Geld & Recht alle pijlers

rondkomen met mbo

08-03-2018 17:45 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo

ik ben bijna klaar met mbo en ik kijk nu een beetje naar salarissen.
ik wil het liefst echt niet verder leren omdat ik het gewoon echt niet leuk vind.

Maar hoe kom je rond met een MBO ik heb een kleine berekening gemaakt.

1800 bruto is ongeveer 1500 euro netto
- huur 800 ongeveer voor een normaal huisje.
-verzekering 150
-mobiel 25
-internet tv abbonement 50
gas water licht 100(geen idee of dit klopt)

dan houdt je 375 euro over per maand en dan heb ik nog niet een auto meegerekend.
hoe kan je hier van sparen? aangezien je hiervan nooit in heel veel jaren een fatsoenlijke auto van kan kopen?

Ook ben ik waarschijnlijk in het rijdtje hierboven een aantal dingen vergeten waardoor je nog lager uitkomt.
Niet.. Daarom hopelijk een partner waar je die kosten mee kan delen. Ik red het ook maar net in m’n eentje met een wel doorgegroeid dus hoger salaris maar ik begon ook met 1700 per maand. Geen auto, dat past absoluut niet in m’n budget als ik ook wil sparen en soms op vakantie enzo.
Internagelaktisch
Dat vraag ik me ook wel eens af.. Ik heb wel doorgeleerd en vind het soms al moeilijk.
Natuurlijk redt je het ermee.
Bijstand is 900 per maand en er zijn zat mensen die het daar (zelfs met kinderen) mee redden.
Heel simpel; je uitgaven aanpassen aan je inkomen en niet andersom
qwerty123456789 schreef:
08-03-2018 17:45

Ook ben ik waarschijnlijk in het rijdtje hierboven een aantal dingen vergeten waardoor je nog lager uitkomt.
- woning die binnen de huursubsidie-grens valt
- huursubsidie
- zorgtoeslag

Kosten:
- eten en drinken
- kleding, verzorging
- eigen risico zorg
- overige verzekeringen
vinyl wijzigde dit bericht op 08-03-2018 17:51
45.71% gewijzigd
Wat dacht je van huur en zorg toeslag.......daar heb je met dat inkomen namelijk ook nog recht op................

Max zorg toeslag is iets van 85 -90 euro per maand (ik vind je zorg verzekering van 150 euro per maand wel erg hoog....)

Huurtoeslag kan zomaar 300 euro per maand zijn......
Eerst op kamers gaan. Doorgroeien, opslag krijgen, en dan een huisje. Als je met iemand samen bent is het wel makkelijker.
Those who don’t believe in magic will never find it
Dat is inderdaad een heel normaal salaris. En daar kun je prima van leven. Maar luxe zaken als een duur huis of een auto zijn dan lastig.
Er zit dus niks anders op als een goedkoper huis of een kamer te huren en voorlopig gewoon op de fiets te gaan. Net als miljoenen anderen.

Als je meer wilt verdienen zal je eerst een aantal jaren carrière moeten maken.
Maar dan zal je ook moeten blijven leren.
Geen huis van 800 huren maar een sociale huurwoning, kost minder en je krijgt huurtoeslag.
granny71 schreef:
08-03-2018 17:50
Natuurlijk redt je het ermee.
Bijstand is 900 per maand en er zijn zat mensen die het daar (zelfs met kinderen) mee redden.
Heel simpel; je uitgaven aanpassen aan je inkomen en niet andersom
Nou dit eigenlijk.
Ja en?
Geen huur van 800 euro want dat is meer dan de helft van je inkomen. Dat wordt dus geen 'normaal huis' maar een studio of tweekamerappartement. Sta je al ingeschreven voor sociale huur, want qua inkomen kom je daarvoor in aanmerking.
Met het inkomen wat TO noemt is de kans op huurtoeslag zeer klein,
Mobiel kan ook naar 10, sim only nemen.
Auto kan je niet rijden.
ik geef mn bek ook maar een douw
jo12345 schreef:
08-03-2018 17:50
Dat is inderdaad een heel normaal salaris. En daar kun je prima van leven. Maar luxe zaken als een duur huis of een auto zijn dan lastig.
Er zit dus niks anders op als een goedkoper huis of een kamer te huren en voorlopig gewoon op de fiets te gaan. Net als miljoenen anderen.

Als je meer wilt verdienen zal je eerst een aantal jaren carrière moeten maken.
Maar dan zal je ook moeten blijven leren.
Met mbo ga je zelf na een aantal jaren bijna niks verdienen
Inschrijven bij de woningbouw voor een sociale huurwoning

Toeslagen aanvragen

Tering naar de nering zetten (goedkoop boodschappen doen, in de uitverkoop shoppen, af en toe ei in plaats van vlees)

Ik kom rond van 900-1100 euro per maand (exclusief toeslagen) en ik red het ook prima.
Er zijn hele volksstammen die rond komen met zo’n salaris en nog kinderen groot brengen waarvan er maar een werkt.
Dat die nick nog vrij was...
Welke mbo richting heb je gedaan?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
8102 schreef:
08-03-2018 17:55
Er zijn hele volksstammen die rond komen met zo’n salaris en nog kinderen groot brengen waarvan er maar een werkt.
Dat lijkt me dan weer niet, tenzij ze de hele rataplan aan toeslagen krijgen. En die mensen hebben geen auto.
qwerty123456789 schreef:
08-03-2018 17:53
Wat klink je negatief en depressief. Hoe oud ben je?
Standaard bijstellen, dan is er prima van te leven.
Ik werk ook op mbo niveau en mijn salaris is met bijscholingen en loonsverhogingen wel gegroeid afgelopen jaren. Ik ben getrouwd, maar door omstandigheden de kostwinner en we redden het er goed mee (koophuis, auto, sparen, etc)
Wij kwamen daar een tijdlang met z'n tweeën prima van rond. Nee, niet in een huis van 800 euro, de helft daarvan. En zonder auto.

T Is maar net wat je gewend bent. Als studenten hadden we minder. Maar kom je uit hotel mama met alle luxe, dan valt het vast vies tegen.
qwerty123456789 schreef:
Huh? In welke sector kijk je? Ik heb ook "alleen maar mbo" en kom prima rond. Er zijn miljoenen mensen die rond kunnen komen. Waarom jij niet?
qwerty123456789 schreef:
Mwah, dat is niet altijd waar. Mijn man heeft ook een mbo-diploma, heeft carriere gemaakt(en is daar nog steeds mee bezig) en zit na twintig jaar werken op een salaris van meer dan 4.000 bruto per maand.
Wij zijn ook met een gemiddeld mbo-salaris begonnen en zelfs met een gezin was dat weliswaar geen vetpot, maar wel te doen. Pas de laatste jaren gaat het ons wat meer voor de wind.
Maar niet onmogelijk dus.
Red je prima mee. Ik heb ook mbo (met cursussen op hbo). Weet niet welke branche je zit? Daar ligt het ook aan. Mijn branche is wel hoger dan detail handel en secratarieel.
Als je minder verdient kun je altijd huurtoeslag en zorgtoeslag aanvragen.

Zou wat zijn als je alleen met hbo en wo achtergrond kunt leven na je studie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven