Geld & Recht alle pijlers

Partneralimentatie

27-01-2012 20:26 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn huwelijk is niet zo best en ik overweeg om te scheiden. Ik ben er nog niet uit, maar ik zou graag willen weten wat ik financieel zou kunnen verwachten als we de stap zetten. Niet dat het mijn beslissing zou beinvloeden, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs.

Onze situatie is als volgt:

We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Ik ben kostenwinner en zelfstandige. We werken allebei evenveel uren in de week. Als we zouden scheiden blijft ons kind van 2 bij mij wonen. Ik zou misschien ons huis zelf kunnen betalen, mijn man niet. Mijn man verdient wel genoeg om zichzelf te kunnen onderhouden. We wonen in een koophuis, maar nog niet zo lang, dus verkoop zou leiden tot schuld.

Kan het zo zijn dat ik dan toch partneralimentatie aan hem moet betalen? Ondanks dat hij dus wel in staat is zichzelf te onderhouden en evenveel uren werkt als ik?

En naar welk inkomen wordt gekeken voor hte bepalen van alimentatie? Brutoloon, nettoloon, verzamelinkomen? In mijn geval heb ik te maken met omzet en winst, als mijn winst wordt vergeleken met zijn bruto/ fiscaal loon verdien ik 3x zo veel. Maar als je naar het verzamelinkomen kijkt, maar 2x (vanwege aftrekposten enzo).

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of verstand van, want op het internet heb ik al gezocht, maar alleen maar vage info gevonden. Alvast bedankt.
quote:vele68 schreef op 27 januari 2012 @ 21:12:

Als je kind bij jou blijft wonen, dient hij alimentatie voor jullie kind te betalen.

Als jij meer verdiende dan hij, dan dien jij hem partneralimentatie te betalen.

Ze zien het zo; hij is een bepaalde levensstandaard gewend met jullie gezamenlijke inkomen, waaronder het jouwe. Wanneer jij weg gaat, dient hij op dezelfde voet verder te blijven kunnen leven.