Geld & Recht alle pijlers

Partner met schulden

14-02-2011 13:49 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een relatie met een man die flink wat schulden heeft als gevolg van een mislukte onderneming. Hij woont nu bij mij (niet officieel), maar we willen samen een toekomst opbouwen en als het lukt een gezin stichten.

Waar moet ik rekening mee houden als het om zijn schulden gaat? Ik snap dat we geen gemeenschap van goederen oid moeten doen, maar hoe regelen we dat we normaal samen kunnen zijn zonder dat ik of ons kind in de problemen kom door zijn schulden?

Alle tips zijn welkom!
Volgens mij kun je beter helemaal niet gaan samenwonen zolang ie nog schulden heeft. En al helemaal geen kind nemen zolang ie die schulden nog niet heeft weggewerkt en weer 'n fatsoenlijk inkomen heeft.
Je zal hoe dan ook de gevolgen van zijn schulden ondervinden.

Als hij een negatieve registratie bij het BKR heeft wordt het voor hem lastig om een hypotheek te krijgen. Dat zal dan allemaal op jouw salaris moeten gebeuren.

En hij zal minder geld inbrengen, omdat hij een groot deel kwijt zal zijn aan aflossing.

Hoe het in elkaar steekt als hij bv in de schuldsanering komt weet ik niet zo.

Waar heeft hij nu inkomen van? Loondienst of een uitkering? In het laatste geval even goed opletten met niet-officieel samenwonen, dat is namelijk uitkeringsfraude.
Dank voor je reactie, elninjoo, ik lees je altijd graag.

Hij heeft wel een fatsoenlijk inkomen en alles wordt ook netjes afbetaald, dat loopt allemaal. Hij houdt nu alleen weinig over voor andere zaken maar de schulden gaan uiteraard voor.

Ik vind het geen probleem om mijn vaste lasten (het is tenslotte ook mijn huis) alleen te betalen, maar ik vraag me af hoe dat in de toekomst moet.
Starshine, jij ook bedankt!

Hij heeft gewoon een betaalde (en goedverdienende) baan, dus van uitkeringsfraude is geen sprake. Dat hij geen hypotheek kan krijgen de komende jaren was mij bekend, maar we willen toch in mijn huis blijven de komende tijd. Hij heeft zelf ook een koophuis, daar wil hij best vanaf ivm de vaste lasten die hij daarvan heeft maar als hij het nu verkoopt moet hij het met onderwaarde verkopen en komt er alleen maar schuld bij.
Je kiest toch voor elkaar? Ook met schulden? Dus die opmerkingen over niet samenwonen vind ik stom. Maar dat vind ik.

Het is best lastig om een partner met schulden te hebben, het beste kun je samen hele goede afspraken maken over betalingen en eventueel zelfs over de vaste lasten. Je moet onwijs eerlijk tegen elkaar zijn als je samen gaat wonen met schulden, zeker weten dat hij zijn schulden afbetaald en dat jij geen deurwaarders aan de deur krijgt die al je spullen wilt meenemen.

En de toekomst? Dat is vaak koffiedik kijken..
Ha Jurks, dat we gaan samenwonen is wel duidelijk hoor. Vanaf dag 1 is hij hier eerlijk in geweest dus ik wist waar ik aan begon. De schulden an sich vind ik ook geen probleem, ik weet waar ze vandaan komen en ik vind het ook niet erg om meer te betalen dan hij.

Ik wil alleen niet dat mocht er iets met hem gebeuren, ik of het kind ineens met schulden zit...of dat deurwaarders bij mij komen.
Zet alles heel goed op papier. Ga informeren bij een notaris.Maak een samenlevingscontract, opgesteld en mede-ondertekend door een jurist. Zo weet je zeker dat de beschreven bezittingen ook van jou blijven en de schulden van hem.

Dit ook voor het geval jullie relatie misloopt. Heb je een koophuis en hebben jullie bijv. 5 jaar samengewoond (ik roep maar een termijn), dan kan hij een stuk van de overwaarde opeisen. Hij heeft tenslotte ook die 5 jaar niet de kans gehad om zelf iets op te bouwen/sparen voor een eigen woning. Regel dit dus ook in contract. Vreselijk krom, maar je moet ze de kost geven met mensen die hier mee wegkomen!
Nope
Dat betekent nog steeds afspraken maken.. Ik heb twee jaar samengewoond met een jongen die onwijs veel schulden had gemaakt, en nu 2 jaar later heb ik er nog steeds last van. Dus ik zal heel goed de financiën in de gaten houden.

Misschien zelfs een contract opstellen met daarin duidelijke afspraken, dat jij nooit en te nimmer op zult hoeven te draaien om zijn schulden af te betalen? Dat zou je toch vast ergens vast kunnen leggen?
quote:Jurks schreef op 14 februari 2011 @ 14:11:.

Misschien zelfs een contract opstellen met daarin duidelijke afspraken, dat jij nooit en te nimmer op zult hoeven te draaien om zijn schulden af te betalen? Dat zou je toch vast ergens vast kunnen leggen?

Het is niet gezegd dat wat jij met je vriend afspreekt, ook bindend voor buitenstaanders is hoor. Zou mooi worden, je zet op papier dat vriends spullen allemaal van jou zijn, en de schuldeisers hebben het nakijken.

Van de jurofoonsite:

Buitenstaanders

Een samenlevingscontract geldt alleen tussen de samenwonende partijen, het heeft dus geen werking ten opzichte van derden. Stel u bent beiden aansprakelijk voor een bepaalde schuld maar u legt in het samenlevingscontract vast dat één van de partners de hele schuld op zich neemt, dan nog kan de schuldeiser de schuld op beiden verhalen want de schuldeiser heeft niets met het samenlevingscontract te maken. De ene partner moet dan vervolgens zelf de geïnde schuld op de ander verhalen.

Toevoeging: dit citaat gaat dus over schulden van beiden, maar even om te illustreren dat wat jullie op papier zetten, niet altijd rechtsgeldig is. Raadpleeg een notaris, die kan meer info geven.
In welke zin heb jij er nog last van Jurks ? Als ik dat mag vragen...

Een samenlevingscontract wordt dus een vereiste als we officieel gaan samenwonen.

Nu woont hij wel hier, maar staat nog ingeschreven op zijn eigen adres.
Maar snormel, een samenlevingscontract geldt dan wel als het al zijn schulden zijn toch? Als het schulden van ons samen zouden zijn is dat idd anders lijkt me.
ah ik zag je toevoeging te laat :-)
Ja, dat is dus vast te leggen.

Lees maar

En hier staat ook al eea:

Gewoon op viva

Suc-6 en wees slim regel wel alles. Beter nu wat geld kwijt aan een contract, dan over een tijd tot ove rje oren samen met hem in de schuld of weet ik veel wat.
Nope
Ho Catmint,

ik zit een beetje in dezelfde situatie. Mijn vriend heeft ook grote schulden door een gokverleden. Ik kwam hier achter toen we net een huis hadden gekocht en ik in verwachting was. Jouw situatie is wat dat betreft dus beter. Het is belangrijk dat je goede afspraken maakt en dat jij niet zo maar alles gaat betalen. Neem een samenlevingscontract en leg alles vast wat je aan hem leent. Als je altijd bij elkaar blijft, hoeft hij dat niet terug te betalen, maar als je uit elkaar gaat dan heb je het in iedergeval zwart op wit staan. Het is moeilijk om te leven met iemand met schulden, want de komende jaren kan je niet sparen, bij alles wat je uitgeeft aan iets leuk, heb je een schuldgevoel (ik wel i.i.g.) en af en toe zal je het hem verwijten, maar als de liefde sterk is, kom je er samen door heen. Bij mij is het wat complexer, want hij heeft jaren gelogen, maar ook wij vechten samen.
En dit moet je dus rechtsgeldig vast laten leggen. Zelf iets op papier kladderen heeft nul en geenerlei waarde. Een rancuneuze (ex-)partner kan wel vanalles op papier zetten.
Nope
zint eer ge begint;) gewoon toeslagpartners worden.. dan ben je niet verantwoordelijk voor zijn schulden;) sterkte.
Ik zou hem voorstellen om de schuldhulpverlening in te gaan. en pas te gaan samenwonen en een kind krijgen als hij het allemaal weer op de rails heeft..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
O,o ik was te voorbarig!! hij heeft een goed loon..

LEZEN, lichtbron..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:Catmint schreef op 14 februari 2011 @ 14:15:

In welke zin heb jij er nog last van Jurks ? Als ik dat mag vragen...

Een samenlevingscontract wordt dus een vereiste als we officieel gaan samenwonen.

Nu woont hij wel hier, maar staat nog ingeschreven op zijn eigen adres.

Hij heeft het voor elkaar gekregen om via internet allemaal leningen af te sluiten op mijn naam. Geen idee hoe dat is gelukt, maar het is gelukt. Ik kan ook niet bewijzen dat ik het niet ben geweest en betaal dus zijn schulden af, heb een negatieve bkr en kan dus zelf geen hypotheek afsluiten.

Mijn vriend en ik hebben hele duidelijke afspraken gemaakt. Ik woon ook samen en ik betaal de schulden. Wij hebben dus wel vast laten leggen dat ik hier woon maar dat alle spullen van hem zijn. Ik vind het ook onwijs confronterend dat er in het begin nog deurwaarders aan de deur kwamen..

Daarom ben ik zo gebrand op het zelf in de gaten houden van je financiën.
Hoi Franje,

Jeetje jouw situatie is idd wel wat complexer, knap dat je er voor gaat! Dankjewel dat je jouw ervaring wilde vertellen.

Het samenlevingscontract gaat er idd komen.

Hoe is het bij jullie geregeld mbt het afbetalen van de schulden?
Ook moet je rekening houden met niet spontaan dingen doen, zoals vakanties, dagjes weg, uit eten.. Alles moet je vooral berekenen en plannen..
Op www.notaris-online.com kun je een voorbeeld vinden van een samenlevingscontract. Lijkt me dat dit wel juridisch correct geformuleerd is.

http://www.notaris-online ... /Samenlevingscontract.pdf

(Sorry, beetje nitwit hier, weet niet hoe je een link maakt hier, maar lukt zo vast ook wel, toch?)
Ha, is het me toch zomaar gelukt zeg. Sta te kijken van mezelf!
ai Jurks, wat naar dat jij zo in de schulden gekomen dankzij een ander! Is het einde van het afbetalen al in zicht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven