Rekening delen
zaterdag 29 juni 2013 om 23:36
Sinds een paar jaar werk ik bij een vrijwilligersorganisatie. Erg leuk en gezellig werk en één keer per twee maanden gaan we met elkaar ergens eten. Het is wel een beetje te bedoeling dat ik hier aan meedoe. Wat me echter tegenstaat: ik eet meestal maar één hoofdgerecht en twee glazen water. Altijd om en nabij de 15 - 20 euro. Nu is het altijd zo dat ik het dubbele betaal omdat de rekening gedeeld wordt en anderen wel vaak flessen wijn bestellen, ook nog een voorgerecht en nagerecht. Voor een keertje is dat helemaal niet erg maar het gebeurd dus elke twee maand. Ik zou het ook jammer vinden als ik hierom moet afhaken.
Ik weet niet zo goed of ik er een punt van moet maken en voorstellen dat ik in het vervolg mijn eigen deel betaal.
Ik weet niet zo goed of ik er een punt van moet maken en voorstellen dat ik in het vervolg mijn eigen deel betaal.
zaterdag 29 juni 2013 om 23:39
quote:repelsteel schreef op 29 juni 2013 @ 23:36:
als je het vervelend vindt, dan zou ik het aankaarten.
'uit eten? leuk! maar, zeg, waar ik een beetje mee zit... etc.. '
moet kunnen, toch?
als je het vervelend vindt, dan zou ik het aankaarten.
'uit eten? leuk! maar, zeg, waar ik een beetje mee zit... etc.. '
moet kunnen, toch?
zaterdag 29 juni 2013 om 23:45
zaterdag 29 juni 2013 om 23:51
zondag 30 juni 2013 om 00:01
quote:-teuntje- schreef op 29 juni 2013 @ 23:54:
de wijn is toch niet het probleem?zo.groot is het prijsverschil niet tussen 1 glas wijn en een glas water .
Ik vind dat je het prima kunt voorstellen.Dat zal toch zo'n twee euro per glas kunnen schelen. Tel daarbij geen voorgerecht en nagerecht en je zit zo aan 15 euro minder....
de wijn is toch niet het probleem?zo.groot is het prijsverschil niet tussen 1 glas wijn en een glas water .
Ik vind dat je het prima kunt voorstellen.Dat zal toch zo'n twee euro per glas kunnen schelen. Tel daarbij geen voorgerecht en nagerecht en je zit zo aan 15 euro minder....
zondag 30 juni 2013 om 00:14
Gewoon aankaarten hoor. In mijn vriendengroep is het ongeveer 50/50 drinkers niet-drinkers en dat is ook de reden dat ieder gewoon betaalt wat hij of zij gegeten en/of gedtonken heeft. Ik vind dat ook niet meer dan normaal vooral als je regelmatig samen iets gaat doen. Zie niet zo goed waarom je een ander op kosten zou jagen omdat je zelf zo graag wilt drinken of veel eten. Ik ben als vegetarier en amper drinker vaak een stuk goedkoper uit dan anderen. En als ik dan een x drink drink ik wel gelijk dure cocktails en daar wil ik dan weer anderen niet mee op kosten jagen.
zondag 30 juni 2013 om 00:29
Wij gaan met een singles vereniging ook regelmatig uit eten. Dan rekenen we gewoon per persoon uit wat het gekost heeft. Wel zo eerlijk. Sommige mensen drinken veel , en dure drankjes. Iemand wil een nagerecht een ander alleen een kopje koffie. Soms zit er wel 12-15 euro verschil tussen personen.
Niet iedereen heeft een evengrote portemonnee, gewoon zeggen dat je liever voor jezelf betaalt.
Niet iedereen heeft een evengrote portemonnee, gewoon zeggen dat je liever voor jezelf betaalt.
zondag 30 juni 2013 om 00:31
Vaak wordt voor een glas water net zoveel in rekening gebracht als voor een frisdrank/biertje/huiswijntje maar als jij maar 1 gerecht eet waar de rest er 3 eet...
Ik eet vaak 2 voorgerechten ipv voor- en hoofdgerecht (of hoofd en na) maar maak daar ook geen punt van.
Wel zou ik uit mijzelf zeggen wanneer iemand maar 1 gerecht eet dat degene minder betaald.
Maar jij kan niet gaan afwachten tot iemand het tegen je zegt!
Als je er moeite mee hebt zou ik het zeker aankaarten.
Gewoon onder het mom van "leuk dat we gaan! Heb alleen 1 puntje... Hebben jullie er bezwaar tegen als ik betaal wat ik eet/drink of minder betaald omdat ik minder eet....
Ik eet vaak 2 voorgerechten ipv voor- en hoofdgerecht (of hoofd en na) maar maak daar ook geen punt van.
Wel zou ik uit mijzelf zeggen wanneer iemand maar 1 gerecht eet dat degene minder betaald.
Maar jij kan niet gaan afwachten tot iemand het tegen je zegt!
Als je er moeite mee hebt zou ik het zeker aankaarten.
Gewoon onder het mom van "leuk dat we gaan! Heb alleen 1 puntje... Hebben jullie er bezwaar tegen als ik betaal wat ik eet/drink of minder betaald omdat ik minder eet....
zondag 30 juni 2013 om 00:40
zondag 30 juni 2013 om 00:49
Inderdaad onzin om er wijn bij te moeten drinken. Ik hou ook van een wijntje maar drink het zelf nooit bij het eten omdat ik dat niet vind smaken (hoe goed het zogenaamd ook allemaal bij het eten past).
Normaal ben ik altijd voor de rekening splitten maar in jouw geval vind ik dat je het best mag aankaarten gewoon je eigen deel te betalen. Iedere keer 15 euro extra is gewoon belachelijk.
Vind het ook echt van de zotte dat anderen hier niks over hebben gezegd trouwens want het valt echt wel op als iemand als enige geen voor en na neemt.
Normaal ben ik altijd voor de rekening splitten maar in jouw geval vind ik dat je het best mag aankaarten gewoon je eigen deel te betalen. Iedere keer 15 euro extra is gewoon belachelijk.
Vind het ook echt van de zotte dat anderen hier niks over hebben gezegd trouwens want het valt echt wel op als iemand als enige geen voor en na neemt.
zondag 30 juni 2013 om 00:58
quote:oldschoolchic schreef op 29 juni 2013 @ 23:43:
Twee glazen water? Echt? Doe gewoon met met de wijn. Stuk gezelliger en dan is er ook geen probleem.Wat een onzin, alsof mensen die geen alcohol drinken niet gezellig zouden zijn. Erg kortzichtig.
Twee glazen water? Echt? Doe gewoon met met de wijn. Stuk gezelliger en dan is er ook geen probleem.Wat een onzin, alsof mensen die geen alcohol drinken niet gezellig zouden zijn. Erg kortzichtig.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zondag 30 juni 2013 om 03:02
Wat ben ik blij dat ik in Engeland woon zeg. Hier kijken ze juist raar als je de rekening wilt delen door het aantal mensen. Hier zeg je gewoon tegen de bediening die met het pinapparaat staat ik reken 17 euro af en zo gaan ze het hele rondje af. Heerlijk nooit meer dat gezeur over ik heb teveel betaald.
zondag 30 juni 2013 om 06:32
Dus eens per 2 maanden verlies je 15 euro.
Dat is 90 euro per jaar.
Dat vind ik echt niks, zogezegd.
Tenzij je heel krap bij kas zit, in de bijstand/uitkering/groot gezin whatever zit. Dan telt iedere cent.
Dan zou ik het wel aankaarten, met ook die uitleg.
Anders zou ik het gewoon laten gaan, maar ik ben dan ook erg gul (terwijl ik vroeger heel gierig was).
Dat is 90 euro per jaar.
Dat vind ik echt niks, zogezegd.
Tenzij je heel krap bij kas zit, in de bijstand/uitkering/groot gezin whatever zit. Dan telt iedere cent.
Dan zou ik het wel aankaarten, met ook die uitleg.
Anders zou ik het gewoon laten gaan, maar ik ben dan ook erg gul (terwijl ik vroeger heel gierig was).
zondag 30 juni 2013 om 06:42
Als het niet om dubbeltjes gaat maar om euro's zou ik gewoon aangeven n aparte rekening te willen. Vind het trouwens bespottelijk dat je collega's niet uit zichzelf zeggen dat jij minder moet betalen omdat je zichtbaar veel minder besteld hebt.
Of, als ik in jouw geval een hoofdgerecht had van 18,50 en 2 drankjes van 2,50, zou ik 25 euro inleggen (inclusief tip) en klaar, ze doen 't er maar mee!
Of, als ik in jouw geval een hoofdgerecht had van 18,50 en 2 drankjes van 2,50, zou ik 25 euro inleggen (inclusief tip) en klaar, ze doen 't er maar mee!
zondag 30 juni 2013 om 06:48
Ik voel me ook juist zelf bezwaard als ik degene ben met de duurdere gerechten en nog 'n irish coffee (6,50) na terwijl de ander 'n koffietje van 2,50 bestelt. Het hoeft niet op de cent nauwkeurig uitgerekend als je met 'n groep gaat eten, maar je weet globaal wel wat je eigen gebruik heeft gekost en dat leg je dan afgerond naar boven op tafel. Dan zou je bij elkaar genoeg moeten hebben voor het betalen van de rekening inclusief de tip.
zondag 30 juni 2013 om 09:54
Ik heb vaak hetzelfde euvel. Eet vegetarisch end dat is vaak al een stuk voordeliger dan een stuk vlees en ik drink ook niet. Ik heb onlangs met mezelf afgesproken dat ik hier ook wat meer op ga letten. Mijn portomonnee is helaas ook niet heel dik.
Ik was ook altijd van het 'sociaal' delen maar het kost je gewoon geld. Je bent anderen hun uitje aan het betalen en het tikt behoorlijk aan. Delem gaat pas op wanneer je allemaal hetzelfde neemt, dan is het logisch.
Laatst was ik met mijn collega lunchen, en wij hebben al afgesproken apart te betalen (praktisch, we deden eerst om en om maar vergten dan wie er de laatste keer betaald had) en zij was inderdaad 8,50 duurder uit. Voor een lunch door de vleesdingen die ze neemt. Dan denk ik, ja zo is dat dus altijd en ongemerkt kost het gewoon erg veel geld. Ik ga best veel uit eten/ lunchen etc
Ik was ook altijd van het 'sociaal' delen maar het kost je gewoon geld. Je bent anderen hun uitje aan het betalen en het tikt behoorlijk aan. Delem gaat pas op wanneer je allemaal hetzelfde neemt, dan is het logisch.
Laatst was ik met mijn collega lunchen, en wij hebben al afgesproken apart te betalen (praktisch, we deden eerst om en om maar vergten dan wie er de laatste keer betaald had) en zij was inderdaad 8,50 duurder uit. Voor een lunch door de vleesdingen die ze neemt. Dan denk ik, ja zo is dat dus altijd en ongemerkt kost het gewoon erg veel geld. Ik ga best veel uit eten/ lunchen etc