Geld & Recht alle pijlers

Opting in of eigen bedrijf?

14-09-2012 21:48 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal!

Binnenkort start ik met een bijbaantje naast mijn reguliere werk. Er is me voorgesteld dat ik op freelance basis zal werken ofwel via opting in ofwel via dat ik het zelf regel.

Ik heb een beetje op google gesnuffeld maar de voor- en nadelen worden me niet helder. Wie weet wat voor en nadelen zijn van beide opties?
Nadeel opting-in voor werknemer (mag je eigenlijk niet zo noemen), is dat je geen mogelijkheid hebt op kostenaftrek in de Inkomstenbelasting omdat je niet als ondernemer wordt aangemerkt. Voordeel is dat er loonheffing en premies sociale verzekeringen worden ingehouden, dus daar heb je geen omkijken meer naar.

Aangezien je schrijft dat het een bijbaan is, zal je op freelance basis zeer waarschijnlijk niet worden aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dus ook dan geen recht op kostenaftrek. Waarschijnlijk wordt je dan wél omzetbelastingplichtig (beetje lastig als de branche niet bekend is) en krijg je dus wel administratieve rompslomp.

Waarom kan je niet gewoon in loondienst? Redelijk offtopic; ik ken de opting-in regeling eigenlijk alleen bij sekswerkers....

Edit; dit is lang niet alle van belang zijnde info mbt beide onderwerpen, maar wel de duidelijkste.
Het is niet voor de seksindustrie , maar voor het onderwijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven