Geld & Recht alle pijlers

Scheiding - hypotheek

03-10-2025 17:39 180 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Het gaat niet zo goed tussen ik en mijn partner. Nieuw huis gekocht met eigen inbreng van partner, huis is gezamelijk eigendom. Nu is mijn vraag: stel originele hypotheek is 200.000. Partner heeft 150.000 overwaarde van eigen woning ingebracht en hierdoor is huidige hypotheek 50.000. We gaan uit elkaar en de waarde is 60.000. We hebben dan 10.000 overwaarde. Moet ik dan partner 150.000 gedeeld door 2: 75.000 betalen? Gaat er trouwens om dat partner mij wil uitkopen. Aan de ene kant denk ik van niet, want door inbreng van hem is de hypotheek dan lager waardoor hij misschien de woning kan behouden. En anders zou je het beter kunnen verkopen dat hij die 150000 krijgt (en ik 0 maar niet hoef te betalen). Of zie ik dit fout?
Pelle schreef:
04-10-2025 12:59
TO, jullie kunnen onderling prima afspreken dat de woning 400.000 waard is.
Dit. Je had dit bedrag er een paar maanden terug voor over, dus je kunt ook stellen dat dit dan ook de waarde economische verkeer was een paar maanden geleden, en niet de lagere taxatie waarde. Maar goed, dat is een bredere discussie.
Summertje schreef:
04-10-2025 15:59
Dit. Je had dit bedrag er een paar maanden terug voor over, dus je kunt ook stellen dat dit dan ook de waarde economische verkeer was een paar maanden geleden, en niet de lagere taxatie waarde. Maar goed, dat is een bredere discussie.
Heel eerlijk: als jij de toekomstige ex was van to en een nieuwe hypotheek moest regelen, zou jij dit dan doen?
debuurvrouw schreef:
04-10-2025 16:16
Heel eerlijk: als jij de toekomstige ex was van to en een nieuwe hypotheek moest regelen, zou jij dit dan doen?
Dat ligt helemaal aan de omstandigheden van het geval ;)
Summertje schreef:
04-10-2025 16:17
Dat ligt helemaal aan de omstandigheden van het geval ;)
Precies en dat is wat we dus niet weten...
Mijn man en ik hebben de afspraak dat we in alles vast houden aan de afspraken houden die we maakten toen we nog wel van elkaar hielden; dus onze hypotheekakte en onze huwelijkse voorwaarden.
Jammer genoeg weet to blijkbaar niet wat ze afgesproken heeft en vooral niet waar ze voor getekend heeft.
Jemig, ik heb nog nooit huis gekocht en dat zal ook nooit in mijn toekomst liggen ben ik bang, dus ik ben alleen maar meer in de war geraakt na dit topic…
Airysuit schreef:
04-10-2025 16:35
Jemig, ik heb nog nooit huis gekocht en dat zal ook nooit in mijn toekomst liggen ben ik bang, dus ik ben alleen maar meer in de war geraakt na dit topic…
Misschien moet je daar maar gewoon heel blij om zijn?
Want jij komt dan niet in de situatie van to terecht!
Een huis kopen is blijkbaar echt heel belangrijk maar een hypotheek is krijgen is makkelijker dan dat wat je voor een huurwoning regelen moet.
Mensen trouwen/ nemen een samenlevingscontract en maken zich meer zorgen over de dag/de jurk dan het contract.
Ik begrijp dat echt niet...
Paramaribo3 schreef:
04-10-2025 12:26
Ik kan dat bedrag nooit betalen. Wellicht is dan op de markt brengen een betere optie, zodat partner inbreng er uit krijgt mocht iemand overbieden.
Heb je vandaag je samenlevingscontract doorgelezen? Doe dit echt en zorg ervoor dat je begrijpt wat er staat. Als je het zelf niet begrijpt zoek dan hulp bij vrienden en/of familie.
debuurvrouw schreef:
04-10-2025 16:22
Precies en dat is wat we dus niet weten...
Mijn man en ik hebben de afspraak dat we in alles vast houden aan de afspraken houden die we maakten toen we nog wel van elkaar hielden; dus onze hypotheekakte en onze huwelijkse voorwaarden.
Jammer genoeg weet to blijkbaar niet wat ze afgesproken heeft en vooral niet waar ze voor getekend heeft.
Klopt, ik vind het ook onbegrijpelijk dat iemand niet weet wat ie (een paar maanden eerder nog wel) heeft geregeld.
Phlox24 schreef:
04-10-2025 17:39
Heb je vandaag je samenlevingscontract doorgelezen? Doe dit echt en zorg ervoor dat je begrijpt wat er staat. Als je het zelf niet begrijpt zoek dan hulp bij vrienden en/of familie.
Ze heeft een geregistreerd partnerschap. Geen samenlevingscontract.
Summertje schreef:
04-10-2025 18:01
Ze heeft een geregistreerd partnerschap. Geen samenlevingscontract.
Oja, dan de partnerschapvoorwaarden. Ze schreef immers dat de inleg van vriend beschreven staat in de voorwaarden.
Phlox24 schreef:
04-10-2025 18:04
Oja, dan de partnerschapvoorwaarden. Ze schreef immers dat de inleg van vriend beschreven staat in de voorwaarden.
Ja, of het is 'los' geregeld. Hoe dan ook moet ze opzoeken wat ze nou eigenlijk heeft ondertekend :lijstje:
To, kijk ook of er een verrekenbeding is opgenomen. Kortom, lees alle opgestelde voorwaarden goed door.
Hoe het afloopt hangt in dit geval ook van de onderlinge verstandhouding af. Degene die het huis houdt, heeft te maken met fictief geld (een geschatte waarde), maar degene die moet betalen moet dat bedrag echt ophoesten. Dan is 10K in woningwaarde een fractie, maar als je het bij elkaar moet sparen, ben je wel een paar maanden tot een paar jaar bezig (de meesten van ons dan). Als TO die man heeft bedrogen met zijn beste vriend, kan ik me voorstellen dat hij haar financieel wil laten bloeden, maar als het in wederzijds overleg is en je hebt geen hekel aan elkaar, is die 10K peanuts en ruil je dat tegen de wasmachine.
Airysuit schreef:
04-10-2025 16:35
Ik heb wel een huis en ook een hypotheek. Maar na dit topic ga ik ernstig twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan destijds.
Bontebok schreef:
04-10-2025 19:20
Ik heb wel een huis en ook een hypotheek. Maar na dit topic ga ik ernstig twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan destijds.
Zoek dat eens op je gemak uit.
Dan kom je in elk geval niet voor verrassingen te staan...
debuurvrouw schreef:
04-10-2025 12:06
Het hoeft helemaal geen waardedaling te zijn. To en haar toekomstige ex hebben waarschijnlijk (net als bijna iedereen die het afgelopen jaar gekocht heeft) meer betaald dan de waarde van het huis.
Dat is nl wat de huidige markt op gebaseerd is: er wordt enorm overboden.
Mensen kopen een huis op basis van wat zij ervoor over hebben, niet op de daadwerkelijke waarde.
Daarnaast hebben ze het huis pas een paar maanden geleden gekocht en daar ook kosten voor gemaak. In een paar maanden zijn de kosten koper er ook nog niet uit.
KamilleT schreef:
04-10-2025 18:59
Als TO die man heeft bedrogen met zijn beste vriend, kan ik me voorstellen dat hij haar financieel wil laten bloeden, maar als het in wederzijds overleg is en je hebt geen hekel aan elkaar, is die 10K peanuts en ruil je dat tegen de wasmachine.
Als ik het zo lees, gok ik dat de kans vrij groot dat vriend ook merendeel van de inrichting en inboedel heeft betaald. Maar dat is mijn gok. In dit geval heeft vriend dus een minder geld en zijn eigen betaalde wasmachine niet meer. Maar dat is mijn aanname, hopelijk zit ik er helemaal naast en heeft TO wel meebetaald aan meubels, inrichting e.d. Die kan ze dan laten staan als blijkt dat zij vriend geld verschuldigd is.
Dat zou de beste uitkomst zijn plox24.
Maar iets zegt mij dat dit niet zo is...
debuurvrouw schreef:
04-10-2025 13:00
To is verplichtingen aangegaan in de hypotheek en in haar samenlevingscontract.
Wat jij nu heel simpel oppert en als logisch verkondigt hoeft dat zeker niet te zijn.
Er is een enorm verschil in de financiën tussen to en haar ex. Als hij wel een beetje inzicht heeft, zijn de zaken helder beschreven in beide contracten.
Dan kun je wel roepen dat het eerlijk is om dit met gesloten portemonnee te regelen, maar het allereerlijkste is om je te houden aan de afspraken die je samen hebt gemaakt bij het aangaan van de hypotheek en het samenlevingscontract (want toen vond je elkaar nog lief en heb je hier beide met volle verstand een handtekening onder gezet)
Het kan niet zo zijn dat de ex van to zijn geld maar weg moet geven om haar te beschermen omdat hij nu eenmaal meer heeft. Ook hij moet een hogere hypotheek aangaan om het huis te bekostigen he?
Waar haal jij die hogere hypotheek vandaan? Waarom zou ex een hogere hypotheek nodig hebben als dit met gesloten beurs afhandelen?
Hypotheek blijft toch gewoon 230.000?
Pelle schreef:
04-10-2025 21:50
Waar haal jij die hogere hypotheek vandaan? Waarom zou ex een hogere hypotheek nodig hebben als dit met gesloten beurs afhandelen?
Hypotheek blijft toch gewoon 230.000?
Hij zal haar moeten uitkopen toch?
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 20:16
Bedoel meer dat stel je zou de woning dan verkopen, dan krijgt hij zijn eigen inbreng waarschijnlijk. Terwijl als ik hem dan zou moeten betalen met uitkopen, ik dat simpelweg financieel niet kan.
Wie gaat wie nu uitkopen dan? Binnen een post switch je steeds tussen jullie heen en weer, geheel onduidelijk .
debuurvrouw schreef:
04-10-2025 21:57
Hij zal haar moeten uitkopen toch?
Voor 0 euro als ze de waarde 400.000 hanteren.
En voor -10.000 als ze de waarde 380.000 hanteren.
Hij hoeft haar toch niet te betalen? Dan blijft de situatie toch gewoon hetzelfde?
Pelle schreef:
05-10-2025 07:34
Voor 0 euro als ze de waarde 400.000 hanteren.
En voor -10.000 als ze de waarde 380.000 hanteren.
Hij hoeft haar toch niet te betalen? Dan blijft de situatie toch gewoon hetzelfde?
Haar niet, maar de hypotheek is nu 50/50.
Dus als ex de woning wil behouden dan zal hij voor de hele hypotheek op moeten draaien.
Dus gesloten beurs is het voor hem al sowieso niet. Want al is het "fictief" geld zoals iemand het hier noemt, ik denk toch echt dat de bank die de lening verstrekt daar net iets anders over denkt.
Eigen vermogen is eigen vermogen uit de voorwaarden. Vorige woning waar de overwaarde uit voort kwam is van partner. Dus zijn vermogen. We hebben geen verrekenbeding. Verder heb ik gewoon meebetaald aan de inrichting, etc. We hebben beide een baan en inkomens verschillen niet veel. Verder uit de hypotheekakte staat er niks over de eigen inbreng. Maar als ik kijk naar de voorwaarden is dat zijn eigen vermogen.
Nee, hij wil er blijven wonen. Dus hij wil mij uitkopen, maar kans is dus groot dat ik hem moet betalen dan bij het uitkopen van mij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven