Geld & Recht alle pijlers

Onterecht verdacht van diefstal in winkel

30-04-2016 16:22 134 berichten
Ik was straks even winkelen. Moest een paar cadeautjes hebben en dacht; laat ik even binnenlopen bij een van mijn favoriete kledingwinkels waar ik altijd graag kom en meestal wel slaag.

Dit was aan het eind van mijn winkeltocht, en had dus al wat aankopen in mijn boodschappentas zitten. Mijn dochter van 1, bij me in de wandelwagen, was het inmiddels een beetje zat. Beetje hangerig ook omdat ze tandjes krijgt. Maar goed; ik dacht die ene winkel kan nog wel, even neuzen en dan snel naar de auto want het bonnetje loopt zo af.

Begint ze toch te krijsen in de winkel! Dus ik pak snel een soepstengel uit de luiertas, die aan de duwbeugel van de wandelwagen hing. De tas laat ik openhangen en om mijn handen vrij te hebben hang ik het shirtje dat ik vast heb, over de tas (in het zicht). Ik geef mijn dochter haar soepstengel, en ze blijft een beetje huilen. Ik neem haar uit de wandelwagen en houd haar even vast en ondertussen kijk ik nog wat in een uitverkoop rek waar ik 2 tops vind. 1 met kaartje, en 1 zonder. Van het topje zonder kaartje neem ik een ander exemplaar mee in een andere maat zodat ze het bij de kassa kunnen scannen en ik loop naar de kassa om die 2 tops af te rekenen.

Terwijl ik uitleg dat ik de top in de grotere maat wil, zonder het kaartje, wordt ik onderbroken en verzocht om mijn tassen leeg te maken. Ze denken dat ik wat gestolen heb! Want "er zit een shirtje in mijn tas" zo geeft de winkelmedewerkster aan.

En ja... dat shirtje hing dus nog over mijn openstaande tas. Open en bloot; in het zicht, niet verstopt en niet IN de tas. Het hing er overheen, met hanger kaartjes en waarschijnlijk was ik er zo mee weggelopen als niemand wat gezegd had. Maar ze had ook kunnen zeggen "goh, mevrouw; vergeet u niet iets?"



Midden in de winkel moet ik mijn tassen leegmaken, terwijl ik ook aangesproken wordt op de kleding die ik draag. Inderdaad; een tuniek van dezelfde winkel, een enkele vlek van mijn dochters soepstengel erop, maar nog niet heel oud. Paar weken geleden gekocht. Niet gestolen. Zoals ik al zei; ik kom vaker in deze winkel.

Ik moest de datum terugzoeken waarop ik dit had gekocht en dan zouden ze de winkel bellen (ander filiaal) om te kijken of het waar was wat ik zei, ook al wist ik de datum en tijd niet meer precies (kon het ook van de schrik echt niet meer bedenken), en had ik contant betaald. Maar goed, even later kwam de medewerkster terug en kreeg ik te horen dat ik mocht gaan (gelukkig!) en dat ik gefilmd was en dat ze me in de gaten hielden. Echt met een vingertje, en ze zei nog niet niet "vuile dief" er achteraan. Ik heb echt het idee dat ze me niet geloofden, en dat is heel erg vervelend. Bah, ik baal hier van, stond te bibberen in de winkel.



Wil het hiermee eigenlijk alleen even van me afschrijven, misschien zijn er nog dames die dit ook hebben meegemaakt?

Nogmaals; het shirtje zat niet in mijn tas, en het was ook totaal niet mijn bedoeling om het mee te nemen zonder te betalen. Ik ben erg geschrokken van de behandeling die ik kreeg door de verkoopsters. Ik heb een prima baan en kan een shirtje van 15 euro echt wel betalen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer gehad in de trein nog met strippenkaart. Ik was op de heenweg op station B ingestapt en in F uitgestapt.

's Avonds vanuit F weer terug, maar deze keer 1 station verder naar A.

Begon die conducteur mij te beschuldigen dat ik die ochtend met opzet te weinig had afgestempeld. Het was volgens hem onmogelijk dat ik in B was ingestapt. Ik weet nog hoe kwaad ik was, stond te trillen op mijn benen van verontwaardiging, wat een lul.



En een keer bij de AH, had ik mijn koopzegeltjes niet gekregen, loop ik naar de infobalie om ze te halen.

Nou, dat ging niet zomaar. Werd eerst ergens op het kantoortje teruggekeken op de camerabeelden van de kassa of ik ze echt niet had gehad. En dat om een paar zegeltjes!
Alle reacties Link kopieren
Wat naar voor je TO! Zo hadden ze jou nooit mogen benaderen. Ben benieuwd welk antwoord je terug krijgt



Ik heb zelf in een winkel gewerkt en weet hoe lastig het is om iemand te betrappen en hoe vaak het voorkomt.

Ben ook wel vaak door winkelmedewerkers "gevolgd" in een winkel. Dat is meestal als ik make-up aan het bekijken ben of iets anders kleins. Op zich kan ik dat nog wel begrijpen, maar fijn voelt het ook niet.



Tegenwoordig doe ik een grote knoop in mijn linnen tas voordat ik een winkel binnen kom om verdacht gedrag zoveel mogelijk te vermijden. Heb ook een keer op het punt gestaan om er iets in te doen omdat ik even mijn handen vol had maar net op tijd bedacht dat dat geen handige zet is. Zo kan ik dat ook meteen voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Begrijp niet dat je dat dan pikt van die winkelmedewerkers? Serieus, ik zou teruggaan naar die winkel en erop staan (!!!) dat ze mij die beelden tonen, want die wil ik ter plekke en wel metéén samen met heb bekijken! En vervolgens moeten ze mij dan oprecht excuses voor deze scéne en beschuldigingen aanbieden. En ook voor het feit dat ze in eerste instantie gelogen hebben over de videobeelden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ponny schreef op 30 april 2016 @ 20:53:

Tja... ik ben niet zo van het delen meteen op social media... ik zou het ook niet tof vinden als ze de beelden van mij huilend en bibberend in die winkel op Facebook zouden zetten met de boodschap "kijk dit is een dief".



Ik heb nu een mail gemaakt naar het hoofdkantoor / klantenservice, en wacht even de reactie af op mijn bericht. Als ik niks terug hoor of nogmaals wordt beschuldigd kan ik het altijd nog op Facebook zetten (op Twitter ben ik niet actief)



Zie mijn vorige reactie.

Inderdaad, zorg dat je t er niet bij laat zitten. En als ze niet meeveren dan zeker op sociale media zetten ja..want je laat je echt niet op deze manier behandelen en beschuldigen door zon stel onprofessionele winkeliers. Succes!
quote:fashionvictim schreef op 30 april 2016 @ 16:39:

Wow, dat ze ook nog het lef hebben om vragen te stellen over de kleding die je draagt...!



Ik zou een klacht bij het hoofdkantoor indienen.



+1!



En wat raar ook als je vaker in die winkel komt en daar dingen koopt.
Ik zou het ook wel gehad hebben met die winkel. Wel balen als je er graag komt.

Maar wat een idioten daar.
quote:fashionvictim schreef op 30 april 2016 @ 16:39:

Wow, dat ze ook nog het lef hebben om vragen te stellen over de kleding die je draagt...!



Ik zou een klacht bij het hoofdkantoor indienen.Dit. Zijn ze nou helemaal betoeterd. Excuses voor deze buitenproportionele behandeling zijn op hun plaats.
Heb in mijn omgeving al eens een soortgelijk verhaal gehoord en toen zei iemand dat dat soort dingen gewoon gebeuren als je met kleine kinderen winkelt. En ja hoor... Paar weken geleden liep ik ook gewoon een winkel uit met 1 (duur) artikel afgerekend en een andere kleurvariant die nog gewoon open en bloot op de kinderwagen lag. Geen opmerking, geen alarm - niets. Ik zag het pas toen ik op straat stond dus ging weer terug naar binnen, maar verkoopster was ff achter en ik heb het ding snel op zijn plaats teruggelegd.



Kan me dus heel goed voorstellen dat dit je overkomt en vind het echt heel lullig hoe ze je behandeld hebben, temeer daar je de winkel nog niet eens uit was! Als het hoofdkantoor niet met fatsoenlijk excuses komt zou ik er niet meer terugkomen, hoe jammer dat ook is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 30 april 2016 @ 16:51:

[...]





Ik meen ergens te hebben gelezen dat er over die regel valt te twisten, maar dan nog. Over de regel dat je pas schuldig bent als je schuld bewezen is valt niet te twisten, en ik vind het verregaand belachelijk dat iemand alleen op basis van een vermoeden op zo'n manier publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld. Ik geloof alzeleven dat ik er een berichtje op FB aan zou wagen, wat een idioten zeg.



Die regel dat je de kassa gepasseerd moet zijn om verdacht te worden van winkeldiefstal is oud en dus achterhaald. Als het winkelpersoneel een redelijk vermoeden van diefstal heeft (doordat ze bijvoorbeeld zien dat jij iets wegstopt in een tas/ kinderwagen), dan kan je ter plekke worden aangehouden ook al ben je de kassa nog niet gepassseerd.



In TO's geval lijkt me dat overigens niet aan de orde TO ik zou inderdaad contact opnemen met het hoofdkantoor.
Alle reacties Link kopieren
Bij TO lag het shirt gewoon bovenop haar tas. De verkoopster had gewoon kunnen zéggen; is er iets met dat shirt of had u het willen afrekenen?



Een béétje winkeldief hangt de spullen niet in het oog.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch even een account aanmaken op Twitter. Ze vinden het nl. niet leuk als jij je klacht daar neerzet
Alle reacties Link kopieren
quote:Grootmoeder schreef op 30 april 2016 @ 21:49:

[...]





Die regel dat je de kassa gepasseerd moet zijn om verdacht te worden van winkeldiefstal is oud en dus achterhaald. Als het winkelpersoneel een redelijk vermoeden van diefstal heeft (doordat ze bijvoorbeeld zien dat jij iets wegstopt in een tas/ kinderwagen), dan kan je ter plekke worden aangehouden ook al ben je de kassa nog niet gepassseerd.



In TO's geval lijkt me dat overigens niet aan de orde TO ik zou inderdaad contact opnemen met het hoofdkantoor.



Helaas dat is niet juist.je mag pas iemand aanhouden als degene de kassa is gepasseerd.

Ik heb zelf in de beveiliging gewerkt.je mag je spullen die je wilt kopen best in de tas doen,als je ze maar betaald.het staat alleen beetje vreemd als je kleren in een tas doet.in de supermarkt word dat weleens gedaan
quote:Ceylon schreef op 30 april 2016 @ 22:35:

Bij TO lag het shirt gewoon bovenop haar tas. De verkoopster had gewoon kunnen zéggen; is er iets met dat shirt of had u het willen afrekenen?



Een béétje winkeldief hangt de spullen niet in het oog.Dat doet een beetje dief dus wel, meestal let het personeel niet op. Van een shirt wat over je tas hangt kan je nog oh oops vergeten zeggen of iets zoals to. Dat gaat nogal moeilijk als je een shirt in je broek ofzo hebt gestopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mano28 schreef op 30 april 2016 @ 22:39:

[...]





Helaas dat is niet juist.je mag pas iemand staande houden als degene de kassa is gepasseerd.

Ik heb zelf in de beveiliging gewerkt.je mag je spullen die je wilt kopen best in de tas doen,als je ze maar betaald.het staat alleen beetje vreemd als je kleren in een tas doet.in de supermarkt word dat weleens gedaan



Ik doe het ook vaak met klein spul. Bij de hema bijvoorbeeld. Die waar ik regelmatig kom heeft twee ingangen. Ik kom binnen aan de kant van het snoepgoed, loop dan voorbij de school- en kantoorspullen, daarna komen de huishoudelijke zaken. Maak ik een rondje naar de andere kant kom ik langs make-up en verzorging, dan langs de lingerie en dan bij de kleding.



En het snuffelt lastig tussen de bh´s en de t-shirts als je je handen al vol hebt met vuilniszakken, mascara, een pak schriften en een doos bonbons. Dus ik mik alles in een tas (maar niet mijn handtas) en bij de kassa kiep ik die dan om.

En tja, als je dan ook al bij drie andere winkels bent geweest, liggen er nog spullen onderin waar ze niks mee te maken hebben, je krijgt geen tassen meer he. Ik snap best dat de kassadame of heer even achter de oren krabt, maar dan nog kunnen ze op een fatsoenlijke manier reageren. Dan krijgen ze van mij ook een fatsoenlijk antwoord.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Met spullen in de tas doen is ook niks mis.soms kan het alleen verkeerd opgevat worden.

Ik doe ook mijn spullen in een plastic tas als ik teveel in mijn handen heb.



Maar ze kunnen wel normaal doen natuurlijk bij de kassa
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook raar dat ze perse willen checken dat je het jurkje van de buren wel afgerekend hebt.

Dat gaat ze toch niks aan?

Goed dat je ze een mail gestuurd hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 30 april 2016 @ 22:42:

[...]



Dat doet een beetje dief dus wel, meestal let het personeel niet op. Van een shirt wat over je tas hangt kan je nog oh oops vergeten zeggen of iets zoals to. Dat gaat nogal moeilijk als je een shirt in je broek ofzo hebt gestopt.Als de verkoopster reageert zoals Ceylon net aangeeft ben je ook de dief te snel af.
Alle reacties Link kopieren
Bah wat naar zeg

Ik zou hier ook heel verdrietig van worden

Ik zou hier wel achteraan gaan.



Idd eigenlijk pas na de kassa mogen ze je aanhouden.

Echter waar ik werk (supermarkt) is dat niet zo

We hebben een hele korte check out

Mensen halen gewoon zwangerschapstesten uit de verpakking en gooien die terug en pikken de test



Maar dat is wel wat anders

Ik vind ook niet dat ze jou over andere spullen dingen mogen vragen zoals dat jurkje
Alle reacties Link kopieren
quote:Deesje84 schreef op 30 april 2016 @ 23:24:

Idd eigenlijk pas na de kassa mogen ze je aanhouden.

Echter waar ik werk (supermarkt) is dat niet zo

We hebben een hele korte check out

Mensen halen gewoon zwangerschapstesten uit de verpakking en gooien die terug en pikken de test

Ook hier mag pas na de kassa op aanhouding worden overgegaan.degene kan nog zeggen dat hij/zij wilde betalen en komt er dan wel mee weg
Alle reacties Link kopieren
quote:mano28 schreef op 30 april 2016 @ 22:39:

[...]





Helaas dat is niet juist.je mag pas iemand aanhouden als degene de kassa is gepasseerd.

Ik heb zelf in de beveiliging gewerkt.je mag je spullen die je wilt kopen best in de tas doen,als je ze maar betaald.het staat alleen beetje vreemd als je kleren in een tas doet.in de supermarkt word dat weleens gedaan



Mano,

Sorry maar wat je schrijft klopt niet over dat de kassa gepasseerd moet zijn. Ik werk zelf op een plek waar we dit soort zaken dagelijks behandelen; het ligt uiteraard aan de feiten & omstandigheden, maar de informatie dat iemand de kassa gepasseerd moet zijn voordat deze persoon aangehouden kan worden, klopt niet.



Het kan zijn dat een bepaalde winkel zelf bepaald dat zij vinden dat de beveiliging pas na de kassa's mag aanhouden, maar dit zijn dan afspraken. Wettelijk gezien kan iemand ook voor het passeren van de kassa aangehouden worden in verband met winkeldiefstal indien er bijvoorbeeld duidelijk gezien wordt dat iemand spullen uit de verpakking haalt en in een tas doet, spullen onder in een kinderwagen stopt etc.



Gelukkig is dit niet het geval bij TO en in haar geval zou ik ook zeker aan het hoofdkantoor laten weten hoe dit allemaal gegaan is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Grootmoeder schreef op 30 april 2016 @ 23:57:

[...]





Mano,

Sorry maar wat je schrijft klopt echt niet over dat de kassa gepasseerd moet zijn. Ik werk zelf op een plek waar we dit soort zaken dagelijks behandelen; het ligt uiteraard aan de feiten & omstandigheden, maar de informatie dat iemand de kassa gepasseerd moet zijn voordat deze persoon aangehouden kan worden, is echt achterhaald.





4.2 Repressief optreden:

Indien het preventieve optreden geen gewenst effect heeft of er is sprake van herhaling door dezelfde verdachte gaan winkelmedewerkers over tot aanhouding. Bij geweld, bedreiging, of het lastig vallen van klanten en/of personeel dient direct de politie te worden gealarmeerd om de persoon aan te houden.

Aanhouding van winkeldieven gebeurt altijd pas na de kassa, maar in de winkel. Het achtervolgen buiten de winkel (op straat) is niet toegestaan.

Winkeldieven worden altijd aangehouden door twee winkelmedewerkers, waarvan er één kaderlid is. Het aanspreken van de klant na het passeren van de kassa gebeurt als volgt:



Nee staat in de beveiliging wet-en regelgeving



dan word er bij jullie niet volgens de regels gewerkt
Alle reacties Link kopieren
Wat rot zul je je hebben gevoeld, goed dat je een klacht hebt gemaild!



Ik heb de laatste tijd vaak dat het alarm bij de poortjes afgaat, zowel als ik de winkel binnenkom als uitga. Gelukkig wees een jonge verkoper me er laatst op dat dat vaak gebeurt bij een portemonnee met (te) veel passen erin. Heb het getest, en jawel, met minder pasjes gaat het alarm niet meer af. Gelukkig maar want ik sta iedere keer weer met rode wangen...
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
quote:mano28 schreef op 01 mei 2016 @ 00:01:

[...]





4.2 Repressief optreden:

Indien het preventieve optreden geen gewenst effect heeft of er is sprake van herhaling door dezelfde verdachte gaan winkelmedewerkers over tot aanhouding. Bij geweld, bedreiging, of het lastig vallen van klanten en/of personeel dient direct de politie te worden gealarmeerd om de persoon aan te houden.

Aanhouding van winkeldieven gebeurt altijd pas na de kassa, maar in de winkel. Het achtervolgen buiten de winkel (op straat) is niet toegestaan.

Winkeldieven worden altijd aangehouden door twee winkelmedewerkers, waarvan er één kaderlid is. Het aanspreken van de klant na het passeren van de kassa gebeurt als volgt:



Nee staat in de beveiliging wet-en regelgeving



dan word er bij jullie niet volgens de regels gewerkt



Mano,

Waar je uit citeert is een protocol. Dat is geen wetgeving. Ik werk niet in de beveiliging, maar bij het OM: we werken zeker wel conform de wet.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hier over winkeldiefstal he.

ik heb zelf in de beveiliging gewerkt en het mag gewoon niet.

En beveiligers maken hun eigen regels niet en de winkel ook niet.



Als je iets in je tas doet wil nog niet zeggen dat je het gaat stelen,je hebt immers nog de tijd om af te rekenen.

En die tijd moeten ze je geven en na de kassa gelijk overgaan op aanhouding
Alle reacties Link kopieren
quote:ponny schreef op 30 april 2016 @ 16:33:

Ze vonden wel dat ze het recht hadden om me te bevelen mijn tassen leeg te maken, anders zouden ze de politie bellen en dan moesten zij maar uitzoeken of ik wel of niet schuldig was (natuurlijk heb ik geen zin om met inmiddels brullende vermoeide dochter de hele luiertas en alle andere boodschapjes uit te pakken). Ik moest echt bewijzen dat ik niet (meer dan dat shirtje) had gestolen. Terwijl ik juist dacht; bewijzen jullie maar dat ik het wel heb gedaan. Maarja; in beide gevallen moest ik toch de tassen laten zien/leeg maken dus dat heb ik gedaan. Had van een ander artikel (jurkje voor dochter van andere winkel) ook geen bonnetje. Die winkel zit ernaast en ik dacht "hoef nergens meer naar binnen want het parkeerbonnetje loopt zo af" en toen wilde ik toch nog even neuzen. Dat was dus ook in mijn nadeel. Dat had ik wel gepind; en kon ik dus ook laten zien op mijn telefoon. Al vind ik diep van binnen dat ze niks te maken hebben met mijn bankafschrift...



Geen idee of ze dat wel of niet mogen vragen. Ik had ook geen zin in politie erbij; stonden al een hoop mensen om me heen en ik kon wel door de grond zakken. Wow het gaat ze zeker helemaal niets aan wat jij bij de buren hebt gekocht of op je bankrekening hebt staan. En als ze een camera hebben hangen, kunnen ze toch zelf terugzien of je dat shirtje aanhad? Waarom moet jij daar dan een bon van laten zien en opgeven waar en wanneer jij dat gekocht hebt? Bah! Goed dat je een klacht hebt ingediend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven