single, modaal inkomen.. en dan sparen of rood staan??
zondag 25 januari 2009 om 15:09
Hallo,
Ik ben single, gelukkig, hou van uitgaan etcm winkelen.. Maar mijn salaris is helaas niet altijd even toereikend.. daarom bezuinig ik af en toe..
Ik vraag me af hoe jullie dat allemaal voor elkaar krijgen.. Het lukt mij namelijk niet
sta regelmatig rood.. iemand tips voor slim en goed budgetteren waardoor ik niet rood sta of minder stel rood sta!
thanxxx
Ik ben single, gelukkig, hou van uitgaan etcm winkelen.. Maar mijn salaris is helaas niet altijd even toereikend.. daarom bezuinig ik af en toe..
Ik vraag me af hoe jullie dat allemaal voor elkaar krijgen.. Het lukt mij namelijk niet

thanxxx
maandag 2 februari 2009 om 14:02
thanx voor alle reacties..
200 voor mijn g/w/e/ is idd veel.. Ik heb nog wel een oude 'moederhaard' kachel (gaskachel).. Spaarlampen kan ik idd wel overal in doen..
Ben inmiddels bezig met het bijhouden van mijn inkomsten en uitgaven..
@girl1983 ik heb een hypotheek en garantieverzekering die idd samen ongeveer 650 euro zijn.
200 voor mijn g/w/e/ is idd veel.. Ik heb nog wel een oude 'moederhaard' kachel (gaskachel).. Spaarlampen kan ik idd wel overal in doen..
Ben inmiddels bezig met het bijhouden van mijn inkomsten en uitgaven..
@girl1983 ik heb een hypotheek en garantieverzekering die idd samen ongeveer 650 euro zijn.
zaterdag 14 februari 2009 om 16:43
Toen ik net op mezelf woonde had ik daar ook moeite mee.
Tot ik opeens achter elkaar rood stond en er niet echt uitkwam. Toen heb ik al mijn vaste lasten opgeschreven (ook die per kwartaal gefactureerd worden). Hierna ben ik veel bewuster mijn geld uit gaan geven.
Vooral voor boodschappen gaf ik een budget waar ik per week niet overheen mocht.
Niet a-merken, maar b-merken, aanbiedingen die je echt nodig hebt in de supermarkt kopen kan ook al schelen.
Nu zit ik iets ruimer bij kas, dus echt goed opletten is een beetje verwaterd.
Jouw vaste lasten vind ik wel redelijk, ik zit ook rond datzelfde bedrag.
Energie klinkt wel hoog. Ik heb ook een moederhaard gaskachel voor mijn centrale verwarming (deze is ca 8 jaar oud). Ik ben Eur 95,00 per maand kwijt aan stroom.
Staan er apparaten dag en nacht aan? Bijvoorbeeld computer? Dit kan ook energie vreten. Heb je een timer op je moederhaard, of blijft die vaak overdag ook verwarmen als je er niet bent?
Tot ik opeens achter elkaar rood stond en er niet echt uitkwam. Toen heb ik al mijn vaste lasten opgeschreven (ook die per kwartaal gefactureerd worden). Hierna ben ik veel bewuster mijn geld uit gaan geven.
Vooral voor boodschappen gaf ik een budget waar ik per week niet overheen mocht.
Niet a-merken, maar b-merken, aanbiedingen die je echt nodig hebt in de supermarkt kopen kan ook al schelen.
Nu zit ik iets ruimer bij kas, dus echt goed opletten is een beetje verwaterd.
Jouw vaste lasten vind ik wel redelijk, ik zit ook rond datzelfde bedrag.
Energie klinkt wel hoog. Ik heb ook een moederhaard gaskachel voor mijn centrale verwarming (deze is ca 8 jaar oud). Ik ben Eur 95,00 per maand kwijt aan stroom.
Staan er apparaten dag en nacht aan? Bijvoorbeeld computer? Dit kan ook energie vreten. Heb je een timer op je moederhaard, of blijft die vaak overdag ook verwarmen als je er niet bent?
zondag 22 februari 2009 om 21:15
@charlotte, thanks voor je reactie. Ben inmiddels bewuster bezig met mn uitgaven! Ik merk inmiddels al verbetering. Ben ook gewoon meer bezig ' heb ik dit nodig' en ' kan het goedkoper'.
Een timer op mijn moeder haart heb ik niet. Overdag, als ik naar mijn werk ben, staat hij niet aan. Apparaten die dag en nacht aan staan.. Ik denk dat ik die wel heb, tenminste, niet ' aan' maar de dvd bijv. wel op de standby ofzo.
Krijg zo toch wel steeds meer tips bij elkaar
Een timer op mijn moeder haart heb ik niet. Overdag, als ik naar mijn werk ben, staat hij niet aan. Apparaten die dag en nacht aan staan.. Ik denk dat ik die wel heb, tenminste, niet ' aan' maar de dvd bijv. wel op de standby ofzo.
Krijg zo toch wel steeds meer tips bij elkaar
maandag 23 februari 2009 om 23:57
Ik ken het probleem. Ik en assepoesman betalen iedere maand gewoon onze rekeningen maar vinden het ook erg moeilijk om wat we overhouden goed te besteden. Ik wilde het ook graag doen zoals ik thuis geleerd had. En dat was: aan het einde van de maand alles wat je overhoudt sparen! Helaas werkte dat niet voor mij. Aan het einde van de maand was het geld meestal al op.
Dus nu betaal ik aan het begin van de maand alle rekeningen. Ik laat een bedrag op mijn lopende rekening staan voor boodschappen en benzine, vervolgens zet ik al het geld wat we over hebben gelijk op mijn spaarrekening. Werkt voor mij veel beter! Toch blijven we meer spenders dan spaarders. En daar heb ik ook wel vrede mee, kan het geld tenslotte niet meenemen als ik doodga, ik geniet liever nu.
Dus nu betaal ik aan het begin van de maand alle rekeningen. Ik laat een bedrag op mijn lopende rekening staan voor boodschappen en benzine, vervolgens zet ik al het geld wat we over hebben gelijk op mijn spaarrekening. Werkt voor mij veel beter! Toch blijven we meer spenders dan spaarders. En daar heb ik ook wel vrede mee, kan het geld tenslotte niet meenemen als ik doodga, ik geniet liever nu.
woensdag 25 februari 2009 om 21:18
Als mijn salaris binnen is betaal ik eerst alle rekeningen / vaste bedragen. Dan tel ik over hoeveel weekenden ik weer salaris krijg (4 of 5). Ik reken dan uit dat ik 100 euro per weekend kan/mag besteden. Het geld wat ik met deze berekening over hou zet ik gelijk op mn spaarrek. Door de week koop ik niets, alleen in het weekend. Van die 100 euro betaal ik dan sowieso de boodschappen en verder leuke dingen zoals kleding etc.
Als ik dus het ene weekend zuinig doe , heb ik het weekend erop meer te besteden.
Bij mij werkt dit goed. En als single heb je genoeg aan 100 euro per weekend (ik tenminste wel).
Als ik dus het ene weekend zuinig doe , heb ik het weekend erop meer te besteden.
Bij mij werkt dit goed. En als single heb je genoeg aan 100 euro per weekend (ik tenminste wel).