Geld & Recht alle pijlers

Partneralimentatie

27-01-2012 20:26 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn huwelijk is niet zo best en ik overweeg om te scheiden. Ik ben er nog niet uit, maar ik zou graag willen weten wat ik financieel zou kunnen verwachten als we de stap zetten. Niet dat het mijn beslissing zou beinvloeden, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs.

Onze situatie is als volgt:

We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Ik ben kostenwinner en zelfstandige. We werken allebei evenveel uren in de week. Als we zouden scheiden blijft ons kind van 2 bij mij wonen. Ik zou misschien ons huis zelf kunnen betalen, mijn man niet. Mijn man verdient wel genoeg om zichzelf te kunnen onderhouden. We wonen in een koophuis, maar nog niet zo lang, dus verkoop zou leiden tot schuld.

Kan het zo zijn dat ik dan toch partneralimentatie aan hem moet betalen? Ondanks dat hij dus wel in staat is zichzelf te onderhouden en evenveel uren werkt als ik?

En naar welk inkomen wordt gekeken voor hte bepalen van alimentatie? Brutoloon, nettoloon, verzamelinkomen? In mijn geval heb ik te maken met omzet en winst, als mijn winst wordt vergeleken met zijn bruto/ fiscaal loon verdien ik 3x zo veel. Maar als je naar het verzamelinkomen kijkt, maar 2x (vanwege aftrekposten enzo).

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of verstand van, want op het internet heb ik al gezocht, maar alleen maar vage info gevonden. Alvast bedankt.
quote:vele68 schreef op 27 januari 2012 @ 21:12:

Als je kind bij jou blijft wonen, dient hij alimentatie voor jullie kind te betalen.

Als jij meer verdiende dan hij, dan dien jij hem partneralimentatie te betalen.

Ze zien het zo; hij is een bepaalde levensstandaard gewend met jullie gezamenlijke inkomen, waaronder het jouwe. Wanneer jij weg gaat, dient hij op dezelfde voet verder te blijven kunnen leven.

Dat is dus precies de reden waarom ik niet zou willen trouwen, aangezien ik ook de hoofdkostwinner ben.. zie het al voor me, dat mochten we ooit uit elkaar gaan ik hem alimentatie zou moeten betalen?!?!?!?!

Ik wist dat dus echt niet. Ik dacht dat het bedoeld was voor de ouder die geen of niet genoeg inkomsten had om zichzelf te kunnen onderhouden. Mooi is dat, betaal ik nu al voor alles, kan ik hem straks ook geen iedere maand zakgeld gaan geven.

Maar is die partneralimentatie dan hoger dan de kinderalimentatie die hij aan mij zou moeten betalen?
quote:Pieter_D schreef op 27 januari 2012 @ 21:17:

@lampie

Als je vriend zichzelf goed kan onderhouden behoef je natuurlijk geen partneralimentatie te betalen. In principe als je on speaking terms bent kun je van alles afspreken met elkaar.

Als jij alleen in jullie koophuis blijft gaan jouw woonlasten omhoog. Hier wordt ook rekening mee gehouden. Je kunt ook met een bedrag de PA afkopen. Het ligt er ook aan hoe lang je bent getrouwd. Minder of meer dan 5 jaar. Denk ook aan andere zaken welke nu nog niet spelen. Pensioenen, schenkingen, erfenissen etc. dat moet je allemaal regelen. Omdat je bent getrouwd in gemeenschap van goederen is hij voor de helft eigenaar van jouw bedrijf. Dat zul je ook moeten afkopen. Heel heel veel om over na te denken en te regelen.

Met een goede mediator/advocaat is alles bespreekbaar. SterkteDat moet ik toch maar eens gaan doen. Inderdaad afkopen van mijn 'bedrijf'. Iemand enig idee hoe dat werkt? Ik heb geen investeringen, voorraad e.d. heel simpel eigenlijk. En alles wat onderaan de streep overblijft is tot nu toe ook opgemaakt. Dus wat zou er afgekocht moeten worden dan?
@lampie,

De goodwill van je bedrijf is de waarde!
quote:Lampie81 schreef op 27 januari 2012 @ 21:18:

[...]

Ik wist dat dus echt niet. Ik dacht dat het bedoeld was voor de ouder die geen of niet genoeg inkomsten had om zichzelf te kunnen onderhouden. Mooi is dat, betaal ik nu al voor alles, kan ik hem straks ook geen iedere maand zakgeld gaan geven.

Maar is die partneralimentatie dan hoger dan de kinderalimentatie die hij aan mij zou moeten betalen?

Bij kinderalimentatie wordt gekeken naar behoefte van het kind en draagkracht. De meest draagkrachtige ouder betaalt het het meeste van de kinderalimentatie. In jouw geval zou dat bijvoorbeeld een 70-30% verdeling van de kosten kunnen zijn.

Partneralimentatie is fiscaal nog aftrekbaar. Maar als je in gesprek gaat kan er van alles mogelijk zijn. Je kunt onderling ook van alles regelen. *mits dat lukt*

Maar voor je scheiden overweegt, zou ik echt kijken of je relatie nog te redden is. Want de kans is groot dat het niet leuker wordt na je scheiding. Zeker niet in het begin.
quote:Pieter_D schreef op 27 januari 2012 @ 21:24:

@lampie,

De goodwill van je bedrijf is de waarde!Dank je Pieter. Hoe bereken ik de Goodwill? Ik heb een eenmanszaak
quote:vele68 schreef op 27 januari 2012 @ 21:12:

Als je kind bij jou blijft wonen, dient hij alimentatie voor jullie kind te betalen.

Als jij meer verdiende dan hij, dan dien jij hem partneralimentatie te betalen.

Ze zien het zo; hij is een bepaalde levensstandaard gewend met jullie gezamenlijke inkomen, waaronder het jouwe. Wanneer jij weg gaat, dient hij op dezelfde voet verder te blijven kunnen leven.

Dat is dus precies de reden waarom ik niet zou willen trouwen, aangezien ik ook de hoofdkostwinner ben.. zie het al voor me, dat mochten we ooit uit elkaar gaan ik hem alimentatie zou moeten betalen?!?!?!?! hebben jullie een samenlevingscontract? Volgens mij kun je dan ook alimentatieplichtig zijn, maar het kan klok/klepel zijn hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lampie, voor iemand die getrouwd is, een kind heeft, een koophuis heeft en een eigen zaak heeft ben je onvoorstelbaar slecht geïnformeerd.

Ik zou daar eerst maar eens verandering in brengen.
Ga in therapie!
quote:Lampie81 schreef op 27 januari 2012 @ 21:28:

[...]

Dank je Pieter. Hoe bereken ik de Goodwill? Ik heb een eenmanszaakJa, dat is altijd een guess. Je accountant kan je daarbij helpen. Het gaat om je klantenbestand en de prducten die je hebt en de prognose voor de komende jaren. Dat is eigenlijk de goodwill. Zit er in de zaak ook nog een pensioenopbouw of vermogen?
Als je getrouwd bent en een kind hebt, ben je tot 12 jaar na de scheiding partneralimentatieplichtig.
Ga in therapie!
Ja klopt @dubiootje, als er kinderen zijn 12 jaar.
quote:Pieter_D schreef op 27 januari 2012 @ 21:43:

[...]

Ja, dat is altijd een guess. Je accountant kan je daarbij helpen. Het gaat om je klantenbestand en de prducten die je hebt en de prognose voor de komende jaren. Dat is eigenlijk de goodwill. Zit er in de zaak ook nog een pensioenopbouw of vermogen?Hmm das lastig om te berekenen ja. Er zit een klein beetje pensioen in, maar van 1 jaar.
12 jaar, maar we zijn maar 4 jaar getrouwd...
Je ben tot 12 jaar alimentatieplichtig want je hebt een kind.
Ga in therapie!
Maakt al niet meer uit voor de PA, je hebt nl een kind. Dan wordt de PA op 12 jaar gezet, tenzij je onderling iets anders afspreekt in het convenant. Bijvoorbeeld, hij betaald een lage kinderalimentatie en jij geen partneralimentatie. Je mag heel creatief zijn in het zoeken naar oplossingen. Laat je goed voorlichten door een advocaat/mediator en je accountant. Ook over pensioenen, schenkingen en erfenissen en je bedrijf.
quote:dubiootje schreef op 27 januari 2012 @ 22:01:

Je ben tot 12 jaar alimentatieplichtig want je hebt een kind.Bedoel je nou 12 jaar kinder- of partneralimentatie?
Oh lees het antwoord al in het volgende bericht...
Deze informatie is heel makkelijk op internet te vinden. Je hebt hier overigens mee ingestemd toen je "ja" zei op je trouwdag.
Ga in therapie!
Ik ga volgende week maar gelijk even een advocaat bellen om wat berekeningen te maken, want ik wordt hier wel erg zenuwachtig van. Ik zie het al helemaal voor me. Ik werk me 3 slagen in de rondte om mezelf en kind te onderhouden en hij wordt er alleen maar beter van.

Ik vind het maar een rare regelgeving. Dus je trouwt, krijgt meestal kort daarna een kind, partner is dan in die korte tijd gewend geraakt aan de nieuwe levenstandaard, en jij mag de komende 12 jaar ervoor zorgen dat hij nog steeds deze levenstandaard kan houden.
kinderalimentatie minimaal tot het kind 21 jaar is. Als het zelf al verdiend tussen de 18 en 21 heeft dat invloed op de hoogte. Als kind nog studeert na 21 jaar loopt de kinderalimentatie door.
quote:dubiootje schreef op 27 januari 2012 @ 22:07:

Deze informatie is heel makkelijk op internet te vinden. Je hebt hier overigens mee ingestemd toen je "ja" zei op je trouwdag.Tja liefde maakt blind. En niemand vertelt je dat van tevoren. Het wordt niet opgenoemd bij het geven van het ja-woord. Ik denk dat als ze dat zouden doen er veel mensen op het laatste moment afhaken ;-p
Het zit volgens mij iets genuanceerder in elkaar las je laatste post Lampie81. Maar laat je goed voorlichten voordat je samen wat gaat afspreken. Partneralimentatie is overigens wel fiscaal aftrekbaar.
Er wordt je gevraagd of je de plichten wilt vervullen die de wet aan de echtelijke staat verbindt. Liefde maakt blind maar je was toch niet nog steeds door liefde verblind toen je een huis kocht, een kind kreeg, een bedrijf begon en kostwinner werd? Heb je echt nooit stilgestaan bij de gevolgen van die verplichtingen?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 27 januari 2012 @ 22:19:

Er wordt je gevraagd of je de plichten wilt vervullen die de wet aan de echtelijke staat verbindt. Liefde maakt blind maar je was toch niet nog steeds door liefde verblind toen je een huis kocht, een kind kreeg, een bedrijf begon en kostwinner werd? Heb je echt nooit stilgestaan bij de gevolgen van die verplichtingen?Ik was al zelfstandige en kostwinner toen we trouwden. We zijn in het buitenland getrouwd, hierdoor konden we alleen in gemeenschap trouwen. Ik heb vooraf al meteen gezegd dat ik dat in nl wilde omzetten in huwelijkse voorwaarden (vanwege eigen bussiness). Maar dat heeft hij tot nu toe altijd geweigerd. Ik had toen dus wel een 'helder' moment. Maar nee, eerlijk gezegd heb ik me er nooit in verdiept wat het nu eigenlijk precies inhoudt. En dat had ik beter wel kunnen doen blijkt nu...
quote:Mopsie41 schreef op 27 januari 2012 @ 20:32:

Godsamme, ik lees hier zo vaak over scheidingen waar kinderen onder de 5 jaar bij zijn betrokken........Neem ze dan niet!

Je krijgt een kind, je neemt ze niet...terugstoppen is ook geen optie! en doorgaan met een relatie in bepaalde situaties ook niet.

TO, ik denk dat als jij hoofdkostwinnaar bent, dat jij degene bent die het meest zult moet gaan betalen aan kinderalimentatie. Ook is er alleen sprake van partneralimentatie indien je meer dan een x aantal jaar samen bent geweest...
@dubiootje, de mmeste mensen staan daar niet bij stil hoor. Zeker niet als je trouwt uitliefde en een kind uit liefde krijgt. Vaak gaat het later pas minder en dan gaan mensen zich dat realiseren. Raar maar waar.Ik vindt het ook nog wel een beetje cru om het op deze manier in te wrijven. Ze vraagt hulp en niet iemand die haar de put in praat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven