Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen tijdens studie

29-11-2017 23:53 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een meisje van 17 en heb een vriend van 16 en we zijn al zo'n 9 maanden bij elkaar. Voor school zijn we nu naar studies en universiteiten aan het kijken want ik zit in mijn 5e jaar vwo dus over 1,5 jaar moet het toch echt wel gaan gebeuren. Nou zaten we ook te kijken naar samenwonen, omdat dat gewoon een stuk makkelijker is met het op en neer reizen naar de uni. Voordat mensen me gaan vertellen dat het allemaal veel te vroeg is, dat is mijn vraag niet, we willen het ontzettend graag en staan er beiden achter. Mijn vraag is, is samenwonen wel mogelijk qua geld. Tegen de tijd dat we een appartement kunnen gaan uitzoeken ben ik 18 en hij ook, op kamers wonen maar in eenzelfde huis vinden we allebei niks, we willen wel iets wat echt van ons is. Wat valt aan te raden, ook met de blik op eventuele inrichting van het huis, zoeken op sites naar een appartement, of het wel te bekostigen is, etc.

Alvast bedankt voor de reacties!
violetskies schreef:
30-11-2017 00:47
Het is heel moeilijk om een betaalbaar huurappartement te vinden in Utrecht en al helemaal als je student bent. Vergeet niet alvast op je kalender te zetten om je op je 18 jarige leeftijd in te schrijven bij de SSH en woningnet. Een kamer vinden gaat gemakkelijker. Wel ken ik wat bofkonten die rond hun 21e een studiootje konden huren aan de Europalaan.
En dan zit je in Kanaleneiland ;)

Ons appartement (Utrecht) is net gekocht door ouders die dat voor hun studerende zoon kochten. Hebben jullie toevallig geen rijke ouders?
Kan best hoor, als je bereid bent te accepteren dat je niet in de beste buurt terecht komt en/of in dorpen aan de rand van de stad. Luxe wordt het niet, maar dat is een kamer ook niet... Behalve thuis dan en thuiswonen is uiteraard wel goedkoper.

Inschrijven zodra het kan en gaan met die banaan.

Ik heb het met ex op die manier gedaan. Was een leerzame ervaring, nooit spijt van gehad, wel een studieschuld aan over gehouden.

Schoonouders hebben destijds voor mijn huidige partner iets kleins gekocht, dat is helemaal super natuurlijk, maar niet iedereen heeft dat geluk.
Weten jullie nu al welke studies jullie gaan doen? Ik zou me niet willen beperken tot een bepaalde stad omdat mijn vriendje daar toevallig studeert.
Los van of het uberhaupt nog aan is, of het verstandig is, wat de ouders ervan denken..... dat kun je zelf wel bedenken lijkt me.

Een appartement huren met zn tweetjes terwijl je beiden studeert is duur. Je zult er allebei naast moeten werken en je houdt bijna niks over. Daarnaast zadel je jezelf ook op met een studieschuld. Of het mogelijk is... ik denk dat je niet eens iets kunt vinden als ik eerlijk ben.

Een andere optie is twee kamers zien te vinden in hetzelfde huis. Zo hebben mijn ouders het ook gedaan. De ene kamer was echt een slaapkamer waar ook veel kasten stonden waar ze alles opborgen. De andere kamer was meer een zit/eetkamer. Je kunt daar sowieso een eigen koelkast neerzetten, een kast met eigen keukenspulletjes, een magnetron of combioven, en als het toegestaan is ook een elektrisch kookplaatje.
Sommige kamers zijn ook voorzien van wastafel, dat zou helemaal ideaal zijn! Alleen badkamer/toilet zou dan gedeeld zijn.

Al moet ik wel zeggen dat er in veel studentenhuizen ook wordt gekeken naar gezelligheid in het huis, en dat veel studenten niet op een stel zitten te wachten dat huisje boompje beestje komt doen.

Ik heb er met mijn toentertijd vriendje, nu man, ook over gedacht om samen te wonen. Niet gedaan. Ik ben op kamers gegaan en hij ook, beiden in een andere stad en we reisden heen en weer. Blij dat ik dat heb gedaan! Zo hebben we beiden ervaringen op gedaan, en gekozen voor wat we wilden. We zijn wel beiden met onze studie gestopt, zijn gaan werken, en toen zijn huur afliep en hij weg moest zijn we samen gaan wonen.
Ik ben ook als student erg jong gaan samenwonen, en financieel was het prima te doen (in Den Haag). Ik was minder kwijt aan een verdieping voor ons samen dan aan een kamer in een studentenhuis. Eerst iets in een krantje gevonden, weet niet meer welk, iets lokaals, en tegelijk ingeschreven bij de woningbouw en 2 jaar later een nog goedkopere woning gekregen (met huursubsidie).

Qua inrichting, wat oude spullen via ouders, wat vintage dingen, je vindt wel ergens via via een gratis bank waar je een grand foulard overheen kan leggen en verder IKEA. Op de grofvuil ophaaldag kan je ook wel eea vinden als je heel erg krap zit. Op marktplaats staat genoeg voor niks of weinig. Grootste uitgave was laminaat, maar voor een paar honderd euro p.p. kom je echt een heel end. Langzaamaan kan je dingen vervangen voor mooiere spullen.

Het was een supertijd en ik vond het veel leuker dan een studentenhuis. Dat is gewoon niet echt mijn ding, met 6 man samenwonen. Wel vonden we na 4 jaar dat we een stuk ontwikkeling hadden gemist en daardoor hebben we de relatie ook uiteindelijk verbroken. Maar no regrets.
_Marana_ schreef:
30-11-2017 17:25
Weten jullie nu al welke studies jullie gaan doen? Ik zou me niet willen beperken tot een bepaalde stad omdat mijn vriendje daar toevallig studeert.
Dit.

Je gaat toch je keus aanpassen als je dit per se wil.
Lieverd, je weet toch niet of jullie over 1,5 jaar nog verkering hebben? 16 en 17 :facepalm:
Nirakkam schreef:
30-11-2017 19:39
Lieverd, je weet toch niet of jullie over 1,5 jaar nog verkering hebben? 16 en 17 :facepalm:

Nee joh sssst. Dit is voor eeuwig natuurlijk! Je kunt best nu al plannen maken voor over 18 maanden, ze zijn al 9 maanden samen!
_Marana_ schreef:
30-11-2017 19:42
Nee joh sssst. Dit is voor eeuwig natuurlijk! Je kunt best nu al plannen maken voor over 18 maanden, ze zijn al 9 maanden samen!
Weet je dan niet dat ze hun huwelijk al aan 't plannen zijn en het al hebben over hoeveel kinderen er op hun 24ste komen?
Tornacense schreef:
30-11-2017 19:44
Weet je dan niet dat ze hun huwelijk al aan 't plannen zijn en het al hebben over hoeveel kinderen er op hun 24ste komen?
Oja, natuurlijk. En nu al jurken uitzoeken!

:cheer2: :cheer2: :flirting:
Zie eerst nog maar bij elkaar te zijn. Daarnaast bedenk hoe je de woning zou kunnen betalen als je relatie uitgaat. Want niks vervelender dan te moeten verhuizen terwijl je relatie over is of je relatie niet te durven verbreken omdat je Anders moet verhuizen.

Kies dus een woning die je alleen kan betalen. Los van het feit of dit überhaupt haalbaar is in jullie omgeving.
Begin ook nu al te sparen voor je uitzet.

Vraag bij elke verjaardag, Kerst, Sint, ... iets praktisch.
Een paar borden, bestek, glazen, pannen, een tweedehands kast, een tweedehands sofa, een bon van Ikea, ...

Op 1.75 jaar krijg je met zijn twee zo toch al behoorlijk veel bij elkaar en moet je nog weinig zelf kopen.
Sommige mensen zijn natuurlijk al heel jong bij de juiste partner. Ik ken ze in elk geval wel. Ik ken ze ook bij wie het misgelopen is, maar goed, dat is een ander verhaal.
Het maakt nogal wat uit waar je wilt gaan wonen. Een leuke huurwoning in Delfzijl heb je sneller dan een in hartje Amsterdam.
Over uitzet en dergelijke zou ik me geen zorgen maken. Toen mijn man en ik gingen samenwonen hadden we ook geen geld en we kregen uit allerlei hoeken zesdehands meubels die een heel eclectische mix opleverden en vooral heel gratis waren. En dat was prima.
Yakatani schreef:
30-11-2017 01:31
Nee joh, dat hoeft helemaal niet. Ik heb eens een heel huis ingericht voor 1500 euro.
.
Volgens mij refereert Pluisi aan een recent topic :high5:
Ik heb ook toen ik 16 was een relatie gekregen met de man waarmee ik nu al meer en 10 jaar getrouwd ben. Maar wij hebben wel in verschillende steden gewoond, en daar ben ik nog altijd blij om! Ik vond het wel zo gezond om je ook los van elkaar te ontwikkelen en wij zijn juist steeds meer naar elkaar toegegroeid.
Huur een kamer en vraag jouw vriend om veel langs te komen.

Met mazzel vind je allebei iets in hetzelfde huis.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ook gedaan. Eerst de bovenverdieping van een huis samen gehuurd. Dat was een mazzeltje. Ondertussen hebben we ons ingeschreven bij de Studentenhuisvesting en na een jaar kwam het verlossende telefoontje: er was een tweepersoons flatje vrij. Mèn wat een luxe.

Qua inrichting heb je Marktplaats, kringloop, weggeefhoeken en familie en kennissen die spulletjes over hebben. Wij hebben heel veel van mijn schoonmoeder gekregen en kon wat spulletjes krijgen uit de inboedel van overleden tante. De rest hadden we al of hebben we met beperkt budget gekocht.

En qua geld: ik had volledige stufi en mijn man kreeg een bescheiden toelage van zijn ouders en daarnaast werkten we er allebei bij. En daarmee konden wij prima rondkomen. Mijn man kreeg 50 euro per week aan eetgeld en daar konden wij prima met z'n tweeën van eten.

Wat vinden jullie ouders van dit plan?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
TO is waarschijnlijk al aan het verhuizen met haar 16 jarige vukkering, want niet meer teruggekomen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hoi, heel erg bedankt voor de reacties die daadwerkelijk antwoord gaven op de vraag die ik stelde. Dit forum startte ik puur uit nieuwsgierigheid naar andere ervaringen en wat aan te raden was en wat niet. Ik snap zelf ook heus wel dat ik nu nog niks hoef te beginnen met regelen.
1. Niet samen een stad kiezen maar iets wat je zelf leuk vindt en zelfde geldt voor hem. Ja hallo, dat leek me wel duidelijk :uh?:
2. Misschien gaat het wel over. Nouja ik ga niet met iemand waar ik vanuit ga dat het toch niks wordt en dat lijkt me vrij normaal en dan is het ook vrij logisch dat ik er vanuit ga dat we ooit samen gaan wonen.
Het is gewoon ontzettend teleurstellend dat sommige mensen in de comments het belangrijker vinden om hun negativiteit hier te droppen i.p.v mij gewoon antwoord geven op een vraag. Het was gewoon nieuwsgierigheid, ik ben niet zo ongelofelijk naïef als ik hier soms neer wordt gezet.
Voor de mensen die wel normaal reageerden en dit eventueel nog lezen, ontzettend bedankt! :heart: :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven