Samen huis kopen, verdeling?
donderdag 19 juni 2025 om 22:37
Situatie: Een koppel, eerste huis gekocht, eentje verdient netto €1990 en de ander €2990. Maandelijkse uitgaven zullen zo'n €2400-€2500 zijn, misschien wel meer (aflossing, VvE, verzekeringen, rekeningen, boodschappen...).
Is het dan een idee om de meestverdienende partner méér af te laten dragen voor de gezamenlijke woning, en diegene dan ook bij de notaris voor een groter deel eigenaar van de woning te maken?
Dit zodat de minstverdienende partner maandelijks ook nog wat van het salaris opzij kan zetten. Kosten van verzekeringen en levensonderhoud zullen we ongeveer naar rato gaan betalen, het gaat puur om het eigendom van de woning en de initiële kosten voor opknapwerk.
Relevante toevoeging is misschien dat degene met minder salaris (mijn vriend) al een huis in zijn thuisland heeft, waarvan de restschuld door mij is afbetaald zodat we de hypotheek voor dit huis kunnen krijgen. Er komt voor hem dus nog een last van €300 per maand bij die richting mij gaat, wat nog meer drukt op zijn bestedingsruimte. Omdat het een onderhandse lening is, kunnen we dit natuurlijk wel uitsmeren over meer jaren/lager maandbedrag.
De oplossing lijkt voor mij dat ik dan voor onze nieuwe woning meer in ga leggen en daarvoor ook meer "huis" krijg, maar het voelt een beetje alsof ik op die manier profiteer.
Is het dan een idee om de meestverdienende partner méér af te laten dragen voor de gezamenlijke woning, en diegene dan ook bij de notaris voor een groter deel eigenaar van de woning te maken?
Dit zodat de minstverdienende partner maandelijks ook nog wat van het salaris opzij kan zetten. Kosten van verzekeringen en levensonderhoud zullen we ongeveer naar rato gaan betalen, het gaat puur om het eigendom van de woning en de initiële kosten voor opknapwerk.
Relevante toevoeging is misschien dat degene met minder salaris (mijn vriend) al een huis in zijn thuisland heeft, waarvan de restschuld door mij is afbetaald zodat we de hypotheek voor dit huis kunnen krijgen. Er komt voor hem dus nog een last van €300 per maand bij die richting mij gaat, wat nog meer drukt op zijn bestedingsruimte. Omdat het een onderhandse lening is, kunnen we dit natuurlijk wel uitsmeren over meer jaren/lager maandbedrag.
De oplossing lijkt voor mij dat ik dan voor onze nieuwe woning meer in ga leggen en daarvoor ook meer "huis" krijg, maar het voelt een beetje alsof ik op die manier profiteer.
donderdag 19 juni 2025 om 22:42
Hoe zien jullie de toekomst?
Blijft het inkomensverschil?
Blijf jij meer inleggen in de gezamenlijke pot?
Of gaat hij ooit meer verdienen of jij net minder omdat je bijvoorbeeld een dag minder gaat werken voor gezamenlijke kinderen?
En hoe staat hij hierin?
Wat je nu vastlegt heeft mogelijk gevolgen voor de komende 30 jaar*, dus ik zou vooral zorgen dat je op 1 lijn zit.
Op wiens naam staat overigens dat huis in zijn thuisland?
En wat zijn daar de plannen mee?
Blijft dat? Wordt dat ooit verkocht?
Gebruiken jullie dat zelf? Wordt de boel verhuurd? Wie krijgt daar de inkomsten van?
*Je kan natuurlijk later dingen gaan wijzigen qua verhoudingen, maar dan blijft wel dat jij op dit moment meer inlegt. En dat over 5 of 10 jaar een akte aanpassen opnieuw geld kost bij de notaris.
Blijft het inkomensverschil?
Blijf jij meer inleggen in de gezamenlijke pot?
Of gaat hij ooit meer verdienen of jij net minder omdat je bijvoorbeeld een dag minder gaat werken voor gezamenlijke kinderen?
En hoe staat hij hierin?
Wat je nu vastlegt heeft mogelijk gevolgen voor de komende 30 jaar*, dus ik zou vooral zorgen dat je op 1 lijn zit.
Op wiens naam staat overigens dat huis in zijn thuisland?
En wat zijn daar de plannen mee?
Blijft dat? Wordt dat ooit verkocht?
Gebruiken jullie dat zelf? Wordt de boel verhuurd? Wie krijgt daar de inkomsten van?
*Je kan natuurlijk later dingen gaan wijzigen qua verhoudingen, maar dan blijft wel dat jij op dit moment meer inlegt. En dat over 5 of 10 jaar een akte aanpassen opnieuw geld kost bij de notaris.
wissewis wijzigde dit bericht op 19-06-2025 22:44
15.69% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 19 juni 2025 om 22:43
Wij hebben hier wel eens naar gekeken, maar dat bleek heel erg lastig te regelen te zijn. Onze notaris adviseerde ons om daar onderling afspraken over te maken en een krabbel eronder te zetten.
Het beste kan je advies inwinnen bij een notaris dus, ik weet niet meer precies waarom dit zo ingewikkeld was.
Het beste kan je advies inwinnen bij een notaris dus, ik weet niet meer precies waarom dit zo ingewikkeld was.
donderdag 19 juni 2025 om 22:56
donderdag 19 juni 2025 om 23:05
Bedankt, ik wist niet dat later wijzigen nog veel gedoe kan opleveren! We zijn beiden nog zoekende hierin, hij staat er niet negatief tegenover. Ook niet tegenover onderling regelen en het huis gewoon 50/50 houden trouwens.
Huis in buitenland is volledig van hem, zijn ouders wonen er nu en er zijn geen inkomsten van. We gaan er zelf ook heen op vakantie.
Huishouden hoop ik qua tijdsinvestering ietsje meer bij hem neer te leggen, in ieder geval zolang hij minder werkt. Maar dat kan dus veranderen.
Inkomensverschil kan goed zo blijven, ik haal meer voldoening uit werk in loondienst dan hij. Ik ga sowieso een dag minder werken als we ooit kinderen zouden krijgen, en daarmee zouden we ongeveer evenveel uren maken.
Huis in buitenland is volledig van hem, zijn ouders wonen er nu en er zijn geen inkomsten van. We gaan er zelf ook heen op vakantie.
Huishouden hoop ik qua tijdsinvestering ietsje meer bij hem neer te leggen, in ieder geval zolang hij minder werkt. Maar dat kan dus veranderen.
Inkomensverschil kan goed zo blijven, ik haal meer voldoening uit werk in loondienst dan hij. Ik ga sowieso een dag minder werken als we ooit kinderen zouden krijgen, en daarmee zouden we ongeveer evenveel uren maken.
donderdag 19 juni 2025 om 23:11
Op zich levert het geen "gedoe" op.
Alleen moet je hem wel meekrijgen in een aanpassing, moet je het eens raken over de aanpassing, moet die akte aangepast worden en kost dat dus nog een keer geld.
Terwijl je nu dus ook al betaalt voor een akte.
Maar op zich kan je die akte desnoods 10 keer aanpassen
. Zolang die notaris zijn geld maar ziet.
In mijn omgeving is de boel niet 50-50 verdelen dan weer niet zo vreemd.
Omdat iemand bijvoorbeeld van in begin meer inlegt, omdat iemand 3 keer zo veel verdient en dus ook 2 of 3 keer meer gaat betalen aan de hypo, omdat iemand een gift van zijn of haar ouders heeft gekregen, ...
Je bespreekt het alleen best wel vooraf met elkaar voor je bij die notaris zit.
Alleen moet je hem wel meekrijgen in een aanpassing, moet je het eens raken over de aanpassing, moet die akte aangepast worden en kost dat dus nog een keer geld.
Maar op zich kan je die akte desnoods 10 keer aanpassen

Omdat iemand bijvoorbeeld van in begin meer inlegt, omdat iemand 3 keer zo veel verdient en dus ook 2 of 3 keer meer gaat betalen aan de hypo, omdat iemand een gift van zijn of haar ouders heeft gekregen, ...
Is dit nu later?
donderdag 19 juni 2025 om 23:11
Ah, duidelijk. Bespraken jullie dat tijdens het tekenen van de koopakte, of ging dat om een aparte afspraak voor samenlevingscontract/huwelijk? Officieel zijn wij nog niks van elkaar, ik weet niet of dat nog aan bod gaat komen bij de bank of de notaris of dat we zelf advies moeten gaan inwinnen.Honingbij_ schreef: ↑19-06-2025 22:56Ik weet alweer waarom we het niet via de notaris hebben laten doen: omdat we niet konden garanderen dat de verhoudingen van onze inleg altijd gelijk zou blijven. Als mijn man meer ging verdienen, dan hadden we het dus opnieuw moeten laten aanpassen. Dat vonden we de notariskosten niet waard.
donderdag 19 juni 2025 om 23:16
Als jullie "niets" zijn van elkaar lijkt het mij ook het ideale moment om dat deel ook ineens te bekijken.
Wat wil je dat er gebeurt als je morgen sterft?
Wat gebeurt er als er kinderen bij betrokken zijn?
Je hoeft niet persé te trouwen, maar iets op papier over naar wie het huis gaat of wie hoe lang mag blijven zitten in het huis* lijkt mij wel handig.
Sommige notarissen behandelen alles samen in 1 afspraak, sommigen willen de dingen liever uit elkaar houden. Zeker als er huwelijksstelsels bij aan te pas komen. Dat zal je dus moeten vragen aan je notaris zelf.
*Je kan ook perfect een clausule opnemen dat de andere een jaar ofzo krijgt om te verhuizen. Dat het huis dan naar familie of de kinderen gaat. Die hem / haar dan wel moeten uitkopen.
Je hoeft niet persé te trouwen, maar iets op papier over naar wie het huis gaat of wie hoe lang mag blijven zitten in het huis* lijkt mij wel handig.
Sommige notarissen behandelen alles samen in 1 afspraak, sommigen willen de dingen liever uit elkaar houden. Zeker als er huwelijksstelsels bij aan te pas komen. Dat zal je dus moeten vragen aan je notaris zelf.
*Je kan ook perfect een clausule opnemen dat de andere een jaar ofzo krijgt om te verhuizen. Dat het huis dan naar familie of de kinderen gaat. Die hem / haar dan wel moeten uitkopen.
Is dit nu later?
donderdag 19 juni 2025 om 23:18
Wissewis schreef: ↑19-06-2025 23:11Op zich levert het geen "gedoe" op.
Maar op zich kan je die akte desnoods 10 keer aanpassen. Zolang die notaris zijn geld maar ziet.
Ja dat zouden we ook nog kunnen doen, mijn ouders willen mij de eenmalige schenking voor een eerste huis doen en dan kan de hypotheek (die dekt nu 100% woningwaarde) eventueel 10% lager. Maar dan kun je dus ook op papier zetten dat je 10% meer eigenaar bent dan de partner die niks inlegt?
donderdag 19 juni 2025 om 23:23
Je kan ook gewoon het exacte bedrag laten opschrijven.konwalia schreef: ↑19-06-2025 23:18Ja dat zouden we ook nog kunnen doen, mijn ouders willen mij de eenmalige schenking voor een eerste huis doen en dan kan de hypotheek (die dekt nu 100% woningwaarde) eventueel 10% lager. Maar dan kun je dus ook op papier zetten dat je 10% meer eigenaar bent dan de partner die niks inlegt?
Ik neem aan dat zo'n notaris ook kan stellen:
a. Een bedrag van bijvoorbeeld 40.000 euro is er sowieso van Konwalia
b. Voor de rest ligt de verdeling bijvoorbeeld 60/40 in het voordeel van Konwalia.
Kan je nog gaan soebatten of je die 40.000 euro ook nog mee geïndexeerd wil zien

Als je die 40k op een spaarrekening zet is die over 10 jaar immers hopelijk ook meer waard.
Maar dat lijkt mij dus sowieso voer om én met je ouders én met partner én daarna met de notaris te bespreken.
Voor mijn ouders was het een harde eis dat het bedrag in de akte kwam.
Ze wilden hun dochters een stuk sponsoren, maar niet dat het bij een breuk bij hun schoonzonen terecht kwam.
Dat de boel niet-geïndexeerd wordt vinden ze dan weer bijzaak.
wissewis wijzigde dit bericht op 19-06-2025 23:25
18.41% gewijzigd
Is dit nu later?
donderdag 19 juni 2025 om 23:25
Wissewis schreef: ↑19-06-2025 23:16Als jullie "niets" zijn van elkaar lijkt het mij ook het ideale moment om dat deel ook ineens te bekijken.
Oké, ik heb er sinds vanmiddag al eentje op het oog, ik ga ze uiterlijk maandag bellen voor een offerte. Vriend en ik kunnen hier gelukkig prima over praten, maar er komt opeens zo veel tegelijk op je af waar je dan plots over moet beslissen.

De hypotheekadviseur van de bank helpt heel erg, heeft ook aangeboden de voorlopige koopakte en VvE stukken even na te gaan voordat we gaan tekenen, maar ik weet verder ook niet precies wie nu wat en wanneer moet doen. Wel spannend allemaal, ik kijk erg uit naar de overdracht.
vrijdag 20 juni 2025 om 01:22
Begrijp ik nou goed dat jullie al een geaccepteerd bod hebben op een huis, maar nog geen idee hoe je de eigendomsverdeling zou willen/kunnen regelen en ook nog geen testament hebben?
Wow....dan zou ik morgenochtend als de wiedeweerga maar een notaris bellen..... die hebben het druk.... Hopelijk krijgen jullie alles op tijd geregeld.
Wow....dan zou ik morgenochtend als de wiedeweerga maar een notaris bellen..... die hebben het druk.... Hopelijk krijgen jullie alles op tijd geregeld.
vrijdag 20 juni 2025 om 01:29
Het eerste lijkt mij om daar dit weekend even lange gesprekken onderling over te voeren.Zarah schreef: ↑20-06-2025 01:22Begrijp ik nou goed dat jullie al een geaccepteerd bod hebben op een huis, maar nog geen idee hoe je de eigendomsverdeling zou willen/kunnen regelen en ook nog geen testament hebben?
Wat wil jij? Wat wil hij? Waar komen jullie samen uit?
Dat scheelt al de helft van 't werk voor die notaris om niet alles 3 keer te moeten aanpassen.
Het belangrijkste naar de verkoper toe lijkt mij bovendien dat die hypotheek rond raakt.
Daar lijkt wel consensus over.
Al zou ik dus ook een ernstig gesprek met mijn ouders aangaan zodat je maandag ook weet wat er wel en niet op papier moet over een eventuele gift.
Ik neem bovendien ook aan dat die kredietverstrekker ook wil weten welk bedrag je in the end nodig hebt.
Ik zou de boel ook weer niet gaan opjagen zonder dat je weet wat jullie zelf willen.
Dat éne weekend extra (die éne werkdag extra) gaat het ook weer niet maken bij die notaris ...
(In de ideale situatie heb je zo'n dingen vooraf grotendeels besproken. Maar tja ... dat is blijkbaar nog niet gebeurd.)
Is dit nu later?
vrijdag 20 juni 2025 om 02:45
vrijdag 20 juni 2025 om 07:22
Wij hebben voor 50/50 eigenaar huis gekozen.
Maar inleg op de gezamenlijke rekening naar rato.
We willen niet alles op een weegschaal leggen binnen onze relatie.
Ik 'profiteer' nu.
Ik ben in loondienst, mijn man heeft een eigen bedrijf en heeft daardoor ook de mogelijkheid om makkelijker meer geld te genereren dan ik. Hij werkt in verhouding wat meer uur dan ik. Maar ik doe er ook niet moeilijk over als hij enkele nachten weg is.
Hij zorgt ook voor de kinderen, maar kan makkelijker zijn uren blijven maken omdat hij flexibel is in de tijden waarop hij werkt.
Bij mij is het best raar als ik tegen mijn baas zeg dat ik om 5 uur alvast begonnen ben.
Maar inleg op de gezamenlijke rekening naar rato.
We willen niet alles op een weegschaal leggen binnen onze relatie.
Ik 'profiteer' nu.
Ik ben in loondienst, mijn man heeft een eigen bedrijf en heeft daardoor ook de mogelijkheid om makkelijker meer geld te genereren dan ik. Hij werkt in verhouding wat meer uur dan ik. Maar ik doe er ook niet moeilijk over als hij enkele nachten weg is.
Hij zorgt ook voor de kinderen, maar kan makkelijker zijn uren blijven maken omdat hij flexibel is in de tijden waarop hij werkt.
Bij mij is het best raar als ik tegen mijn baas zeg dat ik om 5 uur alvast begonnen ben.
vrijdag 20 juni 2025 om 07:37
Inderdaad goed om bij een notaris langs te gaan.konwalia schreef: ↑19-06-2025 23:25Oké, ik heb er sinds vanmiddag al eentje op het oog, ik ga ze uiterlijk maandag bellen voor een offerte. Vriend en ik kunnen hier gelukkig prima over praten, maar er komt opeens zo veel tegelijk op je af waar je dan plots over moet beslissen.
De hypotheekadviseur van de bank helpt heel erg
Ik hoop dat je advies krijgt van een onafhankelijke hypotheekadviseur die bij alle mogelijke banken voor jullie uitzoekt welke hypotheek het meest voordelig is. De grote banken zoals ING, Rabobank, etc. komen er zelden als gunstigste uit en adviseren alleen hun eigen hypotheken.
Ik moest bij de aanvraag van de hypotheek ook bankafschriften inleveren van de laatste 3? maanden om te laten zien dat ik geen andere leningen had lopen of op dubieuze wijze aan geld kwam. Misschien iets voor jou en je vriend om rekening mee te houden wanneer hij jou terugbetaalt. Verder is het natuurlijk wel de vraag hoe verstandig het is om een lening te verzwijgen.
vrijdag 20 juni 2025 om 08:29
vrijdag 20 juni 2025 om 08:40
Misschien een beetje off-topic maar aanbieden de VvE stukken te lezen heeft weinig te maken met aardig zijn.konwalia schreef: ↑19-06-2025 23:25De hypotheekadviseur van de bank helpt heel erg, heeft ook aangeboden de voorlopige koopakte en VvE stukken even na te gaan voordat we gaan tekenen, maar ik weet verder ook niet precies wie nu wat en wanneer moet doen. Wel spannend allemaal, ik kijk erg uit naar de overdracht.
Vaak willen hypotheekverstrekkers zien dat de VvE financieel gezond is voor ze akkoord voor de hypotheek geven.
vrijdag 20 juni 2025 om 08:45
De lening is afgelost. Er is nu alleen spake van een onderlinge lening. Voor de hypotheek maakt dat niet uit, want beide partners zijn iedere aansprakelijk voor de hele hypotheek.Strandbed schreef: ↑20-06-2025 07:37Inderdaad goed om bij een notaris langs te gaan.
Ik hoop dat je advies krijgt van een onafhankelijke hypotheekadviseur die bij alle mogelijke banken voor jullie uitzoekt welke hypotheek het meest voordelig is. De grote banken zoals ING, Rabobank, etc. komen er zelden als gunstigste uit en adviseren alleen hun eigen hypotheken.
Ik moest bij de aanvraag van de hypotheek ook bankafschriften inleveren van de laatste 3? maanden om te laten zien dat ik geen andere leningen had lopen of op dubieuze wijze aan geld kwam. Misschien iets voor jou en je vriend om rekening mee te houden wanneer hij jou terugbetaalt. Verder is het natuurlijk wel de vraag hoe verstandig het is om een lening te verzwijgen.
vrijdag 20 juni 2025 om 09:27
Als je dan een berekening maakt, neem zijn extra bijdrage in het huishouden dan wel mee. Het is niet fair als hij meer in het huishouden doet dan jij, maar daar niets voor terugziet in de financiële verdeling. Je zou dat bijv. kunnen wegstrepen tegen die 300 per maand die hij jou nu betaalt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in