SENA??
dinsdag 10 augustus 2010 om 23:05
Ik weet ff niet waar ik dit onderwerp moet plaatsen dus daarom maar even hier.
Als de vivamodjes het later op de goeie plek bivakkeren vind ik het goed.
Zoals mijn titel al zei....SENA....Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten
Mijn (nu nog) partner is een jaar geleden begonnen als ZZPer. Heeft een koeriersbedrijfje alwaar hij nu nog alleen voor rijdt. Dus nog geen meerder auto's of personeel.
Via KvK wordt je natuurlijk overal aangemeld en ook de reclame weet je te vinden via de KvK.
Hij kreeg vandaag een schrijven van deze betreffende instantie met de vraag, heeft u uw muziekgebruik al aan ons doorgegeven??
Met de bedoeling dat je moet gaan betalen voor de muziek op de werkvloer.
Oke, ik kan dat begrijpen voor een fabriekshal of op een groot kantoor.
Maar moet je dan ook gaan betalen voor de muziek uit de autoradio die hij ook prive gebruikt en ook de MP3 speler er in plugt om zijn eigen smaak muziek te luisteren?????????????
Ben ik nu gek en gaat dit te ver of kunnen ze dit echt maken.
Er zit een vragenlijst bij waar ze vragen wanneer je de muziek aan hebt en dat soort zaken.
Wie kan mijn partner en mij meer duidelijk geven???
Als de vivamodjes het later op de goeie plek bivakkeren vind ik het goed.
Zoals mijn titel al zei....SENA....Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten
Mijn (nu nog) partner is een jaar geleden begonnen als ZZPer. Heeft een koeriersbedrijfje alwaar hij nu nog alleen voor rijdt. Dus nog geen meerder auto's of personeel.
Via KvK wordt je natuurlijk overal aangemeld en ook de reclame weet je te vinden via de KvK.
Hij kreeg vandaag een schrijven van deze betreffende instantie met de vraag, heeft u uw muziekgebruik al aan ons doorgegeven??
Met de bedoeling dat je moet gaan betalen voor de muziek op de werkvloer.
Oke, ik kan dat begrijpen voor een fabriekshal of op een groot kantoor.
Maar moet je dan ook gaan betalen voor de muziek uit de autoradio die hij ook prive gebruikt en ook de MP3 speler er in plugt om zijn eigen smaak muziek te luisteren?????????????
Ben ik nu gek en gaat dit te ver of kunnen ze dit echt maken.
Er zit een vragenlijst bij waar ze vragen wanneer je de muziek aan hebt en dat soort zaken.
Wie kan mijn partner en mij meer duidelijk geven???
dinsdag 10 augustus 2010 om 23:09
Sena is heel hardnekkig in het sturen van die brieven heb ik gemerkt Uiteindelijk toch maar ingevuld en teruggestuurd. Kantoor aan huis, en alleen man en ik werkten daar. Nooit iets hoeven betalen.
Ze stellen vragen over hoe groot het bedrijf is en wanneer en waar je evt muziek draait. Gewoon eerlijk invullen en niks aan het handje.
Ze stellen vragen over hoe groot het bedrijf is en wanneer en waar je evt muziek draait. Gewoon eerlijk invullen en niks aan het handje.
Iets anders
dinsdag 10 augustus 2010 om 23:11
Google is your best friend: http://www.sena.nl/Gebruikersmuziek.aspx?lang=Nl-nl
zie deze website. SENA is aangewezen door het ministerie van Justitie voor de Wet naburige rechten.
Zie ook deze link: http://www.sena.nl/Gebrui ... Aanvraag/Formulieren.aspx
Ligt er volgens mij aan wat je vriend precies doet. En dan maakt het niet uit hoe groot het bedrijf is.
zie deze website. SENA is aangewezen door het ministerie van Justitie voor de Wet naburige rechten.
Zie ook deze link: http://www.sena.nl/Gebrui ... Aanvraag/Formulieren.aspx
Ligt er volgens mij aan wat je vriend precies doet. En dan maakt het niet uit hoe groot het bedrijf is.

dinsdag 10 augustus 2010 om 23:16
Hardnekkig heb ik gemerkt ja. Dit is een 2e schrijven in nog geen 10 dagen tijd met de vraag waarom we nog niet gereageerd hadden.
Ik vind het een beetje geldklopperij.
We hebben ons heel erg verdiept qua financieel wat er allemaal bij komt kijken maar dit vind ik belachelijk.
Ze kijken dan totaal niet naar de inhoud van het bedrijf en pakken alles wat zich aanmeld bij de KvK, heb ik het idee.
Ik vind het een beetje geldklopperij.
We hebben ons heel erg verdiept qua financieel wat er allemaal bij komt kijken maar dit vind ik belachelijk.
Ze kijken dan totaal niet naar de inhoud van het bedrijf en pakken alles wat zich aanmeld bij de KvK, heb ik het idee.

dinsdag 10 augustus 2010 om 23:25
Dan goed kijken onder welke rubriek je zou kunnen vallen.
Hebben jullie een kantoor waar je muziek draait?
Hebben jullie een wachtmuziekje op de telefoon?
Hebben jullie een muziekje op de website?
Gewoon een voor een afgaan: waar gebruiken we -voor het werk- muziek.
In de auto / chauffeur wordt niet genoemd: wel de touringcar, bussen, trein.
Denk dat het ook van belang is dat je vriend geen werknemers in dienst heeft.
anoniem_53649 wijzigde dit bericht op 10-08-2010 23:26
Reden: gekke zin aanepast
Reden: gekke zin aanepast
% gewijzigd
dinsdag 10 augustus 2010 om 23:35
quote:Hermes schreef op 10 augustus 2010 @ 23:25:
Geen kantoor
Geen muziek op de voicemail, alleen zijn eigen zwoele Barry Whitestem als hij weer eens teveel gerookt heeft. (Mag hij daar trouwens ook geld voor vragen????...hahaha)
En ook geen muziek op de site
Dus moet geen probleem zijn.
Geen kantoor
Geen muziek op de voicemail, alleen zijn eigen zwoele Barry Whitestem als hij weer eens teveel gerookt heeft. (Mag hij daar trouwens ook geld voor vragen????...hahaha)
En ook geen muziek op de site
Dus moet geen probleem zijn.

woensdag 11 augustus 2010 om 08:18
Nummerzoveel, het bedrag is iedere keer anders, ik ben een eenmanszaak zonder werkvloer waar muziek op gedraaid word en toch denken ze dat ik een groot bedrijf ben waar ik heel veel muziek draai. Bedragen varrieren tussen de 200 en 300 euro
Iedere keer als ik een dergelijke factuur krijg bel ik het nummer wat aangegeven staat op de factuur, en nog nooit zijn ze bereikbaar geweest. Of ik krijg een engelstalige voicemail, of ik krijg een niet bestaand nummer, of een dode lijn.
Nooit een vragenlijst gehad, en de facturen krijg ik af en toe binnen sinds vorig jaar terwijl ik al 5 jaar zelfstandig ondernemer ben.
Iedere keer als ik een dergelijke factuur krijg bel ik het nummer wat aangegeven staat op de factuur, en nog nooit zijn ze bereikbaar geweest. Of ik krijg een engelstalige voicemail, of ik krijg een niet bestaand nummer, of een dode lijn.
Nooit een vragenlijst gehad, en de facturen krijg ik af en toe binnen sinds vorig jaar terwijl ik al 5 jaar zelfstandig ondernemer ben.
woensdag 11 augustus 2010 om 09:43
Hier wordt ook in de woonkamer gewerkt(en betaal ik dus al voor de kabel), maar ook een brief om te gaan betalen voor de muziek die ik luister onder werktijd.
Dacht het niet dus! Papier ingevuld, situatie uitgelegd en nooit weer wat gehoord.
De eerste brief kreeg ik overigens pas ongeveer een jaar nadat ik begonnen was!
Dacht het niet dus! Papier ingevuld, situatie uitgelegd en nooit weer wat gehoord.
De eerste brief kreeg ik overigens pas ongeveer een jaar nadat ik begonnen was!

woensdag 11 augustus 2010 om 09:58
Hier ook die brieven. We hebben geen radio op kantoor.
Dus dat stuur ik terug.
Dat geloven ze niet en dan sturen ze een rekening.
Die stuur ik terug met de mededeling dat ze mogen komen kijken en dat ik de rekening niet ga betalen.
Net zo iets als repro-recht. Krijg je een aanslag omdat je waarschijnlijk wel eens auteursrechterlijke stukken kopieert. We hebben een kopieerapparaat en het enige wat ik kopieer zijn rekeningen. Ik ga echt geen repro-recht betalen voor iets dat ik niet doe.
Je moet één voor één een papiertje in het kopieerapparaat stoppen. Dan ga ik geen hele boeken kopieren.
Dus dat stuur ik terug.
Dat geloven ze niet en dan sturen ze een rekening.
Die stuur ik terug met de mededeling dat ze mogen komen kijken en dat ik de rekening niet ga betalen.
Net zo iets als repro-recht. Krijg je een aanslag omdat je waarschijnlijk wel eens auteursrechterlijke stukken kopieert. We hebben een kopieerapparaat en het enige wat ik kopieer zijn rekeningen. Ik ga echt geen repro-recht betalen voor iets dat ik niet doe.
Je moet één voor één een papiertje in het kopieerapparaat stoppen. Dan ga ik geen hele boeken kopieren.
woensdag 11 augustus 2010 om 10:53
Je betaalt ook nioet voor de muziek die jijzelf luistert, maar voor de muziek die evt klanten luisteren...
Mijn vriend heeft een eigen bedrijf, en werkt voornamelijk via internet, aan huis.
Ook een brief gekregen, en even gebeld.
Het kwam er op neer, hou je vast, dat zodra een klant bij hem thuis zou zijn en muziek zou horen, moet hij betalen!
Wanneer er een klant langskomt, en binnen iets op komt halen dus. Als mijn vriend voor hij de klant binnenlaat de radio/muziek uitzet is er niets aan de hand.
Belachelijk, maar zo hebben wij het uitgelegd gekregen :-S
Mijn vriend heeft een eigen bedrijf, en werkt voornamelijk via internet, aan huis.
Ook een brief gekregen, en even gebeld.
Het kwam er op neer, hou je vast, dat zodra een klant bij hem thuis zou zijn en muziek zou horen, moet hij betalen!
Wanneer er een klant langskomt, en binnen iets op komt halen dus. Als mijn vriend voor hij de klant binnenlaat de radio/muziek uitzet is er niets aan de hand.
Belachelijk, maar zo hebben wij het uitgelegd gekregen :-S
woensdag 11 augustus 2010 om 23:19
Dit is een van de knettergekke dingen waar je mee te maken krijgt als je je inschrijft bij de KvK. Ik heb een keer of drie een vragenlijst gehad. Verscheurd onder het motto "opgeruimd staat netjes".
Twee jaar later een factuur. Die (het origineel) teruggestuurd met een briefje erbij: "Hierbij zend ik uw factuur retour. In mijn onderneming is geen sprake van enige vorm van openbaarmaking."
... en wat denk je? Twee weken terug: een creditfactuur
Zo houden we mekaar lekker bezig in dit land.
Twee jaar later een factuur. Die (het origineel) teruggestuurd met een briefje erbij: "Hierbij zend ik uw factuur retour. In mijn onderneming is geen sprake van enige vorm van openbaarmaking."
... en wat denk je? Twee weken terug: een creditfactuur
Zo houden we mekaar lekker bezig in dit land.