Recht op betaald verlof?
vrijdag 29 september 2017 om 16:26
frettie schreef: ↑29-09-2017 16:20https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rwantschap
Dit is wat de site van de Rijksoverheid over aanverwanten zegt. Je bent door je huwelijk dus aanverwant aan de opa van je man. Dan gaat het volgens mij nog om de rechte lijn. Dit is wat de belastingdienst daar over zegt:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nten_erven
Zou je bovenstaande informatie combineren dan is er eerst sprake van aanverwantschap. Doordat het de opa van je man is zou het de rechte lijn betreffen en zou je imo vrij moeten krijgen.
To, juridische vragen kun je beter niet op het forum plaatsen. Je ziet hier ook
Alweer reacties dat je maar verlof moet opnemen omdat je waarschijnlijk toch geen vrij krijgt. Volgens mij is dat niet zo, hier vind je ook wat informatie https://nl.hellolaw.com/werk-arbeidsrec ... overlijden
Maar wat je denk ik het beste kunt doen is afwachten wat maandag gezegd wordt. Heb je daar twijfels bij, Check het dan even bij een vakbond of rechtsbijstand. Want natuurlijk ga je sowieso wel. Maar waarom een dag verlof opnemen als er in de cao andere zaken zijn geregeld?
Tnx

"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
vrijdag 29 september 2017 om 16:42
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
vrijdag 29 september 2017 om 20:26
Je kunt dit op verschillende manieren lezen vind ik.Bij het overlijden van je partner of bloed- en aanverwant in rechte lijn en in tweede graad van de
zijlijn stelt je werkgever je in de gelegenheid om de uitvaartplechtigheid bij te wonen en, voor
zover van toepassing, de plechtigheid te organiseren. Als dit in werktijd valt verleent je werkgever
jou betaald verlof zonder dat je daar vakantie-uren voor hoeft op te nemen.
Je wordt in de gelegenheid gesteld om de plechtigheid bij te wonen = je wordt niet ingepland/niet op je werk verwacht. Je krijgt dan onbetaald verlof of je neemt vakantie-uren op.
Het vetgedrukte 'dit' zou kunnen slaan op 'de plechtigheid organiseren' en dan zou je betaald verlof krijgen.
Ben benieuwd wat HRM voor antwoord gaat geven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

vrijdag 29 september 2017 om 21:20
Ik vermoed dat hier sprake is van de cao VVT.
Voorheen werd alle verlof in dit cao uit het 'verlofmandje' betaald, ook het verlof bij overlijden. Al het verlof was toen voor rekening van de werknemer. Vanaf 2017 is dit niet meer zo en is het bijzonder verlof (betaald verlof bij sterfgevallen)weer terug. Maar hiervoor hebben werknemers wel een stukje verlof moeten inleveren.
Voorheen werd alle verlof in dit cao uit het 'verlofmandje' betaald, ook het verlof bij overlijden. Al het verlof was toen voor rekening van de werknemer. Vanaf 2017 is dit niet meer zo en is het bijzonder verlof (betaald verlof bij sterfgevallen)weer terug. Maar hiervoor hebben werknemers wel een stukje verlof moeten inleveren.
vrijdag 29 september 2017 om 23:53
MinkeDeWit schreef: ↑29-09-2017 20:30Zoals ik het lees krijg je gewoon betaald verlof. Met minder zou ik dus niet akkoord gaan. Verwacht je dat ze moeilijk doen?
Ja dat vrees ik wel... maar goed wat kan ik doen als we er over van mening verschillen? Dan heb ik toch pech.

zaterdag 30 september 2017 om 00:05
Je gaat geen conflict veroorzaken voor een verlofdag, maar het lijkt me ook niet fijn om voor een werkgever te werken die zich niet aan de regels houdt.LunchLover schreef: ↑29-09-2017 23:53Ja dat vrees ik wel... maar goed wat kan ik doen als we er over van mening verschillen? Dan heb ik toch pech.
Ik kreeg na het overlijden van mijn oma een dag volgens de CAO. Omdat ik veel heb geregeld, haar woning in een zorgcentrum moest binnen een week leeg opgeleverd worden, heb ik een week vrij genomen. In overleg met mijn leidinggevende mocht ik twee extra dagen boeken als buitengewoon (doorbetaald) verlof. Dat is toch wel fijn als er een beetje wordt meegeleefd.
zaterdag 30 september 2017 om 09:39
MinkeDeWit schreef: ↑30-09-2017 00:05Je gaat geen conflict veroorzaken voor een verlofdag, maar het lijkt me ook niet fijn om voor een werkgever te werken die zich niet aan de regels houdt.
Nee dan laat ik het zo. Ik vind dat soort dingen altijd erg flauw, ze vallen heus niet om van 1 dag. Zeker als je in je recht staat. Maar nee ik ga er geen halszaak van maken idd.

zaterdag 30 september 2017 om 10:21
zaterdag 30 september 2017 om 12:49
Dat zou dan geen meningsverschil zijn, jij hebt namelijk gelijk, de cao is duidelijk. Zij horen zich aan het cao te houden.LunchLover schreef: ↑29-09-2017 23:53Ja dat vrees ik wel... maar goed wat kan ik doen als we er over van mening verschillen? Dan heb ik toch pech.
Het hoeft toch niet hoog op te lopen, je zegt gewoon dat je een uitvaart hebt van de opa van je man en dat dit betaald verlof is. Volgens de cao.
Gaat het om cao VVT?

zaterdag 30 september 2017 om 13:04
Ik kan me niet voorstellen dat een wg hier moeilijk over doet. Ook nog nooit van gehoord eigenlijk.
Het recht staat duidelijk in de CAO en overlijdens zijn vaak genoeg voorkomend dat elke werknemer in het bedrijf er wel een keer mee te maken heeft gehad. Als wg daar moeilijk over had gedaan, had je dat vast al wel eens gehoord.
Je geeft gewoon aan : donderdag a.s. heb ik een bijzonder verlof dag conform cao ivm overlijden opa man.
Het recht staat duidelijk in de CAO en overlijdens zijn vaak genoeg voorkomend dat elke werknemer in het bedrijf er wel een keer mee te maken heeft gehad. Als wg daar moeilijk over had gedaan, had je dat vast al wel eens gehoord.
Je geeft gewoon aan : donderdag a.s. heb ik een bijzonder verlof dag conform cao ivm overlijden opa man.

zaterdag 30 september 2017 om 14:23
Is per cao verschillend. In mijn cao is het een volledige dag, mits de uitvaart op je werkdag is natuurlijk.
zaterdag 30 september 2017 om 15:36
Francelle schreef: ↑30-09-2017 12:49Dat zou dan geen meningsverschil zijn, jij hebt namelijk gelijk, de cao is duidelijk. Zij horen zich aan het cao te houden.
Het hoeft toch niet hoog op te lopen, je zegt gewoon dat je een uitvaart hebt van de opa van je man en dat dit betaald verlof is. Volgens de cao.
Gaat het om cao VVT?
Zie mijn eerdere post, dat vind ik dus van niét.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 30 september 2017 om 17:19
Himalaya, als ik de cao-regels van de OP google kom ik uit op CAO VVT.
Vanaf 2017 zijn de regels in dit cao omtrent bijzonder verlof veranderd. Deze wijziging was juist een onderdeel van de cao-onderhandelingen. Medewerkers hebben een aantal uren verlof ingeleverd en in ruil daarvoor heben ze onder meer het bijzonder verlof teruggekregen.
Zie hier:
https://www.nu91-leden.nl/cao/vvt/news/ ... lof&id=405
Betaald verlof bij bijzondere gebeurtenissen
Dit wordt een verlof waar medewerkers recht op hebben
Betaald verlof (7,2 uur) wordt uit het ‘verlofmandje’ (het totaal van verlofuren) gehaald en apart geoormerkt voor huwelijk en geregistreerde partnerschappen, begrafenissen en (tand)artsbezoek.
francelle wijzigde dit bericht op 30-09-2017 17:21
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
7.83% gewijzigd

zaterdag 30 september 2017 om 21:49
Ze heeft het betreffende artikel in de OP geplaatst. Dus andere cao's hebben er niets mee te makengizzmo-returns schreef: ↑30-09-2017 14:23Is per cao verschillend. In mijn cao is het een volledige dag, mits de uitvaart op je werkdag is natuurlijk.