Samenlevingscontract, wat is zijn bedoeling?
dinsdag 2 september 2025 om 16:15
Edit, ik hou dit expres vaag, met reden.
Dit vraag ik niet voor mezelf maar omdat ik me iets afvraag.
Kennis heeft een platonische relatie met een zeer rijke man, zij wonen niet samen en zijn dat ook niet van plan.
Deze man wil heel graag een samenlevingscontract met haar sluiten, zij heeft haar eigen koophuis, hij natuurlijk ook.
Ik vertrouw het echter niet en vraag mij af of deze man hier duistere zaken mee voor ogen kan hebben. Dat wantrouwen berust puur op mijn onderbuikgevoel, verder heb ik geen info over deze man.
Wat is jullie idee hierover? Misschien ben ik te achterdochtig, dat kan natuurlijk ook.
Dit vraag ik niet voor mezelf maar omdat ik me iets afvraag.
Kennis heeft een platonische relatie met een zeer rijke man, zij wonen niet samen en zijn dat ook niet van plan.
Deze man wil heel graag een samenlevingscontract met haar sluiten, zij heeft haar eigen koophuis, hij natuurlijk ook.
Ik vertrouw het echter niet en vraag mij af of deze man hier duistere zaken mee voor ogen kan hebben. Dat wantrouwen berust puur op mijn onderbuikgevoel, verder heb ik geen info over deze man.
Wat is jullie idee hierover? Misschien ben ik te achterdochtig, dat kan natuurlijk ook.
cochise wijzigde dit bericht op 02-09-2025 17:20
6.98% gewijzigd
woensdag 3 september 2025 om 08:59
Hoe dan? Ze zijn juridisch niets van elkaar. Als ze apart blijven wonen, verandert een samenlevingscontract daar weinig aan. Het is een contract om af te spreken hoe je samen omgaat met (voornamelijk) financiën. Maar je kan er van alles in zetten, ook wie er zorgt voor de hond als het uitgaat. Een BV is een aparte rechtspersoon, bij een samenlevingscontract heeft ze geen contract of relatie met de BV.
woensdag 3 september 2025 om 09:02
iceteapeach schreef: ↑02-09-2025 22:23Maar jij staat er dan toch nog verder vanaf om te weten hoe of wat? Kun je wel beledigd reageren maar als jij al het fijne niet weet, hoe wil je dan dat er hier gereageerd wordt?
Afijn, je OP gelezen dus ik speculeer maar even mee: heeft hij kinderen waarmee hij een slechte relatie heeft om zodoende zijn vermogen, bij overlijden, bij de langstlevende in eerste instantie te laten zodat kinderen alleen aanspraak kunnen maken op hun legitieme portie?
Je regelt de erfenis niet met een samenlevingscontract, maar met een testament.
woensdag 3 september 2025 om 12:47
Zeg, voor een topic wat je zo stom vindt ben je hier wel vaak. Kun je on topic blijven?nerdopviva schreef: ↑03-09-2025 09:02Je regelt de erfenis niet met een samenlevingscontract, maar met een testament.
De vraag is, wat kunnen de beweegredenen van de man in kwestie zijn?
woensdag 3 september 2025 om 12:54
Gezamenlijke dingen kunnen via een samenlevingscontract wel direct naar partner over gaan ipv via testament.nerdopviva schreef: ↑03-09-2025 09:02Je regelt de erfenis niet met een samenlevingscontract, maar met een testament.
woensdag 3 september 2025 om 13:56
wat heb jij een defensieve houding, dnek dat je daarmee de negatieve reacties op je topic afroept, meer nog dan vanwege de inhoud.
woensdag 3 september 2025 om 14:10
Je zou je ook kunnen focussen op berichten van mensen die wel met je mee speculeren. Negeer gewoon wat jou niet bevalt.
woensdag 3 september 2025 om 14:20
Of je geeft gewoon toe dat je het fout had...hoe moeilijk is dat.

Daarnaast zeg ik ook al vanaf begin dat deze dame echt helemaal niets heeft aan zo'n samenlevingsovereenkomst. Voor haar zit er niet veel te winnen in. Voor hem zag ik het ook niet echt.
Maar ik zie net wel dat de belasting mensen die niet in zelfde huis verblijven maar wel een huis als hoofdverblijf aanmerken en een samenlevingsovereenkomst hebben, wel als fiscaal partner kunnen zien.
Van de belastingsite:
Kunnen fiscale partners apart wonen?
Dit is niet toegestaan volgens de Wet inkomstenbelasting 2001. Volgens de wet mogen fiscale partners slechts één woning als hoofdverblijf aanmerken, zelfs als ze feitelijk elk een aparte woning gebruiken.
Dus heel misschien is dat wel zijn plan, dat er een van hun huizen als hoofdwoonverblijf aangemerkt gaat worden en ze dan wel fiscale partners kunnen zijn.
missnuada wijzigde dit bericht op 03-09-2025 14:26
44.53% gewijzigd
woensdag 3 september 2025 om 14:21
Zoals je kunt lezen lees ik de berichten van mensen die wel ontopic kunnen reageren zeker en neem die allemaal mee. Ik kan iemand die al meerdere keren lullig loopt te doen hier niet telkens negeren, het slaat gewoon de topic dood.
woensdag 3 september 2025 om 14:39
Wat een onzin, nerdopviva doet echt niet lullig hoor maar denkt dit hele topic al mee.
Als iemand een suggestie doet en een ander zegt dat die suggestie niet klopt, dan slaat diegene daarmee het topic niet dood!
woensdag 3 september 2025 om 14:44
woensdag 3 september 2025 om 15:10
Als meelezer vallen me jouw negatieve berichten meer op dan die van haar. Jammer dat je ook tegen mij defensief reageert. Succes met je topic verder.
woensdag 3 september 2025 om 15:36
woensdag 3 september 2025 om 21:59
Maar ik heb juist gelijk. Dan kan je wel je domme emoties gebruiken. Ik heb mezelf wel genoeg herhaald in dit topic. Beetje jammer dat [...] mensen verkeerde informatie verpreiden…
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-09-2025 08:42
Reden: Schelden
Reden: Schelden
1.47% gewijzigd
donderdag 4 september 2025 om 11:22
Is hij bang dat ze ooit op de één of andere manier aanspraak gaat maken op zijn vermogen of zo?
donderdag 4 september 2025 om 12:05
donderdag 4 september 2025 om 12:16
Nee, ze heeft het specifiek over een samenlevingscontract.
Inmiddels weet ik wel iets meer, ze schijnen toch verliefd op elkaar te zijn.
donderdag 4 september 2025 om 12:18
donderdag 4 september 2025 om 12:34
MissNuada schreef: ↑03-09-2025 14:20Maar ik zie net wel dat de belasting mensen die niet in zelfde huis verblijven maar wel een huis als hoofdverblijf aanmerken en een samenlevingsovereenkomst hebben, wel als fiscaal partner kunnen zien.
Van de belastingsite:
Kunnen fiscale partners apart wonen?
Dit is niet toegestaan volgens de Wet inkomstenbelasting 2001. Volgens de wet mogen fiscale partners slechts één woning als hoofdverblijf aanmerken, zelfs als ze feitelijk elk een aparte woning gebruiken.
Dus heel misschien is dat wel zijn plan, dat er een van hun huizen als hoofdwoonverblijf aangemerkt gaat worden en ze dan wel fiscale partners kunnen zijn.
Bijzonder. Partner en ik hebben een GP, hij woont en staat ingeschreven in zijn koophuis en ik in mijn huurhuis. Bij de jaarlijkse belastingaangifte zijn we elkaars fiscale partners. En hebben we allebei ons eigen adres. De belastingdienst verwerkt dat gewoon.
Maar dat is blijkbaar tegen hun eigen regels?
Of geldt jouw stuk alleen voor fiscale partners die een samenlevingscontract hebben, en niet puur voor het stuk ‘fiscaal partners kunnen zijn’?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 4 september 2025 om 12:35
Nou, fijn voor ze. Dan hoeft je je geen zorgen meer te maken om die vage kennis, het is iets tussen hun 2.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in