Werk & Studie alle pijlers

Leaseauto; Hoe werkt dat?

26-11-2025 19:54 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Yes ik heb een nieuwe baan! Veel zin in, start in het nieuwe jaar.
Bij de baan hoort een leaseauto. Nou ben ik een totale leek op autogebied en het hele concept van bijtelling snap ik totaal niet. En van de mensen die ik tot nu toe om uitleg heb gevraagd wordt ik ook niet veel wijzer (buurman en HR)

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat bijtelling inhoudt? Ik heb nu de indruk dat er een x bedrag bovenop je bruto salaris komt maar je netto toch minder krijgt uitbetaald? Hoe werkt dat dan?
Dit is typisch een vraag voor chatgpt, zou ik zeggen.

Maar bijtelling houdt in dat je inkomstenbelasting wordt berekend over een hoger inkomen. Namelijk inkomen + bijtelling. Je betaalt dus meer belasting, en houdt dus minder over van je inkomen. Maar je hebt verder geen/minder autokosten.
Je betaalt voor je leaseauto als je ‘m privé rijdt. Daar komt het op neer. Hoeveel je betaalt, hangt o.a. de waarde van de auto.
Je brutosalaris wordt niet hoger. Maar er wordt een bruto bedrag bij je inkomen geteld waarover je belasting betaalt.

Dus stel je bruto salaris is 3.500 en je bijtelling 600, dan betaal je belasting over 4.100.

Je netto salaris wordt dan 3.500 -/- loonbelasting.
Even alle andere componenten buiten beschouwing latend.

Hoeveel netto dat is, hangt af van de hoogte van je salaris.
Raar dat HR het je niet uit kan leggen..

Stel je salaris is 3.000 euro, de bijtelling voor de leaseauto is 500 euro, dan wordt die 500 fictief bij je loon opgeteld, zodat je daarover belasting verschuldigd bent. Dus stel je moet 50% belasting betalen, dan wordt er 250 euro van je netto loon ingehouden voor de bijtelling.
Dus je betaalt meer belasting omdat je loon hoger in wordt geschat omdat de belastingdienst je auto als verkapt loon ziet. Die 500 krijg je niet bij je loon, het wordt alleen meegenomen in de belasting berekening.
Dus zonder bijtelling is je netto salaris:
3.500 - loonbelasting over 3.500
Met bijtelling
3.500 - loonbelasting over 4.100.

Je houdt inderdaad netto minder over, maar je hebt verder geen autokosten.
Voor het geld van de bijtelling kun je normaliter geen gelijkwaardige auto rijden.
Mrb, verzekering, onderhoud, afschrijving en benzine.
Chat gpt heb ik het ook gevraagd, maar dan snap ik het nog steeds niet eigenlijk.

Kost het je dan altijd netto geld? Ook als ik de auto privé niet zou gebruiken?

Ik twijfel nog of ik de auto ook privé wil gaan gebruiken.
De belastingdienst ziet je leaseauto als extra beloning vanuit de werkgever, bovenop je salaris in geld. Je moet daarom ook over (het mogen gebruiken van) de leaseauto inkomstenbelasting betalen.
simsalabimbam schreef:
26-11-2025 20:13
Chat gpt heb ik het ook gevraagd, maar dan snap ik het nog steeds niet eigenlijk.

Nee dan betaal je geen bijtelling.
Maar je mag dan niet meer dan 500 km privé rijden.
Maar heb je privé dan geen auto nodig?
simsalabimbam schreef:
26-11-2025 20:13

Wij gebruiken de lease auto van mijn man ook niet privé. Ik heb ook een auto.
Je moet dan uiteraard wel een goede kilometer registratie bijhouden.

Reken het vooral goed uit, zeker als er een 2e auto is.
Oke, tnx! zo'n sommetje als van Pelle maakt het inzichtelijk!

Had ook ineens de ingeving om het in in zo'n bruto - netto calculator salaris berekening te zetten en dan zie ik het verschil ook goed.

Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op een leaseauto. We hebben 1 gezinsbak waar ik altijd in rij. En partner rijdt een youngtimer koekblikkie, dus die kost ook niet veel. En bovendien merk ik die kosten niet direct in mijn eigen geld of ons gezinsbudget omdat man die zakelijk rijdt

Een vergelijkbare auto als onze gezinsauto leasen+ privé rijden zou volgens die salariscalculator mij netto 700,- per maand kosten, dat vind ik wel erg veel.
simsalabimbam wijzigde dit bericht op 26-11-2025 20:41
Reden: .
0.00% gewijzigd
Maar ja, om nou straks 3 auto's voor de deur te hebben staan is ook een tikje overdreven natuurlijk
Kan je dan niet afstemmen dat je een passende reiskostenvergoeding krijgt ipv een lease auto?
simsalabimbam schreef:
26-11-2025 20:39
Oke, tnx! zo'n sommetje als van Pelle maakt het inzichtelijk!

Had ook ineens de ingeving om het in in zo'n bruto - netto calculator salaris berekening te zetten en dan zie ik het verschil ook goed.

Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op een leaseauto. We hebben 1 gezinsbak waar ik altijd in rij. En partner rijdt een youngtimer koekblikkie, dus die kost ook niet veel. En bovendien merk ik die kosten niet direct in mijn eigen geld of ons gezinsbudget omdat man die zakelijk rijdt

Een vergelijkbare auto als onze gezinsauto leasen+ privé rijden zou volgens die salariscalculator mij netto 700,- per maand kosten, dat vind ik wel erg veel.

Wat voor auto is dat dan? Want 700 netto bijtelling is bizar veel. Ik heb net een nieuwe (elektrische) leaseauto, cataloguswaarde rond de 47.000 euro en mijn bijtelling is netto zo’n 250 euro.

Ik rijd overigens al heul lang lease en zou niet meer anders willen. Elke paar jaar een mooie nieuwe auto, alles geregeld en nooit onverwachte kosten. Heerlijk, alleen al dat zorgeloze is mij het geld dubbel en dwars waard.
GebruikerOnbekend123 schreef:
26-11-2025 20:54
Wat voor auto is dat dan? Want 700 netto bijtelling is bizar veel. Ik heb net een nieuwe (elektrische) leaseauto, cataloguswaarde rond de 47.000 euro en mijn bijtelling is netto zo’n 250 euro.

Ik rijd overigens al heul lang lease en zou niet meer anders willen. Elke paar jaar een mooie nieuwe auto, alles geregeld en nooit onverwachte kosten. Heerlijk, alleen al dat zorgeloze is mij het geld dubbel en dwars waard.

Als ik goed reken, gaat het dan om een auto van 80.000/85.000 euro. Dat is inderdaad een dure auto, dat kan vast een stuk goedkoper. Voor elektrische auto's betaal je nu nog een lagere bijtelling, maar dat gaat in 2026 veranderen. Bij zo'n dure auto horen vaak ook hoge onderhouds- en gebruikskosten. Die heb je niet bij een leaseauto.

Misschien heb je hier iets aan TO: https://www.berekenhet.nl/inkomen/bijte ... -zaak.html en https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... eding.html Hiermee kun je de kosten berekenen van een lease-auto en het gebruik van je eigen auto en kun je vergelijken.
Ja ik zeg het misschien niet helemaal goed, de kosten zijn dan netto 700 maar dat is bijtelling+ eigen bijdrage.

We zouden dan, ivm de gezinsgrootte en verplicht een elektrische auto richting een auto moeten gaan van rond de 60.000 euro en als ik dat dan intik in die salariscalculator kwam ik op netto 700,- minder uit. Dus ja, of het klopt weet ik niet, maar al zou het 500,- netto zijn vind ik dat ook al veel.

Ik ga voor een grote organisatie werken en het beleid is echt verplicht leasen en geen reiskostenvergoeding

Nou ik snap nu in ieder geval beter hoe het werkt.
Je kunt bij HR vragen of ze een pro forma loonstrook voor je willen maken. Dan heb je direct goed inzichtelijk wat je bruto gaat verdienen, wat de bijtelling wordt, welke bedragen er exact zijn aan inhoudingen en dus ook wat je netto overhoud en dus wat de auto je gaat kosten.
simsalabimbam schreef:
26-11-2025 21:17
Ik ga voor een grote organisatie werken en het beleid is echt verplicht leasen en geen reiskostenvergoeding

Wat raar! Ik werk ook voor een grote organisatie en bij ons zijn ze juist leaseauto’s aan het beperken. Alleen als het voor je functie nodig is (geschat minimum aantal zakelijke km per maand) kun je er nog eentje hebben.

Heb je al bekeken wat een model kleiner zou schelen in de kosten? Soms heb je dan geen of nauwelijks eigen bijdrage en dat kan netto fors schelen.
simsalabimbam schreef:
26-11-2025 21:17
Ja ik zeg het misschien niet helemaal goed, de kosten zijn dan netto 700 maar dat is bijtelling+ eigen bijdrage.

We zouden dan, ivm de gezinsgrootte en verplicht een elektrische auto richting een auto moeten gaan van rond de 60.000 euro en als ik dat dan intik in die salariscalculator kwam ik op netto 700,- minder uit. Dus ja, of het klopt weet ik niet, maar al zou het 500,- netto zijn vind ik dat ook al veel.

Nou ik snap nu in ieder geval beter hoe het werkt.
Dat kan toch wel goedkoper dan 60.000?
Dan nog is 700 netto erg veel.
Wat denk je dat je gezinsauto nu kost, inclusief benzine en afschrijving?
En mag je überhaupt een auto van 60.000 uitkiezen?
In grote organisaties liggen er duidelijke categorieen vast met betrekking tot
de keuze van de auto, of kun je maar uit 1 of 2 modellen van een merk kiezen.
Leasen boven je functiecategorie wordt niet toegestaan, kleiner leasen dan weer wel.
Je hebt vaak niet heel veel te kiezen.

Je rekent nu met 80-85k aan waarde, bij de meeste bedrijven is dat een van de hoogste leasecategorien en dus ook de hoogste functiecategorie. Heeft HR je wel een idee gegeven van de klasse auto waar je uit kunt kiezen? Of stap je in een hele hoge functie in?

Verder is het totaal niet meer van deze tijd om een lease auto te verplichten. De meeste grote bedrijven gaan af van lease en gaan om naar een mobiliteitsbudget/ reiskostenvergoeding om de kosten te drukken en meer verantwoordelijkheid bij de werknemer te leggen.

Ik zou in jouw situatie nog even terug gaan en kijken of je je vervoer op een andere manier gefinancierd kunt krijgen.
Pelle schreef:
26-11-2025 21:48
En mag je überhaupt een auto van 60.000 uitkiezen?
En mag je überhaupt zelf een auto uitkiezen/bestellen? Bij de grote organisaties waar ik gewerkt heb begon je met een auto uit de beschikbare pool. Als die einde contract was mocht je pas een eigen auto kiezen/bestellen. En dan idd binnen een bepaald budget. 60.000 is echt heel veel budget voor een auto als je net binnen komt ergens.
Ik kan me niet voorstellen dat je niet mag kiezen voor mobiliteitsvergoeding.
Iamback71 schreef:
26-11-2025 21:56
In grote organisaties liggen er duidelijke categorieen vast met betrekking tot
de keuze van de auto, of kun je maar uit 1 of 2 modellen van een merk kiezen.
Leasen boven je functiecategorie wordt niet toegestaan, kleiner leasen dan weer wel.
Je hebt vaak niet heel veel te kiezen.

Je rekent nu met 80-85k aan waarde, bij de meeste bedrijven is dat een van de hoogste leasecategorien en dus ook de hoogste functiecategorie. Heeft HR je wel een idee gegeven van de klasse auto waar je uit kunt kiezen? Of stap je in een hele hoge functie in?

Verder is het totaal niet meer van deze tijd om een lease auto te verplichten. De meeste grote bedrijven gaan af van lease en gaan om naar een mobiliteitsbudget/ reiskostenvergoeding om de kosten te drukken en meer verantwoordelijkheid bij de werknemer te leggen.

Ik zou in jouw situatie nog even terug gaan en kijken of je je vervoer op een andere manier gefinancierd kunt krijgen.
Ze rekent met 60.000.
Bij ons ben je in principe helemaal vrij, mits het in het leasebudget (dus maximale leaseprijs) past. Het budget is afhankelijk van je functie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven