‘Onverwijldheid’ ontslag op staande voet
donderdag 12 oktober 2017 om 18:09
Hai!
Ik vroeg me iets af over ontslag op staande voet en dacht dat hier misschien wel forummers zijn die dit weten. Ik begreep dat de werkgever in het geval van ontslag op staande voet dit ontslag onverwijld moet geven, dus meteen nadat bij hem de dringende reden voor het ontslag bekend is geworden. Maar stel dat de ‘dringende reden’ al een tijd geleden heeft plaatsgevonden, en de werkgever nu met het ontslag komt, moet de werkgever dan bewijzen dat hij dit niet toen al wist? Weet iemand hoe dit werkt?
Groetjes, L.
Ik vroeg me iets af over ontslag op staande voet en dacht dat hier misschien wel forummers zijn die dit weten. Ik begreep dat de werkgever in het geval van ontslag op staande voet dit ontslag onverwijld moet geven, dus meteen nadat bij hem de dringende reden voor het ontslag bekend is geworden. Maar stel dat de ‘dringende reden’ al een tijd geleden heeft plaatsgevonden, en de werkgever nu met het ontslag komt, moet de werkgever dan bewijzen dat hij dit niet toen al wist? Weet iemand hoe dit werkt?
Groetjes, L.
donderdag 12 oktober 2017 om 18:22
donderdag 12 oktober 2017 om 18:25
Dan kun je geen ontslag op staande voet meer doen. De reden was blijkbaar niet dringend want je hebt iemand laten doorwerken. De reden moet zo dringend zijn dat je iemand direct (onverwijld) niet meer op de werk vloer wilt hebben. Je staat heel zwak wanneer je gaat wachten want de werknemer kan dan claimen dan het noch onverwijld (direct) is meegedeeld, noch was het dringend (daar er tijd is verstreken).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

donderdag 12 oktober 2017 om 18:31
Dank voor je reactie! Zal dan idd wat tijd overheen gaan.
Ik wilde het in eerste instantie niet vermelden ivm herkenbaarheid, maar ik kan me voorstellen dat ik t wat makkelijker maak als ik vertel wat er is gebeurd.
Ik heb een jaar geleden iets meegenomen dat niet van mij was (echt heel stom, heeeel stom en heel veel spijt) en dat heb ik toen vrijwel direct met de werkgever besproken. Want ik voelde me er vervelend over en had dus spijt. Was toen oké, zand erover. Maar er staat niks op papier over dat gesprek (ook heel stom).
Nu wil de werkgever mij alsnog weg hebben en haalt hij dit als dringende reden aan, met de mededeling dat hij dit pas net weet. Ik kan met geen mogelijkheid aantonen dat dit niet waar is, maar hij ook niet dat het wél zo zou zijn.
Ik wilde het in eerste instantie niet vermelden ivm herkenbaarheid, maar ik kan me voorstellen dat ik t wat makkelijker maak als ik vertel wat er is gebeurd.
Ik heb een jaar geleden iets meegenomen dat niet van mij was (echt heel stom, heeeel stom en heel veel spijt) en dat heb ik toen vrijwel direct met de werkgever besproken. Want ik voelde me er vervelend over en had dus spijt. Was toen oké, zand erover. Maar er staat niks op papier over dat gesprek (ook heel stom).
Nu wil de werkgever mij alsnog weg hebben en haalt hij dit als dringende reden aan, met de mededeling dat hij dit pas net weet. Ik kan met geen mogelijkheid aantonen dat dit niet waar is, maar hij ook niet dat het wél zo zou zijn.
donderdag 12 oktober 2017 om 18:33
Dank je voor je bericht! Maar moet de werkgever dan ook bewijzen dat hij niet heeft gewacht? En de reden dus pas net wist? Of moet ik bewijzen dat hij heeft gewacht?viva-amber schreef: ↑12-10-2017 18:25Dan kun je geen ontslag op staande voet meer doen. De reden was blijkbaar niet dringend want je hebt iemand laten doorwerken. De reden moet zo dringend zijn dat je iemand direct (onverwijld) niet meer op de werk vloer wilt hebben. Je staat heel zwak wanneer je gaat wachten want de werknemer kan dan claimen dan het noch onverwijld (direct) is meegedeeld, noch was het dringend (daar er tijd is verstreken).
donderdag 12 oktober 2017 om 18:34
Dank je voor je reactie(s)!

donderdag 12 oktober 2017 om 19:14
Denk het wel, want ik heb dit onlangs met een andere collega besproken (via de app,
Weer heeeeel dom
De waarde: het gaat om een doosje met postzegels.
(Ik kan wel door de grond zakken, echt waar)

donderdag 12 oktober 2017 om 19:34
Je hebt "iets meegenomen dat niet van jou is" ? Je hebt gewoon wat gestolen. Ik zou het ontslag accepteren en ergens anders met een schone lei beginnen. Ga nou niet moeilijk lopen doen, je bent gewoon een dief!piccobellox schreef: ↑12-10-2017 19:14Denk het wel, want ik heb dit onlangs met een andere collega besproken (via de app,
Weer heeeeel dom, maar ik ging er van uit dat het geen gedoe meer zou opleveren, want ik had het al met de werkgever uitgesproken) dus het staat wel ergens zwart op wit. Die collega heeft goed contact (is bevriend) met de werkgever.
De waarde: het gaat om een doosje met postzegels.
(Ik kan wel door de grond zakken, echt waar)
donderdag 12 oktober 2017 om 20:11
Ik denk dat dat gesprek met die collega de druppel is geweest. Geen enkele werkgever wil dat collega's weten dat je in zijn bedrijf met diefstal kunt wegkomen en dat zijn gezag in zijn eigen bedrijf dus beperkt is. Je hebt daarmee je werkgever in zijn hemd gezet.
Ik raad je aan om juridische Hulp te zoeken via de vakbond, rechtsbijstand of zelf via een advocaat. Ontslag op staande voet houdt mogelijk geen stand maar een andere vorm van ontslag misschien wel.
Ik raad je aan om juridische Hulp te zoeken via de vakbond, rechtsbijstand of zelf via een advocaat. Ontslag op staande voet houdt mogelijk geen stand maar een andere vorm van ontslag misschien wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 12 oktober 2017 om 20:13
zoals ik al zei. Ik had er meteen veel spijt van. Ik heb het de volgende dag meteen mee terug genomen en het gemeld. Het is uitgesproken. Ik heb er nog steeds spijt van en ik vind het erg stom van mezelf. Ik vind het prima als ik hierom ontslag krijg, maar de manier waarop mijn werkgever het nu doet vind ik erg vervelend. Ook al is het begonnen bij iets dat ik absoluut niet had mogen doen.
donderdag 12 oktober 2017 om 20:16
Daar heb je gelijk in. Dat is ook niet zo netjes geweest van mij. Ik begrijp het ook wel dat mijn werkgever mij weg wil hebben. Alleen op staande voet vind ik best vervelend zeker omdat het destijds is uitgesproken. Het is niet eens volgens de wet. Met een andere vorm van ontslag kan ik het zeker wel eens zijn.viva-amber schreef: ↑12-10-2017 20:11Ik denk dat dat gesprek met die collega de druppel is geweest. Geen enkele werkgever wil dat collega's weten dat je in zijn bedrijf met diefstal kunt wegkomen en dat zijn gezag in zijn eigen bedrijf dus beperkt is. Je hebt daarmee je werkgever in zijn hemd gezet.

vrijdag 13 oktober 2017 om 02:28
Volgens mij is het tijd dat je juridische bijstand gaat zoeken via een verzekering of bij een advocaat (ik zou geen vakbondsjurist doen, die zijn meestal erg slecht is mijn ervaring). Ontslag op staande voet om deze reden lijkt me juridisch een hele uitdaging voor een werkgever, maar moet jijzelf aanvechten.

zondag 15 oktober 2017 om 21:14
piccobellox schreef: ↑12-10-2017 20:13zoals ik al zei. Ik had er meteen veel spijt van. Ik heb het de volgende dag meteen mee terug genomen en het gemeld. Het is uitgesproken. Ik heb er nog steeds spijt van en ik vind het erg stom van mezelf. Ik vind het prima als ik hierom ontslag krijg, maar de manier waarop mijn werkgever het nu doet vind ik erg vervelend. Ook al is het begonnen bij iets dat ik absoluut niet had mogen doen.
Je vind ontslag zogenaamd wel terecht omdat je hebt gestolen maar dan wel graag zoals jij dat graag geregeld wil hebben?
Misschien heb je mazzel omdat ze het meteen hadden moeten moeten...
Maar eerlijk gezegd vind ik deze houding van een dief nogal bijzonder. Om een vriendelijk woord te gebruiken.
zondag 15 oktober 2017 om 22:29

maandag 16 oktober 2017 om 14:43
precies dit inderdaad.sneeuwwitje80 schreef: ↑16-10-2017 14:41Maar heb je een brief gehad met de aanzegging van het ontslag op staande voet?