Geld & Recht alle pijlers

Opknapper huren

21-02-2024 13:43 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zoek naar informatie die me kan helpen om een weloverwogen besluit te nemen, kwam ik op dit forum terecht. 

Sinds de komst van ons eerste kind groeien we gestaag uit ons appartementje met twee kleine slaapkamers. We willen graag een tweede kind en wellicht een derde maar dat zien we in dit huis op termijn niet voor ons. 

Nu heeft mijn schoonvader aangeboden dat we zijn ruime woning met tuin in leuke buurt mogen huren. Hij woont zelf bij zijn nieuwe echtgenote (schoonmoeder is overleden) dus het huis staat leeg. Sinds de jaren 80 / 90 is er weinig aan onderhoud gedaan. 

Zijn voorstel is als volgt. Man en ik halen de woning leeg (veel van schoonpa's spullen staan er nog, hij wil niets meer hebben, te veel herinneringen) en nemen de renovatie op ons. Man en ik gaan veel zelf doen (zijn redelijk handig). Totale geschatte kosten: een ton. Schoonvaders voorstel is dat we deze kosten delen. Hij legt 50k in, wij de rest uit de verkoop van ons appartement. We hebben voldoende overwaarde. Het idee is dat wij de door ons ingelegde helft gespreid 'terugverdienen' (anders gezegd: hij betaalt het ons gespreid terug) over een aantal jaar middels een gereduceerde huurprijs. Fiscaal gezien kan en mag dit (al uitgezocht), en zo worden we gecompenseerd voor het door ons gedane werk, is de redenering. 

Mijn man en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Hij is toe aan een volgende stap en ziet dit als een kans om ons kind meer ruimte te geven en wil op termijn het huis overnemen. Hij heeft nog een broer en zus die geen bezwaar hebben tegen deze constructie. 

We moeten alles natuurlijk goed vast laten leggen, dat spreekt voor zich. Toch zie ik nog wel wat haken en ogen. Eigenlijk ben ik dus op zoek naar wat objectieve inzichten. In mijn gedachten blijf ik maar in kringetjes ronddraaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
24-02-2024 11:47
Klopt. Maar 1 zinnetje triggert mij ook in de OP... dat ze na veel zoeken op dit forum uit kwam. En viva komt niet naar boven bij Google.
Ik denk dan eerder aan sites waarop zoiets staat: "de dames van het viva forum hebben altijd wel een mening en halen van alles er bij". Zoiets
Ik zie dit niet goed aflopen, maar dat zal je man waarschijnlijk niet overtuigen.

Wel zonde, zo'n leegstaand huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
bamboescheut schreef:
24-02-2024 12:05
Ik probeer me vooral te focussen op het financiële plaatje omdat ik mijn partner met feiten wil overtuigen van de risico's. Al mijn bezwaren over familieverhoudingen, onvoorziene omstandigheden, emoties etc worden door hem van tafel geveegd. Hij is verblind door dat grotere huis.

Dan zou ik zeggen dat het 'm dan zéker niet wordt. Ofwel jullie spreken echt álles gedegen door ofwel jij gaat niet akkoord. Echt hoor, wat ongelofelijk onverantwoord om dit op gevoel te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
bamboescheut schreef:
24-02-2024 12:05
Ik probeer me vooral te focussen op het financiële plaatje omdat ik mijn partner met feiten wil overtuigen van de risico's. Al mijn bezwaren over familieverhoudingen, onvoorziene omstandigheden, emoties etc worden door hem van tafel geveegd. Hij is verblind door dat grotere huis.
Bespreek het met een professional/financieel adviseur en laat iemand het goed in kaart brengen.

Familieverhoudingen, prima, maar mensen overlijden nou eenmaal, dat moet je incalculeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
24-02-2024 12:55
Bespreek het met een professional/financieel adviseur en laat iemand het goed in kaart brengen.

Familieverhoudingen, prima, maar mensen overlijden nou eenmaal, dat moet je incalculeren.
En bespreek dit ook met de andere kinderen, zodat zij een eerlijk beeld hebben van de mogelijke consequenties voor hun.
Alle reacties Link kopieren Quote
bamboescheut schreef:
24-02-2024 11:42
De vraag waarom we het huis niet kopen ligt voor de hand, en hebben we uiteraard uitgezocht. Helaas zouden we dan geen budget overhouden voor een renovatie. Vandaar dus deze constructie.

(…)
Bovendien zit schoonvader dan met een bups cash opgezadeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou ook kunnen afspreken dat jullie de optie krijgen voor eerste koop , minus aftrek van wat jullie er in gestopt hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je investeert nu 50.000 en je schoonvader ook plus je steekt er veel eigen tijd in.

Stel dat de waardevermeerdering daarmeer 150k wordt, plus de komende jaren stijgen de huizenprijzen verder.

Je schoonvader overlijdt over 10-15 jaar bijv. - hopelijk heeft hij nog lang te leven - en dan gaat die erfenis verdeeld worden over de 3 kinderen. Wat als je het dan niet kan kopen omdat je het niet gefinancierd krijgt? Dan moet je op dat moment weer de woning markt op zonder eigen woning waar je de overwaarde van kunt gebruiken. Als ik er zo over nadenk zou ik het een te risicovolle constructie vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou kijken naar de mogelijkheid het huis te kopen en aanvullend budget te lenen van schoonvader (of krijgen als schoonpa alvast wilt schenken).

Als je met een notaris eea uitvogelt denk ik dat hier best aan mouw aan te passen valt hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een soort koop/lening reconstructie niet mogelijk? Dat jullie het huis kopen voor koopsom en een ton hypotheek hebben bij schoonvader voor renovatie en dat maandelijks terugbetalen. Deze huur constructie lijkt me niet echt in jullie voordeel. Jullie geven een koopwoning op en steken veel geld in een woning waarvan nog maar even de vraag is of die ooit van jullie wordt. Jullie zullen als formele huurders ook best wel een hoop rechten hebben straks, maar hoe moet dat in de praktijk als schoonvader overlijdt?
Alle reacties Link kopieren Quote
amby schreef:
24-02-2024 17:53
Is een soort koop/lening reconstructie niet mogelijk? Dat jullie het huis kopen voor koopsom en een ton hypotheek hebben bij schoonvader voor renovatie en dat maandelijks terugbetalen. Deze huur constructie lijkt me niet echt in jullie voordeel. Jullie geven een koopwoning op en steken veel geld in een woning waarvan nog maar even de vraag is of die ooit van jullie wordt. Jullie zullen als formele huurders ook best wel een hoop rechten hebben straks, maar hoe moet dat in de praktijk als schoonvader overlijdt?
Dit, nu de woning kopen, en het aankoopbedrag bij vader gaan lenen.
Alles wat je dan gaat opknappen in het huis en waar de waarde van vermeerderd blijft dan van jezelf.
Deze constructie met de rest van de familie bespreken en vastleggen bij een notaris
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven