Geld & Recht alle pijlers

Pensioen

09-08-2016 11:19 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag over pensioen.

*verkeerde vraagstelling*

Ontvang je dat? En zo ja; hoeveel (percentage?) is het van je loonsom?

Heb je ook nabestaanden pensioen?

* De vraag moet zijn: bouw je pensioen op? Hoeveel bouw je op?

Dit even om een indicatie te krijgen over wat de 'norm' zo'n beetje is.
quote:nerdopviva schreef op 09 augustus 2016 @ 11:37:

Bedoel je misschien de verschillende pensioenregelingen? Eindloon, middelloon, beschikbare premie? Bij een eindloonregeling wordt je AOW aangevuld tot het bedrag van je laatste salaris. Bij een middelloonregeling wordt je AOW aangevuld tot het bedrag van je gemiddelde salaris. Bij een beschikbare premieregeling spaar je een pot met geld wat je ontvangt naast je AOW.Ja, die termen heb ik inderdaad al vaak gelezen.

Maar (kan aan mij liggen..) dat geeft me nog steeds geen idee van het bedrag wat het per maand gaat worden.

Het stomme van pensioenopbouw is: als je het niet geeft is het niet verplicht. Als je er eenmaal aan begint is het wel verplicht. Ik moet dus voor het bedrijf een hele doordachte beslissing maken over 'hoeveel', want het bedrijf moet er niet van over de kop gaan natuurlijk. Zo moeilijk te budgetteren.
Als je dit voor een bedrijf moet uitzoeken, kun je dan niet beter een financieel adviseur inschakelen met verstand van pensioenen?
quote:Tr0tter schreef op 09 augustus 2016 @ 11:41:

Als je dit voor een bedrijf moet uitzoeken, kun je dan niet beter een financieel adviseur inschakelen met verstand van pensioenen?uiteraard gedaan.

Maar ook daarbij geldt nog steeds dat het bedrijf zelf moet kiezen hoeveel ze aan pensioen willen uitgeven. Dat doet een adviseur niet.
Maar dat is toch helemaal afhankelijk van wat iemand verdient? En het scheelt ook nogal of het bedrijf alle pensioenlasten op zich neemt, of dat de werknemers dat (deels) zelf moeten doen.
quote:s-a-r-kast schreef op 09 augustus 2016 @ 11:40:

[...]

Ja, die termen heb ik inderdaad al vaak gelezen.

Maar (kan aan mij liggen..) dat geeft me nog steeds geen idee van het bedrag wat het per maand gaat worden.

Het stomme van pensioenopbouw is: als je het niet geeft is het niet verplicht. Als je er eenmaal aan begint is het wel verplicht. Ik moet dus voor het bedrijf een hele doordachte beslissing maken over 'hoeveel', want het bedrijf moet er niet van over de kop gaan natuurlijk. Zo moeilijk te budgetteren.Je bedoelt wat mensen per maand aan pensioen gaan krijgen? Dat kun je ook niet zeggen. Je weet namelijk niet wat het eindloon, gemiddeld loon of beschikbare premie wordt. De pensioenadviseur kan je vertellen wat de premie voor de werkgever wordt van de verschillende regelingen.
Ik betaal nu maandelijks 12% van mijn bruto salaris aan pensioenpremie. Bij mijn vorige werkgever betaalde ik maar een paar procent, maar werd het overgrote deel door de werkgever betaald. En ooit betaalde die werkgever zelfs de volledige pensioenpremie.
quote:benq schreef op 09 augustus 2016 @ 11:32:

Je moet van je huidige salaris uitgaan TO. Van dat bedrag trek je aow vanaf en dan heb je dat bedrag maal twaalf per jaar nodig. Reken uit wat je levensverwachting is en vermenigvuldig het bedrag daarmee dan krijg je het bedrag wat je nodig hebt om pensioen te krijgen na je 67ste.ok, stel je bent een man van 35.

Je hebt 3500 bruto.

AOW is iets van 1000? (verschilt per situatie lees ik net)

Dus dan hebben we het over 2500 euro per maand, x 12. Levensverwachting is gemiddeld 79,1.

2500x12=30.000

79.1-67=12.1

30.000x12.1: 363.000 zou dan de pensioenopbouw moeten zijn.

nog (67-35) 32 jaar om op te bouwen = 11.343,- per jaar opbouw.

Heb ik het zo goed gedaan?
quote:s-a-r-kast schreef op 09 augustus 2016 @ 11:51:

Heb ik het zo goed gedaan?

Ik denk dat je eerder moet bedenken welk percentage van het brutoloon jullie willen (laten*) betalen als pensioenpremie, dan dat je per persoon gaat uitrekenen wat nodig is om een volledig pensioen bij elkaar te sparen. Of gaan jullie ook de premie helemaal volstorten voor iemand die nog maar een paar jaar hoeft te werken, zodat die over twee jaar toch 70% van zijn laatstverdiende loon krijgt? Dat lijkt me niet realistisch voor een bedrijf.

*het is me nog niet duidelijk of het bedrijf de volledige pensioenpremie gaat betalen, of dat de werknemers dat (deels) zelf gaan doen
Bedrijf gaat volledig pensioen doen (denken we nu).

De oudste werknemer is 35.
En dat percentage ben ik nu dus naar op zoek.

Wat is wenselijk? Voor zowel het bedrijf als werknemer. Wat is 'goed', wat is reeel.
quote:s-a-r-kast schreef op 09 augustus 2016 @ 12:01:

Wat is wenselijk? Voor zowel het bedrijf als werknemer. Wat is 'goed', wat is reeel.En daar heb je nu een pensioenadviseur voor.
Lastig om daar een antwoord op te geven waar je iets aan hebt.

Er heeft niemand een glazen bol waarmee je in toekomst kunt kijken.

Ik weet dat er mensen zijn die naast aow 60 a 70 euro pensioen hebben.

Ik weet ook dat er mensen zijn die ruim 1800 euro hebben

Dus het ligt aan wat je zelf opbouwt door de jaren heen .
Ik krijg erg koppijn van

Allebei bouwen wij geen pensioen op via onze banen, partner heeft een klein pensioentje staan bij een pensioenfonds door een eerdere baan. Ik zet zelf 10% van mijn salaris apart. Ik hoop dat dat genoeg is, meer kan ik op dit moment niet missen. Als ik kijk naar resultaten behaald in het verleden zou ik op mijn 65e 1400 bruto per maand beschikbaar hebben, naast eventueel dan nog bestaande aow. Dat zou dus prima zijn, maar in het verleden behaalde resultaten bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst.
* geeft s-a-r- kast een paracetamol en zegt maak je niet druk *

Gisteren is geweest

Morgen moet nog komen

Vandaag leef ik mijn dromen
quote:s-a-r-kast schreef op 09 augustus 2016 @ 11:27:

Ik wil een reeel bedrag kunnen noemen. Daar heb ik dus eerst meer info voor nodig, wat 'gemiddeld' is.

Ik kan wel zeggen ik wil 10.000 per jaar, maar das wat veel....

Daarom hoor ik graag percentages van de loonsom of bedragen.

Een reëel bedrag of realistisch bedrag is ongeveer 70% van je gemiddelde verdiende jaarinkomen.

Omdat je lasten (meestal) dalen na pensioneren en het belastingtarief daalt wordt er algemeen aangenomen dat je dan met 70% toe kan.

Een deel wordt al opgebouwd doordat je AOW krijgt.

Voor het resterende deel kan je dan kijken wat je als werkgever wilt financieren of faciliteren.

Pensioenen zijn duur tegenwoordig (door de lage rentestand o.a.) dus ik zou het wel heel erg schappelijk vinden als je als werkgever in deze tijd een middelloonregeling afsluit voor je werknemers waarbij je de volledige premie betaalt.

Ook als je de werknemers wel een eigen bijdrage laat betalen is het een leuke arbeidsvoorwaarde. De premies en opbouwvoorwaarden zijn vaak financieel aantrekkelijker dan allemaal individueel een lijfrente afsluiten.
onsjanneke wijzigde dit bericht op 09-08-2016 12:57
Reden: wat vergeten
% gewijzigd
verschilt idd per bedrijf, mijn man heeft ergens gewerkt waar hij zelf 4 % moest betalen van zijn loon en het bedrijf deed 6%. Dat een premieregeling. Nadeel hiervan is dat met je met een pot geld een pensioen aan moet kopen. Bij de huidige rentestand word je daar niet blij van.

In mijn huidige eigen pensioenregeling ( middelloon) bouw ik ca 1,7% per jaar op aan pensioenwaarde en betaal daar amper wat voor, het was voorheen zelfs een premievrij pensioen.

Je opbouw is als volgt, stel je bruto salaris is 35.000, dan trekt het pensioenfonds daar eerst een AOW franchise af, die kan verschillen maar een indicatie is bv 12.000 ( AOW franchise is het deel van je salaris waar je geen pensioen over opbouwt) . Van het restant dus 23.000 bouw je per jaar dat je werkt ca 1,7% op, ook dat kan verschillen per regeling. Maar in dit geval zou dat 391 euro per jaar zijn. Over 40 jaar heb je dan een pensioen van bruto 15640 per jaar, daar komt de AOW ( als die dan nog bestaat nog bovenop.

Als je zelf een dergelijk bedrag op wilt bouwen, kijk dan eens op de site van abn amro, daar staat een pensioencheck op, heel simpel, als je die invult kun je zien wat je zelf in zou moeten leggen om een bepaalt gewenst pensioen te realiseren.

https://extra.abnamro.nl/ ... ro/?pos=vku_pensioencheck

En als je bij je werkgever niks opbouwt, mag je wat je spaart voor je pensioen in veel gevallen ook nog aftrekken van de belasting.

Om nog een indicatie te geven, op de site van het ABP staan de volgende percentages gemeld die betaalt worden:

U en uw werkgever betalen premie voor:

•Ouderdoms- en nabestaandenpensioen 18,8%: uw werkgever 13,16% en u 5,64%.

•Anw-compensatie 0,3%: uw werkgever 0,21% en u 0,09%.

quote:s-a-r-kast schreef op 09 augustus 2016 @ 12:01:

Wat is wenselijk? Voor zowel het bedrijf als werknemer. Wat is 'goed', wat is reeel.

Volgens mij is het enige dat jij wilt weten: wat draagt de gemiddelde werknemer maandelijks aan pensioenpremie af? Ik heb even mijn laatste loonstrookje gepakt (uit 2014), en daar staat het volgende op:

Bruto salaris p/mnd: 3100

Pensioen premie p/mnd: 6,5% van bruto loon = 201,50

Het werkgeversdeel staat er niet op, dat is: 13,6% van bruto salaris = 421,60

Ik werkte toen bij een onderzoeksinstelling, en pensioenfonds daarvoor is ABP. Percentages: https://www.abp.nl/images/PremietabelApril2016.pdf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven