Geld & Recht alle pijlers

Samenlevindscontract beëindigen met kind en eigen bedrijf

09-08-2011 20:54 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier ervaring mee? Je hebt als man een samenlevingscontract (langer dan 5 jaar), een eenmanszaak, een eigen huis (met die partner) en een kind van (nu) 2 maanden. Je wilt stoppen met die relatie. Hoe zit het dan met alimentatie etc.? De meeste sites geven nl alleen maar info over echtscheiding/geregistreerd partnerschap. Maar hoe zit dat met een samenlevingscontract?

Draakje13
quote:positivodo schreef op 09 augustus 2011 @ 21:02:

Ben blij dat je het zelf niet bent, heb je geloept en kon het me al niet indenken. Maar goed, ik heb alsnog geen info voor je.Ha ha, je bent lief. Maar ben wel benieuwd waar je me van geloept hebt
quote:Draakje13 schreef op 09 augustus 2011 @ 21:44:

@pepexx: Als het huis 't nou was... Hij is bang dat hij z'n kind niet meer ziet en z'n bedrijf kwijt is.Nogmaals: WAT staat er precies in over het bedrijf?
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
quote:Draakje13 schreef op 09 augustus 2011 @ 21:44:

@pepexx: Als het huis 't nou was... Hij is bang dat hij z'n kind niet meer ziet en z'n bedrijf kwijt is.

Het samenlevingovereenkomst moet je los zien van de rest, dit is er alleen maar voor, mocht er 1 van de partners overlijden dan blijft deze verzorgd achter, danwel het huis, geld enz enz.

Wordt de relatie verbroken dan verbreek je daarmee automatisch de overeenkomst,je hebt ook geen verplichtingen meer naar elkaar.

Naar je kinderen toe heb je altijd verplichtingen en als het bedrijf op zijn naam staat heeft hij niets te vrezen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Tja, niets dus, geloof ik. Want toen zij hun samenlevingscontract tekenden had hij nog een compagnon (Athans, ik denk dat hij die toen al had) en sinds anderhalf jaar niet meer. Hij heeft zijn compagnon toen uit gekocht. Maar zij hebben in hun samenlevingscontract niets veranderd.
@pepexx: Het bedrijf staat op zijn naam, maar er gaan dus verhalen dat als je meer dan 5 jaar een samenlevingscontract hebt dat dus voor 50% van je partner is omdat die zou hebben kunnen zorgen dat jij je bedrijf runt.
quote:Draakje13 schreef op 09 augustus 2011 @ 21:47:

[...]

Ha ha, je bent lief. Maar ben wel benieuwd waar je me van geloept hebt
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
http://blog.samenwonen.anotaris.nl/tag/ ... scontract/
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
http://www.judex.nl/recht ... hten-voor-samenwoners.htm
quote:Draakje13 schreef op 09 augustus 2011 @ 22:01:

Tja, niets dus, geloof ik. Want toen zij hun samenlevingscontract tekenden had hij nog een compagnon (Athans, ik denk dat hij die toen al had) en sinds anderhalf jaar niet meer. Hij heeft zijn compagnon toen uit gekocht. Maar zij hebben in hun samenlevingscontract niets veranderd.

Nou, dan is er toch niets aan de hand? Het feit dat je samenwoont, betekent toch niet dat je ineens ook recht hebt op een deel van het bedrijf? Tenzij dat letterlijk in het samenlevingscontract staat natuurlijk. Maar misschien heb ik niet zo goed opgelet tijdens privaatrecht. En het is al 8 jaar geleden...

Bij een koophuis is het idd anders, als het huis op beider naam staat. Staat het op naam van de man, en staat er in het samenlevingscontract niet dat zij ineens ook een deel van de waarde krijgt (als ze uit elkaar gaan), is er volgens mij ook niks aan de hand. Tenzij een deel van de hypotheek van haar rekening betaald wordt, dan kan het lastig worden, maar dat weet ik niet precies.

En trouwens, als hij er zo mee zit, kan hij toch even langsgaan bij een notaris? Of naar een rechtswinkel? Dan zoeken die studenten het wel voor hem uit.

En 'die verhalen' waar je het over hebt. Tja. Hier in dit topic staan ook allemaal verhalen. Bovenstaande tekst is ook een verhaal van mij.

Maar misschien dat er iemand meeleest die thuis is in personen- en familierecht?
Ik lees net de reactie van pepexx.

Klopt dus wel zo ongeveer met wat ik dacht.

Als in het contract niet staat dat zij een deel van het bedrijf (of de opbrengsten of zo) krijgt, dan krijgt ze dat niet als ze uit elkaar gaan. Ook niet na 5 jaar en ook niet na 10 jaar.

Partneralimentatie krijgt ze ook alleen als dat in het samenlevingscontract staat. Nou ja, 'krijgt' ze... als hij niet wil betalen, moet hij volgens mij naar de civiele rechter. Maar dat is volgens mij niet aan de orde.
Toelichting:

Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben een samenlevingscontract. Als wij ons contract ontbinden krijgt zij dan ook de helft van mijn onderneming en het geld wat er op de bedrijfsrekening staat?

Antwoord:

Beste, ik weet niet of u over uw eigen bedrijf iets heeft afgesproken in het samenlevingscontract. Staat er in het samenlevingscontract dat u alles door de helft zou gaan delen bij het beeindigen van jullie samenleving?

Zo ja dan hoort het bedrijf er ook bij? U heeft het over geld wat op de bedrijfrekening staat, als u een BV bent dan valt dat gewoon in de BV, bent u ZZP-er dan zal u dit moeten delen, mits u iets anders heeft afgesproken in het contract.

Het staat u trouwens vrij om met elkaar andere afspraken hierover te maken. Zeker als het geld nodig is voor het voortbestaan van de onderneming. Iets anders wordt het als u alimentatie zou moeten betalen voor een kind. Dan wordt er wel gekeken naar wat er nodig is om de onderneming voor te zetten en de rest wordt als inkomen beschouwd waarover een berekening wordt gemaakt.

succes

Met vriendelijke groeten Lida SteekersMediation Collectief RijnmondenSanada administratiekantoorWillem Alexanderlaan 113171 CR Poortugaalwerktijden: maandag t/m donderdag 09:00 uur - 17:00 uurtelefoon: 010-50.126.17/ mobiel: 06-401.09.255web: www.mediationcollectiefrijnmond.nl
Stond op

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=162487
Thanks! We moeten dat contract maar eens goed gaan uitpluizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven