rondkomen met mbo
donderdag 8 maart 2018 om 17:45
hallo
ik ben bijna klaar met mbo en ik kijk nu een beetje naar salarissen.
ik wil het liefst echt niet verder leren omdat ik het gewoon echt niet leuk vind.
Maar hoe kom je rond met een MBO ik heb een kleine berekening gemaakt.
1800 bruto is ongeveer 1500 euro netto
- huur 800 ongeveer voor een normaal huisje.
-verzekering 150
-mobiel 25
-internet tv abbonement 50
gas water licht 100(geen idee of dit klopt)
dan houdt je 375 euro over per maand en dan heb ik nog niet een auto meegerekend.
hoe kan je hier van sparen? aangezien je hiervan nooit in heel veel jaren een fatsoenlijke auto van kan kopen?
Ook ben ik waarschijnlijk in het rijdtje hierboven een aantal dingen vergeten waardoor je nog lager uitkomt.
ik ben bijna klaar met mbo en ik kijk nu een beetje naar salarissen.
ik wil het liefst echt niet verder leren omdat ik het gewoon echt niet leuk vind.
Maar hoe kom je rond met een MBO ik heb een kleine berekening gemaakt.
1800 bruto is ongeveer 1500 euro netto
- huur 800 ongeveer voor een normaal huisje.
-verzekering 150
-mobiel 25
-internet tv abbonement 50
gas water licht 100(geen idee of dit klopt)
dan houdt je 375 euro over per maand en dan heb ik nog niet een auto meegerekend.
hoe kan je hier van sparen? aangezien je hiervan nooit in heel veel jaren een fatsoenlijke auto van kan kopen?
Ook ben ik waarschijnlijk in het rijdtje hierboven een aantal dingen vergeten waardoor je nog lager uitkomt.
donderdag 8 maart 2018 om 17:47
Niet.. Daarom hopelijk een partner waar je die kosten mee kan delen. Ik red het ook maar net in m’n eentje met een wel doorgegroeid dus hoger salaris maar ik begon ook met 1700 per maand. Geen auto, dat past absoluut niet in m’n budget als ik ook wil sparen en soms op vakantie enzo.
Internagelaktisch
donderdag 8 maart 2018 om 17:50
- woning die binnen de huursubsidie-grens valtqwerty123456789 schreef: ↑08-03-2018 17:45
- huursubsidie
- zorgtoeslag
Kosten:
- eten en drinken
- kleding, verzorging
- eigen risico zorg
- overige verzekeringen
vinyl wijzigde dit bericht op 08-03-2018 17:51
45.71% gewijzigd
Dat is inderdaad een heel normaal salaris. En daar kun je prima van leven. Maar luxe zaken als een duur huis of een auto zijn dan lastig.
Er zit dus niks anders op als een goedkoper huis of een kamer te huren en voorlopig gewoon op de fiets te gaan. Net als miljoenen anderen.
Als je meer wilt verdienen zal je eerst een aantal jaren carrière moeten maken.
Maar dan zal je ook moeten blijven leren.
Er zit dus niks anders op als een goedkoper huis of een kamer te huren en voorlopig gewoon op de fiets te gaan. Net als miljoenen anderen.
donderdag 8 maart 2018 om 17:51
donderdag 8 maart 2018 om 17:53
Met mbo ga je zelf na een aantal jaren bijna niks verdienenjo12345 schreef: ↑08-03-2018 17:50Dat is inderdaad een heel normaal salaris. En daar kun je prima van leven. Maar luxe zaken als een duur huis of een auto zijn dan lastig.
donderdag 8 maart 2018 om 17:54
donderdag 8 maart 2018 om 17:57
Wat klink je negatief en depressief. Hoe oud ben je?qwerty123456789 schreef: ↑08-03-2018 17:53Met mbo ga je zelf na een aantal jaren bijna niks verdienen
donderdag 8 maart 2018 om 17:58
donderdag 8 maart 2018 om 18:00
Huh? In welke sector kijk je? Ik heb ook "alleen maar mbo" en kom prima rond. Er zijn miljoenen mensen die rond kunnen komen. Waarom jij niet?qwerty123456789 schreef: ↑08-03-2018 17:53Met mbo ga je zelf na een aantal jaren bijna niks verdienen
donderdag 8 maart 2018 om 18:01
Mwah, dat is niet altijd waar. Mijn man heeft ook een mbo-diploma, heeft carriere gemaakt(en is daar nog steeds mee bezig) en zit na twintig jaar werken op een salaris van meer dan 4.000 bruto per maand.qwerty123456789 schreef: ↑08-03-2018 17:53Met mbo ga je zelf na een aantal jaren bijna niks verdienen
Wij zijn ook met een gemiddeld mbo-salaris begonnen en zelfs met een gezin was dat weliswaar geen vetpot, maar wel te doen. Pas de laatste jaren gaat het ons wat meer voor de wind.
Maar niet onmogelijk dus.
donderdag 8 maart 2018 om 18:04
Red je prima mee. Ik heb ook mbo (met cursussen op hbo). Weet niet welke branche je zit? Daar ligt het ook aan. Mijn branche is wel hoger dan detail handel en secratarieel.
Als je minder verdient kun je altijd huurtoeslag en zorgtoeslag aanvragen.
Zou wat zijn als je alleen met hbo en wo achtergrond kunt leven na je studie.
Als je minder verdient kun je altijd huurtoeslag en zorgtoeslag aanvragen.
Zou wat zijn als je alleen met hbo en wo achtergrond kunt leven na je studie.