Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof en belastingaangifte

04-02-2012 12:51 20 berichten
Ik wil dit jaar zelf mijn belastingaangifte invullen. Ik weet alleen niet hoe ik het ouderschapsverlof moet aangeven. Ik moet berekenen wat is mijn terugloop in inkomsten (of zoiets?) Hoe moet ik dat berekenen? Ik heb 8 uur per week verlof gehad tot 1 september
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee.
Ik lees ook mee
Terugloop in inkomsten = normale inkomsten min je inkomsten die je kreeg met ouderschapsverlof (lijkt me hoor)

Oftewel, als je door gebruik van ouderschapsverlof minder bent gaan verdienen, de verschil tussen deze salarissen.
Maar moet ik bruto of netto nemen? En hoe weet ik wat ik zou hebben moeten verdienen?
bruto moet je nemen.

je kan of p&o bellen met de vraag wat je nu zou verdienen als je weer je volledige uren zou werken of je pakt je jaaropgave van het jaar dat je nog je volledige uren werkte.

hou er wel rekening mee dat een jaaropgave een heel jaar is en jij niet een heel jaar ouderschapsverlof heb genomen dus even goed rekenen!
P en O laten berekenen voor je.
Ouderschapsverlofkorting

Nam u in 2011 ouderschapsverlof op? Dan kunt u ouderschapsverlofkorting krijgen. Voorwaarde is dat u een ouderschapsverlofverklaring van uw werkgever hebt.

De ouderschapsverlofkorting is het aantal uur ouderschapsverlof dat u hebt opgenomen in 2011 vermenigvuldigd met ¤ 4,11. Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon in 2010 min uw belastbaar loon in 2011.

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2011? Dan mag u de maximale ouderschapsverlofkorting bepalen door uw belastbaar loon in 2011 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapverlof begon.

Voorbeeld

Is uw ouderschapsverlof ingegaan in 2010? Dan is uw maximale ouderschapsverlofkorting: uw belastbaar loon in 2009 min uw belastbaar loon in 2011.

Let op!

Bewaar de ouderschapsverlofverklaring van uw werkgever, want wij kunnen erom vragen.

Dus: belastbare inkomens van elkaar aftrekken. Het komt niet op een euro aan zolang het bedrag hoger ligt dan het het aantal uur dat je hebt opgenomen x 4,11.
Bedankt, Renske, maar ik snap er niets van. Ik zal het moeten laten invullen.
Volgens mij moet het zo lukken:

Heb je over 2010 aangifte gedaan? Dan ga je naar het overzicht, daar staat je belastbaar inkomen.

Vul dan ook die van 2011 in, maar laat de ouderschapsverlof vraag even zitten (nee invullen). Als je klaar bent, zie je in de eindstaat ook het belastbaar inkomen over 2011.

Trek die twee van elkaar af, ga terug naar je heffingskortingen en vul ja in bij het verlof, je uren, en het verschil tussen die twee. Je belastbaar inkomen 2011 blijft dan gelijk (ik heb het net even geprobeerd hier). Zonde om daar iemand voor in te huren :-)
De 8 uren per week x ¤ 4,11 doen, dat kan je terugvragen.

Verder moet je even kijken wat je totale bruto jaarsalaris was in 2010 en wat je dan nu in 2011 minder hebt verdient.

Je ouderschapsverlofkorting (dus die 8 uur per week x 4,11) mag niet meer zijn dan wat je minder bent gaan verdienen
Bedankt, ik zal het proberen
Pfffff, ik heb het gedaan. Ik hoop dat het goed is. Ik snap er niets van. Ik heb het nog niet opgestuurd. Ik zal nog eens ernaar kijken. Bedankt voor jullie hulp
He, fijn topic dit, want wij moeten dit ook gaan doen. Man heeft een maand fulltime en sinds juni 8uur per week onbetaald verlof gehad, dus dat tikt aan.

Is het nieuwe belastingaangifteformulier al beschikbaar eigenlijk?
Tikt zeker aan, ik heb vorig jaar ruim 450 uur opgenomen...

En ja, je kunt hem downloaden Kas (alles goed met jou en frummel? ). En als je kind voor 1 juli geboren is, krijgen jullie ook nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting (ofziets)... echt, loont best een kind, wij hebben een leuke aangifte dit jaar
@Renske !!

toen ik laatst bij de BD keek, kreeg je de waarschuwing dat je beter even kon wachten, dan waren alle gegevens overgenomen ofzoiets. Zal nu gelijk eens gaan kijken. Vooralsnog 'loont' ons kind to-taal niet (maar hij is wel HEUL lief ) dus ik ben benieuwd!!
quote:Kastanjez schreef op 04 februari 2012 @ 20:54:

Vooralsnog 'loont' ons kind to-taal niet (maar hij is wel HEUL lief ) dus ik ben benieuwd!!
Haha Stormkracht, leuke reactie. Ik dacht 'laat ik me inhouden op een topic over belastingen'....

Ik ben altijd te ongeduldig, kan niet wachten tot die ingevulde versie, wilde zsm weten wat de buit is En hoewel het bedrag de moeite is, gok ik niet dat het kostendekkend is *heus geen understatement*
'niet kostendekkend'....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven