Reiskosten vergoeding / reisafstand
maandag 20 september 2010 om 20:52
Hallo,
Ik ga per oktober aan een nieuwe baan beginnen en tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek kreeg ik te horen dat mijn reiskosten vergoeding minimaal zal zijn. Ik heb de tabel zelf niet maar ik dacht dat ze het over ongeveer 10-12 euro per maand had.
Mijn kosten zijn ongeveer 70 euro per maand.
Nu wilde ik dus uitrekenen waar ik recht op heb maar ik kan nergens vinden wat de reisafstand per ov is. Op 9292ov is niks te vinden en op ns.nl hebben ze het alleen over reiseenheden.
Heeft iemand een idee waar ik die informatie vandaan kan halen?
Alvast bedankt!
Ik ga per oktober aan een nieuwe baan beginnen en tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek kreeg ik te horen dat mijn reiskosten vergoeding minimaal zal zijn. Ik heb de tabel zelf niet maar ik dacht dat ze het over ongeveer 10-12 euro per maand had.
Mijn kosten zijn ongeveer 70 euro per maand.
Nu wilde ik dus uitrekenen waar ik recht op heb maar ik kan nergens vinden wat de reisafstand per ov is. Op 9292ov is niks te vinden en op ns.nl hebben ze het alleen over reiseenheden.
Heeft iemand een idee waar ik die informatie vandaan kan halen?
Alvast bedankt!
Doubt kills more dreams than failure ever will

maandag 20 september 2010 om 21:07
Als je niet onder een CAO valt waar een vergoeding in is opgenomen, heb je nergens recht op. Het recht op reiskostenvergoeding is niet bij wet geregeld.
De kosten voor de trein kun je op de site van ov9292 (of was het 9292ov?) vinden. Voer het traject in op een willekeurige tijd en dan kun je daarna doorklikken naar uitgebreide info over de kosten.
De kosten voor de trein kun je op de site van ov9292 (of was het 9292ov?) vinden. Voer het traject in op een willekeurige tijd en dan kun je daarna doorklikken naar uitgebreide info over de kosten.

maandag 20 september 2010 om 21:11
Een werkgever mag maximaal 0,19 per kilometer belastingvrij vergoeden. Maar of hij/zij dat doet staat in de CAO.
De mijne betaalt 0,31 cent per kilometer. Daarvan is 19 netto en 12 cent bruto.
Voor woon-werk verkeer wordt geloof ik max 80 km vergoed, voor reiskosten zit geen maximum (als je bijvoorbeeld naar een training bent geweest oid)
De mijne betaalt 0,31 cent per kilometer. Daarvan is 19 netto en 12 cent bruto.
Voor woon-werk verkeer wordt geloof ik max 80 km vergoed, voor reiskosten zit geen maximum (als je bijvoorbeeld naar een training bent geweest oid)
maandag 20 september 2010 om 21:21
In de CAO staat dat er een bedrag tot 73,- vergoed kan worden minus eigen bijdrage van 29,- (voor 3 dgn pw).
Dan zou ik dus 45,- vergoed moeten krijgen ipv de 10 a 12 euro waar ze het over had. Dus ergens mis ik iets.
Ik weet dat je een eigen bijdrage weer kan terugvragen bij de belasting maar dan moet ik het aantal kilometers weten per ov.
Mijn werkgeven had het inderdaad ook over een vergoed bedrag per kilometer maar dat kan ik dus niet terugvinden in het CAO.
Dan zou ik dus 45,- vergoed moeten krijgen ipv de 10 a 12 euro waar ze het over had. Dus ergens mis ik iets.
Ik weet dat je een eigen bijdrage weer kan terugvragen bij de belasting maar dan moet ik het aantal kilometers weten per ov.
Mijn werkgeven had het inderdaad ook over een vergoed bedrag per kilometer maar dat kan ik dus niet terugvinden in het CAO.
maandag 20 september 2010 om 21:25
www.9292ov.nl kun je even kijken voor openbaarvervoer. Maar idd je werkgever is niks verplicht (tenzij afgesproken in een CAO). Hij/zij mág die 0,19 per km belastingvrij vergoeden, of je kosten voor het ov. Volgens mij mag je wel bij je belastingaangifte deze kosten invoeren, als je kosten maakt waar je belastingtechnisch recht op zou hebben en deze niet van je werkgever ontvangt. Tenminste, dat was vroeger zo.
maandag 20 september 2010 om 21:34
Als ik het per km vergoeding zou uitrekenen (0,19) en ik schat de afstand op ongeveer 15 km dan zou ik 66,- kilometer vergoeding moeten krijgen.
En dit zou ik dan van de belasting kunnen aftrekken als ik het van mijn werkgever niet krijg (voor 2009 in ieder geval)
Het is allemaal wel ingewikkeld, morgen vroeg P&O maar eens bellen, want ik begrijp niet hoe ze bij zon laag bedrag uitkomen.
En dit zou ik dan van de belasting kunnen aftrekken als ik het van mijn werkgever niet krijg (voor 2009 in ieder geval)
Het is allemaal wel ingewikkeld, morgen vroeg P&O maar eens bellen, want ik begrijp niet hoe ze bij zon laag bedrag uitkomen.
maandag 20 september 2010 om 21:34
Bij 9292ov zie ik wel een prijs naar voren komen.
Ja, er zit verschil in reiskostenvergoeding of kilometerkostenvergoeding. Meestal geeft een werkgever een maximale reiskostenvergoeding, omdat een kilometerkostenvergoeding meestal hoger uitkomt.
Ook is het makkelijker een vaste maandelijkse reiskostenvergoeding te gebruiken. De kilometerkostenvergoeding is elke maand variabel (dus meer administratie) omdat je niet elke maand even vaak werkt.
Ja, er zit verschil in reiskostenvergoeding of kilometerkostenvergoeding. Meestal geeft een werkgever een maximale reiskostenvergoeding, omdat een kilometerkostenvergoeding meestal hoger uitkomt.
Ook is het makkelijker een vaste maandelijkse reiskostenvergoeding te gebruiken. De kilometerkostenvergoeding is elke maand variabel (dus meer administratie) omdat je niet elke maand even vaak werkt.

maandag 20 september 2010 om 21:37
Meestal wordt er onderscheid gemaakt tussen een vaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer en een km-vergoeding voor zakelijke km's (anders dan woon-werkverkeer).
Verder kun je alleen belastingaftrek krijgen indien je met het OV reist. Reis je met de auto, dan zul je zelf de kosten moeten dragen die niet vergoed worden.
Verder kun je alleen belastingaftrek krijgen indien je met het OV reist. Reis je met de auto, dan zul je zelf de kosten moeten dragen die niet vergoed worden.
maandag 20 september 2010 om 21:38
maandag 20 september 2010 om 21:46
quote:VivaFleur schreef op 20 september 2010 @ 21:38:
Oke ik begrijp het. De kilometerkosten vergoeding zou inderdaad hoger uitkomen.
Bij 9292ov staan inderdaad prijzen maar voor de belastingdienst zou ik een km afstand moeten opgeven. Dat stond vroeger ook op de site vermeld maar nu niet meer..Dat kan je ook uitrekenen op bv routenet.nl.
Oke ik begrijp het. De kilometerkosten vergoeding zou inderdaad hoger uitkomen.
Bij 9292ov staan inderdaad prijzen maar voor de belastingdienst zou ik een km afstand moeten opgeven. Dat stond vroeger ook op de site vermeld maar nu niet meer..Dat kan je ook uitrekenen op bv routenet.nl.
maandag 20 september 2010 om 22:49

dinsdag 21 september 2010 om 06:49
Volgens mij is dat niet meer aftrekbaar bij de belasting. Eigen vervoer in ieder geval niet. Ik werk op 21 km afstand (enkele) enkrijg iets van 155 euro per maand. Eigen bijdrage is bij ons afgeschaft. als ik cursus ga en openbaar vervoer is niet handig (bv omdat je heel veel mee moet slepen of dan uren onderweg bent) krijg ik 28 cent per kilometer.