Geld & Recht alle pijlers

Rechten kapotte koelkast

27-02-2021 14:16 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Een jaar geleden hebben wij een nieuwe koelkast gekocht. Deze had een klein schoonheids foutje aan de buitenkant, daardoor konden wij deze kopen met een hele leuke korting.

Nu is hij 2 weken begonnen met piepen. Hij geeft een storing aan met een sensor. Wij zijn eerst goed schoonmaken, ijs blokjes machine geleegd ed. Het heeft niks geholpen. De koelkast piept dus de hele dag door, en het is gekmakend!

Dus wij contact gezocht met de verkoper en die heeft een monteur gestuurd. Deze kwam binnen, zag de foutmelding en zei meteen dat dit niet verholpen kon worden omdat de sensor volledig ingebouwd zit. Zijn advies was dus geld terug of een nieuwe koelkast. Dus wij hebben gekozen voor een nieuwe koelkast.

Nu heb ik contact met de verkopers, en blijkt onze koelkast niet meer leverbaar te zijn. We mogen dus een andere uitkiezen. Het vervelende is, is dat wij een hele leuke aanbieding hadden vanwege het schoonheids foutje. Aangegeven dat wij ook geen probleem vinden om weer een tweedekans koelkast te ontvangen. Maar alles wat ze aanbieden is gemiddeld €300,- duurder dan wat wij betaald hebben, en ze willen dat wij dat verschil gaan bijbetalen.

Ik heb even gezocht op Google en ik kom er op uit dat de verkopers moeten zorgen voor gratis een nieuw product, maar scharen zij zich achter dat dit product niet meer leverbaar is.

Iemand bekend wat mijn rechten zijn? Ik wil liever niet iets bijbetalen als ik recht heb op een nieuw product, ook al is dat een ander merk oid.

Alvast bedankt voor het meedenken!!

(Heb al een mailtje naar het management gestuurd, maar wil niet te hoog van de toren blazen als ik toch geen recht erop heb)
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 14:29
Uiteraard begrijp ik dat ik niet zomaar een duurder product kan uitzoeken. Waar ik om vraag is een vergelijkbaar product, waar ze mij nu €300 extra voor willen laten betalen.

Wat het geval is: wij hebben €600 betaald voor een Amerikaanse koelkast met dispenser. Dat was een koopje dus. Maar nu hebben ze dit type niet voor die prijs staan. Dus willen ze dat wij €300 bij betalen voor een vergelijkbaar model
Ja logisch. Want die 600 was voor een koelkast met een beschadiging. Je kan ook geld terugkrijgen, 550 euro, en dan zelf iets anders zoeken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
27-02-2021 16:24
De ondernemers hebben het al moeilijk met Corona en dan wil TO ook nog 300 euro cadeau krijgen omdat haar koelkast kapot is :facepalm:

Het is logisch dat je een vergelijkbaar product krijgt tot de prijs van je kapotte product. Ze hadden ook kunnen kijken naar de dagwaarde. Ja het is minder dat je nu bij moet betalen maar wat had je gedaan als die koelkast nu 400 euro was? Het door ze laten vervangen of geld terug vragen (600 euro) en dan die koelkast opnieuw kopen voor 400 euro? Niet dat een ondernemer dan geld terug zou aanbieden, die ziet de bui dan al hangen.
Oordeel niet te snel. Het gaat om een van de grootste media bedrijven in Nederland.
Daarnaast zijn mijn man en ik beide zzp’er en hebben al maanden geen inkomen en geen steun. Muntje rolt dus de andere kan op. Dit terzijde
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 17:07
Oordeel niet te snel. Het gaat om een van de grootste media bedrijven in Nederland.
Daarnaast zijn mijn man en ik beide zzp’er en hebben al maanden geen inkomen en geen steun. Muntje rolt dus de andere kan op. Dit terzijde
Jij denk dat een groot bedrijf geen last heeft van de pandemie?

Nogmaals, je wilt dingen die niet kunnen. Iedereen geeft dit aan, waarom blijf je zo volharden in je onrecht?
jij bent echt de definitie van een klant die je gewoon niet wilt...onredelijk!!!
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 17:07
Oordeel niet te snel. Het gaat om een van de grootste media bedrijven in Nederland.
Daarnaast zijn mijn man en ik beide zzp’er en hebben al maanden geen inkomen en geen steun. Muntje rolt dus de andere kan op. Dit terzijde
En dat is de schuld van die koele blauwe winkel of die met de rode letters? Als ZZPer loop je nou eenmaal een risico en daar kun je niet een ander voor laten opdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Beste To,

Op grond van artikel 7:21 lid 1 sub c en lid 2 BW heb je recht op vervanging van het product en komen de kosten van de verplichting van de verkoper om te vervangen voor rekening vd verkoper. Dat betekent dat een gegeven korting niet door jou hoeft te worden bijbetaald (dat was anders geweest als je de korting had gekregen vanwege het huidige defect). De verkoper mag in beginsel volstaan met het opnieuw leveren van een koelkast met een schoonheidsfoutje, want dat is wat je ook had. Als hij die niet heeft staan, doet dat aan zijn verplichting om een een gelijkwaardig product te leveren niet af. De enige escape voor de verkoper is als ‘vervanging redelijkerwijs niet gevergd kan worden’’, maar die uitzondering gaat hier niet op.
Alle reacties Link kopieren
Zeker niet volhardend. Ik had gehoopt op wat (juridisch) advies. Maar helaas wordt mijn situatie volledig uit het verband gerukt en wordt de conclusie getrokken dat ik voor een duppie op de eerste rij wil zitten. Dat is zo niet waar, ik wil gewoon een VERGELIJKBAAR!! Product die werkt. Niks meer of minder.
Alle reacties Link kopieren
rechtiskrom schreef:
27-02-2021 17:47
Beste To,

Op grond van artikel 7:21 lid 1 sub c en lid 2 BW heb je recht op vervanging van het product en komen de kosten van de verplichting van de verkoper om te vervangen voor rekening vd verkoper. Dat betekent dat een gegeven korting niet door jou hoeft te worden bijbetaald (dat was anders geweest als je de korting had gekregen vanwege het huidige defect). De verkoper mag in beginsel volstaan met het opnieuw leveren van een koelkast met een schoonheidsfoutje, want dat is wat je ook had. Als hij die niet heeft staan, doet dat aan zijn verplichting om een een gelijkwaardig product te leveren niet af. De enige escape voor de verkoper is als ‘vervanging redelijkerwijs niet gevergd kan worden’’, maar die uitzondering gaat hier niet op.
Dank je wel! Hier heb ik wat aan :cheer2:
Ik ga er even verder op googlen
Marana schreef:
27-02-2021 14:29
Oh ik lees dit ook nog bij de Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -defect-is
U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
[...]
Vervolgstappen als oplossing uitblijft
Als u mondeling niet tot een oplossing komt met de verkoper, stuurt u hem een brief Herstel of vervanging van ondeugdelijk product. Hierin schrijft u wat uw klacht is en binnen welke termijn de verkoper het probleem moet oplossen. En wat u gaat doen als hij zich niet aan die termijn houdt. Doet de verkoper dan niet wat u hem heeft gevraagd? Dan kunt u het volgende doen:
-Niet betalen totdat de verkoper een oplossing vindt. Dit kan alleen als u nog niet alles heeft betaald.
-Een ander bedrijf het product laten repareren op kosten van de verkoper. Laat de verkoper dit eerst per brief Laatste mogelijkheid voor verkoper tot herstel product weten.
-De koopovereenkomst ontbinden. U heeft recht op teruggave van uw geld; de verkoper krijgt het product terug.


Ik denk dus dat je je geld terug krijgt als je niet akkoord gaat met bijbetalen.
Is toch niet aan de orde? Die koelkast heeft het een jaar gedaan dus was niet kapot gekocht.
overigens vind ik die winkel best netjes reageren.
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 17:47
Zeker niet volhardend. Ik had gehoopt op wat (juridisch) advies. Maar helaas wordt mijn situatie volledig uit het verband gerukt en wordt de conclusie getrokken dat ik voor een duppie op de eerste rij wil zitten. Dat is zo niet waar, ik wil gewoon een VERGELIJKBAAR!! Product die werkt. Niks meer of minder.
Omdat je blijft hangen op jouw eigen punt en niet (lijkt) te willen horen wat anderen zeggen.
Je kan je geld terug vragen en ga je op zoek naar een andere koelkast met foutje. Dit bedrijf kan je dat nu niet bieden mits je bijbetaald.
Dus de keuze is aan jou; zelf op zoek of bijbetalen!
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 15:08
Ik word volgens mij verkeerd begrepen... uiteraard hoef ik geen drie klasses omhoog in product. Ik wil een vergelijkbaar product. Deze leverancier heeft het staan. Een product van dezelfde klasse, van een renault naar een Peugeot bij wijze van, met een schoonheidsfoutje. Meerdere zelfs. Alleen willen ze mij daar extra voor laten betalen.
Maar goed, dacht hier mss iemand te treffen die juridisch wat inzicht kon geven. Ik bel maandag het juridisch loket. Bedankt voor jullie input.
Dan zal de nieuwprijs van die koelkasten hoger zijn dan jouw model vorig jaar.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
27-02-2021 17:45
En dat is de schuld van die koele blauwe winkel of die met de rode letters? Als ZZPer loop je nou eenmaal een risico en daar kun je niet een ander voor laten opdraaien.
Het is heel grappig dat er eerst gezegd wordt van die TO wil een arme ondernemer een poot uitdraaien, wat een trut. Blijkt het verhaal anders te zijn ben ik als ondernemer zelf schuldig en moet ik m’n mond houden en niet zeiken. Leuk deze plottwist :lol:
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 17:47
Zeker niet volhardend. Ik had gehoopt op wat (juridisch) advies. Maar helaas wordt mijn situatie volledig uit het verband gerukt en wordt de conclusie getrokken dat ik voor een duppie op de eerste rij wil zitten. Dat is zo niet waar, ik wil gewoon een VERGELIJKBAAR!! Product die werkt. Niks meer of minder.
Is er nu kennelijk niet dus of je betaalt bij of je neemt het geld aan en zoekt een soortgelijke deal elders. Genoeg witgoedtoko's die alleen maar B modellen verkopen.

https://www.dewitgoedoutlet.nl/amerikaanse-koelkasten
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 18:00
Het is heel grappig dat er eerst gezegd wordt van die TO wil een arme ondernemer een poot uitdraaien, wat een trut. Blijkt het verhaal anders te zijn ben ik als ondernemer zelf schuldig en moet ik m’n mond houden en niet zeiken. Leuk deze plottwist :lol:
Je leest wat wil lezen...

Echt, heel bizar hoe verongelijkt je reageert
Alle reacties Link kopieren
Samengevat: Jullie kopen een koelkast ter waarde van €1100 voor €600. Met die bijbetaling van €300 (wat €900 maakt) kunnen jullie een soortgelijke nieuwe kopen......
Wat snap ik niet... iets met het onderste uit de kan?
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze nu geen showmodellen te koop?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
27-02-2021 18:13
Hebben ze nu geen showmodellen te koop?
Ja hoor:

https://outlet.mediamarkt.nl/keuken/koe ... koelkasten

https://www.coolblue.nl/koelkasten/twee ... amerikaans
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
27-02-2021 15:50
Maar wat maakt dat je nu 300 euro meer moet betalen? Als dezelfde zijn als wat je hebt zou dat niet zijn. Dan zouden die vergelijkbare ook rond de 600 euro zijn.

Kortom, zijn ze dus wel vergelijkbaar. Of vind jij ze vergelijkbaar.

Even in je vergelijking mee te gaan een renault clio is natuurlijk niet hetzelfde als een peugot 1007.
Gooi hem er nog maar een keer in, @TO
Alle reacties Link kopieren
De types die jij ziet zitten, zijn die nieuw nu rond 1100 euro of een stuk duurder? En zijn ze ook 500 euro goedkoper met schoonheidsfoutje?
rechtiskrom schreef:
27-02-2021 17:47
Beste To,

Op grond van artikel 7:21 lid 1 sub c en lid 2 BW heb je recht op vervanging van het product en komen de kosten van de verplichting van de verkoper om te vervangen voor rekening vd verkoper. Dat betekent dat een gegeven korting niet door jou hoeft te worden bijbetaald (dat was anders geweest als je de korting had gekregen vanwege het huidige defect). De verkoper mag in beginsel volstaan met het opnieuw leveren van een koelkast met een schoonheidsfoutje, want dat is wat je ook had. Als hij die niet heeft staan, doet dat aan zijn verplichting om een een gelijkwaardig product te leveren niet af. De enige escape voor de verkoper is als ‘vervanging redelijkerwijs niet gevergd kan worden’’, maar die uitzondering gaat hier niet op.


Waarom gaat die uitzondering hier niet op?
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 17:54
Dank je wel! Hier heb ik wat aan :cheer2:
Ik ga er even verder op googlen



50 mensen zeggen wat je niet wilt horen, 1 zegt wat je wel wilt horen en jij gelooft die ene, zonder dat je enig idee hebt wie van ons wel of niet deskundig is

Ik snap wel dat je ons niet wilt geloven, maar waarom geloof je de linkjes die ik je heb gegeven, van de rijksoverheid bijv, niet?
Star3 schreef:
27-02-2021 17:56
Is toch niet aan de orde? Die koelkast heeft het een jaar gedaan dus was niet kapot gekocht.
overigens vind ik die winkel best netjes reageren.


Nja, een koelkast wordt geacht langer dan een jaar mee te gaan, wel langer dan 5 jaar of zo. Als hij het binnen een jaar begeeft is dat wel een kapot product, hij doet niet wat je wel zou mogen verwachten
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 18:00
Het is heel grappig dat er eerst gezegd wordt van die TO wil een arme ondernemer een poot uitdraaien, wat een trut. Blijkt het verhaal anders te zijn ben ik als ondernemer zelf schuldig en moet ik m’n mond houden en niet zeiken. Leuk deze plottwist :lol:


Niemand heeft jou een trut genoemd. En niemand heeft gezegd dat je niet mag zeiken omdat je zelf ondernemer bent. Rare conclusies trek je hier. Men probeert jou ook maar gewoon te adviseren he.
Alle reacties Link kopieren
Is het gewoon niet zo dat to. haar rechten heeft verspeeld doordat ze zelf de koelkast met een "gebrek" heeft geaccepteerd voor een lagere prijs?
En daarom geen nieuwe kan krijgen voor de oorspronkelijke prijs.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 17:07
Oordeel niet te snel. Het gaat om een van de grootste media bedrijven in Nederland.
Daarnaast zijn mijn man en ik beide zzp’er en hebben al maanden geen inkomen en geen steun. Muntje rolt dus de andere kan op. Dit terzijde

Nou als het echt zo erg is snap ik niet dat je niet het geld terug accepteert en tijdelijk een koelkast van marktplaats haalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven