Roodstaan aanvullen/opheffen
woensdag 22 augustus 2018 om 01:37
Goedenacht allemaal,
Zoals jullie misschien kunnen zien ben ik hier nieuw aangemeld.
En kan ik gewoon niet slapen van alle stress en gereken en gepuzzel.
Allereerst weet ik wat er nu gebeurt is niet slim is. Maar soms kom je voor onverwachte hoge kosten te staan waarop je wel moet kiezen.
Het zit namelijk zo: Ik kan roodstaan bij de bank (Rabobank) tot max. 600€ (Ja weet het niet slim ik wil dit dan ook blokkeren zodra dit kan. Maar ik kom er echt niet meer uit. Ik hoop dan ook dat iemand mee wilt kijken. Wat doe ik fout?!
Zie het onderstaand lijstje: En verdere info
Sorry voor het warrige verhaal.
€-448,98
+ 24,20=473,18€ (=zorg wat er nog af moet)
-20€ =453,18€
453,18-468,85 het bedrag van € 468,85 is mijn uitkeuring maar ik kom dan op -15,67€ Sta ik dat dan nog in de min? Want als ik 468,85-453,18 doe kan kom ik ook op 15,67 maar dan zonder een min ervoor.
Ben altijd zo netjes met geld... Pff!!
Ik snap er niks meer van. Kan alleen maar huilen en denken en over denken.... Ik moet de roodstand voor 4 sept. Hebben geplust. Kan iemand mij alstublieft duidelijk vertellen wat er nog bij hoort? Wellicht is dit een hele domme vraag ik weet het. Mijn bestedingsruimte staat nu op 151,02€ Ik dacht altijd dat zodra je loon binnenkwam ze dit toch meteen afnemen?
Echt ik ga maar stoppen.... Ik weet het echt niet meer.
Alvast bedankt voor degene die moeite namen om het te lezen. Ik hoop dat iemand het antwoord weet. Alvast bedankt.
Zoals jullie misschien kunnen zien ben ik hier nieuw aangemeld.
En kan ik gewoon niet slapen van alle stress en gereken en gepuzzel.
Allereerst weet ik wat er nu gebeurt is niet slim is. Maar soms kom je voor onverwachte hoge kosten te staan waarop je wel moet kiezen.
Het zit namelijk zo: Ik kan roodstaan bij de bank (Rabobank) tot max. 600€ (Ja weet het niet slim ik wil dit dan ook blokkeren zodra dit kan. Maar ik kom er echt niet meer uit. Ik hoop dan ook dat iemand mee wilt kijken. Wat doe ik fout?!
Zie het onderstaand lijstje: En verdere info
Sorry voor het warrige verhaal.
€-448,98
-20€ =453,18€
453,18-468,85 het bedrag van € 468,85 is mijn uitkeuring maar ik kom dan op -15,67€ Sta ik dat dan nog in de min? Want als ik 468,85-453,18 doe kan kom ik ook op 15,67 maar dan zonder een min ervoor.
Ben altijd zo netjes met geld... Pff!!
Ik snap er niks meer van. Kan alleen maar huilen en denken en over denken.... Ik moet de roodstand voor 4 sept. Hebben geplust. Kan iemand mij alstublieft duidelijk vertellen wat er nog bij hoort? Wellicht is dit een hele domme vraag ik weet het. Mijn bestedingsruimte staat nu op 151,02€ Ik dacht altijd dat zodra je loon binnenkwam ze dit toch meteen afnemen?
Alvast bedankt voor degene die moeite namen om het te lezen. Ik hoop dat iemand het antwoord weet. Alvast bedankt.
woensdag 22 augustus 2018 om 02:05
Hallo allemaal,
Zoals jullie zien ben ik nieuw hier. Allereerst sorry mocht dit een warrig verhaal worden/zijn.
Ik weet het oprecht dan ook even niet meer. Neem het me niet kwalijk.
Ik kan alleen maar huilen en overdenken. Ik weet wat er is gebeurt absoluut niet verstandig is. Maar deze maand kwam ik plots voor mij doen aan erge hoge kosten.
Nu kan ik bij de Rabobank voor max. 600€ rood staan (Dit ga ik meteen opheffen indien mogelijk.) Echt, ik weet het is niet slim maar soms moet je wat. Ik snap er echt gewoon niets meer van vandaar het onderstaand lijstje. Zou iemand het me alstublieft willen uitleggen? Wat doe ik fout....? Zit echt te trillen van alle spanningen en stress. Alvast enorm bedankt. Zie onder mijn lijstje.
€-448,98
-20€ =453,18€
Zoals jullie zien ben ik nieuw hier. Allereerst sorry mocht dit een warrig verhaal worden/zijn.
Ik weet het oprecht dan ook even niet meer. Neem het me niet kwalijk.
Ik kan alleen maar huilen en overdenken. Ik weet wat er is gebeurt absoluut niet verstandig is. Maar deze maand kwam ik plots voor mij doen aan erge hoge kosten.
Nu kan ik bij de Rabobank voor max. 600€ rood staan (Dit ga ik meteen opheffen indien mogelijk.) Echt, ik weet het is niet slim maar soms moet je wat. Ik snap er echt gewoon niets meer van vandaar het onderstaand lijstje. Zou iemand het me alstublieft willen uitleggen? Wat doe ik fout....? Zit echt te trillen van alle spanningen en stress. Alvast enorm bedankt. Zie onder mijn lijstje.
€-448,98
-20€ =453,18€

woensdag 22 augustus 2018 om 10:37

woensdag 22 augustus 2018 om 10:40
Waar is 20 euro voor die je erbij krijgt?
Hoe ik het zie:
Je staat 473,18€ in de min:
- 473, 18 euro saldo
hier komt 20 euro bij
- 453, 18 euro saldo totaal
hier komt een uitkering van 468,85 euro bij
Dan is je uiteindelijke saldo 15,67 euro in het zwart (positief dus!)
Je kunt dus nog 15,66 euro uitgeven om niet in de min te belanden. Sterkte, wat vervelend als je zulke zorgen hebt.
Hoe ik het zie:
Je staat 473,18€ in de min:
- 473, 18 euro saldo
hier komt 20 euro bij
- 453, 18 euro saldo totaal
hier komt een uitkering van 468,85 euro bij
Dan is je uiteindelijke saldo 15,67 euro in het zwart (positief dus!)
Je kunt dus nog 15,66 euro uitgeven om niet in de min te belanden. Sterkte, wat vervelend als je zulke zorgen hebt.
woensdag 22 augustus 2018 om 11:04
Dus..
Huidig saldo: €-448,98
Nog te betalen: €24,20
Nog te ontvangen: €20 (?) en uitkering van €468,85
Totaal: -448,98 - 24,20 + 20 + 468,85 = €15,67 (in de plus dus)
De bestedingsruimte is het bedrag dat je nu nog kan uitgeven tot je het maximale roodstand bedrag hebt bereikt (dus €600 - €448,98 = €151,02). Dat wordt dus niet afgenomen.
Houdt er wel rekening mee dat roodstaan heel veel rente kost, en dat dat ook nog ergens wordt afgeschreven. Ik weet niet wanneer de Rabobank dat doet, maar houd daar rekening mee.. Sowieso is €15 niet heel veel om 2 weken mee vooruit te kunnen.... Succes met het oplossen van je problemen en wellicht een idee om professionele hulp erbij te vragen voor het nog erger wordt?
Huidig saldo: €-448,98
Nog te betalen: €24,20
Nog te ontvangen: €20 (?) en uitkering van €468,85
Totaal: -448,98 - 24,20 + 20 + 468,85 = €15,67 (in de plus dus)
De bestedingsruimte is het bedrag dat je nu nog kan uitgeven tot je het maximale roodstand bedrag hebt bereikt (dus €600 - €448,98 = €151,02). Dat wordt dus niet afgenomen.
Houdt er wel rekening mee dat roodstaan heel veel rente kost, en dat dat ook nog ergens wordt afgeschreven. Ik weet niet wanneer de Rabobank dat doet, maar houd daar rekening mee.. Sowieso is €15 niet heel veel om 2 weken mee vooruit te kunnen.... Succes met het oplossen van je problemen en wellicht een idee om professionele hulp erbij te vragen voor het nog erger wordt?

woensdag 22 augustus 2018 om 11:15
Ter verduidelijking:
Je staat €448,98 in de min.
Daar gaat nog €24,20 vanaf voor de zorg.
Ook wordt er nog €20,- gestort (of wordt deze ook nog afgeschreven, dat is niet helemaal duidelijk).
Zodra de zorg is afgeschreven sta je dus €473,18 in de min. Als die €20 euro inderdaad positief is wordt het totale minbedrag €453,18
Je uitkering is 468,85. Je zet je inkomsten altijd voor aan de som en daar trek je de onkosten van af.
Hier is de som dus: 468,85 - 453,18 = + 15,67
Als ik het verkeerd begrepen heb en die €20 die ik eerder benoemde wordt niet gestort maar afgeschreven dan sta je na storting van je uitkering nog €24,33 in de min.
Je staat €448,98 in de min.
Daar gaat nog €24,20 vanaf voor de zorg.
Ook wordt er nog €20,- gestort (of wordt deze ook nog afgeschreven, dat is niet helemaal duidelijk).
Zodra de zorg is afgeschreven sta je dus €473,18 in de min. Als die €20 euro inderdaad positief is wordt het totale minbedrag €453,18
Je uitkering is 468,85. Je zet je inkomsten altijd voor aan de som en daar trek je de onkosten van af.
Hier is de som dus: 468,85 - 453,18 = + 15,67
Als ik het verkeerd begrepen heb en die €20 die ik eerder benoemde wordt niet gestort maar afgeschreven dan sta je na storting van je uitkering nog €24,33 in de min.
woensdag 22 augustus 2018 om 11:16

woensdag 22 augustus 2018 om 11:36
StarAngel, heb jij iemand die je bijstaat? Ik denk dat je dat goed kunt gebruiken en dat hij/zij jou kan helpen met het inzicht krijgen in dit soort zaken.
Als jij niets opneemt sta je op 4 september in de plus, waarschijnlijk moet je eens in de 3 maanden een positief saldo hebben op de rekening?
Maar nogmaals, als je niemand hebt die je helpt, zoek die hulp. Neem iemand in vertrouwen die zich met dit soort zaken kan bezig houden.
Als jij niets opneemt sta je op 4 september in de plus, waarschijnlijk moet je eens in de 3 maanden een positief saldo hebben op de rekening?
Maar nogmaals, als je niemand hebt die je helpt, zoek die hulp. Neem iemand in vertrouwen die zich met dit soort zaken kan bezig houden.
woensdag 22 augustus 2018 om 12:43
Ik zit zelf ook bij de rabobank en wij hebben ook een roodstand. Waarom moet je die roodstand voor de 4e hebben opgelost? Want dat wordt wel heel lastig zonder van familie te lenen. De schuld is nog niet heel ernstig,dus nog best wel zelf op te lossen als je het inzicht kunt krijgen, maar binnen 3 weken gaat dat niet lukken. Rabo schrijft bij mij de rente aan het begin van de maand af. Bij ons ligt dat rond de 5 euro (maar bij ons zijn meer inkomsten en wij staan een groot deel van de maand wel in de plus, alleen redden we het gewoon niet om het zonder die roodstand te doen. We zijn het wel aan het afbouwen en daarom weet ik ook dat je het bij de rabobank per 100 euro kunt afbouwen. Dan zou je dus als je uitkering is gestort de roodstand met 100 euro terug kunnen brengen naar 500 euro (dat kan met internetbankieren, niet met de app). En dan de komende maanden heel zuinig leven, zodat je dat iedere maand of iedere 2 maanden kunt doen.
woensdag 22 augustus 2018 om 12:49
Dat klopt idd, wij zitten ook bij de rabobank en dat moesten wij ook. Wij hadden vanuit het verleden een hele hoge roodstand. Het advies van de bankmedewerker was om de maximale roodstand lager te zetten dan het hoogste inkomen. Dan weet je zeker dat je iedere maand in de plus komt. Voor deze keer is TO dus gered als de rekensom klopt en ze met het storten van haar uitkering 15 euro in de plus komt. Maar ik zou dan sowieso zorgen dat de maximale roodstand op de 400 komt, dan weet je zeker dat je iedere maand in de plus komt en heb je deze zorgen niet.Dahlia74 schreef: ↑22-08-2018 11:36StarAngel, heb jij iemand die je bijstaat? Ik denk dat je dat goed kunt gebruiken en dat hij/zij jou kan helpen met het inzicht krijgen in dit soort zaken.
TO heeft nog een topic geopend en daar heb ik ook al een uitgebreide reactie geschreven.
wilma36 wijzigde dit bericht op 22-08-2018 12:50
Reden: topics zijn inmiddels samengevoegd
Reden: topics zijn inmiddels samengevoegd
0.30% gewijzigd

woensdag 22 augustus 2018 om 13:00
Ik zou ook zeker hulp inschakelen, eventueel bij de gemeente. Er zijn hier heus wel mensen die goed inzicht hebben in persoonlijke veranderingen, maar als je in deze situatie terecht komt heb je misschien wat meer hulp nodig.
Alle stress die je hieromtrent ervaart... is er misschien meer aan de hand dan alleen financieën?
Echt waar hoor. Soms kan je ook via je je bank financiële hulp krijgen. Als je jezelf in de schulden werkt kunnen zij namelijk ook vaak naar de inkomsten fluiten.
Alle stress die je hieromtrent ervaart... is er misschien meer aan de hand dan alleen financieën?
Echt waar hoor. Soms kan je ook via je je bank financiële hulp krijgen. Als je jezelf in de schulden werkt kunnen zij namelijk ook vaak naar de inkomsten fluiten.
woensdag 22 augustus 2018 om 13:33

woensdag 22 augustus 2018 om 14:12
Je moet vooral even rustig doorademenStarAngel27 schreef: ↑22-08-2018 13:33Hey allemaal,
Dankjewel voor het antwoorden. Ik ben echt te dom voor woorden.... Ik dacht dat je ja die 15€ plus weer kon lenen zeg
Maar en dat die roodstand werd verrekend met mijn min stand. Die 20€ heb ik gewoon gekregen van iemand. Wat kan ik nu het beste doen? Ik weet het echt niet meer.....

Je roodstand kun je gewoon weer gebruiken als je 24 uur in de plus hebt gestaan, als ik me goed herinner. Dus die hoef je niet gelijk op te heffen, maar dat zou ik wel zo snel mogelijk proberen als dat lukt.
Waarom was je maand zo duur?

woensdag 22 augustus 2018 om 14:16
Als ik jouw was zou ik eens bij je bank binnen lopen en vragen hoe het hebben van een rekening nu precies werkt. Je weet niet hoe je je inkomsten moet rekenen ten opzichte van de minstand, je praat over in de min staan en rood staan alsof het twee verschillende dingen zijn en je hebt het over leningen. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt en dat maakt dat een lastige situatie veel moeilijker lijkt dan hij is. Bij de bank kunnen ze je vertellen wat hun voorwaarden zijn, wat bepaalde termen betekenen en wat ze van jou als rekeninghouder verwachten en wat de consequenties zijn als je die niet nakomt.
Ze gaan je niet helpen om je financiële problemen op te lossen, daar zijn ze niet voor, maar ik denk dat het helpt als je dit gaat snappen want dan is er al één stuk van de onoverzichtelijke puzzel in beeld gebracht.
Ze gaan je niet helpen om je financiële problemen op te lossen, daar zijn ze niet voor, maar ik denk dat het helpt als je dit gaat snappen want dan is er al één stuk van de onoverzichtelijke puzzel in beeld gebracht.

woensdag 22 augustus 2018 om 14:22
Korte termijn
Als je nu inderdaad in de plus staat zou je morgen weer geld kunnen opnemen. Om rood te kunnen staan moet je minimaal 24 uur in 3 maanden een positief saldo op je betaalrekening hebben.
Lange termijn
Zoek hulp bij het uitzoeken en een overzicht maken van al je financiën. Bijvoorbeeld Humanitas bied deze hulp aan, dan kijkt er iemand met je mee en diegene denkt mee over oplossingen. Iedere keer afhankelijk zijn van rood staan geeft zo ontzettend veel stress, probeer echt uit de situatie te komen.
Als je nu inderdaad in de plus staat zou je morgen weer geld kunnen opnemen. Om rood te kunnen staan moet je minimaal 24 uur in 3 maanden een positief saldo op je betaalrekening hebben.
Lange termijn
Zoek hulp bij het uitzoeken en een overzicht maken van al je financiën. Bijvoorbeeld Humanitas bied deze hulp aan, dan kijkt er iemand met je mee en diegene denkt mee over oplossingen. Iedere keer afhankelijk zijn van rood staan geeft zo ontzettend veel stress, probeer echt uit de situatie te komen.
woensdag 22 augustus 2018 om 14:39
Dit idd, loop bij je bank binnen en vraag wat de beste opties zijn. En de rabobank (in ieder geval in mijn woonplaats) heeft nog gewoon kantoren waar je binnen kunt lopen en je vragen kunt stellen. Ik denk dat het je dan veel duidelijker wordt dan hier op een forum.HaPu schreef: ↑22-08-2018 14:16Als ik jouw was zou ik eens bij je bank binnen lopen en vragen hoe het hebben van een rekening nu precies werkt. Je weet niet hoe je je inkomsten moet rekenen ten opzichte van de minstand, je praat over in de min staan en rood staan alsof het twee verschillende dingen zijn en je hebt het over leningen. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt en dat maakt dat een lastige situatie veel moeilijker lijkt dan hij is. Bij de bank kunnen ze je vertellen wat hun voorwaarden zijn, wat bepaalde termen betekenen en wat ze van jou als rekeninghouder verwachten en wat de consequenties zijn als je die niet nakomt.
woensdag 22 augustus 2018 om 15:21
Wat een ingewikkelde manier van rekenen. Je gaat helemaal mis met de - en + in je berekening, daarom kom je niet uit.
Huidig saldo: - 448,98
Uitgaven:
Zorgkosten: -24.20
Inkomsten:
Uitkering: +468,85
Contant: +20
Optellen: +15,67.
Dus na die betalingen en ontvangsten is je saldo +15,67. Hou er wel rekening mee dat je rente moet betalen en dat die wordt afgeschreven aan het einde van de maand. Dus als ik zo schat moet je waarschijnlijk nog 5 euro over houdt.
Je bestedingsruimte is wat je over hebt ten opzichte van je maximale roodstand. Dat heeft niets te maken met de '0'. Dus op basis van je huidige saldo heb je inderdaad nog iets meer dan 150 euro ruimte. De bank houdt geen rekening met toekomstige transacties voor het berekenen van je bestedingsruimte: als je nu die 150 euro opmaakt en daarna wordt die 24 euro voor je zorg afgeschreven, dan gaat die zorgafschrijving niet meer door! Als je straks alle inkomsten hebt ontvangen en je saldo op je bankrekening is +15,67, dan is je ruimte dus 615,67.
Veel belangrijker is dat een vuistregel is dat je niet meer rood zou moeten staan dan je aan maandinkomen ontvangt. Dat betekent niet dat het verstandig is om zoveel als je inkomsten ook daadwerkelijk in te stellen, maar dat is iets wat een behapbaar iets is en dat je door 10% per maand te besparen binnen een jaar kan opheffen: 450 euro rood staan, kun je oplossen door iedere maand 10% van je uitkering (45 euro) te bezuinigen. Maar bij 600 euro rood staan wordt het al lastiger, zeker met een uitkering is 60 euro per maand vrij veel.
Mijn advies zou ook zijn om dit daadwerkelijk te doen. Roodstaan is erg duur (hoge rente) en het lijkt me niet dat je voldoende inkomsten en ervaring met geld hebt om hier goed mee om te gaan. Ik begrijp dat je niet zomaar even van de ene op de andere dag dit opgelost hebt, maar je kunt vaak online je roodstand aanpassen: zet hem komende maand alvast op 400 euro. Dan kun je daar in ieder geval niet meer onder. Iedere twee maanden maak je hem 100 euro lager. Dan ben je er straks vanaf en is 0 ook echt 0 en ben je niet meer geld kwijt aan rente.
Huidig saldo: - 448,98
Uitgaven:
Zorgkosten: -24.20
Inkomsten:
Uitkering: +468,85
Contant: +20
Optellen: +15,67.
Dus na die betalingen en ontvangsten is je saldo +15,67. Hou er wel rekening mee dat je rente moet betalen en dat die wordt afgeschreven aan het einde van de maand. Dus als ik zo schat moet je waarschijnlijk nog 5 euro over houdt.
Je bestedingsruimte is wat je over hebt ten opzichte van je maximale roodstand. Dat heeft niets te maken met de '0'. Dus op basis van je huidige saldo heb je inderdaad nog iets meer dan 150 euro ruimte. De bank houdt geen rekening met toekomstige transacties voor het berekenen van je bestedingsruimte: als je nu die 150 euro opmaakt en daarna wordt die 24 euro voor je zorg afgeschreven, dan gaat die zorgafschrijving niet meer door! Als je straks alle inkomsten hebt ontvangen en je saldo op je bankrekening is +15,67, dan is je ruimte dus 615,67.
Veel belangrijker is dat een vuistregel is dat je niet meer rood zou moeten staan dan je aan maandinkomen ontvangt. Dat betekent niet dat het verstandig is om zoveel als je inkomsten ook daadwerkelijk in te stellen, maar dat is iets wat een behapbaar iets is en dat je door 10% per maand te besparen binnen een jaar kan opheffen: 450 euro rood staan, kun je oplossen door iedere maand 10% van je uitkering (45 euro) te bezuinigen. Maar bij 600 euro rood staan wordt het al lastiger, zeker met een uitkering is 60 euro per maand vrij veel.
Mijn advies zou ook zijn om dit daadwerkelijk te doen. Roodstaan is erg duur (hoge rente) en het lijkt me niet dat je voldoende inkomsten en ervaring met geld hebt om hier goed mee om te gaan. Ik begrijp dat je niet zomaar even van de ene op de andere dag dit opgelost hebt, maar je kunt vaak online je roodstand aanpassen: zet hem komende maand alvast op 400 euro. Dan kun je daar in ieder geval niet meer onder. Iedere twee maanden maak je hem 100 euro lager. Dan ben je er straks vanaf en is 0 ook echt 0 en ben je niet meer geld kwijt aan rente.

woensdag 22 augustus 2018 om 17:34
10% sparen is wel heel ambitieus als je inkomen €500 is.
Na aftrek van huur en zorg mag je blij zijn als je de helft over houdt en dan hebben we het nog niet over gas/water/licht gehad. To zal eerst eens moeten starten met alle inkomsten en uitgaven in kaart brengen en zorgen dat ze quite speelt onderaan de streep. Dat lijkt me in deze situatie al een hele goede stap
Na aftrek van huur en zorg mag je blij zijn als je de helft over houdt en dan hebben we het nog niet over gas/water/licht gehad. To zal eerst eens moeten starten met alle inkomsten en uitgaven in kaart brengen en zorgen dat ze quite speelt onderaan de streep. Dat lijkt me in deze situatie al een hele goede stap
woensdag 22 augustus 2018 om 17:39
Het gaat niet om sparen he, het gaat om aflossen van een extreem dure lening. Die lening kost haar ook 10-15 euro per maand. Dus dat is ook al vrij veel als je dit door laat lopen. Kun je beter 40 euro per maand aflossen en dan na een jaar 50 euro per maand overhouden.HaPu schreef: ↑22-08-2018 17:3410% sparen is wel heel ambitieus als je inkomen €500 is.

woensdag 22 augustus 2018 om 18:05
Als TO nu haar vaste inkomsten en uitgaven ook even op een rijtje zet zouden we het beter kunnen beoordelen.
Kan me haast niet voorstellen dat je met een inkomen van minder dan 500 euro per maand rond kan komen, plus, je moet toch wel meer kunnen krijgen dan dat? Is wel heel minimaal... bijstand is al twee keer zoveel.
Misschien woont TO wel gewoon nog thuis en heeft wel die uitkering (oude wajong ofzo), dan hoeft ze helemaal niks uit te geven. We weten het niet.
Kan me haast niet voorstellen dat je met een inkomen van minder dan 500 euro per maand rond kan komen, plus, je moet toch wel meer kunnen krijgen dan dat? Is wel heel minimaal... bijstand is al twee keer zoveel.
Misschien woont TO wel gewoon nog thuis en heeft wel die uitkering (oude wajong ofzo), dan hoeft ze helemaal niks uit te geven. We weten het niet.