Geld & Recht alle pijlers

ontslag en vergoeding?....dringend advies nodig!

29-07-2011 20:02 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
mensen...ik zit dringend verlegen om jullie advies. Het volgende is aan de hand. Ik werk inmiddels 3 jaar en enkele maanden bij een bedrijf en ik functioneer goed, ik heb een vast contract. Het gaat slecht met dat bedrijf, zo slecht dat er snel een aantal mensen uit moeten. Gisteren is mij een voorstel gedaan: ontslag, daarin opgenomen dat het niet aan mij ligt/mij niet verwijtbaar is.

Ik ben 1 van de duurdere krachten, een aantal mensen die blijven verdienen minder dan mij en hebben geen vast contract.

Hierdoor kan ik (volgens mijn baas en ik geloof dat dat aardig klopt) ww krijgen. Hij biedt aan om de ww de 1e 6 maanden aan te vullen tot mijn huidige loon. Omdat er spoed is wil hij maandag van mij uitsluitsel (om dan nog per 1 sept te kunnen eindigen). Als ik niet accoord ga trekt hij dit voorstel terug en gaan we richting kantonrechter. Ik heb het idee dat het aanbod, niet slecht is en dat ik er bij een kantonrechter waarschijnlijk niet meer kan uitslepen. Daarbij in het achterhoofd houdend dat dat waarschijnlijk nog enkele maanden duurt en het niet meer heel gezellig zal zijn op mijn werk. Ook wordt het risico groter dat het bedrijf alsnog omvalt.Ik heb helaas geen rechtsbijstandverzekering en ben geen lid van een vakbond.

Ik lees nu van alles over ontslagen en kantonrechterformules maar kom er nog niet helemaal uit. Advies van mensen met kennis/ervaring kan ik erg goed gebruiken nu....dank!
A is het Aantal gewogen dienstjaren. Bij de berekening van A wordt een gewicht toegekend aan het aantal dienstjaren. De dienstjaren worden afgerond op hele jaren. Elk dienstjaar van een werknemer jonger dan vijfendertig jaar telt een half keer mee. Jaren gewerkt tussen de vijfendertig en vijfenveertig jaar oud tellen één keer mee. Jaren tussen de vijfenveertig en vijfenvijftig jaar oud tellen anderhalf keer mee. Dienstjaren na het vijfenvijftigste levensjaar van de werknemer tellen twee keer mee. Oudere werknemers ontvangen bij ontslag vaak een hogere gouden handdruk omdat ze lange dienstverbanden hebben en de weging het bedrag extra verhoogt.

http://www.kantonrechters ... antonrechtersformule.html
@spruitje

Succes!
wow...dank voor alle reacties!

Heb nu niet heel veel tijd om op alles in te gaan maar vast een paar dingen:

@ 47084: of het kantonrechter wordt of uwv is hij nu zelf aan het uitzoeken volgens mij, gezien de snelheid waarmee deze situatie is ontstaan moet hij ook nog wat info het en der inwinnen.

Dubiootje: idd, ook dat gevoel bekruipt me ook, met een paar dagen extra zou het anders zijn en heb ik net wat meer tijd om e.e.a na te vragen. Aan de andere kant, als de vergoeding idd niet zo gek is verspeel ik 'm nu wel en gaan het wellicht een paar vervelende maanden worden met een onzekere (financiele) uitkomst.

Nummerzoveel: ik ben 32, er zijn collega's die deels zelfde werk doen, en later aangenomen, hun functie is lichter dan die van mij. Zij zijn echter wel een jaar of 7 jonger (en een stuk goedkoper) dan mij.

@ Tickel: thnx, ik had deze ook gezien en heb vanmiddag al een telfoontje uwv gedaan om het aantal dienstjaren te checken. En in 1 keer laten uitbetalen lijkt me een goed idee.

@ ossiepossie: ik weet genoeg om te kunnen zeggen dat het slecht gaat met het bedrijf, erg slecht. En dat er mensen uit moeten snap ik ook, alleen is het de vraag natuurlijk wie wel en wie niet en daarin zijn volgens mij verschillende mogelijkheden.

@ spruitje...geen probleem hoor
@laaraa

In jouw geval zou een neutrale ontbinding bij de rechter dus 1,5 maandsalaris opleveren. Uitgaande van jouw reactie dat er oprecht een beroerde financiele situatie is, lijkt mij het voorstel redelijk.

Als je er op ingaat, zorg er dan wel voor dat een jurist het voorstel voor je controleert. Het is niet vreemd om uit te onderhandelen met de werkgever dat deze de kosten daarvoor (tot een redelijk maximum bedrag) voor zijn rekening neemt.

Succes!
Ok, hier even een andere zienswijze:

De werkgever is nog geen procedure via UWV gestart en ook nog niet naar de kantonrechter gegaan. UWV en rechter kunnen zomaar een paar maanden duren. UWV omdat ze traag zijn, de rechter heeft het ook druk en daarnaast kan je met het nodige juridisch verweer ook nog rekken. Daarnaast moet werkgever in geval van kantonrechter zich laten vertegenwoordigen door een dure advocaat. Al die tijd ben jij nog gewoon in dienst!

Al met al is het dus het voordeligst voor de werkgever als TO meewerkt. Neem van mij aan dat het ontslag er gaat komen (pijnlijk) dus door mee te werken kan je er nog het meeste uitslepen.

Doe een voorstel om te komen tot een vaststellingsovereenkomst. Dat is ontslag in onderling overleg waarbij je, bij de juiste formulering, recht houdt op ww.

Ingrediënten die dan redelijk zijn volgens mij:

- 3 maanden salaris in 1 keer (zet in op 6)

- uitbetaling van resterend verlofsaldo, geen verrekening van tekorten

- opgebouwd vakantiegeld

- 3000 EUR budget voor outplacement door jou zelf in te huren

- vervallen van concurrentiebeding en soortgelijke bepalingen

Op basis van bovenstaande heb jij een keurige regeling en is werkgever ook voordeliger uit.

Let op! Ik ben geen jurist dus probeer er een in te huren om alles goed te laten controleren. Dat hoeft onder een bepaald inkomensniveau niet zo duur te zijn.
Gezien dat wat ze van de kantonrechter zou krijgen (anderhalve maand) is dat niet echt een realistisch iets..... Maar proberen kan altijd!
Hoi Diepvries,

na een nachtje er over geslapen te hebben zit ik zelf ook aan een tegenvoorstel te denken. Wat meer info: ja....het gaat slecht met de werkgever, de cijfers zijn niet goed, aan de andere kant weet ik ook dat er 1 opdracht is die nog 2 jr doorloopt, en er dus wel nog iets is. Ik ben de 1e die er uit moet. Met anderen zijn gesprekken gaande, enkele contracten worden niet verlengd maar dat duurt allemaal nog even, hij heeft geen helder plan behalve nu wat mensen eruit schoffelen en de selectie van die mensen is niet op basis van hoe lang ze er werken bv. De werkgever zou de aanvulling waarschijnlijk onderhands willen doen, hij kan dan gewoon een netto bedrag geven. Dat komt voor hem neer op een stuk minder geld dan hij kwijt zal zijn voor een bruto bruto maandsalaris , dat vind ik nu ik alles op een rijtje krijg eigenlijk wel heel gemakkelijk.

Ik moet nog nadenken over het voorstel, ik wil namelijk als het ff kan op een nette manier weg en de relatie goed houden, maar om een ander bedrag te vragen wat hij nu biedt, verlofsaldo en vak. dagen aangevild met bv de laptop vd zaak is zo gek nog niet. Ik weet wat ik bruto bruto kost dus ik ga vandaag nog eens nadenken wat zowel voor mij en hem een redelijke eis zal zijn.

nogmaals dank, meer input is nog steeds welkom natuurlijk
quote:Oriane schreef op 30 juli 2011 @ 09:43:

Gezien dat wat ze van de kantonrechter zou krijgen (anderhalve maand) is dat niet echt een realistisch iets..... Maar proberen kan altijd!ik snap wat je zegt, alleen is de manier waarop hij het nu oplost(onderhands ww aanvullen) voor hem nu nog veel voordeliger dan de kantonrechtersprocedure aangaan en mij daarbij ook nog langer in dienst hebben en door moeten betalen. Ik heb het idee dat er dus nog wel wat onderhandelingsruimte in zit, maar 6 maanden eisen lijkt me dan weer een beetje to much
quote:dubiootje schreef op 29 juli 2011 @ 20:32:

Als je werkgever je op vrijdagmiddag een voorstel doet en op maandag een antwoord wil, zou ik het niet vertrouwen. Bij een fatsoenlijk voorstel krijg jij ook fatsoenlijk de tijd om je licht op te steken over de juridische en andere gevolgen hiervan. Laat je niet onder druk zetten en zeg nee als je niet meer tijd krijgt.Helemaal mee eens.
@ laaraa

Accepteer geen zwarte uitbetaling! Je moet het zwart op wit laten zetten en je belandt straks in een uitkeringssituatie. Dit is niet het moment om de belasting te omzeilen, want dat kan jou uiteindelijk enorm veel ellende opleveren.

En vergeet echt niet om de advocaatskosten uit te onderhandelen. Daar heb je meer aan dan aan een outplacementbureau, er van uitgaand dat jij zelf wel weet op wat voor functies je wilt solliciteren.
quote:nummerzoveel schreef op 30 juli 2011 @ 10:54:

@ laaraa

Accepteer geen zwarte uitbetaling! Je moet het zwart op wit laten zetten en je belandt straks in een uitkeringssituatie. Dit is niet het moment om de belasting te omzeilen, want dat kan jou uiteindelijk enorm veel ellende opleveren.

En vergeet echt niet om de advocaatskosten uit te onderhandelen. Daar heb je meer aan dan aan een outplacementbureau, er van uitgaand dat jij zelf wel weet op wat voor functies je wilt solliciteren.

Hoi Nummerzoveel,

dank, idd dat zwart zit mij niet zo lekker en een outplacementbureau heb ik niet nodig. Gewoon duidelijk zwart op wit en een enigszins redelijk bedrag, bv. waar ik op uitkom als ik die kantonrechtersformule toepas, gecombineerd met uitbetaling vakantiedagen/geld en evt de laptop lijkt me geen buitensporige eis. En is voor hem nog steeds relatief voordelig.
nog 1 andere vraag...kan iemand een indicatie geven hoe lang het ongeveer duurt wanneer er een kantonrechtersprocedure wordt opgestart en een dergelijk verzoek wordt behandeld?
Hou er wel rekening mee dat er flink wat belasting van je vergoeding af gaat en dat het ook meetelt voor bijv. toeslagen die je evt. ontvangt. Ik heb vorig jaar een ontslagvergoeding gehad van circa 21.000 bruto en daar ging in 1e instantie 42% af, maar omdat mijn jaarsalaris hoger uitvalt moet ik ook 1200 euro kinderopvangtoeslag terugbetalen en bij de belastingaangifte 2010 moest ik ook circa 500 betalen terwijl ik normaliter geld terug zou krijgen, dus er gaat echt veel belasting af.

Bij mij duurde het circa 2,5 maand voordat de zaak bij de kantonrechter kwam (en 1 dag voor de zitting wilde werkgever ineens toch wel schikken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven