Geld & Recht alle pijlers

Recht op betaald verlof?

29-09-2017 13:54 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij welke familieleden heb je recht op betaald verlof voor een begrafenis?
lunchlover wijzigde dit bericht op 30-01-2018 23:05
Reden: Privacy
89.56% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Van wiki;

Genealogie
Bewerken
Iedereen heeft ouders; dit is eerstegraads familie. De andere kinderen van die ouders zijn broers en zussen. Dit zijn tweedegraads verwanten. De ouders van die ouders zijn grootouders, of opa's en oma's. De grootouders worden ook als tweedegraads familie beschouwd.
De kinderen van die grootouders zijn ooms (mannelijk) en tantes (vrouwelijk). Dit is derdegraads familie, omdat er drie stappen tussen zitten: kind → ouder → grootouder → oom (nonkel) of tante.
Degenen met wie ooms en tantes getrouwd zijn, vormen aangetrouwde familie. Hun kinderen zijn neven of nichten, en de beginpersoon is ook een neef (mannelijk) of nicht (vrouwelijk) van dezen. Voor die oom(s) en tante(s) is de beginpersoon ook een neef of nicht.
Nee, volgens mij valt de opa van je man daar niet onder. Dit gaat over jouw bloedverwanten of aanverwant in rechte lijn. Volgens mij bedoelen ze met dat laatste bijvoorbeeld de vrouw van je broer of de man van je zus o.i.d.
Maar zo lees ik het, ik ben geen expert.
bloed- en aanverwanten
Het gaat in dit geval om bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn. Concreet gaat het hierbij om de volgende personen:

ouders en adoptieouders
kinderen en adoptiekinderen
grootouders
kleinkinderen
broers en zussen
ouders en adoptieouders van de partner
kinderen en adoptiekinderen van de partner
partner van de kinderen
partner van de adoptiekinderen
grootouders van de partner
kleinkinderen van de partner
broers en zussen van de partner

Voor het begrip 'partner' geldt dat hier sprake moet zijn van een huwelijk of geregistreerd partnerschap.
En zijlijn is aangetrouwd denk ik.
Het-groepje schreef:
29-09-2017 14:00
Nee, zijlijn zijn broers, zussen, tantes etc.
Het-groepje schreef:
29-09-2017 14:00
Nee, dat is aanverwant; tweede graad in de zijlijn is je broer of zus.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
https://www.cnvvakmensen.nl/-/.../cao-g ... 17.pd...28 mrt. 2017 - e. de groothandel in Aanverwante Producten als bedoeld in artikel 2. 2. ... De cao is niet van toepassing op de werkgever die valt onder de .... en in de gelegenheid stellen om advies uit te brengen. ..... huisgenoten of één van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn.
Onder de categorie bloed- en aanverwanten tot de tweede graad vallen: ouders, grootouders, kinderen en kleinkinderen (allemaal in de rechte lijn); broers en zussen (allemaal in de zijlijn).
Als het de vader van je partner zou zijn misschien Maar de opa? Lijkt me niet. Maar wat maakt dat éne dagje nou uit? Neem toch die halve of hele dag verlof op.
Bloedverwantschap is de relatie tussen 2 personen van wie de 1 van de ander afstamt. Bijvoorbeeld ouder en zoon. Dit heet ook wel rechte lijn.

Of 2 personen die niet van elkaar afstammen maar wel een gemeenschappelijke voorouder hebben. Bijvoorbeeld broer en zus. Dit heet ook wel zijlijn.

dus het klopt wat 7102 zegt
Ik krijg wel betaald verlof toen de opa van mijn man overleed, als zijnde 2e lijn.
Ik las hem als in de rechte lijn, mijn familie, zijlijn als in de familie van mijn man. We zijn idd getrouwd. Maar goed hier dus ook verdeelde meningen. Toch maar even maandag afwachten dan. Bedankt.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Volgens mij krijg je voor opa van je partner wel verlof; zou het om zijn oom of tante gaan dan niet.
Wanneer is de begrafenis dat je het al niet meer kunt navragen? Ik neem aan dat deze niet maandag al is ( want dan had je toch al eerder dan vandaag geweten wanneer de begrafenis is)
peerke77 schreef:
29-09-2017 14:31
Volgens mij krijg je voor opa van je partner wel verlof; zou het om zijn oom of tante gaan dan niet.
Dit denk ik ook.
De opa van je partner is een aanverwant, tweedegraads in de rechte lijn van jou.

Je hebt recht op betaald verlof.
Zwartvlekje schreef:
29-09-2017 14:33
De opa van je partner is een aanverwant, tweedegraads in de rechte lijn van jou.

Je hebt recht op betaald verlof.
Dat klopt: de opa van je man is aanverwant, tweedegraads.

Als je op de dag van de uitvaart had moeten werken heb je betaald verlof.

Werk je bijvoorbeeld nooit op de maandag en is de uitvaart of plechtigheid op de maandag dan krijg je geen verlof.

De werkgever stelt jou in staat om de plechtigheid bij te wonen. Zo moet je deze cao-regel lezen.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
LunchLover schreef:
29-09-2017 14:15
Ik las hem als in de rechte lijn, mijn familie, zijlijn als in de familie van mijn man. We zijn idd getrouwd. Maar goed hier dus ook verdeelde meningen. Toch maar even maandag afwachten dan. Bedankt.
Dan lees je het niet zoals het officieel is. Rechte lijn is jouw ouders, grootouders, kinderen, kleinkinderen. Zijlijn is jouw broers en zussen. Zie het als een stamboom, recht naar boven en naar beneden is rechte lijn.
Eerste graad is ouders en kinderen, tweedegraad is stap ertussen dus grootouders en kleinkinderen.

Zou je niet gaan als je geen betaald verlof krijgt?
nina1966 schreef:
29-09-2017 14:10
Als het de vader van je partner zou zijn misschien Maar de opa? Lijkt me niet. Maar wat maakt dat éne dagje nou uit? Neem toch die halve of hele dag verlof op.
Waarom zou TO dat doen als ze volgens het cao recht heeft op betaald verlof.
Ik heb toevallig twee weken geleden de begrafenis van mijn vriend zijn opa gehad. Hier kreeg ik verlof voor.
catdoesdishes schreef:
29-09-2017 15:04
Ik heb toevallig twee weken geleden de begrafenis van mijn vriend zijn opa gehad. Hier kreeg ik verlof voor.
Maar dat geldt niet voor iedereen. Niet elk cao geeft in deze situatie recht op bijzonder verlof.
ja, je hebt gewoon recht op betaald verlof.
Ik geef altijd verlof voor gebeurtenissen rond familie en aangetrouwde familie. Zou het kil vinden de regel anders te interpreteren.
Francelle schreef:
29-09-2017 15:03
Waarom zou TO dat doen als ze volgens het cao recht heeft op betaald verlof.
Omdat er een grote kans is dat ze dat niet krijgt. Mijn vraag/opmerking is dus Wat maakt die ene dag uit.
Iemand anders schreef het ook al Zou TO niet gaan als ze er geen vrij voor kreeg?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rwantschap

Dit is wat de site van de Rijksoverheid over aanverwanten zegt. Je bent door je huwelijk dus aanverwant aan de opa van je man. Dan gaat het volgens mij nog om de rechte lijn. Dit is wat de belastingdienst daar over zegt:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nten_erven

Zou je bovenstaande informatie combineren dan is er eerst sprake van aanverwantschap. Doordat het de opa van je man is zou het de rechte lijn betreffen en zou je imo vrij moeten krijgen.

To, juridische vragen kun je beter niet op het forum plaatsen. Je ziet hier ook
Alweer reacties dat je maar verlof moet opnemen omdat je waarschijnlijk toch geen vrij krijgt. Volgens mij is dat niet zo, hier vind je ook wat informatie https://nl.hellolaw.com/werk-arbeidsrec ... overlijden

Maar wat je denk ik het beste kunt doen is afwachten wat maandag gezegd wordt. Heb je daar twijfels bij, Check het dan even bij een vakbond of rechtsbijstand. Want natuurlijk ga je sowieso wel. Maar waarom een dag verlof opnemen als er in de cao andere zaken zijn geregeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven