Geld & Recht alle pijlers

Schenkingrecht vraag/ervaringen

01-12-2010 11:52 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb al gegoogled, maar ik kan het antwoord op m'n probleem niet exact vinden en nu hoop ik dat er hier iemand is die er ervaring mee heeft..

Het punt is dat m'n moeder mij graag wil helpen met het afbetalen van mijn studieschuld (heel lief!!). Gedurende mijn studie kon ze niks bijdrage, maar nu heeft ze een grote erfenis gehad. (Dit was altijd al het plan, maar helaas hebben we dit nooit officieel op papier gezet dus nu moet het in kleine stapjes).

Nu weet ik dat ze mij 5000,- belastingvrij per jaar mag schenken, maar mijn vraag is of dit ook inclusief allerlei (kleine) dingen is die ze gedurende het jaar aan mij overmaakt?

Zo heeft ze dit jaar o.a. 1500 op m'n rekening gestort omdat ik een gezamenlijke vakantie had betaald, en ze stort elke maand 100 euro omdat ik haar autoverzekering betaal. Telt dat allemaal ook als deel van de 5000 of staat dat er los van?

(Ik weet dat ze ook eenmalig 24.000 per jaar kan schenken, maar mijn schuld is helaas meer..)

Als iemand nog een ander goed idee weet is dat natuurlijk ook heel erg welkom!
Schenken is iets anders dan betalen... als jij kan bewijzen dat je bepaalde kosten hebt voorgeschoten is er geen probleem.
Hoi Sonnestraaltje, de 5000 gaat over het totaal aan gecshonken bedragen in een kaledner jaar. ALs ze jou dus terugbetaalt (bijvoorbeeld voor een vakantie of andere voorgeschoten bedragen), dan is dat geen schenking en telt deze dus niet mee aan die 5000 euro.

Officieel zul je dit dan wel moet kunnen aantonen, dat het om terugbetalen ging, maar bij de belastingdienst zijn ze niet zo secuur dat ze over een paar honderd euro een onderzoek zullen instellen.

(Want dit geld natuurlijk voor iedereen die wel eens geld overmaakt naar een ander: echt niet iedere overschrijving wordt door de belastingdienst gecontroleerd of het geen schenking is).

Volgens mij is een bank verplicht het door te geven als er een overschrijving van meer dan 10.000 euro wordt gedaan, maar dat weet ik niet zeker. daaronder wordt er niet eens naar om gekeken.
Die kleine verrekeningen tellen inderdaad niet.

Indien mogelijk zou ik wel dit jaar al schenken en dan kan je eventueel in januari weer EUR 5000,- krijgen.

Aangezien het voor je studieschuld is kom je misschien in aanmerking voor de aanvullende vrijstelling tot EUR 50.000,- maar daar zou je even de belastingdienst over moeten bellen.

Boven die EUR 24000 mag namelijk tot EUR 50000 geschonken worden wanneer het voor aankoop van een huis is of voor de studie.
Maar dan kun je voor alle (niet te grote) stortingen van je ouders toch wel bedenken dat jij wat voor hen hebt betaald?

En alles wat ze dus gestort heeft zodat ik bv een leuk jurkje kan kopen telt dan wel als schenking?

Ik ben gewoon bang dat ik alles een keer helemaal moet gaan uitleggen en dat ik dan niet meer de juist te dingen heb om te laten zien.. Of doet de belastingdienst over dit soort dingen in het algemeen niet zo moeilijk?
Oh, te lang over mijn reactie gedaan :D
Bedankt voor de reacties! Fijn om te weten dat het niet zo nauw wordt bekeken.

Wat betreft de studieschenking lukt dat helaas niet. Dat kon ik wel vinden en daar staat over:

Voorwaarden voor een studie:

- De studie of opleiding kost ten minste ¤ 20.000 per jaar, exclusief levensonderhoud.

en

N.B. Deze vrijstelling geldt niet voor de aflossing van schulden die al zijn aangegaan voor de financiering van een dergelijke studie of opleiding voordat de ouders de schenking deden.
De optie om tot 50.000 euro belastingvrij te schenken gaat waarschijnlijk niet op, de studie moet dan namelijk minimaal 20.000 euro per jaar kosten (excl. kosten voor levensonderhoud). Wel zou je moeder je eenmaling 24.000 euro kunnen schenken en daarnaast jaarlijks 5000 euro. Let op: Als je dit jaar 24.000 euro krijgt, mag je daarnaast niet ook nog die 5000 euro krijgen. Je moeder kan er ook voor kiezen om je een groter bedrag te schenken en zelf op te draaien voor de schenkbelasting.
Rekenhulp schenkbelasting
quote:Sonnestraaltje schreef op 01 december 2010 @ 12:17:

En alles wat ze dus gestort heeft zodat ik bv een leuk jurkje kan kopen telt dan wel als schenking? Ja

Ik ben gewoon bang dat ik alles een keer helemaal moet gaan uitleggen en dat ik dan niet meer de juist te dingen heb om te laten zien.. Of doet de belastingdienst over dit soort dingen in het algemeen niet zo moeilijk?Als je verder de belasting niet stelselmatig ontduikt komen ze echt niet vragen waarom je 50 euro van je moeder hebt gekregen ofzo.
quote:HEMAlover schreef op 01 december 2010 @ 12:27:

[...]

Als je verder de belasting niet stelselmatig ontduikt komen ze echt niet vragen waarom je 50 euro van je moeder hebt gekregen ofzo.Maar de kans bestaat altijd...
Ja en ik ben nogal een chaoot wat betreft mn administratie bijhouden, dus ik probeer maar vooraf te zorgen dat ze me niet gaan ondervragen .
Zorg anders dat ze voor de 31 wat overmaakt en dan 1 januari weer???
Of ze maakt het gelijk over naar DUO?
Als ze het gelijk overmaakt aan DUO wordt het zeker ook als een gift aan mij gezien ? (ik voel me echt nitwit wat dit betreft...)
Waarom bel je niet even met de Belastingdienst?
quote:Sonnestraaltje schreef op 01 december 2010 @ 13:15:

Als ze het gelijk overmaakt aan DUO wordt het zeker ook als een gift aan mij gezien ? (ik voel me echt nitwit wat dit betreft...)uh, ja, dat zou anders wel heel gemakkelijk zijn
quote:Sonnestraaltje schreef op 01 december 2010 @ 13:15:

Als ze het gelijk overmaakt aan DUO wordt het zeker ook als een gift aan mij gezien ? (ik voel me echt nitwit wat dit betreft...)Nee joh, dan doe je gewoon heel verbaasd! 'Is mijn schuld betaald? Echt waar? Jeetje, geweeeeldig zeg'.
Heel simpel...

Je moeder de hele studie schuld laten betalen dmv een onderhandse lening en per jaarhet schenkingsbedrag kwijt laten schelden....
dus je gaat een schuld aan bij je moeder die je elka jaar aflost met het schenking bedrag...
quote:SeptemberGirl schreef op 01 december 2010 @ 13:20:

Waarom bel je niet even met de Belastingdienst?Misschien is het een beetje te achterdochtig, maar ik heb dan altijd het idee dat ze dan meteen een aantekening bij je naam zetten zodat ze dan je schenkingen extra goed in de gaten houden en na rekenen..
quote:eenman1979 schreef op 01 december 2010 @ 13:38:

dus je gaat een schuld aan bij je moeder die je elka jaar aflost met het schenking bedrag...

Kijk dat is een super tip, dankje!

Maar moet ik die schuld dan ook nog ergens officieel vast laten leggen?
quote:eenman1979 schreef op 01 december 2010 @ 13:37:

Heel simpel...

Je moeder de hele studie schuld laten betalen dmv een onderhandse lening en per jaarhet schenkingsbedrag kwijt laten schelden....

Mijn idee, wel de lening op papier zetten, incl. rente en termijn van aflossen, in dit geval in combinatie met de schenking.

Wel rente betalen aan Mams, 1 x per jaar, via de bank, en dan kan jij het jantje contantje weer terug krijgen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Officieel hoeft dat niet hoor.

Gewoon een leners contract van moeder aan jou.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Oke, duidelijk!

En m'n domme vragen zijn nog niet op:

Dus ik mag zelf de rente bepalen? Waarom kan ik dan niet kiezen voor 0% ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven