Geld & Recht alle pijlers

Samenlevingscontract, wat is zijn bedoeling?

02-09-2025 16:15 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Edit, ik hou dit expres vaag, met reden.

Dit vraag ik niet voor mezelf maar omdat ik me iets afvraag.
Kennis heeft een platonische relatie met een zeer rijke man, zij wonen niet samen en zijn dat ook niet van plan.
Deze man wil heel graag een samenlevingscontract met haar sluiten, zij heeft haar eigen koophuis, hij natuurlijk ook.

Ik vertrouw het echter niet en vraag mij af of deze man hier duistere zaken mee voor ogen kan hebben. Dat wantrouwen berust puur op mijn onderbuikgevoel, verder heb ik geen info over deze man.
Wat is jullie idee hierover? Misschien ben ik te achterdochtig, dat kan natuurlijk ook.
cochise wijzigde dit bericht op 02-09-2025 17:20
6.98% gewijzigd
Welke duisteren zaken zou hij hiermee voor ogen kunnen hebben?
Er is geen enkele logische reden voor haar om dan een samenlevingovereenkomst af te sluiten.

Wat is zijn reden? Weet je dat? Weet zij dat? Klopt die reden ook?

Ik zou zelf en zonder die man de notaris dit vragen. Vraag of jij mee mag of iemand anders uit haar familie of vriendengroep, zelf te gaan vragen bij een notaris, wat het nut zou hebben puur voor TO zelf om daar in mee te gaan.
Wat er negatief kan zijn voor TO ect.

Komt er een antwoord waarbij TO er zelf iets positief uit kan halen ( geen idee wat dat dan zou kunnen zijn) dan zou ze zonder druk van die man, daar over na kunnen denken. En goed onderbouwen naar die man toe waarom ze wel of logischer, niet zo'n overeenkomst wil tekenen.
missnuada wijzigde dit bericht op 02-09-2025 16:22
1.00% gewijzigd
Je moet daadwerkelijk samen op één adres ingeschreven staan voor een samenlevingscontract.
Wat is haar reden om het überhaupt in overweging te nemen?
essychan schreef:
02-09-2025 16:22
Je moet daadwerkelijk samen op één adres ingeschreven staan voor een samenlevingscontract.

Dat is niet waar.

Je mag apart wonen, het zou dan vooral om fiscale voordelen ( gok vooral voor hem) kunnen gaan.
Erfrecht maar dan moet je ook testamenten samen afsluiten volgens mij.

Ik zie online staan dat de meeste latters juist niet zitten te wachten op de verplichtingen en kosten die je aangaat terwijl je niet samenwoont.
nerdopviva schreef:
02-09-2025 16:19
Welke duisteren zaken zou hij hiermee voor ogen kunnen hebben?
Dat is dus mijn vraag.
Kan vanwege iets erven, aankopen die ze gezamenlijk doen (of hij voor haar). Eerst maar eens weten wat hij erin wil opnemen.
patchouli_ schreef:
02-09-2025 16:24
Wat is haar reden om het überhaupt in overweging te nemen?
Ik heb niet zo'n relatie met haar dat ik dat durf te vragen.
Ik vermoed ook iets qua belasting of erfenis. Ik zou daar ook niet happig op zijn.
MissNuada schreef:
02-09-2025 16:21
Er is geen enkele logische reden voor haar om dan een samenlevingovereenkomst af te sluiten.

Wat is zijn reden? Weet je dat? Weet zij dat? Klopt die reden ook?

Ik zou zelf en zonder die man de notaris dit vragen. Vraag of jij mee mag of iemand anders uit haar familie of vriendengroep, zelf te gaan vragen bij een notaris, wat het nut zou hebben puur voor TO zelf om daar in mee te gaan.
Wat er negatief kan zijn voor TO ect.

Komt er een antwoord waarbij TO er zelf iets positief uit kan halen ( geen idee wat dat dan zou kunnen zijn) dan zou ze zonder druk van die man, daar over na kunnen denken. En goed onderbouwen naar die man toe waarom ze wel of logischer, niet zo'n overeenkomst wil tekenen.
Ik ben niet degene die dit betreft. Ik ken haar ook niet zo goed dat ik dit allemaal aan haar wil en durf te vragen. Verder vraag ik me ook alles af wat jij je hier afvraagt.
Belasting, andere financiële zaken, pensioen en erfrecht, dan misschien wat mbt zijn of haar bedrijven en daar de belastingen en eigendommen van.

jammer dat je niet kan/durft te vragen waarom hij dat bedacht heeft. Nu ben ik ook benieuwd. Ik heb 25 jaar geleden bij een notaris gewerkt en toen was op zich wel al een populair iets, maar heb nog nooit een stel gezien dat niet samenwoonde maar zoiets afsloot.
Testamenten lijken me dan enige logische als ze heel lang samen zijn en voor elkaar willen zorgen als een van de 2 wegvalt.

Ging ze het ook doen? ik hoop dat de notaris eerst ook goed aan haar uitlegt wat de bedoeling is en waarom dat nodig zou zijn.. voor haar.
missnuada wijzigde dit bericht op 02-09-2025 16:42
31.00% gewijzigd
madamecannibale schreef:
02-09-2025 16:35
Ik vermoed ook iets qua belasting of erfenis. Ik zou daar ook niet happig op zijn.

Ze wonen niet samen en ze zijn niet getrouwd/geregistreerd dus ze kunnen geen fiscaal partners zijn. En voor de erfenis heb je testamenten nodig. Het enige wat ik kan bedenken is partnerpensioen en dat alle gezamenlijk aangeschafte spullen naar hem gaan bij het einde van de relatie, maar verder zie ik het echt niet.
Volgens AI:

Ja, u kunt een samenlevingscontract afsluiten zonder samen te wonen (bij een lat-relatie), maar dit is minder gebruikelijk dan wanneer u wel samenwoont. Het is belangrijk om een samenlevingscontract af te sluiten om uw financiële en juridische zaken, zoals bezittingen, schulden en erfrecht, duidelijk te regelen, zelfs als u niet samenwoont, om problemen bij een beëindiging te voorkomen.
Waarom een samenlevingscontract zonder samenwonen?

Duidelijkheid:
U kunt afspraken vastleggen over gedeelde bezittingen, financiën en zorg voor eventuele kinderen, zelfs als u apart woont.

Voorkomen van problemen:
Bij het beëindigen van de relatie kunnen de gemaakte afspraken helpen om onenigheid over de verdeling van bezittingen en schulden te voorkomen.

Erfrechtelijke zaken:
Zonder testament of samenlevingscontract erft u niet automatisch van elkaar. Een contract kan ervoor zorgen dat uw partner toch bepaalde zaken erft, zoals de helft van de woning, door middel van een verblijvingsbeding.

Pensioen en partnerverzekeringen:
Afhankelijk van het type contract en de pensioenregeling kunt u zonder samenwonen wel als fiscaal partner worden gezien.
Belangrijke aandachtspunten

Notarieel contract:
Voor officiële instanties zoals pensioenfondsen en de Belastingdienst is vaak een notarieel samenlevingscontract vereist.

Behoefte aan een contract:
Zeker als u samen een woning heeft gekocht of financiële afhankelijkheden heeft, is een samenlevingscontract verstandig.

Conclusie
Hoewel een samenlevingscontract meestal wordt afgesloten bij samenwonen, is het ook mogelijk om het af te sluiten als u gescheiden woont. Dit kan nuttig zijn om juridische en financiële afspraken te maken en biedt bescherming bij een beëindiging van de relatie.

Ik zie niet zoveel problemen. Ook zij kan zaken inbrengen natuurlijk.
Maar als ik haar was zou ik vragen wat zijn redenen zijn om dit te willen. En daarna gewoon samen naar de notaris voor een advies gesprek. Dan kan ze altijd nog besluiten of ze dat wil.
Cochise schreef:
02-09-2025 16:35
Ik heb niet zo'n relatie met haar dat ik dat durf te vragen.
Waarom vraag je het dan hier? Je weet dan waarschijnlijk ook niet alle ins en outs. Misschien willen ze wel gaan samenwonen op termijn, wil hij dat ze erft, krijgt ze een suikeroomregeling met een apartementje van hem en moet dat worden vastgelegd etc. En hoezo weet je dan wel dat het platonisch is? En waarom ga je uit van iets negatiefs voor haar? Als je niet duft te vragen waarom ze het overweegt dan moet je je vooral niet bemoeien.
Nou als je niet zo'n relatie hebt dat je het haar kan vragen...dan vraag ik me af waar bemoei je je mee...

Maar dat terzijde, het kan ook zijn dat hij zijn vermogen gewoon maximaal wil beschermen. Hij heeft hier geen samenleving contract voor nodig....maar misschien wil hij toch alles vast leggen op papier zodat zij het niet kan proberen toch iets op hem te verhalen/van hem te halen...mocht het misgaan.

Mischief probeert die "vriendin" wel te claimen met "duistere zaakjes"!
staples399 schreef:
02-09-2025 16:55
Nou als je niet zo'n relatie hebt dat je het haar kan vragen...dan vraag ik me af waar bemoei je je mee...

Maar dat terzijde, het kan ook zijn dat hij zijn vermogen gewoon maximaal wil beschermen. Hij heeft hier geen samenleving contract voor nodig....maar misschien wil hij toch alles vast leggen op papier zodat zij het niet kan proberen toch iets op hem te verhalen/van hem te halen...mocht het misgaan.

Mischief probeert die "vriendin" wel te claimen met "duistere zaakjes"!
Ik bemoei me nergens mee maar vraag me dingen af. Volgens mij staat dat me vrij.
MrsDuck schreef:
02-09-2025 16:54
Waarom vraag je het dan hier? Je weet dan waarschijnlijk ook niet alle ins en outs. Misschien willen ze wel gaan samenwonen op termijn, wil hij dat ze erft, krijgt ze een suikeroomregeling met een apartementje van hem en moet dat worden vastgelegd etc. En hoezo weet je dan wel dat het platonisch is? En waarom ga je uit van iets negatiefs voor haar? Als je niet duft te vragen waarom ze het overweegt dan moet je je vooral niet bemoeien.
Ik bemoei me nergens mee. Ik ken haar viavia en degene die haar goed kent deelde dit met mij omdat diegene zich een beetje zorgen maakt.
Heeft hij misschien schulden?
Lila-Linda schreef:
02-09-2025 17:08
Heeft hij misschien schulden?
Geen idee dus helaas. Maar dat is wel wat ik en degene die haar kent ons afvroegen
cochise wijzigde dit bericht op 02-09-2025 17:11
19.24% gewijzigd
Oftewel je vraagt je wat af op basis van roddel en achterklap. Praat met haar en adviseer vooral dat ze zich laat adviseren door een jurist of notaris voor ze wat dan ook tekent.
MrsDuck schreef:
02-09-2025 17:09
Oftewel je vraagt je wat af op basis van roddel en achterklap. Praat met haar en adviseer vooral dat ze zich laat adviseren door een jurist of notaris voor ze wat dan ook tekent.
Hoezo roddel en achterklap? Degene die haar goed kent heeft het beste met haar voor. Ik heb geen kwaad woord over haar gehoord.
Cochise schreef:
02-09-2025 17:11
Hoezo roddel en achterklap? Degene die haar goed kent heeft het beste met haar voor. Ik heb geen kwaad woord over haar gehoord.
Nee, maar er wordt wel getwijfeld aan zijn intenties. Echt dit valt bij mij gewoon onder geroddel en degene die bij je kwam moet met haar praten en niet met jou of de rest van de goegemeente.
MrsDuck schreef:
02-09-2025 17:16
Nee, maar er wordt wel getwijfeld aan zijn intenties. Echt dit valt bij mij gewoon onder geroddel en degene die bij je kwam moet met haar praten en niet met jou of de rest van de goegemeente.
Je bent nogal snel met je oordeel over geroddel en bemoeien.
Niks geroddel, gewoon gezond verstand omdat degene die dit met mij deelde zich zorgen maakt over haar. Met die man heeft diegene niets te maken.
cochise wijzigde dit bericht op 02-09-2025 17:23
0.21% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven