"Zwart werk" in sommige gevallen toegelaten?
donderdag 25 november 2010 om 22:48
Ik vroeg me af of het is toegelaten om een dienst te verlenen voor iemand, en hiervoor betaald te worden.
Als dienst bedoel ik zoiets als een schilderwerk, een reparatie, een website,..
Wegens omstandigheden heb ik momenteel geen enkel inkomen, ook geen loon van de staat, aangezien ik voor een tijd in het buitenland verblijf.
Ik heb vernomen (van een overheidsbureau) dat wanneer je geen geld "trekt" van de overheid, of een ingeschreven job, dat dit toegestaan is.
Ook dat het toegestaan is als je een uitkering ontvangt van de overheid, zolang je het bedrag doorgeeft aan het bureau van waar je geld ontvangt.
Nu, om tot de oorsprongelijke vraag terug te komen, mag ik legaal geld ontvangen voor een dienst, en zo ja, moet ik dit aangeven aan de belastingen of een ander bureau?
Dit voor zowel als ik in het buitenland verblijf, als wanneer ik in Belgie verblijf, beide zonder inkomen of leefloon.
Alvast bedankt, elk nuttig antwoord wordt op prijs gesteld.
Als dienst bedoel ik zoiets als een schilderwerk, een reparatie, een website,..
Wegens omstandigheden heb ik momenteel geen enkel inkomen, ook geen loon van de staat, aangezien ik voor een tijd in het buitenland verblijf.
Ik heb vernomen (van een overheidsbureau) dat wanneer je geen geld "trekt" van de overheid, of een ingeschreven job, dat dit toegestaan is.
Ook dat het toegestaan is als je een uitkering ontvangt van de overheid, zolang je het bedrag doorgeeft aan het bureau van waar je geld ontvangt.
Nu, om tot de oorsprongelijke vraag terug te komen, mag ik legaal geld ontvangen voor een dienst, en zo ja, moet ik dit aangeven aan de belastingen of een ander bureau?
Dit voor zowel als ik in het buitenland verblijf, als wanneer ik in Belgie verblijf, beide zonder inkomen of leefloon.
Alvast bedankt, elk nuttig antwoord wordt op prijs gesteld.
donderdag 25 november 2010 om 22:51
Met buitenland bedoel je ieder land behalve België? En België is het land waarvan je wil weten of het mag? Dan kun je wellicht beter een Belgisch forum opzoeken in plaats van een Nederlands forum. De meesten hier die er iets van weten, weten van de Nederlandse wetten en regelgeving. Experts op gebied van de Belgische wetten en regelgeving zul je hier niet snel vinden denk ik.
donderdag 25 november 2010 om 22:54
Ik weet het ook alleen van Nederland en dat was ook nog eens ruim tien jaar geleden. Ik werkte toen "zwart" in de lelies, dat kon 5 weken per jaar, legaal. Maar heb geen flauw idee of dat nu nog zo is en hoe dat in Belgie.
Waarom heb je geen recht op inkomen? Is het ook mogelijk iets reguliers te vinden?
Waarom heb je geen recht op inkomen? Is het ook mogelijk iets reguliers te vinden?
donderdag 25 november 2010 om 23:00
Excuseer, ik nam natuurlijk aan dat het een Nederlands/Belgisch forum is.
Ik zal alvast op zoek gaan naar een Belgisch forum, indien er iemand toch informatie over kan geven is dit natuurlijk nog steeds welkom.
@Veronicas, ik wil inderdaad weten of het toegestaan is in Belgie terwijl ik in een ander land verblijf, aangezien ik nog steeds een Belgische nationaliteit bezit.
@hanneke000 Ik bezit geen btw-nummer aangezien ik niet zelfstandig ben.
Ik zal alvast op zoek gaan naar een Belgisch forum, indien er iemand toch informatie over kan geven is dit natuurlijk nog steeds welkom.
@Veronicas, ik wil inderdaad weten of het toegestaan is in Belgie terwijl ik in een ander land verblijf, aangezien ik nog steeds een Belgische nationaliteit bezit.
@hanneke000 Ik bezit geen btw-nummer aangezien ik niet zelfstandig ben.

donderdag 25 november 2010 om 23:45
Je kunt tot een bepaald bedrag belastingvrij verdienen. Dat is iets anders dan "zwart werken", dat is namelijk "wit werken" en vanwege de regelingen op een belastingaanslag van 0 uitkomen zeg maar.
Er zijn ook voordelen van wit werken tov zwart werken overigens, wel handig om te weten welke.
Op deze site staat meer over de Nerderlandse regelgeving
http://www.leerwiki.nl/Ho ... e_belastingvrij_verdienen
Aangezien je niet Nederlands bent en ook niet in Nederland woont heb je daar natuurlijk helemaal niets aan, maar Belgie heeft vast vergelijkbare sites of misschien (lijkt me wel) heeft de Belgische belastingdienst wel een telefoonnummer waar je informatie hierover kunt opvragen.
Ik denk dat je op het Flair forum meer Belgische mensen tegenkomt trouwens.
Tijdens mijn studie heb ik zwart wiskunde bijles gegeven, schoongemaakt in een cafe en opgepast op kinderen. Ik denk dat ik dat net zo goed wit had kunnen doen eigenlijk, dan had ik ook vast geen belasting hoeven te betalen.
Er zijn ook voordelen van wit werken tov zwart werken overigens, wel handig om te weten welke.
Op deze site staat meer over de Nerderlandse regelgeving
http://www.leerwiki.nl/Ho ... e_belastingvrij_verdienen
Aangezien je niet Nederlands bent en ook niet in Nederland woont heb je daar natuurlijk helemaal niets aan, maar Belgie heeft vast vergelijkbare sites of misschien (lijkt me wel) heeft de Belgische belastingdienst wel een telefoonnummer waar je informatie hierover kunt opvragen.
Ik denk dat je op het Flair forum meer Belgische mensen tegenkomt trouwens.
Tijdens mijn studie heb ik zwart wiskunde bijles gegeven, schoongemaakt in een cafe en opgepast op kinderen. Ik denk dat ik dat net zo goed wit had kunnen doen eigenlijk, dan had ik ook vast geen belasting hoeven te betalen.

vrijdag 26 november 2010 om 04:44
Als je zwart werkt geef je toch niets op, dus hoef je je toch geen zorgen te maken achteraf opeens nog belasting te moeten betalen? Of wil degene waar je wat voor moet doen je wit betalen? Lijkt me persoonlijk sterk. Vooral als het om klusjesdiensten gaat willen zowel klant als aanbieder dit meestal handje contantje met elkaar regelen en is er geen haan die er naar kraait. Succes!