Samenwonen wel of niet inschrijven
dinsdag 1 maart 2011 om 09:12
Mijn vriend en ik hebben net besloten dat we willen gaan samenwonen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar nu komt het geregel. We hebben allebei nog nooit samengewoond en alle tips zijn welkom! Hij heeft een koophuis en aangezien ik nog bij mijn ouders woon trek ik bij hem in. Ik studeer nog en heb dus veel minder te besteden als hem. Nu willen we iedere maand geld apart leggen voor boodschappen en voor de auto. Zodat we dit netjes samen betalen. Ik vraag me nu nog af of ik me al moet gaan laten inschrijven bij hem. Ik ben namelijk bang dat als ik dat doe alle belastingen en heffingen direct omhoog gaan. Kunnen jullie misschien vertellen of dit werkelijk zo is of dat dit pas vanaf 1 Jan 2012 omhoog gaat? En misschien zijn er nog andere dingen waar we nog rekening mee moeten houden? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
dinsdag 1 maart 2011 om 13:09
Ik begrijp ook wel dat die regels er niet voor niets zijn, maar mijn inkomen per maand is maar iets van 200 euro. Vandaar dat ik niet veel kan bijdragen en vraag ik me af of het slim is om me in te schrijven.
En nee we willen niet wachten tot ik een baan heb want dan kunnen we de eerste twee jaar zeker niet samenwonen.
En nee we willen niet wachten tot ik een baan heb want dan kunnen we de eerste twee jaar zeker niet samenwonen.
dinsdag 1 maart 2011 om 13:15
dinsdag 1 maart 2011 om 13:58
quote:Ruza schreef op 01 maart 2011 @ 13:54:
Ik vind 200 per maand wel erg weinig.
Ik ook, daarvan kun je nauwelijks je collegeld en boeken betalen!
Misschien moet je ook op zoek naar een lucratievere bijbaan.
Maar nogmaals, google even op fiscaal partnerschap, ik denk dat jullie dan echt voordeliger uitzijn.
Ik vind 200 per maand wel erg weinig.
Ik ook, daarvan kun je nauwelijks je collegeld en boeken betalen!
Misschien moet je ook op zoek naar een lucratievere bijbaan.
Maar nogmaals, google even op fiscaal partnerschap, ik denk dat jullie dan echt voordeliger uitzijn.

dinsdag 1 maart 2011 om 13:59
Die 200 euro p mnd telt maar weinig mee als het om toeslagen gaat. Of je gemeentelijke lasten omhoog gaan ligt aan je gemeente. De ene gemeente rekent voor elk huishouden hetzelfde, de ander kijkt naar gezinssamenstelling. Mijn gemeente rekent 1 bedrag voor afval, bij een ander betaal je per kilo of per bakleging.
De kosten voor boodschappen, gas, water en licht zal wel wat stijgen, maar je kunt met de belastingaangifte wel weer je loonheffingskorting naar je partner overhevelen, dat scheelt enorm. maar dan moet je wel fiscale partner zijn. (de belastingdienst kan je precies vertellen aan welke voorwaarden je dan moet voldoen.)
De kosten voor boodschappen, gas, water en licht zal wel wat stijgen, maar je kunt met de belastingaangifte wel weer je loonheffingskorting naar je partner overhevelen, dat scheelt enorm. maar dan moet je wel fiscale partner zijn. (de belastingdienst kan je precies vertellen aan welke voorwaarden je dan moet voldoen.)

dinsdag 1 maart 2011 om 16:05
"Ons" eerste huis stond ook op Moppemans naam. Heel logisch, want gekocht op zijn inkomen en spaargeld, ik zat nog op school.
Ik deed de boodschappen, hij de vaste lasten van wonen, gas, water, licht etc. Omdat hij kapitaal opbouwde met zijn eigen huis wilde hij dat ik vooral zou gaan sparen, zodat ik zelf ook kapitaal opbouwde.
Dat kapitaal zit nu in ons nieuwe huis, dat wél op beider naam staat. Bij de notaris hebben we beschreven wie hoeveel heeft ingebracht, voor het geval we weer uit elkaar zouden gaan.
Ik denk dat dit voor jullie ook een goede constructie zou zijn.
Niet romantisch, wel realistisch.
Ik deed de boodschappen, hij de vaste lasten van wonen, gas, water, licht etc. Omdat hij kapitaal opbouwde met zijn eigen huis wilde hij dat ik vooral zou gaan sparen, zodat ik zelf ook kapitaal opbouwde.
Dat kapitaal zit nu in ons nieuwe huis, dat wél op beider naam staat. Bij de notaris hebben we beschreven wie hoeveel heeft ingebracht, voor het geval we weer uit elkaar zouden gaan.
Ik denk dat dit voor jullie ook een goede constructie zou zijn.
Niet romantisch, wel realistisch.
dinsdag 1 maart 2011 om 17:02
Of je heffingen moet betalen is niet afhankelijk van of je daar zin in hebt of niet. Je moet je gewoon inschrijven waar je woont en geen ingewikkelde en oneerlijke constructies gaan zitten bedenken die misschien financieel voordeliger zouden kunnen zijn.
En 200 euro is wel erg weinig, dus als ik jou was zou ik een ander baantje zoeken of meer uren gaan werken.
En 200 euro is wel erg weinig, dus als ik jou was zou ik een ander baantje zoeken of meer uren gaan werken.
I only get one shot at life - so I shoot to kill