Geld & Recht alle pijlers

OV wordt 31% duurder. Jaarkaart vervalt.

16-08-2011 22:09 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter gaat eind van de maand naar de middelbare school, samen met haar viendinnetje die pas in april 2012 12 jaar wordt (klas overgeslagen). Toen ik me maanden terug orienteerde op de kosten van een abonnement kwam ik uit op een jaarkaart voor 686,- euro. Dat kwam neer op 57 euro per maand.

Ruim 2 weken geleden een mail gestuurd naar Veolia (de betreffende busmaatschappij) met een aantal vragen maar nooit antwoord gehad. Ook via internet een jaarkaart aangevraagd. Zou binnen een week een aanvraagformulier in huis krijgen. Vandaag, 16 dagen later, geen antwoord op mail en geen aanvraagformulier dus maar even gebeld.

Hartstikke aardig meid aan de telefoon die me vertelde dat jaarkaarten niet meer worden uitgegeven door Veolia omdat die per 1 november overgaan op de chipkaart. Dat is nog tot daar aan toe dus vraag ik wat de nieuwe prijzen dan zijn. Ze zegt nog:"Voor sommigen wordt het goedkoper en voor sommigen ietsje duurder". Ze zou het even nakijken. De nieuwe prijs wordt per maand maar liefst 75,- euro, oftewel een verhoging van 31%!!!! Maar....dan mag mijn dochter onbeperkt door heel Brabant reizen en ook nog een bus naar Rotterdam en Utrecht nemen. Is dat even fantastisch !?!? Ze hoeft alleen maar van huis naar school en verder niet. Ik nog gevraagd wat de alternatieven zijn want mijn dochter hoeft verder helemaal niet met de bus. Nou dat was dus reizen op saldo. Dat kwam op 36,80 per volle schoolweek. Nog veel duurder dus.OOk zou een deel van de reis met de trein kunnen maar ook dat kwam nog duurder uit (en duurt langer).

Maar goed...ik me erbij neergelegd, het is niet anders. Ik vraag dus even nog hoe het voor het vriendinnetje van dochter geregeld is, die is immers nog maar 11. Het tarief van 75,- p.m. is een reductie tarief voor 12-18 jarige. Wat blijkt....voor 11 jarige is niets geregeld. Deze kunnen geen maandkaart van 75,- krijgen en kunnen alleen op saldo reizen en daar was dan wel een speciaal tarief voor. Dat kwam op 105 en een beetje per maand! Nou? Hoe krom kan het zijn. Dat is een verhoging van 84%!!!! De telefoniste vertelde nog dat dit inderdaad heel raar was en dat er al veel klachten over gekomen waren en dat men het voor zou leggen aan de provincie. Ja...daar hebben we wat aan?

Het rare is dat die jaarkaart nog steeds op de site van 9292ov vermeld staat als optie maar dat die dus niet meer verkrijgbaar is. Kan dat zomaar?
Kijk dan eerst eens op googlemaps naar het adres van je bestemming en zoek met de functie "in de buurt" naar bushaltes.

Met een beetje handig zoeken vind je zo de handigste route.
quote:mormeltje08 schreef op 17 augustus 2011 @ 09:47:

[...]

Dat hebben we ook gedaan! Kosten kwamen toen op 57 euro per maand. Nu ik dus de benodigde kaart wil bestellen is er een wijziging in het OV en is de kaart niet meer te bestellen. Dat kon ik toen niet weten. Ik heb toen info aangevraagd en ben voorzien van oude info. Schoolkeuzes maak je aan het begin van het jaar.

Begrijp me, nogmaals goed, ik KLAAG niet. Ik verbaas me er alleen over dat die jaarkaart dan niet meer uitgegeven wordt als de info aangeeft dat het nog wel kan vind het raar dat een 11 jarige veel meer moet betalen als een 12 jarige.

Ik neem aan dat jullie rond maart? de school van je kind moest kiezen?

Hier was toen allang en breed duidelijk dat er in november over gegaan werd naar de ovchipkaart en dat het dan duurder werd.

Ja maar dat heb je altijd, bepaalde leeftijden betalen meer. Weinig aan te doen.

De info klopt niet altijd van die site. En ik snap niet dat je zegt dat je veel moet betalen? De kosten om je kind naar school te laten gaan is echt helemaal niet hoog.

Je kan toch ook niet verwachten dat ze voor 10 cent 25km kan reizen?
Plus 1.67euro naar 25 km veel? Jeetje mina, ik betaal zon 2-3 euro voor 16km..
Balen dat de prijs omhoog is, maar je rijdt er absoluut (!) geen auto voor en fietsen is geen optie. Het is 23 euro meer per maand, mocht je dat niet kunnen missen, dan moet je kijken of je voor 23 euro per maand op boodschappen ofzo kan bezuinigen. Maar ik begrijp dat het meer je frustratie is dan dat het echt om het geld gaat en dát begrijp ik VOL-KO-MEN! Met die OV chip is voor mij het OV ook alleen maar duurder geworden (waardoor ik nu dus alles fiets, haha)
Jongens alsjeblieft. Ik kan het prima betalen, daar gaat het niet om. En Veolia werkt vanaf 1 nov met tarieven op basis van km. Ik vind het gewoon raar dat de abonnementen voor 11-jarigen zijn afgeschaft terwijl deze eerder goedkoper waren als die voor een 12 jarige. Je had toen abonnementen voor 4-11 jaar en 12-18 jaar.

Ja ik heb het er voor over, tuurlijk. Ben trots op mijn dochter die zo haar best doet.

Blijf het alleen een rare gang van zaken vinden.
Mormeltje, in welke regio zit je?

Dit staat nl op de site van Veolia:

Tarieven OV-chipkaart

Het tarief voor reizen met de OV-chipkaart in 2011 bij Veolia Transport Haaglanden bedraagt:

• Instaptarief 0,79

• Kilometertarief: 0,114

Reizigers in de leeftijdscategorie 4 tot en met 11 jaar en 65 jaar en ouder met een Persoonlijke kaart, reizen automatisch met 34% korting op zowel het basistarief als de kilometerprijsDat zou betekenen dat er voor dat meisje van 11 wel een lager tarief mogelijk is?
Regio zuid en met dat lage tarief komt ze dus op 105 euro. Als ze 12 wordt kan ze aanspraak maken op die maandkaart van 75,= euro.
quote:mormeltje08 schreef op 17 augustus 2011 @ 08:15:

En dan stoppen met werken? Ben alleen op woensdag vrij. Andere dagen begin ik op tijd zodat ik om half vier, als de kinderen thuis komen, weer thuis ben.

Moeder van vriendinnetje heeft ook 2 jongere kinderen waarvan 1 ongeneeslijk ziek dus dat is gewoon echt geen optie. Bovendien zou dat nog duurder zijn aan benzine. 2 x per dag heen en terug komt op ruim 100 km. Mijn auto rijdt 1 op 11. Dan ben je meer dan 14 euro per dag aan benzine kwijt = 72 euro per week.Hoezo 2x per dag heen en terug. Het was toch 25 km fietsen. Dat is dan 50 km op één dag. Hoe kom je dan op ruim 100 km op een dag met de auto?
quote:swimkim schreef op 18 augustus 2011 @ 18:04:

[...]

Hoezo 2x per dag heen en terug. Het was toch 25 km fietsen. Dat is dan 50 km op één dag. Hoe kom je dan op ruim 100 km op een dag met de auto?Uh, dochter heen brengen (25), terug naar woonplaats (25). Dochter ophalen (25), terug naar woonplaats (25). Is toch echt 100. Tenzij de 12-jarige dochter zelf de auto pakt natuurlijk.
Destijds klacht ingediend bij de OV ombudsman. Die heeft een en ander voor ons uitgezocht en hoera....we kregen gelijk. Tot 1 nov moet je gewoon een jaarkaart aan kunnen schaffen. Nu nog een maandkaart gekocht dit tot eind okt geldig is en gelijk eeen jaarkaart gekocht die dan ingaat tot volgend jaar nov. Voorlopig dus geen OV chip.
quote:mormeltje08 schreef op 12 oktober 2011 @ 07:15:

Destijds klacht ingediend bij de OV ombudsman. Die heeft een en ander voor ons uitgezocht en hoera....we kregen gelijk. Tot 1 nov moet je gewoon een jaarkaart aan kunnen schaffen. Nu nog een maandkaart gekocht dit tot eind okt geldig is en gelijk eeen jaarkaart gekocht die dan ingaat tot volgend jaar nov. Voorlopig dus geen OV chip.

Ah fijn Mormeltje,dat scheelt toch mooi weer.

Als ik het zo allemaal lees en hoor over die OV chip dan weet ik weer precies waarom ik bijna nooit met het OV reis..
quote:mormeltje08 schreef op 12 oktober 2011 @ 07:15:

Goed dat je door hebt gezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven