", ga maar naar de rechtbank als je denkt nog wat te kunnen eisen.
Ik vind dit het slechtste advies wat je iemand kan geven.

Als het niet in het convenant heeft gestaan heeft die ex geen poot om op te staan lijkt mij. Maar ondertussen zit je wel met de nare berichten!
Ik zou melding maken bij de politie en mbv het juridisch loket een brief opstellen dat hij pech heeft (in iets officielere bewoording) maar wel op eigen naam en dat je geen ongebraagde contact hier meer over wil. En alle berichten bewaren voor het geval de politie nodig is.....

Sterkte, fijn dat ze zo'n vriendin als jij heb!
Maleficent schreef:
08-06-2025 13:52
Omdat de vriend nu in het laatste berichtje zegt: 'hoe dan ook. ik kom aan dat geld', voelt ze zich nu wel bedreigd.
Die ex kan op zijn kop gaan staan maar een deurwaarder kan helemaal niks als er geen vonnis van een rechter is. Zounwat zijn als deurwaarders betwiste vorderingen zouden kunnen innen.

Voor 1250 euro naar de rechter gaan doet hij toch niet.
Wissewis schreef:
08-06-2025 18:46

Je hoeft helemaal niet te doen alsof je advokaat bent (dat is trouwens valsheid in geschrifte - Moszkowicz vindt het echt niet leuk als iedereen zijn naam onder een brief zet) want de vriend van ex heeft gewoon geen recht op dat geld.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
De rechtsbijstand adviseerde om niet te reageren, maar wat zeiden zij over de bedreiging?

"ik kom hoe dan ook wel aan mijn geld" is een bedreiging.

Mijn advies: laat haar bij de politie aangifte doen van bedreiging.

ik vermoed dat het ook helpt als een agent hem vertelt hoe de vork in de steel zit (het geld is geleend door ex, niet door vriendin en ex moet het terugbetalen want niet gemeld bij de scheiding) .
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven