Geld & Recht alle pijlers

Recreatiewoning

06-09-2012 20:00 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of hier forumleden zijn met een eigen recreatiewoning in Nederland die ze verhuren. Wat zijn de ervaringen, wat raadt je aan en wat raadt je af? Wat komt er bij het verhuren van je vakantiewoning nog meer kijken dan alleen de koop?

En dan heb ik het over zowel de positieve als de negatieve ervaringen natuurlijk.
Ik woon in de mijne. Als je wilt verhuren moet je steeds je persoonlijke spullen er uit slepen. En je betaalt natuurlijk belasting als je verhuurt.

Het verschilt ook per park of het wordt toegestaan, zo mogen ze hie rmaximaal 6 weken per jaar worden verhuurd.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Sorry, ben vergeten er bij te vermelden dat het gaat om een woning dan die puur en alleen voor recreatie wordt gebruikt, niet voor permanente bewoning. Mijn fout!
Nee, maar ga je er dan zelf nooit in recreeeren dan?

De inrichting van een recreatiewoning voor verhuur is altijd werg ongezellig.
Ik woon ook permanent in de mijne. maar er zijn wel eigenaren die het als 2e huis hebben en die het af en toe verhuren. Volgens mij verhuurt men het vaak particulier, dus zonder officieel gedoe.
Ga je de stroom, gas en waterkosten doorberekenen. Hoe zit het verzekeringstechnsich. Geef je de verhuur uit handen of ga je het zelf regelen dmv adverteren op MP e.d.?

Wat bij schade/vermissing van inventaris?
Het zou dan om een investering gaan, ik zou er zelf hooguit twee weken per jaar zitten.

De inrichting is inderdaad meestal ongezellig, maar daar kun je wel op letten wanneer je zo'n huis zou kopen. Op wat de standaard is op zo'n park, als je op een park koopt. Anders valt er wellicht wel wat aan te veranderen.
quote:elninjoo schreef op 06 september 2012 @ 20:11:

Ik woon ook permanent in de mijne. maar er zijn wel eigenaren die het als 2e huis hebben en die het af en toe verhuren. Volgens mij verhuurt men het vaak particulier, dus zonder officieel gedoe.Hier dus ook. MAar je hebt ook van die ongezellige parken waar dan 450 dezelfde huisjes staan met allemaal dezelfde identieke inrichting onder de vlag van een of ander vakantiepark. Ik weet niet waar TO haar zinnen op heeft gezet.
Ik, en volgens mij Elninjoo ook, woon op een particulier park. Veel meer sfeer.
Huisjes die voor de verhuur worden gebruikt zien er qua inrichting heel erg saai/ongezellig uit. Je moet met huurders ook afspraken maken over wel/niet roken, wel/geen huisdieren, wel/geen kinderen.
quote:Fame schreef op 06 september 2012 @ 20:12:

Ga je de stroom, gas en waterkosten doorberekenen. Hoe zit het verzekeringstechnsich. Geef je de verhuur uit handen of ga je het zelf regelen dmv adverteren op MP e.d.?

Wat bij schade/vermissing van inventaris?Juist, dat soort dingen vind ik interessant om te horen van mensen die er ervaring mee hebben. Wat zij doen, en wat daar de voor en nadelen aan zijn. Want een park, brengt naast de koop ook jaarlijkse kosten met zich mee, die niet standaard worden vermeld in de advertentie van de woning heb ik ontdekt. Maar wat is het voordeel van een woningverhuur zelf regelen? En is het inderdaad prettiger alles zelf te regelen dan dat je het door zo'n park laat regelen..
quote:Fame schreef op 06 september 2012 @ 20:15:

Ik, en volgens mij Elninjoo ook, woon op een particulier park. Veel meer sfeer.Klopt. Denk dat ook 80-90% hier permanent bewoond wordt en er staan al 4 type woningen en de meeste permanente bewoners hebben ze ook nog uitgebouwd met aanbouw, serres, dakkapellen etc. Ook zijn de tuinen hier vrij ruim (ik heb 'n perceel van 755m2) Je hebt ook parken waar de huisjes heel dicht op elkaar staan dus weinig privacy.
Ik heb nog nergens echt mijn zinnen op gezet, juist om de reden dat ik niemand ken die de ervaring heeft met een recreatiewoning. Vandaar mijn post hier.

Ben het met jullie eens dat die parken met 400 dezelfde huisjes een 'eenheidsworst' is, maar aan de andere kant, er wordt dan natuurlijk wel alles voor je geregeld (daar hangt dan ook het prijskaartje aan..).

Ik ben wel blij dat jullie meteen zo reageren, want er zit zeker een kern van waarheid in wat jullie zeggen. En aan een particulier park had ik zelf nog niet gedacht inderdaad.
Door zo'n park laten regelen kost je bemiddelingskosten en die zijn meestal niet zuinig.

Kostencentraal geregeld op mijn park;

Erfpacht, digitenne, afval en water.

O ja, en bij aanschaf een x aantal aandelen waardoor iedere eigenaar voor een gelijk deel medeeigenaar van het park is.

Dus ook jaarlijks een vergadering.
Als je er zelf maar 2 weken per jaar gebruik van wil maken, zou ik 'm laten verhuren aan expats. Dan heb je gegarandeerd maandenlang huur en hoef je niet tussen elke beurt schoon laten maken. En die mannen die 'n paar maanden komen, die slepen geen gezin/huisdieren mee. Wordt hier ook wel 'ns gedaan. Heb je ook de minste overlast van (althans als in de buurt wonende) geen idee of die zo'n huisje uitleven. In elk geval niet aan Polen verhuren, dan mag je je jaaropbrengst aan huur wel weer investeren in restauratie en schoonmaak van de woning.
quote:elninjoo schreef op 06 september 2012 @ 20:18:

[...]

Klopt. Denk dat ook 80-90% hier permanent bewoond wordt en er staan al 4 type woningen en de meeste permanente bewoners hebben ze ook nog uitgebouwd met aanbouw, serres, dakkapellen etc. Ook zijn de tuinen hier vrij ruim (ik heb 'n perceel van 755m2) Je hebt ook parken waar de huisjes heel dicht op elkaar staan dus weinig privacy.

Mijn perceel is een bescheiden 1600m2 en grenst niet aan het perceel van mijn buren. Daar zit nog bos tussen. Dus meer dan genoeg privacy. En verder inderdaad woningen die allemaal net even anders zijn dan de rest. O, ik hou zo van mijn kleine boshuisje.

Een deel wordt permanent bewoond, een deel wordt gebruikt voor recreatie door eigenaar + familiem en een deel wordt verhuurd, en juist die zien er het minst gezellig uit....
Wow, da's een mooie perceelgrootte Fame!
quote:elninjoo schreef op 06 september 2012 @ 20:24:

Wow, da's een mooie perceelgrootte Fame!Joh, veel te groot!
Da's inderdaad ook nog een goeie, dat verhuren aan expats. Aan Polen was ik inderdaad niet van plan om te verhuren... die reputatie die er de laatste jaren door een groot aantal Polen is opgebouwd zegt genoeg haha.

Jeetje, dan zit je inderdaad echt ruim Frame, ik zou er jaloers op worden!!
Fame/elninjoo: maar permanent wonen op een recreatiewoning mag toch niet? Geen controle daarop blijkbaar?

Heb zelf namelijk weleens zitten zoeken op regels daarover, omdat mij dat ook wel wat lijkt, maar ik kon niet heel veel vinden...
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
quote:VlammendeTroela schreef op 06 september 2012 @ 21:23:

Fame/elninjoo: maar permanent wonen op een recreatiewoning mag toch niet? Geen controle daarop blijkbaar?

Heb zelf namelijk weleens zitten zoeken op regels daarover, omdat mij dat ook wel wat lijkt, maar ik kon niet heel veel vinden...Volgens mij wordt dat bepaald door de gemeente. Als je pech hebt, kan de gemeente ook spontaan bedenken dat permanente bewoning niet meer mag. Tenzij het natuurlijk anders in een contract is vastgelegd in het verleden.
quote:VlammendeTroela schreef op 06 september 2012 @ 21:23:

Heb zelf namelijk weleens zitten zoeken op regels daarover, omdat mij dat ook wel wat lijkt, maar ik kon niet heel veel vinden...Wij hebben hier 'n aantal jaren geleden 'n PGB gekregen en degenen die er toen woonden mogen dus hun leven lang permanent blijven wonen.
Ok, dank voor de reacties!
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven