Geld & Recht alle pijlers

Rechten kapotte koelkast

27-02-2021 14:16 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Een jaar geleden hebben wij een nieuwe koelkast gekocht. Deze had een klein schoonheids foutje aan de buitenkant, daardoor konden wij deze kopen met een hele leuke korting.

Nu is hij 2 weken begonnen met piepen. Hij geeft een storing aan met een sensor. Wij zijn eerst goed schoonmaken, ijs blokjes machine geleegd ed. Het heeft niks geholpen. De koelkast piept dus de hele dag door, en het is gekmakend!

Dus wij contact gezocht met de verkoper en die heeft een monteur gestuurd. Deze kwam binnen, zag de foutmelding en zei meteen dat dit niet verholpen kon worden omdat de sensor volledig ingebouwd zit. Zijn advies was dus geld terug of een nieuwe koelkast. Dus wij hebben gekozen voor een nieuwe koelkast.

Nu heb ik contact met de verkopers, en blijkt onze koelkast niet meer leverbaar te zijn. We mogen dus een andere uitkiezen. Het vervelende is, is dat wij een hele leuke aanbieding hadden vanwege het schoonheids foutje. Aangegeven dat wij ook geen probleem vinden om weer een tweedekans koelkast te ontvangen. Maar alles wat ze aanbieden is gemiddeld €300,- duurder dan wat wij betaald hebben, en ze willen dat wij dat verschil gaan bijbetalen.

Ik heb even gezocht op Google en ik kom er op uit dat de verkopers moeten zorgen voor gratis een nieuw product, maar scharen zij zich achter dat dit product niet meer leverbaar is.

Iemand bekend wat mijn rechten zijn? Ik wil liever niet iets bijbetalen als ik recht heb op een nieuw product, ook al is dat een ander merk oid.

Alvast bedankt voor het meedenken!!

(Heb al een mailtje naar het management gestuurd, maar wil niet te hoog van de toren blazen als ik toch geen recht erop heb)
Ik vind dat je een beetje moeilijk doet. De winkel kan niet op commando koelkasten met een beschadiging te voorschijn toveren. Bovendien krijg je (met bijbetaling) een nieuwe koelkast terwijl de jouwe al een jaar oud is.
Je kan ook kiezen om het geld terug te krijgen, en dan ga je zelf elders op zoek naar een koelkast met beschadiging.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-02-2021 14:59
Dan zou ze een bedrag krijgen ter waarde van de koelkast.

En dat kan ze nu ook kiezen, een bedrag terug ter waarde van de koelkast die ze toen kocht. De koelkast met een beschadiging. Niet de waarde van eenzelfde koelkast zonder beschadiging.
Ben ik met je eens dat ze niet ineens een ander of duurder merk kan krijgen als die meer kost. En als ze die wel wil dat ze dan moet bijbetalen. Dat lijkt me logisch. Het gaat me om de nieuwwaarde van die gekochte koelkast. Ik vraag me af of ze die moeten vergoeden of het bedrag dat ze er voor betaald heeft.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-02-2021 14:59
Dan zou ze een bedrag krijgen ter waarde van de koelkast.

En dat kan ze nu ook kiezen, een bedrag terug ter waarde van de koelkast die ze toen kocht. De koelkast met een beschadiging. Niet de waarde van eenzelfde koelkast zonder beschadiging.
Ben ik met je eens dat ze niet ineens een ander of duurder merk kan krijgen als die meer kost. En als ze die wel wil dat ze dan moet bijbetalen. Dat lijkt me logisch. Het gaat me om de nieuwwaarde van die gekochte koelkast. Ik vraag me af of ze die moeten vergoeden of het bedrag dat ze er voor betaald heeft.
Het bedrag dat ze ervoor betaald heeft natuurlijk. Want dat was de waarde.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel zou de koelkast gekost hebben zonder schoonheidsfoutje? Ik zou voor dat bedrag een koelkast gevraagd hebben.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Ik word volgens mij verkeerd begrepen... uiteraard hoef ik geen drie klasses omhoog in product. Ik wil een vergelijkbaar product. Deze leverancier heeft het staan. Een product van dezelfde klasse, van een renault naar een Peugeot bij wijze van, met een schoonheidsfoutje. Meerdere zelfs. Alleen willen ze mij daar extra voor laten betalen.
Maar goed, dacht hier mss iemand te treffen die juridisch wat inzicht kon geven. Ik bel maandag het juridisch loket. Bedankt voor jullie input.
Apollos_Belt schreef:
27-02-2021 15:06
Hoeveel zou de koelkast gekost hebben zonder schoonheidsfoutje? Ik zou voor dat bedrag een koelkast gevraagd hebben.
Dat heeft ze dus ook, maar dat gaat hem niet worden ( natuurlijk)
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 15:08
Ik word volgens mij verkeerd begrepen... uiteraard hoef ik geen drie klasses omhoog in product. Ik wil een vergelijkbaar product. Deze leverancier heeft het staan. Een product van dezelfde klasse, van een renault naar een Peugeot bij wijze van, met een schoonheidsfoutje. Meerdere zelfs. Alleen willen ze mij daar extra voor laten betalen.
Maar goed, dacht hier mss iemand te treffen die juridisch wat inzicht kon geven. Ik bel maandag het juridisch loket. Bedankt voor jullie input.
Daar ga je hetzelfde dus horen

Zij zullen dan adviseren geld terug vragen.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 15:10
3.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
27-02-2021 15:06
Hoeveel zou de koelkast gekost hebben zonder schoonheidsfoutje? Ik zou voor dat bedrag een koelkast gevraagd hebben.
Deze was ongeveer €1100
Alle reacties Link kopieren
Als ik als management jouw bericht zou krijgen zou ik je echt niet serieus nemen. Zou wat zijn dat je voor een kapot product een duurdere vervanging gratis kunt krijgen.

Je hebt destijds korting gekregen vanwege het ‘foutje’. Je kunt er nu voor kiezen om het geld dat je destijds betaald hebt terug te krijgen en iets nieuws naar wens te kopen. Of je kunt een vergelijkbare koelkast kopen en de meerprijs bijbetalen. Logisch dat ze niet toevallig weer een vergelijkbare koelkast hebben staan die een schoonheidsfout heeft.

Als je niet bij wilt betalen hoeft dat niet he. Je kunt je geld terugkrijgen en rondkijken of je ergens anders een koelkast ziet die wel aan je budget voldoet. Je kunt alleen niet verwachten dat je na een jaar een nieuwe koelkast krijgt die meer waard is dan je huidige koelkast dat is van de zotte.
Alle reacties Link kopieren
Dat is het lastige in deze. Stel dat ze de koelkast in de aanbieding had gekocht en deze nu vervangen wordt door hetzelfde model dan hoeft ze niet bij te betalen. Dat staat zo in eerdere genoemde artikelen. Maar deze optie is uitgesloten.

Die koelkast van TO was dat een aanbieding? Daar kun je over discussiëren.

Ikzelf zou het voorstel van het bedrijf accepteren of geld terug vragen.
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
27-02-2021 15:06
Hoeveel zou de koelkast gekost hebben zonder schoonheidsfoutje? Ik zou voor dat bedrag een koelkast gevraagd hebben.
Dat zou belachelijk zijn.
Ze heeft een bedrag betaald voor de koelkast met schoonheidsfoutje en dan de nieuwswaarde krijgen van de koelkast zonder schoonheidsfoutje?

Dit gaat nergens over.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 15:08
Ik word volgens mij verkeerd begrepen... uiteraard hoef ik geen drie klasses omhoog in product. Ik wil een vergelijkbaar product. Deze leverancier heeft het staan. Een product van dezelfde klasse, van een renault naar een Peugeot bij wijze van, met een schoonheidsfoutje. Meerdere zelfs. Alleen willen ze mij daar extra voor laten betalen.
Maar goed, dacht hier mss iemand te treffen die juridisch wat inzicht kon geven. Ik bel maandag het juridisch loket. Bedankt voor jullie input.
Maar dan neem je toch gewoon het aankoopbedrag aan en zoek je zelf een ander.
Het is een beetje moeilijk doen.

En het is natuurlijk geen normale "aanbieding" geweest dat je korting op de koelkast hebt gekregen.
05-2019 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 15:15
9.56% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 15:09
Deze was ongeveer €1100
Dan had je een goeie deal met dat schoonheidsfoutje!
En als je voor een gelijk soort koelkast nu 300 bij moet betalen is dat alsnog een koopje, zou ik denken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nporadio1.nl/75-jaar-vrijhe ... p-garantie

Ik heb het nog niet geluisterd maar misschien heb je hier wat aan.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 15:08
Ik word volgens mij verkeerd begrepen... uiteraard hoef ik geen drie klasses omhoog in product. Ik wil een vergelijkbaar product. Deze leverancier heeft het staan. Een product van dezelfde klasse, van een renault naar een Peugeot bij wijze van, met een schoonheidsfoutje. Meerdere zelfs. Alleen willen ze mij daar extra voor laten betalen.
Maar goed, dacht hier mss iemand te treffen die juridisch wat inzicht kon geven. Ik bel maandag het juridisch loket. Bedankt voor jullie input.
Maar het ene schoonheidsfoutje is het andere niet.
Staan die andere koelkasten ook voor 600 euro te koop?
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 15:08
Ik word volgens mij verkeerd begrepen... uiteraard hoef ik geen drie klasses omhoog in product. Ik wil een vergelijkbaar product. Deze leverancier heeft het staan. Een product van dezelfde klasse, van een renault naar een Peugeot bij wijze van, met een schoonheidsfoutje. Meerdere zelfs. Alleen willen ze mij daar extra voor laten betalen.
Maar goed, dacht hier mss iemand te treffen die juridisch wat inzicht kon geven. Ik bel maandag het juridisch loket. Bedankt voor jullie input.

Ik zou zeggen, je hebt toen een buitengewoon gelukje gehad met die koelkast voor dat geld. Dat betekent niet dat je verzekerd bent dat je dit opnieuw krijgt.
Je eist veel te veel.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ctrl_alt_delete schreef:
27-02-2021 15:13
Dan had je een goeie deal met dat schoonheidsfoutje!
En als je voor een gelijk soort koelkast nu 300 bij moet betalen is dat alsnog een koopje, zou ik denken.
Inderdaad
Alle reacties Link kopieren
"Waar heb ik recht op?
Als uw product niet deugt heeft u recht op gratis, nieuw product, of teruggave van uw geld. Dit geldt eveneens indien u iets in de uitverkoop koopt. Het kan soms zijn dat de verkoper vraagt om bij te betalen voor de reparatie of een nieuw product. U bent niet verplicht om daarmee akkoord te gaan. U kunt er namelijk altijd voor kiezen om de overeenkomst te beëindigen, waarna u uw geld terug krijgt."

Bron: https://rechtswinkelrotterdam.nl/nieuws ... t-product/

Je bent niet verplicht akkoord te gaan maar dan krijg je waarschijnlijk je geld terug. Dan zul je alsnog met dat bedrag een koelkast uit moeten zoeken.
Je kan uit protest ergens anders een koelkast uitzoeken.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Ctrl_alt_delete schreef:
27-02-2021 15:13
Dan had je een goeie deal met dat schoonheidsfoutje!
En als je voor een gelijk soort koelkast nu 300 bij moet betalen is dat alsnog een koopje, zou ik denken.
Precies. Ik vind het aanbod van de winkelier heel redelijk.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-02-2021 15:05
Het bedrag dat ze ervoor betaald heeft natuurlijk. Want dat was de waarde.
Dat vraag ik me dus af.
De verkoper klinkt redelijk. Ik zou óf de aanschafwaarde terug vragen en zelf elders een (eventueel tweedehands) koelkast kopen óf gewoon geld bijleggen.
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 15:08
Ik word volgens mij verkeerd begrepen... uiteraard hoef ik geen drie klasses omhoog in product. Ik wil een vergelijkbaar product. Deze leverancier heeft het staan. Een product van dezelfde klasse, van een renault naar een Peugeot bij wijze van, met een schoonheidsfoutje. Meerdere zelfs. Alleen willen ze mij daar extra voor laten betalen.
Maar goed, dacht hier mss iemand te treffen die juridisch wat inzicht kon geven. Ik bel maandag het juridisch loket. Bedankt voor jullie input.
Maar wat maakt dat je nu 300 euro meer moet betalen? Als ze zelfde zijn als wat je hebt zou dar niet zijn. Dan zouden die vergelijkbare ook rond de 600 euro zijn.

Kortom, zijn ze dus wel vergelijkbaar. Of vind jij ze vergelijkbaar.

Even in je vergelijking mee te gaan een renault clio is natuurlijk niet hetzelfde als een peugot 1007.
Subnautica schreef:
27-02-2021 15:34
Dat vraag ik me dus af.
Want?
De ondernemers hebben het al moeilijk met Corona en dan wil TO ook nog 300 euro cadeau krijgen omdat haar koelkast kapot is :facepalm:

Het is logisch dat je een vergelijkbaar product krijgt tot de prijs van je kapotte product. Ze hadden ook kunnen kijken naar de dagwaarde. Ja het is minder dat je nu bij moet betalen maar wat had je gedaan als die koelkast nu 400 euro was? Het door ze laten vervangen of geld terug vragen (600 euro) en dan die koelkast opnieuw kopen voor 400 euro? Niet dat een ondernemer dan geld terug zou aanbieden, die ziet de bui dan al hangen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 16:55
8.47% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven