Een goed doel niet goed vinden

15-10-2025 21:34 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoorde op de radio een reclame van Jantje Beton dat er steeds meer speelplekken van kinderen verboden worden. Hier kan ik mij niks bij voorstellen. Sterker nog, Jantje Beton is de enige collecte aan de deur die ik geweigerd heb. Ze collecteerde voor meer speelplekken voor kinderen. Ik woon in de randstad en zelfs op de drukste plekken zijn speelplekken voor kinderen. Kinderen kunnen volgens mij altijd en praktisch overal buitenspelen. Ik heb gezocht op speelplekken die "verboden" worden maar kan niks vinden.
Wat vinden jullie? Jante Beton hard nodig en stom dat ik niet doneer of hebben jullie ook goede doelen die je eigenlijk niet goed of overbodig vinden?
Het gaat niet alleen om het realiseren van speelplekken maar ook het updaten en herinrichten van speelplaatsen. Volgens mij stellen zij soms ook geld beschikbaar voor specifieke speelvoorzieningen zoals voor speelplaatsen waar ook kinderen met een handicap kunnen (mee)spelen.

Als ik me niet vergis dan hebben ze budget beschikbaar (vanuit de collectes) om een stuk co-financiering te doen bij lokale initiatieven om een speelplaats te realiseren.

Natuurlijk kunnen kinderen bijna overal wel buitenspelen maar om ze de juiste uitdaging te kunnen bieden heb je bijvoorbeeld wel speeltoestellen nodig die passen bij de verschillende leeftijdsgroepen.
Natuurlijk. Sommige doelen gaan me aan het hart en andere heb ik minder mee.

Ik hoorde gisteren een spotje op de radio over de Zonnebloem. Dat stemlocaties voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ook voor mindervaliden. Graag doneren.
Natuurlijk vind ik dat stemlocaties voor iedereen toegankelijk moeten zijn, maar ik vind dat een taak van de gemeenten. Niet iets waar ik als burger geld voor op hoeft te hoesten.

Vorige week stond er iemand van Kika voor de deur. Ik ben al jaren donateur van Kika, dus geen zieltjes te winnen hier. Nou ja, hij wilde me toch attenderen op het feit dat Kika nu ook een loterij heeft. Dat ik toch zeker ook wel graag een miljoen wil winnen?
Pardon? Een miljoen winnen? Van Kika? Nee. Dat zou ontzettend verkeerd voelen en een moreel dilemma opleveren. Dus nee, bedankt.
Als ze speelplekken realiseren waar elk kind kan spelen dus ook een gehandicapt kind dan vind ik dat goed maar eerlijk, ik heb dat nog nooit gezien middenin een stad of dorp. Hier wordt de speeltuin onderhouden door de gemeente. Ik denk serieus dat Nederland echt een te rijk land is voor dit doel.
[quote=Itsnojoke post_id=36011950 time=1760557387

Vorige week stond er iemand van Kika voor de deur. Ik ben al jaren donateur van Kika, dus geen zieltjes te winnen hier. Nou ja, hij wilde me toch attenderen op het feit dat Kika nu ook een loterij heeft. Dat ik toch zeker ook wel graag een miljoen wil winnen?
Pardon? Een miljoen winnen? Van Kika? Nee. Dat zou ontzettend verkeerd voelen en een moreel dilemma opleveren. Dus nee, bedankt.
[/quote]

Dit snap ik ook nooit. Iedereen doneert aan kika maar de eerste miljoen gaat naar iemand die de loterij wint. Weet je wat je met een miljoen kan doen voor (of eigenlijk tegen) kinderkanker? Voelt voor mij ook niet goed.
Je hoeft niets te geven als je niet wil hè? Genoeg doelen waar ik echt niets voor over heb.
wolkie schreef:
15-10-2025 21:45
Als ze speelplekken realiseren waar elk kind kan spelen dus ook een gehandicapt kind dan vind ik dat goed maar eerlijk, ik heb dat nog nooit gezien middenin een stad of dorp. Hier wordt de speeltuin onderhouden door de gemeente. Ik denk serieus dat Nederland echt een te rijk land is voor dit doel.
Ja de speeltuinen worden onderhouden door gemeenten maar die hebben heus niet het geld om elke zoveel jaar speeltoestellen te vervangen. Zeker niet met het aankomende begrotingstekort waar de meeste gemeenten mee te maken zullen krijgen vanaf 2028.
wolkie schreef:
15-10-2025 21:45
Er is net eentje geopend, was in het nieuws, met een glijbaan voor kinderen met een rolstoel.
Wat eten we vanavond?
TinyTiny schreef:
15-10-2025 21:49
Je hoeft niets te geven als je niet wil hè? Genoeg doelen waar ik echt niets voor over heb.
Dat snap ik maar ergens voelt het slecht om een collecte te weigeren maar ik vind Nederland dus te rijk en te welvarend om te collecteren voor speelplekken. Degene die collecteerde kwam met verhaal dat steeds minder kinderen kunnen buitenspelen maar dit wel willen. Dat geloof ik dus echt niet. En dan reclamespotje dat steeds meer plekken worden verboden om te spelen. Dus vroeg me af of ik iets over het hoofd heb gezien.
Jantje Beton heeft ook een samenwerking met de scouting. Zodat scouting kinderen lid kan laten zijn, als ouders dat niet kunnen betalen
makreel schreef:
15-10-2025 21:51
Er is net eentje geopend, was in het nieuws, met een glijbaan voor kinderen met een rolstoel.
Supergoed maar het feit dat het in het nieuws komt betekent dus dat het een uitzondering is en Jantje Beton dus niet door heel NL zulke speeltuinen opent.
Itsnojoke schreef:
15-10-2025 21:43

Ik hoorde gisteren een spotje op de radio over de Zonnebloem. Dat stemlocaties voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ook voor mindervaliden. Graag doneren.
Natuurlijk vind ik dat stemlocaties voor iedereen toegankelijk moeten zijn, maar ik vind dat een taak van de gemeenten. Niet iets waar ik als burger geld voor op hoeft te hoesten.

De Zonnebloem vraagt mensen helemaal niet te doneren om stemlocaties toegankelijk te maken. De Zonnebloem vraagt hier aandacht voor. Omdat ze zich inzetten voor een toegankelijk Nederland.

Donaties gaan naar hulp om mensen die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten aan uitjes te kunnen laten deelnemen. Het uitje betalen de deelnemers zelf.

Prima dat je ergens niet aan geeft, maar op basis van nepnieuws (en dat hier ook nog eens gaan verspreiden) onzin de wereld inslingeren vind ik laag bij de grond.

En die loterij is een middel om meer geld binen te halen. 70 procent van de inleg gaat alsnog naar onderzoek. Het bereikt zo meer mensen.
wolkie schreef:
15-10-2025 21:57
Supergoed maar het feit dat het in het nieuws komt betekent dus dat het een uitzondering is en Jantje Beton dus niet door heel NL zulke speeltuinen opent.
Misschien omdat ze nog niet genoeg geld bij elkaar hebben om dat te doen? Vandaar dus de collecte denk ik.
Wat eten we vanavond?
Ik vind eigenlijk zo ongeveer alle grote goede doelen niet goed. Natuurlijk zullen ze dingen ondersteunen maar ik blijf toch altijd het idee houden dat het gros van het geld niet komt waar het, naar mijn mening, voor bedoeld is. Dat stuit mij enorm tegen de borst.

Het enige bekende goede doel dat ik nog wel wil steunen is Stichting Dierenlot, die doen wel heel veel. Verder steun ik met name kleine stichtingen die zieke en verwaarloosde dieren opvangen en helpen. Denk aan Kitten&Co, Stichting Poezenbende, Jolanda Kittens enzovoort. Dan zie je ook gelijk waar je geld naartoe gaat en blijft er niets hangen. Plus dat het ook echt terecht komt bij iets dat ik een enorm warm hart toedraag.
Itsnojoke schreef:
Tja. Ik zou er ook niet aan mee doen. Maar dit soort acties wordt echt wel over nagedacht natuurlijk.
Mensen doneren blijkbaar eerder als er ook kans is dat ze er wat voor terug krijgen. Dus met deze actie zullen ze meer dan een miljoen extra ophalen aan donaties, zodat ze dat miljoen kunnen weggeven en ze zelf alsnog meer hebben opgehaald.
Paradise schreef:
15-10-2025 22:06
De Zonnebloem vraagt mensen helemaal niet te doneren om stemlocaties toegankelijk te maken. De Zonnebloem vraagt hier aandacht voor. Omdat ze zich inzetten voor een toegankelijk Nederland.

Donaties gaan naar hulp om mensen die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten aan uitjes te kunnen laten deelnemen. Het uitje betalen de deelnemers zelf.

Prima dat je ergens niet aan geeft, maar op basis van nepnieuws (en dat hier ook nog eens gaan verspreiden) onzin de wereld inslingeren vind ik laag bij de grond.

En die loterij is een middel om meer geld binen te halen. 70 procent van de inleg gaat alsnog naar onderzoek. Het bereikt zo meer mensen.
De zonnebloem zoekt naar donateurs. Zo heb ik het spotje begrepen. Als dat niet klopt, dan ben ik bij dezen gecorrigeerd, prima. Je mag verder best proberen om iemand op een normale manier te corrigeren, in plaats van iemand meteen laag bij de grond noemen.
Zarah schreef:
15-10-2025 22:14
Tja. Ik zou er ook niet aan mee doen. Maar dit soort acties wordt echt wel over nagedacht natuurlijk.
Mensen doneren blijkbaar eerder als er ook kans is dat ze er wat voor terug krijgen. Dus met deze actie zullen ze meer dan een miljoen extra ophalen aan donaties, zodat ze dat miljoen kunnen weggeven en ze zelf alsnog meer hebben opgehaald.
Dat zal best. Ik zeg dan ook alleen dat het voor mij verkeerd voelt.
Itsnojoke schreef:
15-10-2025 22:16
De zonnebloem zoekt naar donateurs. Zo heb ik het spotje begrepen. Als dat niet klopt, dan ben ik bij dezen gecorrigeerd, prima. Je mag verder best proberen om iemand op een normale manier te corrigeren, in plaats van iemand meteen laag bij de grond noemen.
Ja, ze zoeken ook naar donateurs.

Ik heb er moeite mee als mensen zich over dit soort zaken gaan opwinden. Zeker op basis van informatie die niet klopt.
Opmerkelijk Jantje Beton staat bovenaan mijn lijstje van organisaties aan wie ik juist veel geef, net als de Dierenbescherming en de Hersenstichting. Andere goede doelen die aan de deur komen geef ik altijd wel wat. Enige die niets krijgt is Greenpeace, omdat ik het niet eens ben met hun methodes.
Itsnojoke schreef:

70% van de opbrengst komt te goede voor onderzoek. 30% is prijzengeld.
Dat er wat te winnen valt trekt blijkbaar mensen over de streep.

Ik weiger te doneren voor Cliniclowns, om de domme reden dat ik clowns vreselijk vind. :clown:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hier verdwijnt de ene na de andere speelplek. Nieuwbouw verdrijft een hoop speelruimte! Om te janken!
En uit de speeltuintjes verdwijnen de toestellen, omdat ze niet meer voldoen aan de eisen.

Geen idee trouwens of Jantje Beton hier in de buurt iets doet, ook geen collectant gezien.

Wat ik weiger is alles waarbij ik donateur moet worden. Vast zit aan afschrijvingen, ze m'n gegevens hebben en blijven bellen om meer geld. Kom met een bus en ik geef gul, maar blijf weg met het verzoek om donateur te worden!
moizer schreef:
15-10-2025 22:37
Hier verdwijnt de ene na de andere speelplek. Nieuwbouw verdrijft een hoop speelruimte! Om te janken!
En uit de speeltuintjes verdwijnen de toestellen, omdat ze niet meer voldoen aan de eisen.

Geen idee trouwens of Jantje Beton hier in de buurt iets doet, ook geen collectant gezien.

Wat ik weiger is alles waarbij ik donateur moet worden. Vast zit aan afschrijvingen, ze m'n gegevens hebben en blijven bellen om meer geld. Kom met een bus en ik geef gul, maar blijf weg met het verzoek om donateur te worden!
Eens! Hier heb ik met de buurt gestreden om de speeltuin te behouden, die wilde ze flink verkleinen voor de nieuwbouw. Nou mooi niet! Ik was diegene de het initiatief genomen heeft door handtekeningen in te zamelen, gesprekken met de gemeente te regelen, en uiteindelijk hebben we ervoor gezorgd dat de speeltuin zelfs groter is geworden incl straks ook nieuwe toestellen erbij :)
Voor iedereen een groene tuin
Jantje Beton collecteert rond maart, niet nu in oktober. Dus als je nu een collectant aan de deur hebt gehad dan klopt dat sowieso niet.

Ik geef aan iedere collectie die aan de deur komt met een bus. Ik geef niks aan organisaties die betaalde krachten langs de deuren laten gaan om je erin te luizen met een maandelijkse donatie. En ik geef niks aan organisaties die activistisch zijn en daarmee mensen, dieren of dingen beschadigen, lastig vallen enz.
Het lijkt me logisch dat je selectief bent in welke goede doelen je steunt. Je kunt ze nu eenmaal niet allemaal steunen. Al gooi ik zelf in elke collectebus wel 2 euro. Maar ja, ik kies buiten collectes voor de egelopvang en dus niet voor de kattenipvang bijvoorbeeld. Dan maar hopen dat iemand anders dan voor de katten kiest.

Maar, gratis bestaat niet dus hoe minder Jantje Beton binnensleept aan collectegeld, hoe meer het gemeentes kost om speelplekken te creëren of te onderhouden. Of hoe minder er gespeeld kan worden met alle gevolgen vandien. Dan moeten er keuzes gemaakt worden. En wordt er misschien een keuze gemaakt die voor jouzelf minder gunstig is.

En dat betaal je uiteindelijk ook maar dan via je belastinggeld of door een bezuiniging op iets waar jij nou net wel voorstander van was.
Ik geef eigenlijk nooit aan de deur. Ik steun wel maandelijk best wat goede doelen. Als ik wil geven, doe ik dat op die manier. Misschien moet ik weer eens door het lijstje heen gaan om weer wat andere doelen te steunen.

Jantje Beton is overigens ook een doel waar ik niet veel mee heb.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven