Geld & Recht alle pijlers

ontslag bij 0-uren contract onbep. tijd

07-07-2011 09:30 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schaam me een beetje om dit topic te openen, want ben zelf P&O-er en zou dit misschien wel zelf moeten weten.....

Een vriendin van mij werkt nu een paar jaar bij een horeca onderneming op basis van een 0 uren contract, maar in de praktijk elke dinsdag ongeveer 6 uur. Nu heeft ze telefonisch gehoord dat de baas haar niet meer nodig heeft.

Dit kan natuurlijk niet zomaar. Maar mijn vraag is even: op welke ontslagvergoeding heeft ze recht? Ze is 59, dus 2 maandsalarissen per dienstjaar. Maar hoe bereken ik de uren? Moet je dan het gemiddelde over de laatste 3 maanden nemen? of een langere periode? Ze is de laatste maanden ook nog een paar dagen niet geweest vanwege een knie operatie. Beinvloedt dat dan het gemiddelde?

Over die ziektedagen heeft ze ook geen salaris gekregen. Volgens mij heeft ze daar dan toch ook recht op? Ook op basis van het gemiddeld aantal gewerkte uren van de laatste 3 maanden vóór de ziekte?

Het klinkt alsof er behoorlijk slordig met haar omgesprongen wordt en daar kan ik nooit zo goed tegen, vandaar dat ik aangeboden heb haar te helpen en in ieder geval een mooie brief voor haar te maken richting werkgever. Maar dan moet ik wel even goed de feiten weten....

Alvast dank voor jullie reacties!
Natuurlijk kan dat wel.

Ze wordt gewoon niet meer opgeroepen voor arbeid en dan wordt je ook niet meer betaald. Geldt ook voor ziektedagen, niet werken is geen geld.

Wil jij op basis van het feit dat je jarenlang dezelfde uren hebt gemaakt en dus toch iets van gewoonterecht hebt opgebouwd aantonen dat je wel ergens recht op hebt, dan zijn er wel mogelijkheden, maar daarvoor zou ik de rechtsbijstandverzekering inschakelen. Als je die niet hebt, een advocaat zoeken, wat natuurlijk ook een hoop geld kan kosten en geen garantie is voor gelijk krijgen.
dat zou lekker zijn toujour. Daar heb je dus WEL recht op. idd op basis van het gemiddelde aantal uren van een X periode...weet het niet precies maar ik heb bij arbeidsrecht jaaaaaaren geleden wel onthouden dat 'de titel' van je werkcontract nikszeggend is maar het gaat om wat er in de praktijk gebeurt...
Het gaat om het dertiendeweeks gemiddelde. Dus als zij aan kan tonen de afgelopen 13 weken elke week 6 uur gewerkt te hebben is dat hetgeen waarmee je kan gaan rekenen.

Ziektedagen (en opbouw vakantiedagen) trouwens idem.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Als je echt recht hebt op een ontslagvergoeding en ziektedagen doorbetaald krijgt dan is het toch geen nulurencontract lijkt me want dan kan haar baas haar beter voor 6 uurtjes in dienst nemen dan is hij belastingtechnisch toch voordeliger uit?

Ik zou denken dat als je zo een contract hebt dat je gewoon pech hebt.
Eens met gelukkig meisje. Bij een 0 uren contract heb je echt wel rechten. Bazen zijn gewoon blij dat veel werknemers dat niet weten.
Ik zou zeggen, bel haar rechtsbijstandsverzekering of het UWV. Ik heb zelf ook een nul-uren contract en bij ziekte krijg ik ook niets uitgekeerd (volgens mij terecht). Ik kan me wel voorstellen dat als je een lange (jaren) periode bij een werkgever wekelijks voor een vast aantal uren wordt ingezet daar rechten aan ontleent kunnen worden.

Ik zou dit eigenlijk ook wel graag willen weten...
Ze heeft idd recht op doorbetaling bij ziekte. De referteperiode hangt af van wat daarover bepaald is in de horeca-CAO. Dit kan 3 maanden zijn, maar ook langer, dat weet ik niet uit mijn hoofd.

Voor ontslag geldt hetzelfde als voor gewone medewerkers, dus er moet gewoon een ontslagvergunning aangevraagd worden. Daarbij bestaat geen recht op vergoeding. Wel kan onderling een beeindiging overeen gekomen worden en dan is een vergoeding wel gebruikelijk.
Nummerzoveel,waarom is er bij ontslag dan geen recht op vergoeding en is dat wel gebruikelijk bij een beëindigingsovereenkomst?

Dank voor jullie reacties trouwens!
De site van de Rijksoverheid geeft de volgende info:

0-urencontract

Een werknemer moet aan het werk als hij wordt opgeroepen.

De werknemer heeft een doorlopend arbeidscontract. Maar geen afspraak over het aantal uren dat hij werkt.

Bovenstaande afspraak geldt alleen voor de eerste 6 maanden van de arbeidsrelatie. Na die 6 maanden moet de werkgever loon doorbetalen, ook als er geen of minder werk is. Tenzij daarover andere afspraken gemaakt zijn in de cao die van toepassing is. De hoogte van de doorbetaling wordt bepaald door het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste 3 maanden

en

Nul-urencontract

Als de werknemer ziek is tijdens een oproep moet de werkgever moet de werknemer minstens 70 procent van het loon betalen over de periode dat hij nog zou moeten werken. De werknemer houdt recht op minimaal het minimumloon.

Na afloop van een oproep nog steeds ziek? De werknemer heeft een doorlopend arbeidscontract, maar krijgt alleen betaald voor gewerkte uren. Na afloop van het contract is er geen recht meer op loon, ook niet bij ziekte. Zo lang het arbeidscontract loopt, heeft de werknemer geen recht op ziekengeld. Dat recht ontstaat pas na afloop van het contract. De werknemer kan de ziektewetuitkering aanvragen bij het UWV.

Ziek buiten de oproepperiode? De werknemer heeft geen recht op loon als de werkgever hem niet oproept. Dat blijft zo als de werknemer in deze periode ziek wordt. Zolang het arbeidscontract nog duurt, heeft de werknemer geen recht op ziekengeld. Pas als het contract eindigt, krijgt de werknemer ziekengeld.

Google is your friend. Succes
Ik zou gewoon even googlen op: ontslagvergoeding 0 uren contract. Dan krijg je voldoende praktijk voorbeelden. Want ze heeft idd recht op die structurele uren, waar ze voor is opgeroepen.

http://www.judex.nl/recht ... s-arbeidsovereenkomst.htm
quote:misspoes1 schreef op 07 juli 2011 @ 11:33:

Google is your friend. SuccesDat dus!
Horeca CAO is trouwens wel een hele medewerker onvriendelijke CAO. Ik zou even bellen met deze CAO en je vraag stellen:

http://www.khn.nl/contact
@mariap

De ontslagvergunningsprocedure kent nu eenmaal geen plicht tot vergoeding. Een werkgever die zo'n vergunning toegekend heeft gekregen, hoeft zich alleen nog aan de opzegtermijn (volgens contract, CAO of wet) te houden en kan dan dus verder 'kosteloos' van de medewerker af. Er moet echter wel een goede reden zijn, wil zo'n vergunning worden afgegeven.
In haar geval is er sprake van een 'vermoeden van arbeidsomvang' van die 6 uur per week, google maar. Dat staat los van je CAO maar is gewoon in de wet geregeld. En daar kan ze idd rechten aan ontlenen.
Een ontslagvergoeding is volgens mij sowieso geen vaststaand iets, maar kantongerecht geeft doorgaans een maandsalaris per gewerkt jaar als ontslagvergoeding aan. Veel werkgevers houden dit vervolgens aan, omdat de gang naar kantongerecht duur is en onzeker.
@mirjam

De kantonrechters gaan niet uit van 1 mnd per gewerkt jaar, de zogeheten kantonrechtersformule is behoorlijk wat gecompliceerder dan dat.
Even een update: ik heb zondag een brief gemaakt met daarin dat zij verrast was over het telefoontje tijdens haar vakantie, dat zij voor zover bekend altijd naar tevredenheid heeft gefunctioneerd en dus niet akkoord gaat met een ontslag en derhalve gewoon dinsdag op haar werk zal verschijnen.

Brief afgegeven bij de baas en smiddags had ze een smsje dat de vandaag om 11 uur een gesprek heeft. Wordt vervolgd.....

(ik vind het zelf jammer dat je bij topics vaak niet hoort hoe het afgelopen is, vandaar dat ik deze update plaats)
gesprek is geweest. De hoogste baas was helemaal niet op de hoogte en de teamleider (die het had aangezwengeld) liep na 10 minuten kwaad weg omdat alles wat zij aandroeg aan dingen die dan niet goed zouden zijn, zo van tafel geveegd konden worden.

Ze is nu vrijgesteld van werk deze week en de hoogste baas gaat met zijn teamleider in gesprek hoe en wat nu verder.

Lekker professioneel allemaal....
Het is ook allemaal zo onduidelijk omtrent 0-urencontracten :S Ik heb er zelf ook 1, al een jaar. En ik werk al een jaar gemiddeld 20 uur per week, wel op verschillende dagen en tijden. Ik krijg geen vaste uren en ben daarvoor naar het juridisch loket geweest alwaar mij verteld is dat ik geen poot heb om op te staan, dat die 3 maanden helemaal niet relevant zijn en dat ze dus volledig in hun recht staan om mij niet in dienst te nemen verder... Ik geloof er geen snars van maar kom dus geen stap verder :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven