Geld & Recht alle pijlers

Partner na ontslag geen vrije dagen

12-11-2018 11:28 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Forumleden,

Misschien hebben jullie tips/ervaringen met de situatie waar mijn partner nu in verkeert. Na erg veel heisa met zijn huidige werkgever (meermalen te laat betaalde salarissen, erg lang uitgestelde contractverlenging, baas die continu onverklaarbaar afwezig is) heeft mijn partner er genoeg van en heeft een baan elders gevonden.

Nu heeft mijn partner begin deze maand ontslag opgenomen en begint hij 1 januari bij zijn nieuwe werkgever. Hij wilde graag de kerstweek vrij nemen, maar wilde verder wel bij zijn huidige werkgever blijven werken om eventuele nieuwe collega's in te werken/problemen op te vangen (1 maand 3 weken werken, 1 week vakantie waar hij nog 2 weken vakantie op zou mogen vragen). Gezien hij samen met een andere collega + de baas de afdeling moet staande houden is dit erg galant van hem. Zijn verzoek was op het moment van ontslag geen probleem - mondeling goedgekeurd. Nu twee weken later krabbelt de werkgever jammergenoeg terug en wordt mijn partner verteld NU vakantie op te nemen zodat hij die week kan worden ingezet. De werkgever is verder niet van plan om vervangend personeel in te werken en gaat binnen nu en een half jaar de afdeling afsluiten - een structurele oplossing voor wegvallende werkkrachten wordt niet gezocht. Overgebleven taken worden overgeheveld naar overblijvende collega..iets wat sowieso niet haalbaar is.

Welke rechten heeft mijn partner? Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Er is dus schriftelijk niets op papier gezet - dom..maar het volle kerstprogramma (van maandagochtend tot vrijdagochtend) staat al wel gepland.
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
12-11-2018 22:58
Ik ben absoluut niet de domste maar ik realiseer me pas nu jij dit typt dat het zo werkt. Dat als je een baan hebt en je wordt ziek je een uitkering krijgt. En dat als je een maand tussen twee banen in zit en je wordt ziek (en die andere baan nooit zal starten) je enorm het haasje bent....
Daarom schreef Jolly al eerder dat het ook onwetendheid kan zijn. Maar als je een poos vrijaf neemt, dan is het dus verstandig om je te laten informeren over de risico’s en op basis daarvan voor jezelf een afweging te maken.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 13-11-2018 07:06
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
12-11-2018 23:26
Ik snap die zin wel, uiteraard. Maar de uitwerking heb ik niet helder.
Het ontslag is voor 1 maand, ervan uitgaande dat die volgende baan gewoon start. Hoeveel risico loop je dan? Teveel om niet een maand er tussenuit te gaan?

Dat is een persoonlijke afweging. Je loopt risico, dat is een feit. Hoe groot je dat risico vindt en of je bereid bent dat te nemen, is persoonlijk.

Maar ook als je stopt met werken om een studie te volgen en je loopt onder de tram en wordt arbeidsongeschikt. Of als je gewoon jong en student bent en nog nooit hebt gewerkt. Is het dan in alle gevallen jammer de bammer, je krijgt niks?
De enige uitzondering hierop is mensen die in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering. Die uitkering is er voor jongeren en studenten die door ziekte of gebrek nooit meer in staat zullen zijn om te werken. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wajong

In alle andere gevallen is het dikke vette pech. Dat is één van de oorzaken waarom lang niet iedereen die in de bijstand zit daar zomaar weer uit kan. De bijstand is het vangnet voor zieken die uitvallen op het moment dat ze niet werken (d.w.z. als er geen partner met inkomen voor levensonderhoud is).
Alle reacties Link kopieren
Nog even in opvolging van gisteren:
De rechtsbijstand is gebeld. Gezien de werkgever NET binnen de twee weken via een kort appje met vage argumentatie heeft laten weten dat het niet goed uitkomt, zijn we er nog niet vanaf (30/10 ontslag gemeld, 12/11 appje baas). Mijn vriend heeft nu gevraagd of zijn werkgever zwart op wit de argumentatie duidelijk wil uitschrijven, zodat deze kan worden aangevochten.

De huidige argumentatie:
Overblijvende collega kan dan geen vakantie opnemen met kerst.

Hier is makkelijk tegenin te gaan: mijn vriend en zijn collega werken telkens een vroege of late dienst, over een tijdsspan van 10,5 uur. Volgens hun CAO zouden ze niet in hun eentje zolang achtereen mogen werken en moet de werkgever dus sowieso een passende maatregel nemen. Voor zowel de kerstweek als de periode daarna tot de afdeling wordt opgedoekt. Er lijkt nu totaal geen stap te worden gezet door de werkgever om dit in gang te zetten, wat gunstig is voor mijn vriend.

To be continued..!!

ps. Betreft het per december ontslagdebacle: Mijn vriend is een goedzak die zijn werk inhoudelijk wel leuk vindt en daarnaast zit hij niet graag een maand op de bank..allemaal redenen om niet per December al de brui eraan te geven. Dat kunnen dus óók nog redenen zijn om te blijven werken, naast recht op arbeidsongeschiktheidsregelingen ;)
Alle reacties Link kopieren
ElleFlowers schreef:
13-11-2018 03:08
er zijn al zoveel reacties hier waarvan een groot deel juist is. Vakantiedagen opnemen is altijd in overleg en een werkgever mag alleen weigeren indien het echt dringend is. In jouw geval is er eerst toestemming gegeven mondeling, hetgeen rechtsgeldig is uiteraard, maar wordt er daarna op teruggekomen. Dat is lullig want dan heb je niks aan bewijs.

Verder indien de opzegtermijn een maand is en je zegt op op 1 december dien je in beginsel tot 1 januari te werken.

Hoop dat alles goed is gegaan want wens je het beste toe.

groet,
Jurist

Vetgedrukte is waar maar is overbodige info aangezien dit niet de situatie van man van TO is...
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Succes LillyA!
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Succes met alles!
Alle reacties Link kopieren
|Courage| schreef:
13-11-2018 18:20
Vetgedrukte is waar maar is overbodige info aangezien dit niet de situatie van man van TO is...
De hele post was overbodig, want er stond echt niets nieuws. Ik denk dat Jurist alleen graag nog even wilde laten weten dat Jurist een jurist is, als ik Jurist zo eens loep.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
13-11-2018 18:33
De hele post was overbodig, want er stond echt niets nieuws. Ik denk dat Jurist alleen graag nog even wilde laten weten dat Jurist een jurist is, als ik Jurist zo eens loep.

Ja, zover ben ik inmiddels ook.
En dat terwijl de eerste post in dit topic al direct raak was. Afkomstig van de enige, echte expert op dit gebied op het forum hier. ;-D
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
|Courage| schreef:
13-11-2018 18:48
Ja, zover ben ik inmiddels ook.
En dat terwijl de eerste post in dit topic al direct raak was. Afkomstig van de enige, echte expert op dit gebied op het forum hier. ;-D
:rofl:,
Ik heb serieus terug gebladerd om te kijken wie dat schreef.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
13-11-2018 18:58
:rofl:,
Ik heb serieus terug gebladerd om te kijken wie dat schreef.

Whahaha, :rofl: :rofl:
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
|Courage| schreef:
13-11-2018 18:20
Vetgedrukte is waar maar is overbodige info aangezien dit niet de situatie van man van TO is...
Hoezo is dat niet relevant, je moet nog een maand werken en het opnemen van vakantiedagen is niet af te dwingen maar vind plaats in overleg. Zeg maar de redelijkheid etc is dan relevant. Opzeggen en dan direct al je vakantiedagen opnemen is leuk maar niet altijd mogelijk.
Nummer*Zoveel schreef:
13-11-2018 18:33
De hele post was overbodig, want er stond echt niets nieuws. Ik denk dat Jurist alleen graag nog even wilde laten weten dat Jurist een jurist is, als ik Jurist zo eens loep.
Wat een onaardige reactie.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een laatste update: EIN-DE-LIJK!! De vakantie van mijn vriend is toegezegd. Het moest zelfs zo erg worden dat we een advocaat een brief hebben laten opstellen en de manager van de manager erbij moest worden betrokken. Na wat meer smoezen (HR zou al wel de vakantie hebben geregistreerd..nou..dat stond dus niet het systeem wat mijn vriend gewoon in kan zien).

Maar goed, mijn vriend kan straks lekker uitgerust aan zijn nieuwe baan beginnen. Bedankt voor jullie steun!
Alle reacties Link kopieren
LillyA schreef:
28-11-2018 11:44
Nog even een laatste update: EIN-DE-LIJK!! De vakantie van mijn vriend is toegezegd. Het moest zelfs zo erg worden dat we een advocaat een brief hebben laten opstellen en de manager van de manager erbij moest worden betrokken. Na wat meer smoezen (HR zou al wel de vakantie hebben geregistreerd..nou..dat stond dus niet het systeem wat mijn vriend gewoon in kan zien).

Maar goed, mijn vriend kan straks lekker uitgerust aan zijn nieuwe baan beginnen. Bedankt voor jullie steun!

Fijn!
Alle reacties Link kopieren
Mooi!
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven