Geld & Recht alle pijlers

Overbieden; waar ligt de grens?

22-09-2018 18:40 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een ander topic, vraag ik me af hoe mensen voor zichzelf de waarde van een woning bepalen. Ik was in de veronderstelling dat de waarde voor een groot deel objectief vast te stellen. Soort van optelsom en dan kom je ergens op uit. Ik vind het interessant om te horen wat de drijfveren van mensen zijn om biedingen neer te leggen die niet in verhouding lijken te zijn met wat je er voor krijgt. Is dat vooral emotie? Willen we vooral iets hebben? Of niet voor elkaar onder doen? Wie wil daar iets over kwijt?
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk naar de prijzen van recent verkochte huizen in de buurt. Dan bereken ik de gemiddelde m2-prijs voor die buurt. Maar ik schrijf ook de max- en minprijs per m2 op. Het gemiddelde * m2 van de woning is dan het basisbedrag. Als blijkt dat de woning goed onderhouden is, er strak uitziet, dan is de waarde wellicht wat meer richting de max-prijs en als hij er slecht aan toe is wat meer richting de minprijs.

Voor een keuken, badkamer etc. bied ik echt niet apart meer. Dat wordt nog wel eens geroepen: ja met nieuwe keuken, dus willen we wat meer voor de woning. Dan denk ik altijd: had het dan niet gedaan, dan had ik mijn eigen keuken uit kunnen kiezen. Juist dat je het moet doen met iets dat een ander gekozen heeft is voor mij waardeverminderend.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
25-09-2018 09:27
Oh, ik zie ook genoeg stellen die een woning van 3-4 ton verkopen wegens scheiding en dan beiden een starterswoning terugkopen. Dat vergroot de krapte nogal.
Als je eenmaal een woning hebt gekocht kun je daarna nooit meer een starterswoning kopen :p

Een starter op de woningmarkt ben je als je je eerste woning koopt, dat heeft - ik weet het, het is verwarrend - helemaal niets met de waarde van het huis te maken. Dus ook de gemiddelde prijs van een starterswoning is niet de prijs van goedkope woningen, of woningen van een bepaalde omvang. Het is de gemiddelde prijs van alle woningen die door iemand worden gekocht als allereerste woning. Het is dus een bedrag waar je niet altijd veel mee kan qua vergelijken: Als mensen langer blijven huren en dan een duurder woning kopen, dan lijkt het net alsof de starterswoningen in prijs toenemen. In de praktijk zijn het echter gewoon andere huizen die worden gekocht.
nausicaa schreef:
07-10-2018 10:35
Niet per se. De WOZ waarde loopt vaak een beetje achter op de markt, dus zal nu in veel gevallen te laag zijn, bij een dalende markt eerder aan de hoge kant. Ook de WOZ is namelijk gewoon een inschatting die iemand (nl de taxateurs van de gemeente plus wat rekenmodellen) gemaakt heeft van wat een huis waard zou zijn op de markt.

Er is simpelweg geen prijs waarvan je kunt zeggen: dit is een huis daadwerkelijk waard. Het is waard wat iemand ervoor wil betalen, en dat weet je pas zeker op het moment dat je het verkoopt, want dan kom je die koper tegen. Kan dus ook per koper verschillen, iemand die heel graag een bepaald huis wil of in een bepaalde wijk zal er meer voor over hebben dan iemand die ‘zoiets’ zoekt, maar geen haast heeft en iets anders ook wel prima. Voor die twee kopers is het huis dan niet eens hetzelfde waard.

Natuurlijk is er wel een soort van gemiddelde, de prijs waarvoor je op dit moment zeer waarschijnlijk wel een koper vindt. Dat is de prijs die je krijgt bij taxaties en dergelijke. Maar het blijft natte vingerwerk op basis van de gemiddelde koper en de ervaring van de taxateur.
Blijft een lastige dus... nou ja. Dan maar afwachten tot het moment we ooit gaan verkopen hoeveel het waard is. Het maakt niet veel uit verder omdat we dat op korte termijn toch niet willen maar meer tussen mijn eigen oren zit. Soort van moment: 40% afgelost, zouden we al voorbij de kritieke periode zijn van nier meer onder water staan. 50% afgelost. Nu? Voor de resterende hypotheek zie ik geen huizen meer te koop. Maar wie weet over tien jaar, dat de huizen dan ineens nog meer een 1/4 van de prijs kosten dan wat ze nu kosten. Of is er in dat geval echt sprake van een grote crisis?
Alle reacties Link kopieren
Hier in een grote stad is overbieden van 10-15% heel normaal op starters woningen tot 3 / 3,5 ton.

Onlangs hebben wij een huis gekocht, na een x aantal naar scheef te hebben gehuurd. Hierdoor hebben we kunnen sparen.

We hadden wat specifieke wensen en die vonden we in een woning die behoorlijk verbouwd moest worden.
Dit hebben we voor het overgrote gedeelte zelf gedaan. Het was een behoorlijke kluif maar ontzettend leuk om te doen.

Wij hebben de massel dat we het huis voor onder de vraagprijs konden kopen maar dat is echt een uitzondering hier. Er was nog een hoger bod van een andere partij maar omdat wij de verbouwing uit eigen zak betaalde zijn wij het geworden.

Er wordt hier ook op woningen blind geboden zonder bouwkundige keuring, waar dan achteraf gebreken aan zijn. Dit zou ik nooit doen!

Ik had het huis ook niet gezien voor wij een bod gingen doen. Wel bij de voorwaarde gemeld dat ik het huis mocht bezichtigen.
northcape wijzigde dit bericht op 07-10-2018 17:58
25.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
07-10-2018 13:05
Als je eenmaal een woning hebt gekocht kun je daarna nooit meer een starterswoning kopen :p
Ik denk dat ze met startwoning, woningen van 180...220k bedoeld.... En die kan je uiteraard gewoon kopen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
07-10-2018 17:54
Ik denk dat ze met startwoning, woningen van 180...220k bedoeld.... En die kan je uiteraard gewoon kopen.
Dat snap ik, maar het is verwarrend dat ze dat starterswoningen noemt omdat dat dus een totaal andere definitie is die niet op prijs berust.
Stampertje12 schreef:
07-10-2018 22:49
Dat snap ik, maar het is verwarrend dat ze dat starterswoningen noemt omdat dat dus een totaal andere definitie is die niet op prijs berust.
Het is juist wel een duidelijke omschrijving.
Hiermee worden over het algemeen woningen bedoeld, die voor starters net haalbaar zijn (en waar maar een beperkt aanbod van is vaak)
Stellen die al wat langer werkzaam zijn en inmiddels meer verdienen groeien doorgaans door naar duurdere woningen die voor starters niet haalbaar zijn,. Na scheiding is het soms zo dat beiden weer terugvallen in een lagere koop/huurklasse, daarmee 'pikken' ze die schaarse starterswoningen in.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
07-10-2018 23:24
Het is juist wel een duidelijke omschrijving.
Hiermee worden over het algemeen woningen bedoeld, die voor starters net haalbaar zijn (en waar maar een beperkt aanbod van is vaak)
Stellen die al wat langer werkzaam zijn en inmiddels meer verdienen groeien doorgaans door naar duurdere woningen die voor starters niet haalbaar zijn,. Na scheiding is het soms zo dat beiden weer terugvallen in een lagere koop/huurklasse, daarmee 'pikken' ze die schaarse starterswoningen in.
Starterswoningen zijn de eerste woningen die mensen kopen. Dus dat kunnen in het ene gebied voornamelijk woningen van 1,5 ton zijn maar in een ander gebied woningen van 3,5 ton. En er zijn ook starterswoningen van een miljoen.

Ik ben het met je eens dat ik het een nogal onduidelijke definitie vindt om een starter te definiëren als iemand die voor het eerst een huis koopt ipv alleen mensen tot 30 jaar of woningen tot prijs x.
Mwah, op zich snap ik wel wat jij bedoelt stamertje, maar ik neem ook aan dat jij begreep dat er bedoeld werd: de woning van 4 ton wordt verkocht en het gescheiden stel koopt allebei een woning van 180.000.
Alle reacties Link kopieren
Woohoo! Ik heb een huis gekocht. Ja, ik moest overbieden. Pff. Opluchting.
AngelEyes0192 schreef:
09-10-2018 14:53
Woohoo! Ik heb een huis gekocht. Ja, ik moest overbieden. Pff. Opluchting.
Wat leuk, AngelEyes! Gefeliciteerd. En met “moeten overbieden” bedoel je dat als je dat niet had gedaan het huis aan je neus voorbij was gegaan? Dat er meer geïnteresseerden waren?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
09-10-2018 15:01
Wat leuk, AngelEyes! Gefeliciteerd. En met “moeten overbieden” bedoel je dat als je dat niet had gedaan het huis aan je neus voorbij was gegaan? Dat er meer geïnteresseerden waren?
Klopt ja. 16 geïnteresseerden. Ook een paar investeerders ertussen. Die zullen wel een rot dag hebben😂
AngelEyes0192 schreef:
09-10-2018 17:08
Klopt ja. 16 geïnteresseerden. Ook een paar investeerders ertussen. Die zullen wel een rot dag hebben😂
Wat veel!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel heb je dan over moeten bieden als ik vragen mag Angeleyes??
Alle reacties Link kopieren
Wouw 16 geïnteresseerden dat is echt veel.
Ik vind dat ook wel lastig met woningen die op inschrijving gaan. Dan moet je inschatten hoeveel overbieden realistisch is maar ook weer niet te veel/gek. Vriendin van mij heeft ook via inschrijving een huis gekocht waar ze erg blij mee is. Desondanks vraagt ze zich soms af of ze niet teveel heeft gebodenlager had kunnen bieden.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Dat noemt met de 'winners curse' neweve. Je wint een beiding alleen maar als jij de waarde van het huis hoger inschat dan de andere bieders, en daarmee betekent dat eigenlijk dat alle anderen het huis minder waard schatten dan jij...
Je hoopt dan maar dat het verschil tussen jou en de tweede-hoogste bieder niet zo groot was.
tiramisuusje schreef:
11-10-2018 23:18
Dat noemt met de 'winners curse' neweve. Je wint een beiding alleen maar als jij de waarde van het huis hoger inschat dan de andere bieders, en daarmee betekent dat eigenlijk dat alle anderen het huis minder waard schatten dan jij...
Je hoopt dan maar dat het verschil tussen jou en de tweede-hoogste bieder niet zo groot was.
Dat hoeft niet helemaal. Het heeft ook met de voorwaarden te maken. Wij hebben ook in deze situatie gezeten. Hoop biedingen waaronder ook biedingen die gelijk of hoger waren. Wij kwamen alleen uit een huurwoning dus flexibel qua oplevering wat voor de kopers fijn was want hun huis was nog niet klaar. Daarnaast hadden we eigen geld en waren we al bij de hypothekergeweest voor een gesprek dus wisten dat we het konden lenen.
De verkopers kozen voor veiligheid. De mensen die een hoger bod deden moesten bijvoorbeeld hun huis nog verkopen.

Wij hebben het huis op papier laten taxeren, en toen bedacht wat we maximaal wilde betalen. Dit bod neergelegd met de voorwaarden en zijn het geworden. We hebben maar 2500 over de vraagprijs geboden omdat de hypotheker zei met de vraagprijs kom je er ws niet. Meer wilde we zelf niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven