Geld & Recht alle pijlers

pensioen nabestaanden

23-02-2020 21:47 81 berichten
Mijn moeder is overleden voordat zij recht had op pensioen. Zij was gescheiden. Ik was toen te oud voor wezenpensioen, daar had ik geen recht op. Toch heeft zij wel al die jaren betaald aan pensioenopbouw. Maar zij heeft er dus niet van kunnen genieten.
Wat gebeurt er nu met het geld wat zij jaren heeft betaald? Heb ik als erfgenaam hier toch nog recht op? Of vervalt dit gewoon omdat ze haar pensioen niet heeft gehaald? Weet iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is nabestaandenpensioen alleen voor partners of minderjarige kinderen.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
De pensioen premies zijn berekend op basis van een gemiddelde levensverwachting, dus rekening houdende met het feit dat sommige mensen eerder dood gaan dan andere mensen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Een partner was er niet en voor wezenpensioen was ik te oud. Dat was max 21 jaar geloof ik. Ik was net iets ouder.
Je hoort nu veel over niet opgevraagde pensioenen. Ik vroeg me af of het misschien daaronder zou vallen.

Ik verwacht niet in aanmerking te komen. Maar toch wel erg zuur dat je dan zoveel jaren betaald heb aan pensioen, en dat je kinderen niets ontvangen ervan. Volgens mij gaat het naar de staat dan.
Alle reacties Link kopieren
Dat geld ben je gewoon kwijt. Mooier kan ik het niet maken. Je moeder heeft jaren en jaren ingelegd en gespaard, en de pensioenverzekeringsmaatschappij strijkt nu haar geld op.
pejeka wijzigde dit bericht op 23-02-2020 21:55
0.28% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
bitterkoekjespudding schreef:
23-02-2020 21:47
Wat gebeurt er nu met het geld wat zij jaren heeft betaald? Heb ik als erfgenaam hier toch nog recht op?
Pensioen is persoonsgebonden.
Nee, als erfgenaam heb je hier geen recht op.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-02-2020 21:54
Dat geld en je gewoon kwijt. Mooier kan ik het niet maken. Je moeder heeft jaren en jaren ingelegd en gespaard, en de pensioenverzekeringsmaatschappij strijkt nu haar geld op.
Nou nee, die betaalt daar pensioenen van.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Echt heel erg. Het gaat in haar geval slechts om een paar dagen ipv jaren.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
23-02-2020 21:55
Nou nee, die betaalt daar pensioenen van.
Al betalen ze er de kamerplanten van. Maakt niet uit. Het is JOUW ingelegde geld en je bent het gewoon kwijt. Ik vind het een raar systeem. Als je bij een bank elk jaar een bedrag opzij zet, zou ik het ook raar vinden als je dat ingelegde bedrag als nabestaande niet krijgt omdat de spaarder voor een bepaalde leeftijd is overleden. Ik kan snappen dat zo'n pensioenmaatschappij dan niet het volledige rendement betaalt, maar ik zou het wel normaal vinden als ze de ingelegde gelden terugbetalen. Immers, dat geld hebben ze wél ontvangen, maar ze hebben er nooit enige prestatie tegenover hoeven stellen. Dus terugbetalen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
bitterkoekjespudding schreef:
23-02-2020 21:54
Je hoort nu veel over niet opgevraagde pensioenen. Ik vroeg me af of het misschien daaronder zou vallen.

Mensen die veel verschillende werkgevers hebben gehad, vergeten vaak om hun pensioen op te vragen bij al die verschillende pensioenuitvoerders. Dat zijn niet opgevraagde pensioenen of vergeten pensioenen.

Maar jouw moeder had de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt. Dus er is ook geen vergeten pensioen.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
23-02-2020 21:54
Een partner was er niet en voor wezenpensioen was ik te oud. Dat was max 21 jaar geloof ik. Ik was net iets ouder.
Je hoort nu veel over niet opgevraagde pensioenen. Ik vroeg me af of het misschien daaronder zou vallen.

Ik verwacht niet in aanmerking te komen. Maar toch wel erg zuur dat je dan zoveel jaren betaald heb aan pensioen, en dat je kinderen niets ontvangen ervan. Volgens mij gaat het naar de staat dan.
Maar als ieder pensioen uitgekeerd zou worden dan was het onbetaalbaar. het idee is nou eenmaal dat sommige mensen er maar kort van kunnen genieten of helemaal niet.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
23-02-2020 21:55
Nou nee, die betaalt daar pensioenen van.
Precies. Mijn opa ging met pensioen toen hij mid 50 was. Hij was 90 toen hij overleed. Ik weet wel zeker dat hij meer ontvangen heeft dan hij ingelegd had. Mazzel dus.
Odense* schreef:
23-02-2020 21:59
Mensen die veel verschillende werkgevers hebben gehad, vergeten vaak om hun pensioen op te vragen bij al die verschillende pensioenuitvoerders. Dat zijn niet opgevraagde pensioenen of vergeten pensioenen.

Maar jouw moeder had de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt. Dus er is ook geen vergeten pensioen.
Dat dacht ik ook wel. Eigenlijk een rare constructie. Ook het wezenpensioen. Als je dan oudere kinderen hebt, krijgen die ook niets.Wat dat betreft ben ik het wel met Pejeka eens.
Pensioen is geen opgebouwd vermogen maar een verzekering. Die keert niet meer uit als de begunstigde overleden is.
Alle reacties Link kopieren
Het is zoals met verzekeringen; sommige mensen betalen jaren en claimen nooit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
bitterkoekjespudding schreef:
23-02-2020 21:54
Ik verwacht niet in aanmerking te komen. Maar toch wel erg zuur dat je dan zoveel jaren betaald heb aan pensioen, en dat je kinderen niets ontvangen ervan. Volgens mij gaat het naar de staat dan.

Tja, meid, ik betaal me al jaren blauw aan verzekeringen, zoals rechtsbijstand, terwijl ik nog nooit een (arbeids)conflict heb gehad. Mijn verzekeringsgeld werd/wordt dus gebruikt om andermans panne te dekken.

Ik ken mensen die 40 jaar hebben gewerkt (van 25 jaar tot 65 jaar) en vervolgens 100 jaar werden. Die hebben 35 jaar pensioen opgestreken. Denk je dat dat uitsluitend hun eigen premie is geweest? Neen. Daar betalen anderen, zoals jouw moeder, aan mee.

Ik ken ook mensen die heel kort na hun pensioen een hartaanval kregen. Niks 'nog reizen naar Canada' of 'ANWB-fietstripjes maken'.
Er zijn genoeg landen zonder pensioenstelsels. Daar moeten de volwassen kinderen voor hun oude ouders zorgen.

En landen met nauwelijks zorgverzekeringen (of peperdure zorgverzekeringen). Als je een operatie nodig hebt en geen geld hebt, dan sterf je.
pejeka schreef:
23-02-2020 21:58
Dus terugbetalen.
En degenen die 12 jaar na hun pensioen nog steeds niet dood zijn, moeten weer aan het werk.
Want ze zijn door hun ingelegde pensioenpremie heen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
23-02-2020 22:03
Pensioen is geen opgebouwd vermogen maar een verzekering. Die keert niet meer uit als de begunstigde overleden is.
Pensioen is wel degelijk opgebouwd vermogen. Niet voor niets kunnen de deelnemers aan het fonds zelf bepalen hoeveel ze inleggen, in welke vorm ze het inleggen en de uitkering is ook niet gegarandeerd, maar afhankelijk van beleggingsresultaten. Het is dus gewoon geld in beheer geven om daar later aanvullend inkomen uit te verkrijgen. Het is geen verzekering in die zin dat er een vaste premie betaald wordt voor een vaste uitkering.

Het is ook zo dat dat geld dat je in beheer geeft, als je de pensioengerechtigde leeftijd behaalt, gewoon van jou is en je kan zelf bepalen of je dat dan in één keer laat uitkeren, of er een maandelijks bedrag van laat uitkeren, je kan zelfs besluiten het onder te brengen bij een andere verzekeraar dan waar je het gespaard hebt. Het is dus gewoon eigen geld.

Dus als je voor je pensioengerechtigde leeftijd overlijdt, is er sprake van EIGEN geld dat je opzij hebt gezet voor later bij een maatschappij die daar dankzij beleggingen of wat dan ook, een bepaald rendement op zou kunnen behalen. Dat je dan als nabestaande dat rendement niet kan genieten snap ik. Maar de ingelegde bedragen zijn mijns inziens altijd gewoon eigendom gebleven van de overledene en dus opeisbaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-02-2020 22:10
Pensioen is wel degelijk opgebouwd vermogen. Niet voor niets kunnen de deelnemers aan het fonds zelf bepalen hoeveel ze inleggen, in welke vorm ze het inleggen en de uitkering is ook niet gegarandeerd, maar afhankelijk van beleggingsresultaten. Het is dus gewoon geld in beheer geven om daar later aanvullend inkomen uit te verkrijgen. Het is geen verzekering in die zin dat er een vaste premie betaald wordt voor een vaste uitkering.

Het is ook zo dat dat geld dat je in beheer geeft, als je de pensioengerechtigde leeftijd behaalt, gewoon van jou is en je kan zelf bepalen of je dat dan in één keer laat uitkeren, of er een maandelijks bedrag van laat uitkeren, je kan zelfs besluiten het onder te brengen bij een andere verzekeraar dan waar je het gespaard hebt. Het is dus gewoon eigen geld.

Dus als je voor je pensioengerechtigde leeftijd overlijdt, is er sprake van EIGEN geld dat je opzij hebt gezet voor later bij een maatschappij die daar dankzij beleggingen of wat dan ook, een bepaald rendement op zou kunnen behalen. Dat je dan als nabestaande dat rendement niet kan genieten snap ik. Maar de ingelegde bedragen zijn mijns inziens altijd gewoon eigendom gebleven van de overledene en dus opeisbaar.
Dit telt toch wel voor partners?
Tenminste, ik ken genoeg mensen die wel pensioen krijgen van hun inmiddels overleden partner. Dan wel na een x-aantal jaar getrouwd te zijn en in gemeenschap van goederen getrouwd.

Raar inderdaad dat het dan niet voor kinderen geldt.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Lambchop schreef:
23-02-2020 22:25
Dit telt toch wel voor partners?
Tenminste, ik ken genoeg mensen die wel pensioen krijgen van hun inmiddels overleden partner. Dan wel na een x-aantal jaar getrouwd te zijn en in gemeenschap van goederen getrouwd.

Raar inderdaad dat het dan niet voor kinderen geldt.
Ja inderdaad. Volgens mij is het ook zo dat ex partners ook nog aanspraak kunnen maken op pensioen. Dus in het geval van mijn moeder krijgt haar ex man nog iets van haar pensioen terwijl ze daar geen binding meer mee had en haar eigen kinderen die dichter bij haar staan krijgt dus niets.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-02-2020 22:10
Pensioen is wel degelijk opgebouwd vermogen. Niet voor niets kunnen de deelnemers aan het fonds zelf bepalen hoeveel ze inleggen, in welke vorm ze het inleggen en de uitkering is ook niet gegarandeerd, maar afhankelijk van beleggingsresultaten.
Volgens mij heb jij het over iets anders dan een pensioenopbouw zoals dit via de werkgever is vastgelegd. Naast deze verplichte inhouding op het salaris kun je ongetwijfeld zelf je geld apart zetten, (laten) beleggen en uitkeren tegen de tijd dat je met pensioen gaat. Dat laatste zal op je eigen naam blijven staan, wat je via je salaris inlegt bij een pensioenfonds als ABP of PFZW gaat in de grote pot.

Het is niet voor niets een probleem dat er door de vergrijzing steeds minder werkende mensen geld in de pot storten en meer en meer ouderen een pensioen ontvangen. De dekkingsgraad neemt af, ook door minder winst uit beleggingen.

TO heeft nergens recht op als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
23-02-2020 22:28
Ja inderdaad. Volgens mij is het ook zo dat ex partners ook nog aanspraak kunnen maken op pensioen. Dus in het geval van mijn moeder krijgt haar ex man nog iets van haar pensioen terwijl ze daar geen binding meer mee had en haar eigen kinderen die dichter bij haar staan krijgt dus niets.

Is niet zo raar, pensioen voor partner geldt alleen voor wat er opgebouwd is tijdens jaren samen.

Pensioen is verder een soort van verzekering. Ga je pas op je 100ste dood, dan krijg je meer dan dat je ooit ingelegd hebt. Ga je vroeg dood, dan is het jammer.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
23-02-2020 22:31
Volgens mij heb jij het over iets anders dan een pensioenopbouw zoals dit via de werkgever is vastgelegd. Naast deze verplichte inhouding op het salaris kun je ongetwijfeld zelf je geld apart zetten, (laten) beleggen en uitkeren tegen de tijd dat je met pensioen gaat. Dat laatste zal op je eigen naam blijven staan, wat je via je salaris inlegt bij een pensioenfonds als ABP of PFZW gaat in de grote pot.

Het is niet voor niets een probleem dat er door de vergrijzing steeds minder werkende mensen geld in de pot storten en meer en meer ouderen een pensioen ontvangen. De dekkingsgraad neemt af, ook door minder winst uit beleggingen.

TO heeft nergens recht op als ik het zo lees.
Het is heel simpel. Als je NIET deelneemt aan een pensioenfonds, maar 500 euro per maand op een depositorekening stort bij een bank, en je laat dat daar staan tot je 68 bent, dan heb je 40 jaar lang 500 euro per maand ingelegd en kan je dus makkelijk 20-30 jaar (want op een langlopend deposito krijg je wél rente) maandelijks 700 toucheren. Mocht je echter vóór je 68e overlijden, dan hebben je erfgenamen gewoon recht op dat geld dat je bij de bank hebt weggezet. Maar nou zet je dat geld niet weg bij een bank, maar bij Zwitserleven bijv. De constructie is eigenlijk niet anders. Dus waarom zouden je nabestaanden dan opeens géén recht hebben op het ingelegde geld als je voor je pensioenleeftijd overlijdt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-02-2020 22:10
Pensioen is wel degelijk opgebouwd vermogen. Niet voor niets kunnen de deelnemers aan het fonds zelf bepalen hoeveel ze inleggen, in welke vorm ze het inleggen en de uitkering is ook niet gegarandeerd, maar afhankelijk van beleggingsresultaten.
Dit is totaal niet van toepassing op verplichte pensioenfondsen waar veel werknemers deel aan (moeten) nemen,
Je kunt helemaal niet bepalen wat je inlegt of in welke vorm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven