Geld & Recht alle pijlers

Pensioen bij 2 organisaties??

13-09-2012 15:16 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb een vraagje over het pensioen van mijn vriend. Ik zou gewoon de klantenservice kunnen bellen, ware het niet dat mijn telefoon zojuist besloten heeft er mee op te houden en ik ben eigenlijk ben ik gewoon heel benieuwd hoe het nu zit (en ik heb helemaal geen kaas gegeten van dit onderwerp)

Ik ben dus onze administratie aan het opruimen en zie dat mijn vriend pensioen opbouwt bij 2 bedrijven; Zwitserleven en het Pensioenfonds van zijn branche.

Het zijn 2 verschillende bedragen bij de ene staat er zo'n 9000 (vanaf 65 bij doorzetten dienstverband) en bij de ander zo'n 5000.

Hij werkt pas iets meer dan 3 jaar in Nederland en heeft nooit voor een andere werkgever gewerkt in Nederland.

Ik begrijp niet zo goed waarom hij dus een pensioen bij twee bedrijven heeft lopen. Vriend weet het zelf ook niet en de HR director is op vakantie dus daar kan hij het niet aan vragen.

Vriend vindt het niet zo belangrijk (is immers weinig geld als hij nu zou stoppen) en hij bouwt sowieso al pensioen op in het land waar hij vandaan komt. Maar ik vind geld is geld en wil het gewoon uitzoeken

Heeft hij bijvoorbeeld onbewust getekend voor een extra pensioenverzekering (bestaat zoiets?) dat zou namelijk niet nodig zijn want hij heeft dat sowieso al geregeld elders. Of is het normaal dat het via 2 bedrijven gaat?

Is allemaal niet heel belangrijk, maar zoals ik al zei, ik weet er zelf weinig van en ben gewoon benieuwd!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Hij heeft alleen pensioen opgebouwd via het bedrijf waar hij nu werkt?

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de overeenkomst met partij A is afgelopen en ze daarna ervoor hebben gekozen de pensioenen bij partij B onder te brengen. Het potje van A blijft dan gewoon staan. Hierover zou je vriend wel geinformeerd zijn, zoiets laat een werkgever (doorgaans) niet zonder aankondiging gebeuren.

Laat het hem navragen bij HR/salarisadministratie.
Maakt niet uit, al lopen er vijf pensioentjes.
verba volant, scripta manent.
@susanh, zo'n brief heb ik niet gevonden en in beide brieven van de pensioenfondsen was de looptijd tot december van afgelopen jaar dus het ziet er niet uit als een overname, maar dan hadden de bedragen ook hetzelfde moeten zijn, toch. De persoon die ervan zou weten op HR is er niet.

@MarianneDavids, nou ja, het maakt dus wel wat uit anders vroeg ik er hier toch niet naar? Hij heeft een goed pensioen geregeld in zijn geboorte land omdat hij expat is en pensioen net overal hetzelfde geregeld is. Dat is 1 extra pensioen.
quote:-Bladora- schreef op 13 september 2012 @ 15:34:

@susanh, zo'n brief heb ik niet gevonden en in beide brieven van de pensioenfondsen was de looptijd tot december van afgelopen jaar dus het ziet er niet uit als een overname, maar dan hadden de bedragen ook hetzelfde moeten zijn, toch. De persoon die ervan zou weten op HR is er niet.

Mmh apart. Dan toch even wachten tot diegene weer terug is. Waarschijnlijk is er een logische verklaring voor
Dat gebeuren bij Zwitserleven, is dat wel een pensioen?
gewoon wachten tot HR director terug is en het even vragen.

opzich maakt het helemaal niet uit hoor, heb zelf ook bij meerdere verstrekkers pensioen opgebouwd. maar ik raad je wel aan alles heel goed te bewaren. mijn vader is onlangs met pensioen gegaan en toen was een bepaalde partij (zal hem hier niet noemen) 'vergeten' dat hij daar ook had opgebouwd.
Lopen de pensioenen nu nog steeds of zijn ze nog van vorige werkgevers? Betaalt hij nu nog premie?

Want als hij idd bij 5 verschillende een bedrag heeft staan dan is dat geen probleem. Ze keren vanzelf uit als je oud genoeg bent.
@monsterpinguin, er staat in de brief: Geachte heer ..., Als deelnemer aan een pensioenregeling ontvangt u jaarlijks het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) etc etc

Bij die van het pensioenfonds van de branche staat: Geachte heer.... In 2011 of een gedeelte daarvan heeft u bij ons pensioen opgebouwd. Bij deze brief ontvangt u uw Uniform Pensioenoverzicht.

Is een pensioenregeling iets anders? Ik vind het maar raar.

@lemonlover, weet dat je bij meerdere verstrkkers kan opbouwen, maar vriend heeft maar 1 baan bij 1 werkgever in Nederland gehad.
@diedietje zie hierboven. ^
Het zou kunnen dat hij bij Zwitserleven een polis heeft afgesloten voor het geval hij een pensioengat krijgt of heeft. Dat heb ik jaren geleden ook gedaan.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 13 september 2012 @ 16:03:

Het zou kunnen dat hij bij Zwitserleven een polis heeft afgesloten voor het geval hij een pensioengat krijgt of heeft. Dat heb ik jaren geleden ook gedaan.

Maar loopt da dan gelijk met je 'normale' pensioen? Vriend kan zich niet herrinneren ergens anders voor getekend te hebben dan z'n contract 3 jaar geleden.

Nou is een beetje extra geld/spaarpotje niet erg. Maar het is niet nodig en beetje raar vind ik.
Ik heb onderhand 5 "pensioentjes". Als je vriend een DigID heeft kan hij inloggen op https://www.mijnpensioeno ... eb/introductie?cid=315220
“Don’t look back – you’re not going that way.”
is dat pensioen van zijn branche niet ondergebracht bij zwitserleven?
wij slapen nooit.
Nee het pensioen is daar niet ondergebracht, twee heel verschillende bedragen...

@tickel hij heeft geen vijf pensioentjes lopen.
quote:-Bladora- schreef op 13 september 2012 @ 18:43:

Nee het pensioen is daar niet ondergebracht, twee heel verschillende bedragen...

@tickel hij heeft geen vijf pensioentjes lopen.Misschien heeft hij een extra spaargedeelte genomen om een wat ruimer pensioen te hebben later. En met die 5 geef ik aan dat je bij verschillende werkgevers pensioen op kan bouwen.
bedragen kunnen staan voor verschillende pensioensverzekeringen.

uitgesteld, partner, noem maar op.
wij slapen nooit.
maar je kan de ingangsdatum toch zien?

kan ook een gedeelte ondergebracht zijn bij zwitserleven.

wat dan weer op naam staat van een pensioen advies bedrijf.
wij slapen nooit.
Of vraag het je vriend? Misschien heeft ie ooit een lijfrentepolis afgesloten.
bel zwitserleven.
wij slapen nooit.
Het kan een excedent of een aanvullende regeling zijn die zijn werkgever heeft afgesloten.

Voor op de UPO staat wat de kenmerken van de regeling zijn. Franchise part-timepercentage en opbouwpercentage bijvoorbeeld. Die kan je van beide regelingen met elkaar vergelijken.
Mijn vriend dacht eerst van niks te weten, maar toen ik een beetje doorvroeg toen hij thuiskwam, herrinnerde hij zich ineens dat 1,5 jaar geleden iemand was langs geweest die zei dat hij met zijn salaris 'entitled' Was voor een extra pensioen ofzo. Hij vond nog een spaarpotje wel handig maar is het daarna volledig vergeten. Lekker dan, ben ik de hele middag op onderzoek uit terwijl hij gewoon in een verkooppraatje van zwitserleven getrapt is om het vervolgens weer te vergeten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven