Samen huis kopen, verdeling?
donderdag 19 juni 2025 om 22:37
UPDATE: inmiddels grotendeels geregeld, beiden 50/50 eigenaar en lasten naar rato waarbij de schuld nog geregeld moet worden. Zie pagina 2 voor details.
Situatie: Een koppel, eerste huis gekocht, eentje verdient netto €1990 en de ander €2990. Maandelijkse uitgaven zullen zo'n €2400-€2500 zijn, misschien wel meer (aflossing, VvE, verzekeringen, rekeningen, boodschappen...).
Is het dan een idee om de meestverdienende partner méér af te laten dragen voor de gezamenlijke woning, en diegene dan ook bij de notaris voor een groter deel eigenaar van de woning te maken?
Dit zodat de minstverdienende partner maandelijks ook nog wat van het salaris opzij kan zetten. Kosten van verzekeringen en levensonderhoud zullen we ongeveer naar rato gaan betalen, het gaat puur om het eigendom van de woning en de initiële kosten voor opknapwerk.
Relevante toevoeging is misschien dat degene met minder salaris (mijn vriend) al een huis in zijn thuisland heeft, waarvan de restschuld door mij is afbetaald zodat we de hypotheek voor dit huis kunnen krijgen. Er komt voor hem dus nog een last van €300 per maand bij die richting mij gaat, wat nog meer drukt op zijn bestedingsruimte. Omdat het een onderhandse lening is, kunnen we dit natuurlijk wel uitsmeren over meer jaren/lager maandbedrag.
De oplossing lijkt voor mij dat ik dan voor onze nieuwe woning meer in ga leggen en daarvoor ook meer "huis" krijg, maar het voelt een beetje alsof ik op die manier profiteer.
Situatie: Een koppel, eerste huis gekocht, eentje verdient netto €1990 en de ander €2990. Maandelijkse uitgaven zullen zo'n €2400-€2500 zijn, misschien wel meer (aflossing, VvE, verzekeringen, rekeningen, boodschappen...).
Is het dan een idee om de meestverdienende partner méér af te laten dragen voor de gezamenlijke woning, en diegene dan ook bij de notaris voor een groter deel eigenaar van de woning te maken?
Dit zodat de minstverdienende partner maandelijks ook nog wat van het salaris opzij kan zetten. Kosten van verzekeringen en levensonderhoud zullen we ongeveer naar rato gaan betalen, het gaat puur om het eigendom van de woning en de initiële kosten voor opknapwerk.
Relevante toevoeging is misschien dat degene met minder salaris (mijn vriend) al een huis in zijn thuisland heeft, waarvan de restschuld door mij is afbetaald zodat we de hypotheek voor dit huis kunnen krijgen. Er komt voor hem dus nog een last van €300 per maand bij die richting mij gaat, wat nog meer drukt op zijn bestedingsruimte. Omdat het een onderhandse lening is, kunnen we dit natuurlijk wel uitsmeren over meer jaren/lager maandbedrag.
De oplossing lijkt voor mij dat ik dan voor onze nieuwe woning meer in ga leggen en daarvoor ook meer "huis" krijg, maar het voelt een beetje alsof ik op die manier profiteer.
konwalia wijzigde dit bericht op 16-09-2025 21:58
11.94% gewijzigd
vrijdag 20 juni 2025 om 10:53
Dat was het punt niet. Het punt was dat die 40.000 in waarde zou toenemen als je er iets anders mee doet dan in het huis stoppen, dus dat het dan ook wel terecht is dat je er meer dan 40.000 voor terugkrijgt als je het wel in het huis steekt. Je kunt het bijv. mee laten stijgen met de waarde van het huis (dan wel bedenken wat je doet als het huis juist minder waard wordt - klinkt nu misschien niet voor de hand liggend maar is in het verleden wel degelijk soms gebeurd - niet op lange termijn maar wel voor kortere periodes.)
Ook op een spaarrekening wordt het trouwens meer waard. Je kunt er niet per se meer voor kopen, maar het bedrag neemt wel toe.
vrijdag 20 juni 2025 om 11:12
Die onderhandse lening aan jou kan jouw vriend meteen aflossen als jij voor een groter deel eigenaar van het huis wordt.
(Bij een lening van 40.000 en een huis van 400.000 zou jij dan voor 10 % meer eigenaar worden (40.000 euro) en hij voor 10% minder, dus 60% / 40% oftewel een verschil van 80.000 euro).
(je loopt dan alleen risico als jullie uit elkaar gaan en de waarde van het huis gedaald is)
(Bij een lening van 40.000 en een huis van 400.000 zou jij dan voor 10 % meer eigenaar worden (40.000 euro) en hij voor 10% minder, dus 60% / 40% oftewel een verschil van 80.000 euro).
(je loopt dan alleen risico als jullie uit elkaar gaan en de waarde van het huis gedaald is)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
vrijdag 20 juni 2025 om 11:17
Ik kan mij voorstellen dat als je oorspronkelijk een verdeling 50-50 hebt, er sprake is van overdracht (en belasting) als je er iets anders van maakt.
Maar geldt dat ook als de verdeling bij koop en verkoop (scheiding of verhuizing) hetzelfde is?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
vrijdag 20 juni 2025 om 12:15
vrijdag 20 juni 2025 om 14:11
Inderdaad naar een notaris en je laten voorlichten. Die stelt ook de goede vragen. Je bent nu op papier niks van elkaar, dus ik zou gaan voor een samenlevingscontract met testamenten. Als er nu iets zou gebeuren, erf je ook niks van elkaar. Ook niet de andere helft van het huis.
Ik heb meer betaald aan ons huis. Daar doen we nu niks mee. Het ligt wel vast bij de notaris, mochten we uit elkaar gaan dan wordt dat verrekend.
Ik verdien minder, we storten iedere maand ongeveer naar rato een bedrag op een gezamenlijke spaar- en een gezamenlijke betaalrekening. Soms betalen we ook dingen voor elkaar. Je vindt elkaar leuk en lief en dan doe je dat!
Jullie moeten vooral doen waar jullie je goed bij voelen!
Ik heb meer betaald aan ons huis. Daar doen we nu niks mee. Het ligt wel vast bij de notaris, mochten we uit elkaar gaan dan wordt dat verrekend.
Ik verdien minder, we storten iedere maand ongeveer naar rato een bedrag op een gezamenlijke spaar- en een gezamenlijke betaalrekening. Soms betalen we ook dingen voor elkaar. Je vindt elkaar leuk en lief en dan doe je dat!
Jullie moeten vooral doen waar jullie je goed bij voelen!
vrijdag 20 juni 2025 om 16:41
Zarah schreef: ↑20-06-2025 01:22Begrijp ik nou goed dat jullie al een geaccepteerd bod hebben op een huis, maar nog geen idee hoe je de eigendomsverdeling zou willen/kunnen regelen en ook nog geen testament hebben?
Wow....dan zou ik morgenochtend als de wiedeweerga maar een notaris bellen..... die hebben het druk.... Hopelijk krijgen jullie alles op tijd geregeld.
Ja

Beide kantoren hadden heel juli inderdaad geen tijd, de tweede wel op onze datum van overdracht (eind augustus, bij het eerste kantoor was de notaris dan zelf op vakantie). Samenlevingscontract en testamenten kan meteen na het tekenen met de verkoper + verkopende makelaar. Dat is handig, want dan hebben we nu nog twee maanden om erover te praten.

De notaris kost €1970 voor alles bij elkaar, dus ook samenlevingscontract. We moeten ook een tolk NL-IT meenemen, die zal rond de €350-400 kosten.
Verder kost een onafhankelijke adviseur (gisteren mee gepraat) €2600 voor alles, die vraagt ook meteen alle verzekeringen aan en regelt de taxatie (als je dat los zou doen, kost het je ook rond de €650). We neigden ernaar om gewoon bij de Rabobank te blijven, maar misschien kom ik daar nog op terug. Ik heb nog tot morgen om wat documenten aan te leveren op Move.nl en het voorlopige koopcontract te tekenen, dus daar ga ik nu mee bezig.

vrijdag 20 juni 2025 om 16:52
dreuvel schreef: ↑20-06-2025 11:12Die onderhandse lening aan jou kan jouw vriend meteen aflossen als jij voor een groter deel eigenaar van het huis wordt.
Dit is ook een goede om mee te nemen! Ik zou het prima vinden om dat bedrag in het huis te stoppen, al was het maar omdat het simpeler zal zijn met de aangifte elk jaar. Nu moet ik elk jaar belasting gaan betalen over de rente die ik hem reken, we hebben in Excel een afbetalingsplan gemaakt zodat je precies ziet hoeveel rente er elk jaar is betaald.
We moeten dan denk ik wel oppassen dat het niet alsnog als schenking wordt gezien zodra we het met de inleg voor het huis verrekenen, maar ook daar kan de notaris mij vast bij helpen.
vrijdag 20 juni 2025 om 17:01
Regelt het notariskantoor die tolk niet? Want je moet wel een door de rechtbank gecertificeerde tolk hebben.konwalia schreef: ↑20-06-2025 16:41JaMaar ik heb er vanochtend vóór werk meteen twee gebeld n.a.v. de reacties hier, dus heel erg bedankt!
Beide kantoren hadden heel juli inderdaad geen tijd, de tweede wel op onze datum van overdracht (eind augustus, bij het eerste kantoor was de notaris dan zelf op vakantie). Samenlevingscontract en testamenten kan meteen na het tekenen met de verkoper + verkopende makelaar. Dat is handig, want dan hebben we nu nog twee maanden om erover te praten.![]()
De notaris kost €1970 voor alles bij elkaar, dus ook samenlevingscontract. We moeten ook een tolk NL-IT meenemen, die zal rond de €350-400 kosten.
Verder kost een onafhankelijke adviseur (gisteren mee gepraat) €2600 voor alles, die vraagt ook meteen alle verzekeringen aan en regelt de taxatie (als je dat los zou doen, kost het je ook rond de €650). We neigden ernaar om gewoon bij de Rabobank te blijven, maar misschien kom ik daar nog op terug. Ik heb nog tot morgen om wat documenten aan te leveren op Move.nl en het voorlopige koopcontract te tekenen, dus daar ga ik nu mee bezig.![]()
vrijdag 20 juni 2025 om 18:36
konwalia schreef: ↑20-06-2025 16:41Verder kost een onafhankelijke adviseur (gisteren mee gepraat) €2600 voor alles, die vraagt ook meteen alle verzekeringen aan en regelt de taxatie (als je dat los zou doen, kost het je ook rond de €650). We neigden ernaar om gewoon bij de Rabobank te blijven, maar misschien kom ik daar nog op terug.
Let je op dat goedkoop niet duurkoop wordt? Ook de hypotheekadviseur van de bank rekent tegenwoordig kosten voor hypotheekadvies en die taxatie moet sowieso vanwege je hypotheek?
* Hier de kosten, er even vanuitgaande dat jullie starters zijn en in loondienst:
Advieskosten €1,800
Afsluitkosten €300
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... -en-kosten
zaterdag 21 juni 2025 om 08:18
Dat bedrag voor het afsluiten van de hypotheek mag je aftrekken bij je belastingaangifte. 0,1% verschil in rente lijkt nu niet veel, wel als je het bekijkt over 10 of 30 jaar.konwalia schreef: ↑20-06-2025 16:41
Verder kost een onafhankelijke adviseur (gisteren mee gepraat) €2600 voor alles, die vraagt ook meteen alle verzekeringen aan en regelt de taxatie (als je dat los zou doen, kost het je ook rond de €650). We neigden ernaar om gewoon bij de Rabobank te blijven, maar misschien kom ik daar nog op terug. Ik heb nog tot morgen om wat documenten aan te leveren op Move.nl en het voorlopige koopcontract te tekenen, dus daar ga ik nu mee bezig.![]()
Het is lastig om zelf de hypotheekaanbieders te vergelijken als je niet weet waar je op moet letten, denk aan NHG, tariefklasses, verschil in hoeveel je kunt lenen, hoeveel tijd je hebt per aanbieder voordat de overdracht plaats vindt, etc.
Een eerste gesprek bij bijv. De hypotheker is gratis. Je kan op de website ook filteren op hoe lang je de rente vast wilt zetten, soort aflossen, etc.
https://www.hypotheker.nl/rentestanden/
Hebben jullie een bod gedaan onder voorbehoud van financiering?
dinsdag 16 september 2025 om 21:49
Update: Overdracht is inmiddels alweer 2 weken terug geweest, alles ging goed.
Ons bod was inderdaad onder voorbehoud van financiering @Strandbed, net als het tweede bod, maar het derde en vierde bod niet. Uiteindelijke kosten koper waren alles bij elkaar wel zoals verwacht:
- Taxatie: 850€
- Tolk: 665€
- Notaris (incl.
2600€ voor de adviseur
3600€ overdrachtsbelasting
1460€ NHG): 9500€
De verkopers waren ontzettend sympathieke mensen, we hadden ze in de tussentijd een keer ontmoet i.v.m. spullen overnemen en toen de akte van levering klaar was en ze vertrokken, kregen we een stevige knuffel van ze.
Hierboven werd ook nog gevraagd of de notaris geen tolk voor ons kon regelen, dat kon inderdaad ook voor een kleine meerprijs. Wij hadden haar online via zo'n vertaalbureau geboekt en de gegevens doorgemaild, en de notaris deed daarop de communicatie, documenten aanleveren etc. voor een iets lagere meerprijs. De samenwerking met de notaris ging heel soepel, de tolk deed alles simultaan en gaf mijn vriend ook voorbeelden bij bepalingen die in Nederland blijkbaar anders werken dan in Italië. Ik kon alles volgen en vond dat heel betrokken van haar. We waren voor beide aktes met anderhalfuur klaar, en toen vertrok ook zij.
Wij bleven toen met zijn tweeën bij de notaris over en die gaf aan dat vrijwel iedereen voor 50/50 eigendom gaat, een andere verdeling komt zelden voor. Je kunt wel in een samenlevingscontract laten regelen dat bij eventueel uit elkaar gaan de schuld/hogere inleg van de ene partner door de ander wordt terugbetaald. Maar het ging niet heel soepel meer in het Engels en ze stuurde voor mijn gevoel wel erg aan op trouwen/geregistreerd partnerschap met eventueel aangepaste voorwaarden, omdat de wet dan een hele hoop al gratis voor je regelt en je dus niet apart nog voor samenlevingscontract + testament hoeft af te tikken.
Ik ben daar niet zo happig op, want na het gesprek ben ik dus eens gaan googlen en volgens mij ben je je partner dan bij het uit elkaar gaan alimentatie verschuldigd. Stond niet in de brochure die we kregen en noemde zij ook niet, maar dat zag ik wel bijv. hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... limentatie
Dus wat dat betreft nog niets geregeld. Ik hoop natuurlijk dat we nooit uit elkaar gaan, maar heb geen zin om ooit te moeten gaan betalen voor een ex als dat wel gebeurt... tenzij we kinderen hebben geldt voor mij uit = uit hoor.
We zijn nu dus vooral aan het klussen in de vrije weekenden, moeten stiekem zelfs de aanvraag voor de overlijdensverzekering nog afmaken. We hebben nu een rekening op naam van vriend waar we allebei 60% van ons salaris op storten voor de vaste lasten en boodschappen. Die moeten we ook nog echt gedeeld gaan maken, hadden hem voor het online openen even alleen op vriend zijn naam gezet.
- Taxatie: 850€
- Tolk: 665€
- Notaris (incl.
2600€ voor de adviseur
3600€ overdrachtsbelasting
1460€ NHG): 9500€
De verkopers waren ontzettend sympathieke mensen, we hadden ze in de tussentijd een keer ontmoet i.v.m. spullen overnemen en toen de akte van levering klaar was en ze vertrokken, kregen we een stevige knuffel van ze.
Hierboven werd ook nog gevraagd of de notaris geen tolk voor ons kon regelen, dat kon inderdaad ook voor een kleine meerprijs. Wij hadden haar online via zo'n vertaalbureau geboekt en de gegevens doorgemaild, en de notaris deed daarop de communicatie, documenten aanleveren etc. voor een iets lagere meerprijs. De samenwerking met de notaris ging heel soepel, de tolk deed alles simultaan en gaf mijn vriend ook voorbeelden bij bepalingen die in Nederland blijkbaar anders werken dan in Italië. Ik kon alles volgen en vond dat heel betrokken van haar. We waren voor beide aktes met anderhalfuur klaar, en toen vertrok ook zij.
Wij bleven toen met zijn tweeën bij de notaris over en die gaf aan dat vrijwel iedereen voor 50/50 eigendom gaat, een andere verdeling komt zelden voor. Je kunt wel in een samenlevingscontract laten regelen dat bij eventueel uit elkaar gaan de schuld/hogere inleg van de ene partner door de ander wordt terugbetaald. Maar het ging niet heel soepel meer in het Engels en ze stuurde voor mijn gevoel wel erg aan op trouwen/geregistreerd partnerschap met eventueel aangepaste voorwaarden, omdat de wet dan een hele hoop al gratis voor je regelt en je dus niet apart nog voor samenlevingscontract + testament hoeft af te tikken.
Ik ben daar niet zo happig op, want na het gesprek ben ik dus eens gaan googlen en volgens mij ben je je partner dan bij het uit elkaar gaan alimentatie verschuldigd. Stond niet in de brochure die we kregen en noemde zij ook niet, maar dat zag ik wel bijv. hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... limentatie
Dus wat dat betreft nog niets geregeld. Ik hoop natuurlijk dat we nooit uit elkaar gaan, maar heb geen zin om ooit te moeten gaan betalen voor een ex als dat wel gebeurt... tenzij we kinderen hebben geldt voor mij uit = uit hoor.

We zijn nu dus vooral aan het klussen in de vrije weekenden, moeten stiekem zelfs de aanvraag voor de overlijdensverzekering nog afmaken. We hebben nu een rekening op naam van vriend waar we allebei 60% van ons salaris op storten voor de vaste lasten en boodschappen. Die moeten we ook nog echt gedeeld gaan maken, hadden hem voor het online openen even alleen op vriend zijn naam gezet.
dinsdag 16 september 2025 om 22:03
Leuk dat je een update geeft.
Heb je ook gelijk testamenten op laten stellen? Dit zodat jullie elkaars erfgenaam worden?
Rekening zou ik ook zsm regelen. Is wel handig voor het geval een van jullie iets overkomt.
PA is niet verplicht hoor. Je kunt samen besluiten daarvan af te zien. Tenzij er sprake is van een bijstandsuitkering. PA is ook flink ingeperkt.
Heb je ook gelijk testamenten op laten stellen? Dit zodat jullie elkaars erfgenaam worden?
Rekening zou ik ook zsm regelen. Is wel handig voor het geval een van jullie iets overkomt.
PA is niet verplicht hoor. Je kunt samen besluiten daarvan af te zien. Tenzij er sprake is van een bijstandsuitkering. PA is ook flink ingeperkt.
dinsdag 23 september 2025 om 20:55
Ik blijf het wel een aparte gang van zaken vinden hoor. Je hebt dus nog helemaal niks geregeld voor het geval dat. En waarschijnlijk zul je niet morgen uit elkaar gaan, maar er kan iemand altijd iets overkomen. En op dit moment is vriend niks van jou, en erven zijn ouders alles (aangenomen dat hij geen kinderen heeft). Niet alleen de helft van het huis, maar ook van bv de inboedel. Zelfs als zij daar helemaal niks mee willen en het jou ‘gunnen’, moet je dan enorme belasting betalen.
Dat je niet wilt trouwen/partnerschap wilt, kan ik me prima voorstellen. Want iemand kan hier wel heel leuk zeggen dat je af kunt zien van PA, maar ook dat moet je dan wel goed regelen. En kan vervallen omdat de ex partner bv in de bijstand komt.
Maar nu regel je gewoon niks. Echt, ik snap dat klussen aan het nieuwe huis veel leuker is dan jezelf indekken tegen drama wat je hopelijk en waarschijnlijk niet overkomt. Maar áls het misgaat, gaat het hier over echt gigantische problemen.
Dat je niet wilt trouwen/partnerschap wilt, kan ik me prima voorstellen. Want iemand kan hier wel heel leuk zeggen dat je af kunt zien van PA, maar ook dat moet je dan wel goed regelen. En kan vervallen omdat de ex partner bv in de bijstand komt.
Maar nu regel je gewoon niks. Echt, ik snap dat klussen aan het nieuwe huis veel leuker is dan jezelf indekken tegen drama wat je hopelijk en waarschijnlijk niet overkomt. Maar áls het misgaat, gaat het hier over echt gigantische problemen.
woensdag 24 september 2025 om 06:24
Nee het is niet verplicht, maar het is voor een notaris niet toegestaan om bijvoorbeeld huwelijkse/partnerschapsvoorwaarden op te maken die dit uitsluiten. De hoge raad heeft dit in een uitspraak gezegd. Omdat men nooit de omstandigheden kent hoe men er aan toe zal zijn bij het uit elkaar gaan. Je blijft hier dus wel altijd een kans op houden. Als je dat echt per se niet wil, dan moet je iets anders.Phlox24 schreef: ↑16-09-2025 22:03Leuk dat je een update geeft.
donderdag 25 september 2025 om 16:55
konwalia schreef: ↑16-09-2025 21:49Wij bleven toen met zijn tweeën bij de notaris over en die gaf aan dat vrijwel iedereen voor 50/50 eigendom gaat, een andere verdeling komt zelden voor. Je kunt wel in een samenlevingscontract laten regelen dat bij eventueel uit elkaar gaan de schuld/hogere inleg van de ene partner door de ander wordt terugbetaald. Maar het ging niet heel soepel meer in het Engels en ze stuurde voor mijn gevoel wel erg aan op trouwen/geregistreerd partnerschap met eventueel aangepaste voorwaarden, omdat de wet dan een hele hoop al gratis voor je regelt en je dus niet apart nog voor samenlevingscontract + testament hoeft af te tikken.
Fijn dat de overdracht goed verliep maar de rest is vrij bizar. Ik begrijp er werkelijk niets van dat je pas ná de overdracht een gesprekje aangaat met de notaris/na gaat denken over erven/testamenten, verdeling van de inleg/inbreng en nog niet eens een ORV hebt afgesloten als je die wel nodig vindt. Bizar.
donderdag 25 september 2025 om 16:56
hvm schreef: ↑24-09-2025 06:24Nee het is niet verplicht, maar het is voor een notaris niet toegestaan om bijvoorbeeld huwelijkse/partnerschapsvoorwaarden op te maken die dit uitsluiten. De hoge raad heeft dit in een uitspraak gezegd. Omdat men nooit de omstandigheden kent hoe men er aan toe zal zijn bij het uit elkaar gaan. Je blijft hier dus wel altijd een kans op houden. Als je dat echt per se niet wil, dan moet je iets anders.
Interessant, want dat gebeurde best veel. Vind het ook wel goed dat de jurisprudentie die kant op gaat, dat je niet op die manier tegen de wet in kunt gaan.
donderdag 25 september 2025 om 18:05
nausicaa schreef: ↑23-09-2025 20:55Ik blijf het wel een aparte gang van zaken vinden hoor. Je hebt dus nog helemaal niks geregeld voor het geval dat. En waarschijnlijk zul je niet morgen uit elkaar gaan, maar er kan iemand altijd iets overkomen. En op dit moment is vriend niks van jou, en erven zijn ouders alles (aangenomen dat hij geen kinderen heeft). Niet alleen de helft van het huis, maar ook van bv de inboedel. Zelfs als zij daar helemaal niks mee willen en het jou ‘gunnen’, moet je dan enorme belasting betalen.
Ik begrijp het. We weten hier gewoon niks vanaf, dus ik begin meestal met uitzoeken en dan praten we vervolgens over een beslissing die we moeten nemen. Een vervolgactie bepalen komt niet altijd in me op tijdens zo'n gesprek, meestal denk ik aan het einde gewoon: "Ah, fijn dat we het eens zijn". Maar ondertussen leef je gewoon je dag en dient zich dan weer iets anders aan wat mijn aandacht vraagt, en vergeet ik dit tot iets me er weer aan herinnert.
Ik heb nog nooit zoiets langlopends in mijn eentje moeten regelen in mijn leven, denk ik.

donderdag 25 september 2025 om 18:28
Ik zou de "voor het geval dat" zaken echt z.s.m. regelen.konwalia schreef: ↑25-09-2025 18:05Ik begrijp het. We weten hier gewoon niks vanaf, dus ik begin meestal met uitzoeken en dan praten we vervolgens over een beslissing die we moeten nemen. Een vervolgactie bepalen komt niet altijd in me op tijdens zo'n gesprek, meestal denk ik aan het einde gewoon: "Ah, fijn dat we het eens zijn". Maar ondertussen leef je gewoon je dag en dient zich dan weer iets anders aan wat mijn aandacht vraagt, en vergeet ik dit tot iets me er weer aan herinnert.
Ik heb nog nooit zoiets langlopends in mijn eentje moeten regelen in mijn leven, denk ik.Alleen simpele taakjes die je in 1 of 2 keer afrondt, of met een instructie erbij van waar je allemaal aan moet denken. Ik zet wel eens reminders op mijn telefoon voor afspraken of uiterste inschrijfdatums, maar heb geen echte planning of agenda voor "projecten" zoals op het werk of de structuur die je op school had. Ik kom er echter steeds meer achter dat mensen ook hun privéleven bewust plannen en organiseren, dat is echt nieuw voor me. Ik vond laatst bijv. een maaltijdplanning al vermoeiend om te doen. In mijn eentje at ik op werk en kookte gewoon wanneer ik zin had, maar nu zijn we met twee en moet je opeens dingen afstemmen en regelen.
Wij zijn halsoverkop getrouwd om allerlei ellende te voorkomen als mijn man wat overkwam voor we trouwden en ik al wel mijn huis verkocht had.
Dan had ik op straat gestaan, want zijn huis was dan voor zijn familie (zonder aanwezig testament, voor ons was het of trouwen of testamenten maken). Zijn familie gunden mij het huis, maar ik had dat financieel niet kunnen opbrengen.
Dat is narigheid die je kunt voorkomen.
donderdag 25 september 2025 om 18:46
donderdag 25 september 2025 om 18:49
Precies, dit soort dingen dus. Ik ken dus via via daadwerkelijk iemand waarbij de partner verongelukte, en die toen niet alleen haar partner kwijt was, maar ook nog haar huis, want ze moest het deel van de ouders overkopen of schenkbelasting betalen, en dat ging om heel heel veel geld dat ze niet had. Dus ondanks dat niemand vervelend deed, was er een heel groot probleem.Dolfine schreef: ↑25-09-2025 18:28Ik zou de "voor het geval dat" zaken echt z.s.m. regelen.
Wij zijn halsoverkop getrouwd om allerlei ellende te voorkomen als mijn man wat overkwam voor we trouwden en ik al wel mijn huis verkocht had.
Dan had ik op straat gestaan, want zijn huis was dan voor zijn familie (zonder aanwezig testament, voor ons was het of trouwen of testamenten maken). Zijn familie gunden mij het huis, maar ik had dat financieel niet kunnen opbrengen.
Dat is narigheid die je kunt voorkomen.
Je doet nu net of dit een soort enorm project is, zoals een scriptie of zo. Maar dat is onzin. Je bespreekt even wat je wilt, je maakt een afspraak bij de notaris en regelt het. Dat doen andere mensen ook tussen de regels door zonder moeilijke projectplanningen of zo. Natuurlijk zijn er mensen voor wie dit een probleem is, maar aangezien het jullie ook gelukt is een huis te kopen inclusief hypotheek, en een huis af te betalen in land partner, lijkt me niet dat jullie dit niet zouden kunnen. Je moet het alleen wel doen.
Echt, regel dit, want dit kan zo enorm veel ellende opleveren.
(En hopelijk ten overvloede, maar ik hoop dat jullie een opstalverzekering hebben voor het huis. Dat is ten eerste vrijwel altijd verplicht met een hypotheek, en ook daar is de kans dat je hem nodig hebt gelukkig niet enorm, maar de gevolgen als je hem niet hebt wel. En ja, huizen branden af in die paar weken ‘dat je dat nog even moet regelen’.)
donderdag 25 september 2025 om 19:06
vrijdag 26 september 2025 om 17:55
Dank je voor het noemen @nausicaa, het is een appartement dus de opstalverzekering is gelukkig via de VvE geregeld.
Bedankt voor het perspectief iedereen, trouwens.
Misschien maak ik het ook wel te groot, maar ik vind het oprecht zwaar om naast mijn werk nog al die zaken te regelen. Voor mijn gevoel loopt dit al sinds ik weet dat ons bod werd geaccepteerd, en komt er steeds iets nieuws bij waar ik dan weer wat mee moet terwijl ik al moe ben van mijn dag. Ik had vakantie toen we onze hypotheek regelden dus alle tijd daarvoor, en mijn vriend zijn restbedrag was iets hoger dan een gemiddelde studieschuld. Dat heeft een nog thuiswonende werkende in Nederland in een jaar wel bij elkaar...
Ik deel dit eigenlijk niet behalve met mijn vriend dus dit stukje liever niet noemen of quoten, maar weet sinds twee maanden via de POH dat ik vermoedelijk een ASS-brein heb, of ASS heb of met ASS leef, geen idee wat ik nu een passende omschrijving vind. Het kwam nogal rauw op mijn dak en voelt nog steeds een beetje als een domper.
Ik heb nu enkele vervolggesprekken gehad waarbij ik leer omgaan met mijn brein om toch mijn doelen te bereiken. Een diagnose hoef ik niet per se te verkrijgen van haar, tenzij ik er een meerwaarde in zie of voorzieningen nodig zou hebben.
Maar de afspraak voor testamenten is inmiddels gemaakt, over 3 weken. En de medische verklaring voor de ORV heeft vriend net ingevuld en ik ben nog bezig.
Bedankt voor het perspectief iedereen, trouwens.

Ik deel dit eigenlijk niet behalve met mijn vriend dus dit stukje liever niet noemen of quoten, maar weet sinds twee maanden via de POH dat ik vermoedelijk een ASS-brein heb, of ASS heb of met ASS leef, geen idee wat ik nu een passende omschrijving vind. Het kwam nogal rauw op mijn dak en voelt nog steeds een beetje als een domper.

Maar de afspraak voor testamenten is inmiddels gemaakt, over 3 weken. En de medische verklaring voor de ORV heeft vriend net ingevuld en ik ben nog bezig.

vrijdag 26 september 2025 om 20:11
konwalia schreef: ↑26-09-2025 17:55Bedankt voor het perspectief iedereen, trouwens.Misschien maak ik het ook wel te groot, maar ik vind het oprecht zwaar om naast mijn werk nog al die zaken te regelen. Voor mijn gevoel loopt dit al sinds ik weet dat ons bod werd geaccepteerd, en komt er steeds iets nieuws bij waar ik dan weer wat mee moet terwijl ik al moe ben van mijn dag. Ik had vakantie toen we onze hypotheek regelden dus alle tijd daarvoor, en mijn vriend zijn restbedrag was iets hoger dan een gemiddelde studieschuld. Dat heeft een nog thuiswonende werkende in Nederland in een jaar wel bij elkaar...
Maar de afspraak voor testamenten is inmiddels gemaakt, over 3 weken. En de medische verklaring voor de ORV heeft vriend net ingevuld en ik ben nog bezig.![]()
Wat mij betreft zijn dit dingen die je sámen doet en regelt en je ook samen in verdiept. En ook voor naar de notaris gaat voordat je een bod op een huis doet of op z'n minst meteen nadat je bod geaccepteerd is. Niet eerst het een dan het ander, nee als je eerst gaat bieden dan moet dat meteen in het hele verhaal meegenomen. Waarom toen niets mee gedaan? Geldbesparing?
Met een beetje geluk komen jullie er prima mee weg, maar zoniet dan is goedkoop (geen professioneel advies inwinnnen maar het op z'n beloop laten en later eens wat uit gaan zoeken) enorme duurkoop en dan heb je spijt als haren op je hoofd dat je liever je geld aan verf en nieuwe meubels uitgaf dan aan deskundig advies, testamenten en samenlevingscontract.
En in 'mijn tijd' had je nog geen chatgpt maar ik kan me voorstellen dat dat juist met dit soort dingen voor jou een enorme hulp kan zijn. Niet als voornaamste bron, maar als manier om een begin te kunnen maken, een overzicht te krijgen in de brij die het soms is. En verder natuurlijk gewoon zsm een afspraak maken bij de notaris (ah, je hebt een afspraak staan voor over een tijdje zie ik), je hoeft het echt niet eerst allemaal zelf uit te vinden (en daarmee onnodige risico's te lopen zoals nu). Het is zoveel fijner als het goed geregeld is. Daarna weer lekker klussen en je verheugen op het verhuizen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in