Schuld afkopen
vrijdag 6 april 2018 om 15:56
Hallo allemaal ,
Een vriend van mij heeft een restschuld van zijn koopwoning. Nu is het zo , als je de schuldsanering ingaat word de schuldeiser aan het einde van het traject met een bepaald procent betaald.
Zijn ouders zijn bereid om een bepaald bedrag te schenken zodat zijn schuld evt. Kan worden afgekocht.
Kan dit gewoon bij de kredietbank ? Heeft iemand hier ervaring met het afkopen van zijn of haar schuld?
Een vriend van mij heeft een restschuld van zijn koopwoning. Nu is het zo , als je de schuldsanering ingaat word de schuldeiser aan het einde van het traject met een bepaald procent betaald.
Zijn ouders zijn bereid om een bepaald bedrag te schenken zodat zijn schuld evt. Kan worden afgekocht.
Kan dit gewoon bij de kredietbank ? Heeft iemand hier ervaring met het afkopen van zijn of haar schuld?
vrijdag 6 april 2018 om 15:59
Als de restschuld de enige schuld is, dan kun je in overleg met de schuldeiser, dus de hypotheekverstrekker. Of ze genoegen nemen met het aanbod zal afhangen van de omstandigheden.
Als je een bedrag in ene bij de kredietbank aftikt, dan stopt het schuldsaneringstraject niet. Je blijft dan gewoon verder afbetalen naar maximaal vermogen in de regeling voor de looptijd van het saneringstraject.
Als je een bedrag in ene bij de kredietbank aftikt, dan stopt het schuldsaneringstraject niet. Je blijft dan gewoon verder afbetalen naar maximaal vermogen in de regeling voor de looptijd van het saneringstraject.
vrijdag 6 april 2018 om 16:01
Dankjewel... hij zit niet in een traject voor alsnog. Als dit niet zo opgelost kan worden dan wel zo. Mijn idee is dat een bank niet vlug akkoord zal gaan, omdat het immers om een groot bedrag gaat.
Kan hij dit beter door een advocaat laten doen, contact opnemen met de hypotheek verstrekker of liever zelf.
Kan hij dit beter door een advocaat laten doen, contact opnemen met de hypotheek verstrekker of liever zelf.
vrijdag 6 april 2018 om 16:35
Ik denk zelf idd ook niet dat ze snel een afkoop doen. Echter als ik denk aan het aantal procent wat ze krijgen na een traject. . Zijn ouders willen namelijk een bedrag geven die veel hoger ligt dan het percentage dat ze zouden krijgen bij schuldsanering.
Als ik dit dan bedenk denk ik 2 dingen
Ze bekijken her zakelijk , het is meer dan ze zullen krijgen bij een Wsnp
Of ze denken we hebben het geld toch al afgeschreven , ga maar op de blaren zitten.
Of ze denken we hebben het geld toch al afgeschreven , ga maar op de blaren zitten.
vrijdag 6 april 2018 om 16:54
Een hypotheekschuld staat best hoog in het rijtje met prioriteit voor schulden. Daarbij komt dat een bank meer schuldeisers heeft en niet alleen hem. Het kan dus een stuk voordeliger zijn voor de bank om in zijn geval niet de afkoop te accepteren en uiteindelijk wat minder terug te ontvangen, dan om een precedent te scheppen waardoor veel meer mensen hun schuld willen afkopen. Mensen die het wel kunnen betalen.
Daarnaast weet ik ook niet of restschuld zo makkelijk via de schuldsanering kan worden opgelost. Er zijn namelijk uitzonderingen op het schuldenvrij zijn na de schuldsaneringsperiode voor restschulden van hypotheken!
Dit omdat mensen met een eigen woning en schulden hier anders misbruik van kunnen maken: Stel je hebt een woning van 200.000 euro en een hypotheek van 200.000 euro. Je weet dat je financiële problemen hebt en dat je je woning moet gaan verkopen en dan misschien nog een restschuld overhoudt. Wat je dan doet: Verkoop je woning voor 100.000 euro aan iemand die je vertrouwt. Die 100.000 euro gaat naar de bank en je hebt een restschuld van 100.000 euro. Vervolgens ga je drie jaar de schuldsanering in.
Na die drie jaar koop je je woning weer terug van die vriend voor 100.000 euro. Dan heb je een nieuwe hypotheek van 100.000 euro en een huis ter waarde van 200.000 euro.
En zie hier: drie jaar schuldsanering in terwijl je toch al in financiële problemen zit, je bent uit de problemen en hebt een ton verdiend.
Daarom wordt hypotheekrestschuld dus niet altijd toegevoegd aan de schuldsaneringsregeling!
Daarnaast weet ik ook niet of restschuld zo makkelijk via de schuldsanering kan worden opgelost. Er zijn namelijk uitzonderingen op het schuldenvrij zijn na de schuldsaneringsperiode voor restschulden van hypotheken!
Dit omdat mensen met een eigen woning en schulden hier anders misbruik van kunnen maken: Stel je hebt een woning van 200.000 euro en een hypotheek van 200.000 euro. Je weet dat je financiële problemen hebt en dat je je woning moet gaan verkopen en dan misschien nog een restschuld overhoudt. Wat je dan doet: Verkoop je woning voor 100.000 euro aan iemand die je vertrouwt. Die 100.000 euro gaat naar de bank en je hebt een restschuld van 100.000 euro. Vervolgens ga je drie jaar de schuldsanering in.
Na die drie jaar koop je je woning weer terug van die vriend voor 100.000 euro. Dan heb je een nieuwe hypotheek van 100.000 euro en een huis ter waarde van 200.000 euro.
En zie hier: drie jaar schuldsanering in terwijl je toch al in financiële problemen zit, je bent uit de problemen en hebt een ton verdiend.
Daarom wordt hypotheekrestschuld dus niet altijd toegevoegd aan de schuldsaneringsregeling!
vrijdag 6 april 2018 om 16:59
Hoe weet je wat de hypotheekverstrekker gaat ontvangen als hij de schuldsanering in gaat? Is dat al berekend? En is de hypotheek de enige schuld die hij heeft?DDSxox schreef: ↑06-04-2018 16:35Ik denk zelf idd ook niet dat ze snel een afkoop doen. Echter als ik denk aan het aantal procent wat ze krijgen na een traject. . Zijn ouders willen namelijk een bedrag geven die veel hoger ligt dan het percentage dat ze zouden krijgen bij schuldsanering.
vrijdag 6 april 2018 om 19:06
@fauna69 : ik heb begrepen dat er een x aantal procent naar schuldeisers gaat. Zou niet meer dan 10 procent zijn, en zijn ouders willen 25 procent betalen. Ja het is de enige schuld.
Stampertje12
Zo heb ik het nog niet bekeken.. dus eigenlijk onmogelijk. Hoor ook verhalen van mensen die daardoor helemaal niet toegelaten zijn etc dus die kans zit er ook nog in.
Stampertje12
Zo heb ik het nog niet bekeken.. dus eigenlijk onmogelijk. Hoor ook verhalen van mensen die daardoor helemaal niet toegelaten zijn etc dus die kans zit er ook nog in.
vrijdag 6 april 2018 om 19:08
Ja ik dacht zelf ook dat ze het “ zakelijk” zouden bekijken , maar aan een andere reactie te zien hier .. die best logisch overkomt , zal het inderdaad niet makkelijk worden... heeft je moeder dat zelf voorgesteld of iemand anders laten doen trouwens?
vrijdag 6 april 2018 om 19:27
gizzmo-returns schreef: ↑06-04-2018 19:13Als dit de enige schuld is, is de kans groot dat er niet eens een officiële schuldregeling gaat komen. Er is nl geen sprake van een problematische schuld. Hier kun je prima een betalingsregeling voor treffen.
Ik heb geen idee, verschillende mensen zitten wel erin door een hypotheek schuld. Dan ben je zeker 15 jaar aan het betalen.
vrijdag 6 april 2018 om 19:31
vrijdag 6 april 2018 om 19:34
En zelfs al willen ze het overwegen (zonder dat iemand in de schuldsanering en er verder niet zo veel aan de hand is qua schulden.) wat dus helemaal niet zeker is, dan zou het zomaar kunnen zijn dat ze 'bewijs' willen.
Dat iemand het echt niet kan betalen aankomende jaren en dat er geen enkele ruimte is op meer inkomen in die zelfde zoveel jaar.
Anders zou iedereen wel kunnen roepen dat ze het niet kunnen betalen en finale kwijtschelding willen.
Dat iemand het echt niet kan betalen aankomende jaren en dat er geen enkele ruimte is op meer inkomen in die zelfde zoveel jaar.
Anders zou iedereen wel kunnen roepen dat ze het niet kunnen betalen en finale kwijtschelding willen.
vrijdag 6 april 2018 om 22:34
Dat is geen regel hoor.
Stel dat je 3000 euro per maand verdient, en in de sanering een beslagvrije voet van 1000 euro hebt, dan los je 2000 per maand af op je schulden. Heb je 1 schuldeiser van 100.000 euro schuld, dan krijgt die dus 2000 euro per maand gedurende de looptijd. Heb je twee schuldeisers, eentje van 100.000 en eentje van 20.000 euro schuld, dan krijgt de schuldeiser van het grote bedrag 5/6evan de kleine schuldeiser 1/6e van die 2000 euro aflossing.
Verdien je slechts 1500 euro, dan los je maar 500 euro per maand af, en krijgt de schuldeiser van 100.000 nog maar 500 per maand, of in geval van het tweede voorbeeld, 5/6e van die 500 euro aflossing.
Kortom, hoeveel er uiteindelijk wordt afgelost is afhankelijk van:
- het inkomen van de schuldenaar en daarmee de afloscapaciteit
- het aantal schuldeisers
- de hoogte van de schuld per schuldeiser.
(En dan is er ook nog zoiets als schuldeisers die altijd voor gaan op andere schuldeisers, zoals bijv. de belastingdienst. Als je daar schulden hebt, dan worden die eerst afgelost).
vrijdag 6 april 2018 om 22:35
Ho ho, ik zeg niet dat dit van toepassing is op zijn situatie! Ik zeg dat dit handig is om te laten uitzoeken, want het kan zijn dat dit op hem van toepassing is.DDSxox schreef: ↑06-04-2018 19:06@fauna69 : ik heb begrepen dat er een x aantal procent naar schuldeisers gaat. Zou niet meer dan 10 procent zijn, en zijn ouders willen 25 procent betalen. Ja het is de enige schuld.
Stampertje12
vrijdag 6 april 2018 om 22:37
In principe moet je gewoon je schuld afbetalen. Als je als enige schuld een hypotheekschuld hebt, dan is er eigenlijk geen reden waarom je die niet af zou hoeven te betalen. Dan is er geen sprake van een situatie waarin iemand iedere maand verder in de schulden komt.
De schuldsanering is bedoeld voor mensen die door alle rentes en incassokosten met geen mogelijkheid meer het tij kunnen keren. Daarom wordt alles bevroren. Maar als je gewoon een slechte belegging hebt gedaan en dat in principe kunt betalen, dan heb je gewoon pech.
zaterdag 7 april 2018 om 11:10
https://www.vanrossumadvocaat.nl/nieuws ... schone-lei
De hypotheekschuld valt niet onder de schuldsaneringsregeling met als gevolg dat de schuldenaar tijdens de schuldsaneringsregeling rente verschuldigd blijft.
De hypotheekschuld bij beëindiging van de schuldsaneringsregeling niet onder de schone lei valt;
Dat dit slechts anders is indien de woning gedurende de schuldsaneringsregeling wordt verkocht.
De hypotheekschuld valt niet onder de schuldsaneringsregeling met als gevolg dat de schuldenaar tijdens de schuldsaneringsregeling rente verschuldigd blijft.
De hypotheekschuld bij beëindiging van de schuldsaneringsregeling niet onder de schone lei valt;
Dat dit slechts anders is indien de woning gedurende de schuldsaneringsregeling wordt verkocht.
zaterdag 7 april 2018 om 21:42
Hij zit nog niet in een schuldsaneringstraject, maar komt daar misschien in terecht door verkoop van het huis. Bovenstaand is dus niet van toepassing.Habbekratz schreef: ↑07-04-2018 11:10https://www.vanrossumadvocaat.nl/nieuws ... schone-lei