Geld & Recht alle pijlers

Scooter die niet te verzekeren is

21-04-2009 15:56 61 berichten
Mijn tante vroeg me dit bericht op het forum te plaatsen. Ze is zelf niet bekend met internet, en zit met de handen in het haar. Ik hoop dan ook echt dat iemand hier tips heeft, n.a.v. dit verhaal.

Het gaat over mijn neef. Hij is nu 16 jaar, maar toen hij 15 was, heeft hij stiekem de scooter van zijn broer gepakt en is ermee gaan rijden. Hij heeft toen een ongeluk veroorzaakt. Hij reed in een straat waar rechts voorrang had, en is tegen een auto gebotst die van rechts kwam. Er was gelukkig alleen blikschade. Het ongeluk is gemeld aan de verzekering. Er is geld uitgekeerd, maar dat moet nu worden terugbetaald omdat de actie van m'n neef valt onder joyriding. Tot zover alles duidelijk.

Maar nu. M'n neef is 16 geworden, en heeft z'n brommercertificaat gehaald. Hij heeft direct een scooter gekocht, helemaal blij. Nu willen ze de scooter echter verzekeren, en dit blijkt dus een onmogelijke zaak te zijn. WA is geen probleem, maar als ze hem tegen diefstal willen verzekeren, zijn ze verplicht een eigen risico van 5000 euro te nemen! Dit is zogezegd de 'straf' voor het onverzekerd rondrijden van m'n neef op de scooter van z'n broer. M'n tante heeft al verschillende maatschappijen benaderd, maar het is overal hetzelfde. Ze weten echt niet wat ze moeten doen. Ze zien het gewoon niet zitten, zo'n hoog eigen risico.

Nu hoop ik dat iemand hier dit verhaal een beetje herkent, en misschien een tip heeft voor een bepaalde verzekeringsmaatschappij. Of zijn er andere wegen die ze kunnen bewandelen? Het is gewoon zo sneu. Het wás een stomme actie, dat rijden op die scooter destijds, maar daar wordt m'n neef al voor gestraft doordat ie zelf de kosten van de schade in termijnen terugbetaalt. Om het nu voor zo'n jongen onmogelijk te maken zelf ooit nog scooter te gaan rijden, vind ik nogal ver gaan.

Iedere tip is welkom, alvast hartelijk bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Een goed slot lijkt mij de enige optie. Je weet wel zo'n dikke kabel.

Er zijn trouwens wel verzekeraars die zulke dingen verzekeren volgens mij maar dan betaal je een forse premie die niet in verhouding staat.
vrees dat ze de joyriding zaak zien als verzekeringsfraude, hij staat nu waarschijnlijk op een zwarte lijst oid.

Als je verschillende maatschappijen hebt benaderd en zij zeggen allemaal hetzelfde dan zit er niets anders op dan de scooter enkel WA te verzekeren en een héél goed slot te kopen... Hij kan dus best brommer rijden, alleen moet hij voorkomen dat het ding gejat wordt.
Bekijk het ook eens van de andere kant: een verzekeraar is geen liefdadigheidsinstelling natuurlijk. Je neef heeft zich nou niet bepaald verantwoordelijk gedragen. Het lijkt mij logisch dat daar consequenties op volgen.
Hele goedkope brommert kopen zodat je hem niet hoeft te verzekeren tegen diefstal?
Ja, heb ik ook al zitten denken, gewoon géén diefstalverzekering. Nu heb ik zelf totáál niets met scooters, maar het schijnt dat die dingen gejat worden bij het leven.

Maar fijn dat er al zo snel reacties komen, bedankt!
Tja ik zou dan ook maar een goedkope brommer kopen. Als het eigen risico 5000 is, hoeveel kost dan in vredesnaam een scooter??? Ik vind dat echt een belachelijk hoog bedrag, je kan een hele mooie auto kopen voor dat geld!

Als je neef dat kan betalen, dan kan hij denk ik ook wel die blikschade betalen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Nu maar zorgen dat het kleine broertje van dit neefje er niet vandoor gaat op neefje lief zijn scooter
Kost dat ding dan meer dan 5 mille? Hebben 16-jarigen dat tegenwoordig op de rekening? Laat hem lekker een goedkoop ding rijden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Heeft niks te maken met die stomme aktie destijds , die dingen zijn alleen tegen enorme hoge prijzen te verzekeren .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Goh, inderdaad, is er letterlijk aangegeven dat dit het gevolg is van die eerdere actie toen neef 15 was? Of is dit gewoon omdat die scooters zo verschrikkelijk vaak gestolen worden?

Eitherway: weinig aan te doen vrees ik... Of scooter verkopen en goedkoper brommertje, of risico lopen dat ie gestolen wordt en je met lege handen achterblijft.
Zet de scooter gewoon op iemand ander's naam.
Kan ie niet gewoon een goedkoopbrommertje gaan rijden ipv een spiksplinter nieuwe scooter? Ik neem aan dat ie ook zijn rijbewijs wil gaan halen rond zijn 18e is nogal zonde van het geld voor die 2 jaar dat ie dan een dure scooter rijdt die niet diefstal verzekerd is.
Waarom zet ie 'm niet op z'n moeders/vaders naam?
Is dat dan niet ook verzekeringsfraude?
Als ie zo'n dure scooter heeft kan ie 'm misschien beter maar verkopen en dat geld besteden aan 't halen van z'n rijbewijs over 'n jaar en 'n 2e hands autootje.
Maar als hij er op rijdt en hij wordt aangehouden, is het dan niet erg als de scooter qua verzekering niet op zijn naam staat? Of als hij een ongeluk veroorzaakt? Rijdt hij dan niet onverzekerd rond?
quote:Tia Dalma schreef op 21 april 2009 @ 16:58:

Is dat dan niet ook verzekeringsfraude?Volgens mij niet echt. Als de eigenaar zichzelf verzekert voor andere bestuurders is het gewoon wettelijk. Mijn eerste auto stond ook op mijn vaders naam (het was de ouwe van m'n vader) en die hebben we, met instemming van de verzekeringsman op zijn naam laten staan zodat ik op zijn no-claim kon verder rijden. Toen ik een aantal jaar later een auto op mijn naam zette hoefde ik van diezelfde verzekeringsman maar 1 tree terug omdat ik al die jaren schadevrij was gebleven.
Je kan de scooter wel verzekeren op andermans naam tegen diefstal en WA. Dan moet de scooter ook diens eigendom zijn op papier. Maar de bestuurder is ten alle tijde dan zelf verantwoordelijk voor het betalen van de schade en letselschade. Dus als neef iemand aanrijdt die van rechts komt en die persoon komt in het ergste geval te overlijden of raakt levenslang invalide....Lijkt me geen strak plan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Toen van de week iemand een topic opende met de vraag wat te doen, vriendin wil auto op mijn naam zetten, raadde iedereen het af.
Er zijn verzekeringsmaatschappijen die inderdaad risico's verzekeren die niet bij andere verzekeraars ondergebracht kunnen worden. Bij voorbeeld vanwege het geval zoals jij beschrijft. De bekendste is Rialto verzekeringen (even googlen).

Uiteraard betaal je dan wel de hoofdprijs.
quote:Duplex28 schreef op 21 april 2009 @ 16:05:

Bekijk het ook eens van de andere kant: een verzekeraar is geen liefdadigheidsinstelling natuurlijk. Je neef heeft zich nou niet bepaald verantwoordelijk gedragen. Het lijkt mij logisch dat daar consequenties op volgen.Mee eens hoor! Ik vind het ook een oerstomme actie van hem.quote:minirenata schreef op 21 april 2009 @ 16:05:

Hele goedkope brommert kopen zodat je hem niet hoeft te verzekeren tegen diefstal?Mijn idee, maar nee, 't moet natuurlijk allemaal flitsend en strak zijn, anders tel je niet meer mee bij je vrienden.quote:Tia Dalma schreef op 21 april 2009 @ 16:34:

Goh, inderdaad, is er letterlijk aangegeven dat dit het gevolg is van die eerdere actie toen neef 15 was? Of is dit gewoon omdat die scooters zo verschrikkelijk vaak gestolen worden?

M'n tante beweert dat die actie de reden is van het hoge eigen risico.

Anyway; bedankt voor jullie reacties! Ik zal haar bellen en ze met haar delen.
Waarom zet je die scooter niet op jouw naam en verzeker je em gewoon allrisk, kan toch?
_I_
Een scooter verzekeren tegen diefstal is heel erg duur, juist omdat die dingen zo diefstal gevoelig zijn. Het zou kunnen wezen dat je neef geen (overigens ook peperdure) allrisk-verzekering af mag sluiten vanwege dat akkefietje, en daarom moet kiezen voor een verzekering met een hoog eigen risico. Maar die verzekering met het hoge eigen risico zal in principe hetzelfde zijn voor iedereen die die verzekering af wil sluiten.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Je mag als " oudere " geen scooterverzekering afsluiten en er iemand anders op laten rijden . Die jonge binkies betalen dus allemaal de hoofdprijs ; die vallen in een veel hoger risico categorie .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven